FITN7: O parte din sufletul Timișoarei, adusă la Arad de o arădeancă, regizoarea Carmen Lidia Vidu

    de [email protected] | 15 mai 2019, 3:32 PM | Cultură

    0

    Carmen Lidia Vidu s-a născut la Arad în 1980, a absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București în 2003 și este cel mai tânăr regizor care a montat pe scena Teatrului Național din București („Privighetoarea și trandafirul” de Oscar Wilde în anul 2007). A devenit cunoscută în mod special pentru spectacolele de teatru experimental, combinând videoproiecțiile și mijloacele specifice filmului cu prezența live a actorilor. „Jurnal de România. Timișoara”, spectacolul prezentat marți seara pe scena sălii Studio a Teatrului Clasic „Ioan Slavici” în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Nou, nu e o excepție de la regulă.

    Pe scurt, spectacolul își propune să fie, printr-o serie de confesiuni necenzurate și nemijlocite ale actrițelor Teatrului German de Stat din Timișoara (Ida Jarcsek-Gaza, Tatiana Sessler-Toami, Daniela Török, Ioana Iacob și a surorilor Silvia și Olga Török), o oglindă sinceră a relațiilor interumane, influențate decisiv de mediul urban, dar și un îndemn la implicare socială și comunitară.

    Arhitectura spectacolului este determinată de biografia actorilor, al căror rol este acela de a desluși și de a cartografia căile prin care părinții, prietenii, necunoscuții, dar și orașul, prin cartierele, locuitorii, artiștii și prin administrația locală, ne modelează și ne transformă – de la nostalgia primelor amintiri și până la realitatea imediată.

    Mărturisirile sunt întemeiate aproape exclusiv pe experiențele de viață ale actrițelor, fie că vorbim despre  momente de fericire sau durere, despre succes sau eșec, despre traume și depresie, despre înstrăinare și regăsire. Nu pot fi ocolite în aceste ecuații sentimentale nici subiectele sensibile precum feminismul, sau viața șvabilor în Banat, înainte și după Revoluție.

    „Jurnal de România. Timișoara” face parte dintr-o serie de proiecte multidisciplinare regizate de Carmen Lidia Vidu, care mai cuprinde spectacolele de teatru „Jurnal de România. Sfântul Gheorghe”, „Jurnal de România. Constanța” (prezentate cu deosebit succes pe scena Schauspielhaus – Casa Teatrului – din Viena), scurtmetrajul „Jurnal de România. Jurnal de musulman” (11 selecții la festivaluri internaționale) și o expoziție–„Romanian Diary. Confessions of Faith”.

    De asemenea, în anul 2015,

    Carmen Lidia Vidu a regizat și scurtmetrajul „ARAD. Jurnalul meu virtual”,

    proiect în care a debutat și ca actriță, jucându-și propriul rol.

    „Propriul rol” – în sensul că s-a jucat pe sine, o idee care caracterizează aproape toate proiectele ei.

    Carmen Lidia Vidu se numără printre puținii regizori români care folosesc arta într-un mod diferit, plasând educația prin artă în vârful tuturor priorităților, știind că doar printr-o atitudine responsabilă, prin perspective revizuite și un nou mod de înțelegere putem trece la un nivel mai înalt al societății. Tânăra regizoare atinge acest scop ignorând epitetele literare, mascaradele caricaturale, contrarierile stupefiante și alte asemenea artificii artistice, optând în schimb pentru abordări intime și exemplificări simple, „vopsite” cu elemente artistice vizuale, păstrând însă esența nealterată, și anume… cruda realitate.

    E o altfel de mișcare #rezist. Nu e un protest, nu e o revoltă, nu e vorba atât de mult de necesitatea și libertatea cuvântulului, ci mai degrabă de efectul intrinsec al cuvântului folosit pe o cale pașnică, punctul pe i fiind pus prin atingerea suavă a culturii, care ne aparține tuturor, care rezonează cu fiecare dintre noi, pentru că ne regăsim în anumite opinii, pentru că empatizăm cu sinceritatea sentimentelor acelora pe care suntem dispuși să-i ascultăm.

    Este felia de educație civică pe care și-o asumă artiștii, este modul lor de a spune pe înțelesul tuturor (da)că ceva nu e în regulă. Este modul lor de a ne arăta că în viața reală au același rol pe care-l avem cu toții. Suntem în aceeași măsură actori cât suntem simpli spectatori, important e să înțelegem că nu aplauzele contează, ci faptul că am înțeles mesajul și suntem pregătiți să schimbăm, la rândul nostru, soarta societății.

    Jurnal de România. Timișoara

    de Carmen Lidia Vidu

    Spectacol în limba germană, cu subtitrare în limba română

    Regia: Carmen Lidia Vidu
    Dramaturgia: Wolfer Andrea
    Montaj foto-video: Cristina Baciu, Ovidiu Zimcea
    Regia tehnică: Radu Muj
    Machiaj: Bojita Ilici
    Asistență de regie: Oana Vidoni
    Asistență de scenografie: Ioana Popescu

    Distribuție:
    Ida Jarcsek-Gaza
    Tatiana Sessler-Toami
    Daniela Török
    Ioana Iacob
    Olga Török
    Silvia Török

    Surse foto: capturi video din trailer-ul spectacolului / Vimeo

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    4 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.