duminicã, 28 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Sentință finală: Aeroportul din Arad nu este viabil pentru cursele de linie

    de Mihai Todoca | 14 decembrie 2023, 7:33 PM | Administraţie | Recomandările editorilor | Știri Arad

    15

    Soarta Aeroportului din Arad pare să fie pecetluită. Nu o spunem noi, nu o spune vicepreședintele Răzvan Cadar, ci chiar companiile de zboruri care au analizat oportunitatea de a contracta zboruri de linie de pe aeroportul din Arad.

    Anul trecut, o mică tresărire a avut compania Blue Air care promitea operarea a nu mai puțin 14 zboruri către patru rute: Germania, Italia, Franța și una către București. Compania ar fi beneficiat de un ajutor de la Comisia Europeană care ar fi trebuit să ajute companiile aeriene afectate de pandemie.

    Însă problemele s-a ținut lanț după companie, asta și după ce a intrat în numeroase scandaluri legate de curse anulate și bani nerestituiți pasagerilor (ANPC chiar aplicând sancțiuni operatorului aerian).

    Citește și : Adio, curse Blue Air la Arad! Consilierii județeni au votat întreruperea contractului cu operatorul aerian

    Astfel că s-a luat hotărârea de a renunța la acest contractant, vicele CJA explicând anul trecut în august că :

    Prin Hotărârea nr. 215 din 10.06.2022 Consiliul Județean Arad a aprobat încheierea Contractului de acordare a ajutorului de stat, cu SC Blue Air Aviation SA, acesta fiind semnat la data de 30 iunie 2022. Blue Air a fost singura companie care și-a manifestat interesul pentru un asemenea contract de subvenționare a zborurilor, iar valoarea contractului propus a fost de 600.000 de euro.

    Poziția Consiliul Concurenței, raportată la contractul cu compania aeriană a fost că «Blue Air a mai beneficiat în anul 2020 de două ajutoare de stat sub formă de garanții autorizate de Comisia Europeană: unul a avut ca obiectiv salvarea societății, în vederea depășirii situației economice financiare dificile cu care s-a confruntat, iar al doilea a avut drept scop acoperirea pierderilor provocate de pandemia Covid-19. Valoarea totală a ambelor ajutoare a fost de aproximativ 62,13 de milioane de euro»”.

    Citește și: Un singur aeroport din țară stă mai prost decât Aradul la numărul de pasageri, în primele trei luni din 2023

    Astăzi, la o ședință festivă a CJA care trecea în revistă proiectele realizate până acum, dar și cele care par, ca să ne exprimăm asemeni celor care au luat cuvântul la pupitru, utopice, Aeroportul Arad a intrat din nou în atenția noastră. Însă, veștile, ce-i drept îmbrăcate frumos, nu par să fie unele din cele mai pozitive.

    Vicepreședintele Răzvan Cadar a punctat… dureros: „La Aeroportul Arad avem aproximativ 4000 de mișcări pe an, fie că vorbim de zboruri SMURD, zboruri NATO, zboruri cargo sau zboruri private. Minusul nostru se referă strict la zboruri de linie. Apropierea de Aeroportul Timișoara, cel din Budapesta, cel din Debrecen sau Oradea, sunt lucruri care ne dezavantajează în ceea ce înseamnă atragerea operatorilor. 

    Orice operator care dorește să vină aici își face un calcul economic, până la urmă nici o companie aeriană nu este Crucea Roșie. Nici o companie aeriană nu vine și se aruncă până nu-și face un calcul. Vorbim de o arie de captare, de un număr de pasageri care doresc să zboare de pe acest aeroport și pe toate calculele și pe toate analizele și pe toate situațiile nu este rentabil. Dorința operatorilor de a veni la Arad a fost discutată, și este deschisă. Noi trebuie să găsim o formă prin care să-i putem ajuta pe acești operatori cu o anumită sumă de bani pentru a-și acoperi minusurile generate de lipsa traficului. 

    Dar pentru a putea avea aceste discuții și pentru că sursele de finanțare au fost deschise pe POIM, am reușit să câștigăm două proiecte de 10 milioane de euro pentru a menține standardul aeroportului. Încercăm să-l menținem la anumit nivel pentru a putea sta la masa de discuții când vine vorba de contractarea operatorilor aerieni”.

    Citește și : 360 de grade dintr-o privire: Braşovul, supravegheat de la Arad, milimetru cu milimetru

    Pe scurt, mai în glumă, mai în serios, dacă dispar aeroporturile din Timișoara, Budapesta, Debrecen, Oradea și dacă se găsește o soluție financiară legală de a compensa minusurile companiilor de zbor, atunci aeroportul din Arad va deveni viabil. Însă, ne îndoim că decidenții vor vedea altceva decât un moft al arădeanului care va dori să zboare de pe aeroport. Până atunci, aeroportul din Arad rămâne o oază de liniște pentru zborurile NATO, SMURD și cele private.

