joi, 25 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Tainele francmasoneriei, dezvăluite în cartea lui Antoniu Martin

    de - | 10 august 2015, 1:38 PM | Contributors

    2

    Apărută în luna iunie 2015, la editura arădeană Mirador, cartea „Masoneria Explicată Profanilor”, semnată de istoricul Antoniu Martin, s-a bucurat de o receptare deosebită din partea publicului interesat de organizaţiile de factură iniţiatică. Subiectul masoneriei a fost abordat mai ales în spaţiul cultural occidental, unde democraţia a funcţionat nestingherită. În România, pe această temă s-a scris relativ puţin, în perioada interbelică şi mai ales după căderea comunismului. În general, s-au tradus diverse lucrări occidentale, mai mult sau mai puţin de referinţă. Oricum ar fi, subiectul continuă să exercite o mare fascinaţie asupra multora dintre noi.

    Aşa cum menţionează, istoricul Antoniu Martin a scris această carte deopotrivă pentru profani şi pentru ,, iniţiaţi”- cei care fac parte din diverse societăţi de tip iniţiatic sau care au deja un bagaj cultural relativ la masonerie. Profanii, susţine autorul, interesaţi de acest domeniu ,, vor putea găsi noi argumente pentru apropierea de masonerie”, iar celor care „au trecut deja pragul templului” cartea le va putea „releva noi valenţe ale societăţii fraternale ai cărei membri sunt”.

    Cum afirmă Oreste Teodorescu, cel care a prefaţat acest volum, preocuparea majoră a istoricului Antoniu Martin constă în reliefarea faptului că masoneria este „o constantă istorică, fiind născută în laboratoarele teologiei iudaice, înnobilată de înţelegerea Revelaţiei Creştine”. De aici şi dezideratul autorului de a ilustra idealurile fundamentale ale francmasoneriei, de la implementarea drepturilor şi libertăţilor omului – transpuse în deviza: „libertate, egalitate, fraternitate” -, până la guvernanţa globală.

    Structurată pe capitole interesante precum „Masoneria: de la controverse la realitate”, „Masonerie şi modernitate”, „De la profan la sacru: iniţierea masonică” sau „Masonerie şi religie: clarificări necesare”- ca să amintim doar câteva -, cartea se apleacă şi asupra istoriei acestei societăţi oculte în spaţiul românesc, cu precădere în Transilvania şi Banat, areal geografic unde Aradul a ocupat un loc deosebit şi din acest punct de vedere – a se vedea capitolul „Speculativ şi operativ în masonerie: cazul Aradului”. Concluzia istoricului Antoniu Martin, după ce ne înfăţişează multitudinea palierelor societăţii în care masoneria a jucat un rol semnificativ, este aceea că acolo unde a existat şi funcţionat liberă de orice constrângeri, această societate iniţiatică a reprezentat un veritabil catalizator al societăţii civile.

    Un alt aspect interesant pe care autorul a încercat să-l clarifice este acela al relaţiei dintre masonerie şi religie, multă lume fiind tentată să asocieze fraternitatea masonică cu un sistem religios, un cult sau o sectă. Este adevărat, spune Antoniu Martin, că masoneria a preluat în ritualistica sa elemente simbolice din toate marile religii ale lumii, dar acest fapt trebuie privit doar ca o încercare de a furniza membrilor un univers spiritual cât mai divers, instrumente cât mai variate de căutare a adevărului, fără ca societatea iniţiatică să aibă pretenţia că-l deţine.

    Iată doar unele dintre argumentele care pot reprezenta un îndemn la lecturarea acestei cărţi.

    Hiram Abif

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Un pamflet foarte generic, superficial şi improvizat de un mediocru profesor de istorie pentru copii,un vorbăreţ obraznic, foarte plin de sine şi, de asemenea, foarte lipsit de o experienţă reală în Francmasoneria. El a făcut runde de unele fals loji masonice în România, pentru a afla ce se întâmplă în interiorul acele organizaţii, a crea confuzie, perturbare, şi a colecta bani de la cei care nu stiu nimic despre acest subiect.

