joi, 25 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Regizoarea de origine arădeană Carmen Lidia Vidu, laureată la Gala Premiilor UNITER, însă cu un spectacol din București

    de Tomck@t | 20 iulie 2021, 11:03 AM | Cultură

    0

    În aceeași categorie a fost nominalizat și arădeanul Cristian Ban... cu un spectacol montat la Galaţi

    Cele mai importante premii din lumea teatrală românească, Premiile UNITER, au fost decernate și în acest an, ieri seara, marcând cea de-a XXIX-a ediţie a Galei. Aradul are motive de mândrie: regizoarea Carmen Lidia Vidu, născută la Arad, a câștigat marele premiu pentru regie, cu spectacolul „Jurnal de România. 1989”, montat la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti. În aceeași categorie a fost nominalizat și arădeanul Cristian Ban, care – spre deosebire de Carmen Lidia Vidu – locuiește la Arad și colaborează cu Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, însă spectacolul care a captat acum atenția Asociației UNITER s-a jucat la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi.

    Regizoarea Carmen Lidia Vidu (născută pe 1 ianuarie 1980 la Arad) a devenit cunoscută pentru spectacolele sale de teatru experimental, în care combină videoproiecțiile și mijloacele specifice filmului cu prezența live a actorilor. Este recunoscută drept cel mai tânăr regizor care a montat pe scena Teatrului Național din București („Privighetoarea și trandafirul” de Oscar Wilde, în anul 2007). A absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București în 2003.

    Carmen Lidia Vidu a testat cu succes și regia de film (documentar și scurtmetraj) și de videoclipuri (colaborări cu trupele Noblesse Oblige și Mes Quins). „O scurtă istorie Astra Film”, realizat în 2013 pentru Astra Film Festival din Sibiu, a câștigat în 2015 Premiul Gopo pentru cel mai bun scurtmetraj documentar.

    După filmul ei de debut, „O scurtă istorie Astra Film”, a urmat „ARAD. Jurnalul meu virtual”, un scurtmetraj filmat în orașul ei din copilărie.

    Deocamdată nu a avut, în schimb, nicio colaborare cu teatrul arădean, dar în 2019, arădenii au putut vedea un spectacol regizat de Carmen Lidia Vidu, „Jurnal de România. Timișoara”, pe scena Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Nou.

    Anul trecut, regizoarea a câștigat Premiul Female Award pentru scurtmetrajul documentar-animat „My Romanian Diary”, oferit de orașul Karlsruhe în cadrul festivalului Independent Days|Filmfest, iar în acest an, ea concurează și la Premiile Gopo cu documentarul „1989. Jurnalul unei revoluții”.

    Atât Carmen Lidia Vidu, cât și Cristian Ban, au fost premiați și la Arad, în cadrul Zilelor Aradului. Carmen Lidia Vidu a primit Titlul de Excelență pentru Artă Dramatică (regie) în anul 2015, iar Cristian Ban, în aceeași categorie, în 2019.

    Reușitele Aradului la Gala Premiilor UNITER

    Orașul nostru nu se poate mândri cu un portofoliu prea mare de premii UNITER. Ultimul spectacol arădean nominalizat a fost cel numit „Orașul nostru”, în 2018, tocmai în regia lui Cristian Ban. Din distribuția spectacolului au făcut parte actorii Ioan Peter, Alex Mărgineanu, Cecilia Lucanu-Donat, Angela Petrean-Varjasi, Ștefan Statnic, Dorina Darie-Peter, Roxana Sabău, Robert Pavicsits și Călin Stanciu.

    Până la recentul premiu câștigat de Carmen Livia Vidu, singurul actor arădean laureat cu un Premiu UNITER a fost actorul Ovidiu Ghiniță, în 2008, pentru rolul secundar în spectacolul „Vis. Toamna” și scenograful Doru Păcurar, în 2018, pentru întreaga activitate.

    A mai fost nominalizată, în anul 1996, actrița Liliana Popovici, iar anul 2007 ar fi fost cel mai de succes an pentru Teatrul Clasic „Ioan Slavici”… dar n-a fost să fie. A fost nominalizat atunci spectacolul „Iubirea Fedrei”, actorul Zoltan Lovas, actrița Irina Wintze și scenograful Doru Păcurar (cu același spectacol).

    LISTA CÂȘTIGĂTORILOR LA GALA PREMIILOR UNITER 2021

    Premiul pentru întreaga activitate:
    – Marcel Iureș
    – Geta Medinschi
    – Ileana Ploscaru
    – Ion Parhon
    – Alexandru Darie

    Premiul președintelui:
    – Petru Hadârcă, directorul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău

    Premiul special Teatrul Poesis:
    – Emil Boroghină

    Premiul British Council:
    – Teatrul Basca Timișoara

    Premiul special pentru scena digitală:
    – Mihai Turdeanu

    Cea mai bună piesă românească a anului 2020:
    – „Prințesa care sforăia” de Mihai Ignat

    Cel mai bun spectacol;
    CÂȘTIGĂTOR – „Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova;
    – „Villa Dolorosa” de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”;
    – „Verde tăiat” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociaţia Pro Teatru, Zalău (proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional).