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Nu este oare doar o formula de a „blura” incapacitatea manageriala a conducerii aeroportului? Nici dl.Brotacel n-a facut mare branza la Oradea. Industria zborurilor este una din cele mai dinamice de pe glob, cu o rata de crestere mult superioara altor industrii.
      https://www.pwc.ie/reports/aviation-industry-outlook-2023.html
      Cum se face ca prin alte parti coexista pe o suprafata similara regiunii Oradea-Arad-Timisoara 3-4 aeroporturi sau chiar mai multe si toate sunt profitabile? In zona Bonn-Koln-Dusseldorf-Dortmund sunt chiar mai multe; 4 aeroporturi mari si inca 7-8 mai mici, toate active.

      +7 voturi
      +1
      -1
    2. Vorba antevorbitorului: e foarte bine! Citim că s-a realizat un drum mai bun până la Aeroport. E foarte bine, chiar dacă Aeroportul nu ne servește la nimic decât la investiții multe. E foarte bine. La fel de bine ca și cu trenurile care pot atinge 160 km./oră și circulăm între Arad și Timișoara cu nici 30. E foarte bine. Și va fi și mai bine când orașul va fi și mai ferit, și mai liniștit, când nu vom mai avea chiar nimic decât investiții. Va fi liniște completă între Timișoara și Oradea și între Arad și Restul lumii. E foarte bine.

      +15 voturi
      +1
      -1
    3. Răspunsul e simplu:
      Economia regiunii nu poate susține atât de multe aeroporturi. Înțeleg comparația cu anumite zone din Germania, dar trebuie sa vedem și puterea economică, nevoi, etc.
      La toate aceste se adăuga și capacitatea managerială, care fără supărare, lasă de dorit.

      +8 voturi
      +1
      -1
    4. Mulțumesc, dl profesor! Părerea mea este ca aceasta comparație cu Timișoara și Oradea este inutilă și păguboasă. Nu știu ce beneficiu aduce orașului nostru aceste comparații, mai ales ca au mai multe „bube” ca „noi”, luate lucrurile și analizate corect. Mai citim și noi ce spun timișorenii de Timișoara și bihorenii de Oradea. Mari nemulțumiri…

      --3 voturi
      +1
      -1
    5. Corect ce a zis ultimul comentator:
      – ați vâzut voi sătuc sau, hai, cu indulgență, comună, care să aibe curse de linie permanente ? 🤔
      .
      Nu, că nu mi-aș dori, dar, acum, hai…., pe bune…, CINE din Aradul ăsta, să folosească în mod constant curse de linie, ca acestea să fie viabile financiar…?
      .
      Pt asta ar trebui să avem o clasă de mijloc „consistentă” și potentă financiar, formată de o categorie de angajați CU STUDII, în jurul unor investiții SERIOASE, DE PROIECTARE, COORDONARE sau DEZVOLTARE, nu a unora manufacturiere, logistice sau de prestări servicii, (și, chiar și acestea toate, foarte puține…! ) la care angajații au un nivel de salarizare care abia le permite „să-și ducă zilele, de azi pe mâine”!
      😥
      (Nu vorbesc acum de acele puține excepții, oameni ai „Sistemului” care, abonați la Bugetul de Stat, au venituri cu mult peste medie, pt că, aceștia nu reprezintă „grosul” cetățenilor Aradului).
      .
      După cum ați văzut, pt „comuna Arad” și două Mall- uri e prea mult (sunt curios care se va închide primul: AFI sau Atrium), la puterea de cumpărare și nivelul de trai pe care-l au arădenii, sub ‘oblăduirea” mirifcă a unei „găsti de partid” perene.
      Este ca și în sătucele dâmbovițene sau moldovenești, unde nivelul de trai și investițiile sunt ca și nule, dar TOT ACEEAȘI POLITICIENI SUNT ALEȘI în fruntea comunității. 😡
      .
      Și-atunci, să fim realiști, pe baza căror clienți permanenți să fie înființate aceste curse de linie?
      A „turismului de bussines” pe care și-l imaginează, în fanteziile sale, dl. Seculici…? 🤔

      +3 voturi
      +1
      -1
    6. Celebrul botoxat de la Bruxelles, după toate nenorocirile lăsate moștenire idioților arădeni care l-au votat atâția ani, a reușit să distrugă și Aeroportul din Arad, fiind de acord sa transfere multe instituții reprezentative ale județului Arad la vecinii din Timiș! Acest nenorocit ar trebui expulzat din județ, dar se pare că ar vrea să se întoarcă la cârma Aradului! Vai și-amar de aplaudacii lui și de soarta acestui oraș care se transformă zilnic într-o comună mai mare!

      +5 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.