marþi, 18 martie, 2025

Special Arad Logo

    Oscar Special 2025: „Substanța”, un horror trupesc franțuzesc în hăinuțe americane

    de Lajos Notaros | 24 februarie 2025, 6:46 PM | Cultură | Film | Oscar Special | Recomandările editorilor

    4

    Ajuns așa, cam cu greu, spre finalul filmului „Substanța” (The Substance”), m-am oprit de câteva ori, copleșit de imaginea transformării trupurilor feminine în monștri obținuți prin trucaje prostetice de mare calitate.

    Până îmi reveneam mă mai uitam pe la datele filmelor nominalizate pentru Oscar. Și așa am realizat că din cele zece nominalizate pentru cel mai bun film nici unul nu este american pe bune. Marile studiouri lipsesc, apar doar ici-colo, pe lângă alte firme de producție mai mici, nemaivorbind de faptul că două filme din cele zece sunt în alte limbi decât engleza. E ceva, Hollywoodul a început să scârțâie mai rău ca Donald rățoiul.

    Și așa cum Brutalistul a fost filmat în Ungaria, cu echipă tehnică ungurească, „The Substance” este de fapt un film francez care vorbește în engleză. Regizorul și autoarea scenariului este franțuzoaica Coralie Fargeat, filmările au fost realizate în întregime prin Franța, mai ales pe Coasta de Azur, acolo unde cresc și palmieri. Important, având în vedere că povestea din film se desfășoară la Los Angeles.

    Și e o poveste cu cântec. Fantastică. Și de groază…

    substanța

    Începe cu imaginea stelei de pe Bulevardul Hollywood, primită de vedeta Elisabeth Sparkle (Scânteie), interpretată de Demi Moore. Ajunsă la cincizeci de ani – Demi are peste șaizeci –, Sparkle este concediată de la televiziunea unde avea o emisiune de mare succes de aerobic. Lovită de veste, face un accident de mașină din care scapă cu bine, iar la spital un doctoraș tânăr și penibil de misterios îi indică o substanță prin care își poate recâștiga tinerețea.

    Zis și făcut, Sparkle face rost de substanță. Iar de aici începe groaza.

    Din spate îi iese o tânără, numită Sue, interpretată de fiica fostei vedete Andie MacDowell, numită Margaret Qualley. Tânăra Sue, ținută în viață de substanța pe care o extrage zilnic din Elisabeth, devine și ea vedetă în locul ei, dar, luată de avânt, nu respectă prescripția, lăsând-o pe „donorul” ei să îmbătrânească brusc și oribil în baia unde doarme în timp ce ea își vede de treburile ei.

    substanța

    Nu mai continui, finalul este de-a dreptul scabros, iubitorii filmelor de groază se pot desfăta din plin cu oroarea care încheie povestea.

    Recunosc, nu mă omor după filmele de groază, așa cum nu mă dau în vânt nici după cele științifico-fantastice. Tocmai de aceea, încerc aici să rămân echilibrat – deși după finalul pe care nu vi l-am povestit nu este ușor –, să spun că dincolo de subiect este un film bine realizat, profesionist, cum ar veni, cu imagini puternice și design rafinat. Cele două actrițe, în frunte cu fosta soție a lui Bruce Willis, se achită foarte bine de treabă. De altfel alte personaje nici nu există în film, ceilalți fiind de decor, mai ales bărbații. Dennis Quaid, în rolul șefului de la televiziune, numit pe deasupra și Harvey (vezi Weinstein) fiind o caricatură de decor.