      0 voturi
      +1
      -1
    2. Osândirea francmasoneriei de către Biserica Ortodoxă Română

      Temei Nr. 785/1937. I.P.S. Mitropolit Nicolae al Ardealului, dă citire referatului cu studiul asupra francmasoneriei, ce i s-a cerut de Sf. Sinod incă din anul 1934.
      Sf. Sinod insusindu-si concluziile din referat hotărăste:

      I. Biserica osândeste Francmasoneria ca doctrină, ca organizatie si ca metodă de lucru ocultă si in special pentru următoarele motive:

      1. Francmasoneria invată pe adeptii ei să renunte la orice credintă si adevăr revelat de Dumnezeu, indemnându-i să admită numai ceea ce descoperă cu ratiunea lor. Ea propagă astfel necredinta si lupta impotriva crestinismului ale cărui invătături sunt revelate de Dumnezeu. Vânând pe cât mai multi intelectuali să si-i facă membri si obisnuindu-i pe acestia să renunte la credinta crestină, Francmasoneria ii rupe de la Biserică, si având in vedere influenta insemnată ce o au intelectualii asupra poporului, e de asteptat ca necredinta să se intindă asupra unor cercuri tot mai largi. In fata propagandei anticrestine a acestei organizatii, Biserica trebuie să răspundă cu o contrapropagandă.

      2. Francmasoneria propagă o conceptie despre lume panteist-naturalistă, reprobând ideea unui Dumnezeu personal deosebit de lume si ideea omului ca persoană, deosebită, destinat nemuririi.

      3. Din rationalismul si naturalismul său, Francmasoneria deduce in mod consecvent o morala pur laică, un invătământ laic, reprobând orice principiu moral „heteronom” si orice educatie ce rezultă din credinta religioasă si din destinatia omului la o viată spirituală eternă. Materialismul si oportunismul cel cras in toate actiunile omului, este concluzia necesară din premisele Francmasoneriei.

      4. In lojile francmasone se adună la un loc evreii si crestinii si Francmasoneria sustine că numai cei ce se adună in lojile ei cunosc adevărul si se inaltă deasupra celorlalti oameni. Aceasta insemnează că crestinismul nu dă nici un avantaj in ce priveste cunoasterea adevărului si dobândirea mântuirii membrilor săi. Biserica nu poate privi impasibilă cum tocmai dusmanii de moarte ai lui Hristos să fie considerati intr-o situatie superioară crestinilor din punct de vedere al cunoasterii adevărurilor celor mai inalte si al mântuirii.

      5. Francmasoneria practică un cult asemănător celui al misterelor precrestine. Chiar dacă unii adepti nu dau nici o insemnătate acestui cult se vor găsi multe spirite mai naive asupra cărora acest cult să exercite o oarecare fortă quasi-religioasă. In orice caz prin acest cult Francmasoneria vrea să se substitue oricărei alte religii, deci si crestinismului.

      In afară de motivele acestea de ordin religios Biserica mai are in considerare si motive de ordin social când intreprinde actiunea sa contra Francmasoneriei.

      6. Francmasoneria este un ferment de continuă si subversivă subminare a ordinei sociale prin aceea că isi face din functionarii Statului, din ofiteri, unelte subordonate altei autorităti pământesti decât aceleia care reprezintă ordinea stabilită vizibil. Ii face unelte in mâna unor factori nestiuti incă nici de ei, având să lupte pentru idei si scopuri politice ce nu le cunosc. E o luptă nesinceră, pe la spate; niciodată nu există sigurantă in viata Statului si in ordinea stabilită. E o luptă ce ia in sprijinul ei minciuna si intunerecul. Impotriva jurământului crestinesc pe care acei functionari l-au prestat Statului, ei dau un jurământ păgânesc.

      7. Francmasoneria luptă impotriva legii naturale, voite de Dumnezeu, conform căreia omenirea e compusă din natiuni. Biserica Ortodoxă care a cultivat totdeauna specificul spiritual al natiunilor si le-a ajutat să-si dobândească libertatea si să-si mentină fiinta primejduită de asupritori, nu admite această luptă pentru exterminarea varietătii spirituale din sânul omenirii.

      --1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.