    Cea mai bună regie:
    – Cristian Ban pentru spectacolul „MaMe”, text – creaţie colectivă, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi;
    – Leta Popescu pentru spectacolul „(In)corect” de Leta Popescu, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca (spectacol produs în cadrul programului cultural „Decalaj. Naraţiuni intergeneraţionale”, co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional);
    CÂȘTIGĂTOARE: Carmen Lidia Vidu pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989”, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

    Cea mai bună actriţă în rol principal:
    -Eliza Noemi Judeu pentru rolul Tiadora din spectacolul „Tiadora”, după Maria Manolescu Borşa, regia Sorin Militaru, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău;
    CÂȘTIGĂTOARE: Emoke Kata pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois” de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca;
    – Alexandra Vicol pentru rolul Fundă din spectacolul „Portugalia” de Zoltan Egressy, regia Vladimir Anton, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoşani;

    Cel mai bun actor în rol principal
    – Bogdan Farcaş pentru rolul Titta Nane din „Gâlcevile din Chioggia”, după Carlo Goldoni, regia Vlad Trifaş, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti;
    – Şerban Gomoi pentru rolul Tânărul din „O haită de sfinţi” de Neil LaBute, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul „Nottara”, Bucureşti;
    CÂȘTIGĂTOR: Răzvan Vicoveanu pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea.

    Cea mai bună actriţă în rol secundar:
    – Cătălina Mihail pentru rolul Speed din spectacolul „Doi tineri din Verona” de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul de Stat Constanţa;
    – Costinela Ungureanu pentru rolul Alexandra din spectacolul „Inimă şi alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova;
    CÂȘTIGĂTOARE: Diana Vieru pentru rolul Marusia din spectacolul „Oraşul cu fete sărace”, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.

    Cel mai bun actor în rol secundar:
    – Emil Coşeru pentru rolul Ion din spectacolul „Năpasta (…şi era pădurea singură…)” de I.L.Caragiale, un spectacol de Adi Carauleanu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;
    CÂȘTIGĂTOR: Ion Rizea pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul şi regia Radu Iacoban, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara;
    – Matei Rotaru pentru rolul Piotr Stepanovici Verhovenski din spectacolul „Demonii. Începuturi”, după F.M. Dostoievski, scenariul, regia, decorul şi proiecţiile video Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca.

    Cea mai bună scenografie:
    CÂȘTIGĂTOR: Adrian Damian pentru scenografia spectacolului „Revizorul” de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul „Regina Maria” Oradea;
    – Andu Dumitrescu pentru scenografia spectacolului „Pool (no water)” de Mark Ravenhill, un proiect de Radu Nica, Andu Dumitrescu şi Vlaicu Golcea, Teatrul Maghiar de Stat Cluj;
    – Helmut Sturmer pentru decorurile spectacolului „Rinocerii” de Eugene Ionesco, regia Gabor Tompa, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.

    Premiul pentru critică de teatru:
    CÂȘTIGĂTOARE: Miruna Runcan
    – Oana Stoica
    – Irina Wolf

    Premiul la categoria debut:
    – Tudor Dreve pentru regia spectacolului „Nevrozele sexuale ale părinţilor noştri” de Lukas Barfuss, Teatrul Municipal Baia Mare;
    CÂȘTIGĂTOARE: Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya, Teatrul de Stat Constanţa;
    – Diana Păcurar pentru regia spectacolului „Trei femei înalte” de Edward Albee, Teatrul „Regina Maria” Oradea.

    Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic:
    – „Totul e bine când… se termină”, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihnea Chelaru, Societatea Română de Radiodifuziune;
    – „Viaţa dăunează grav sănătăţii”, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, Societatea Română de Radiodifuziune;
    CÂȘTIGĂTOR: „Insomnia”, scenariul, documentarea şi regia Robert Bălan, Asociaţia Art No More, Bucureşti (Proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional).

    Cel mai bun spectacol de teatru TV / teleplay:
    – „Gottlieb”, adaptare după „Biedermann şi Incendiatorii” de Max Frisch, adaptarea pentru televiziune şi regia artistică Andrei Măgălie, Societatea Română de Televiziune;
    CÂȘTIGĂTOR: „Shorts”, după Samuel Beckett, regia Zalan Zakarias, Teatrul „Tomcsa Sandor”, Odorheiu Secuiesc;
    – „V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare liberă după „Pescăruşul” de A.P. Cehov, conceptul şi regia Paula Lynn Breuer şi Olga Torok, Teatrul German de Stat Timişoara.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.