    Acum, luându-mă după alții, aș putea să aiurezi aici despre problema feminismului și a cultului aberant al vedetelor din industria de divertisment, domenii pe care le ia în vizor prin filmul ei Coralie Fargeat. E ceva și în asta, însă modul în care o face este cel puțin cu două tăișuri. Problema cea mare ar fi că, prin acest body-horror (vezi în titlu), un subgen al filmelor de groază, ideea devine subiect și predicat în același timp.

    substanța the substance

    Iar astfel împarte pe loc cinefilii în două tabere: fanii horrorului, indiferent de gen și realizare, și cinefilii mai pretențioși și care nu se omoară după imaginile de groază realizate, prin trucuri plastice spectaculoase, tocmai și numai ca să te îngrozească. În plus, dacă tot vorbeam pe aici de amestecul filmului european de artă cu cel de consum american, avem aici un alt exemplu eclatant: realizarea tinde spre artă, în timp ce subiectul și prezentarea urmărește impresionarea cu orice preț a spectatorului.

    Meserie cât încape, cum ar veni – inclusiv la nivelul videoclipurilor care compun de fapt povestea –, cu pretenții de rafinament și subtilitate. Ei, aici e aici, tehnic e foarte spectaculos – chiar dacă un observator mai atent realizează că suntem în Europa, nu la Hollywood –, însă subtilitatea și rafinamentul se opresc la imaginea finală a celor două femei: un cap de monstru care alunecă în sânge spre steaua de pe Bulevardul Hollywood a imaginarei Elisabeta Scânteie jucată de o Demi Moore machiată și trucată de n-o mai recunoști.

    Așa că, asta este, ce să fac, încerc să văd câte stele ar merita chiar și în situația când, acum, după câteva ore de după vizionare, eu în continuare văd stele verzi pe pereți…

    Nota autorului:

    NOTE OSCAR SPECIAL 3 STELE

    Explicația notelor:

    Zero stele – Execrabil. Epifania prostiei
    1 stea – Prost
    2 stele – Slab
    3 stele – MEH… treacă-meargă
    4 stele – Destul de bun
    5 stele – Bun
    6 stele – Foarte bun
    7 stele – Capodoperă

    Citește și:

    Oscar Special 2025: „Wicked” – Barbie-Harry Potter într-o lume minunată-n care vei găsi…

    Oscar Special 2025: Cu sau fără cojones… Emilia Pérez nu merge mai departe

    Oscar Special 2025: Anora merge mai departe

    Oscar Special 2025: „The Brutalist”, atât de brutal încât nu mai știi ce și cum

    Oscar Special 2025: „Conclave”, un film cu adevărat european despre alegerea unui papă oarecum american

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. La finalul filmului m-am simtit asa aiurea, grotescul te marcheaza cumva.
      Mesajul filmului este ca operatiile estetice, atat de la indemana nu numai pentru vedete, dar si pentru femeile de rand, pot produce schimbari mutilante care nu sunt sesizate de persoana care apeleaza la ele, dar care pot fi percepute dezastruos de catre cei din jur( vezi momentul cand Sue complet transformata si de nerecunoscut spune: ,, Dar sunt tot eu, Sue. De ce nu ma recunoasteti?”)
      Nu m-as fi gandit ca filmarile s-au facut in Europa.

      +1 voturi
      +1
      -1
      • Da, au lucrat foarte meseriaș. Eu am devenit suspicios încercând să identific imaginea din fereastra aceea mare din apartament. Și au mai fost și altele dubioase. E drept la Los Angeles nu am fost, dar la Cannes, da, iar palmierii aceia îmi păreau tare cunoscuți. Normal, m-am dus la sursă, respectiv Wikipedia, și am găsit confirmarea. Chiar la Cannes i-au filmat…

        +1 voturi
        +1
        -1
    2. A fost peste Brutalist care este o dramă cruntă un fel de reportaj de știri de la ora 17 doar că mai elaborat și pus într-un context mai larg.
      The Substance cel puțin abundă într-o imaginație combină paradoxul cu SF-ul și fabula.
      La The Brutalist mă așteptam la mai mult pe când The Substance mi-a depășit așteptările.
      Nu e doar despre operațiile estetice este și despre dorința parvenitului ca i se cuvine veșnicia sau imortalitatea.

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.