joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    O zi din viața ei – sau cum devine o banalitate casnică o sfâșietoare epopee urbană

    de Tomck@t | 21 octombrie 2018, 1:32 PM | Cultură | Film | Recomandările editorilor

    0

    (foto: 444.hu)

    În acest weekend, e din nou aer de festival la Cinema Arta! Șapte filme din selecția oficială a prestigiosului festival de film de la Cannes ajung în premieră la Arad, două dintre ele fiind câștigătoarele celor mai importante premii, Palme d’Or și Grand Prix. „Les Films de Cannes à Arad 2018” a debutat vineri seara cu filmul maghiar „One day” (titlu original: Egy Nap) al regizoarei Zsófia Szilágyi, prezentat la Cannes în secţiunea Semaine de la Critique. Invitata specială la Arad a fost chiar regizoarea.

    Dacă numele de Zsófia Szilágyi nu vă spune prea multe, e de înțeles. A regizat până acum doar câteva scurtmetraje și filme documentare, „One Day” fiind doar al doilea ei lungmetraj, după „Fogságban” (un film care, deși s-a bucurat de premii și critici pozitive, nu a depășit granițele Ungariei), scenariul purtând, în ambele cazuri, semnătura ei. În schimb, ea a fost asistenta regizoarei Ildikó Enyedi la „Despre trup și suflet” (On Body and Soul), filmul-senzație pentru care Netflix a luptat eroic ca să obțină drepturile de distribuție în Statele Unite și care a reprezentat Ungaria la Premiile Oscar de anul trecut (Vezi AICI recenzia Special Arad!). Așadar, criticii de film de pretutindeni văd acum în Zsófia Szilágyi următoarea revelație cinematografică a Ungariei, iar „One Day” este pașaportul ei spre celebritate. Filmul nu dezamăgește nici o secundă, în ciuda faptului că povestea e dureros de simplă: o zi obișnuită – dar cu atât mai tumultuoasă – din viața eroinei Anna (jucată excepțional de Zsófia Szamosi), o femeie cu trei copii și un soț plictisit de viață, inclusiv, din câte se pare, de cei zece ani de căsnicie.

    La prima vedere, „One Day” pare doar o altă dramă familială cu o tentă feministă, că așa ar fi trendy. Însă Zsófia Szilágyi reușește după doar câteva minute să-ți scoată din cap toate aceste idei preconcepute, exploatând cu un talent ieșit din comun banalitățile cotidiene care pot fi ale tale, ale mele, ale oricui.

    egy nap16
    Foto: rekorder.blog.hu

    Anna are 40 de ani și e o mamă de nota zece. În decursul a 24 de ore se împarte între rolul de mamă, soție casnică și profesoară de limba italiană, pendulând involuntar între monotonie și stres… și după tot acest du-te-vino încontinuu își mai face timp să și zâmbească. Ce-i drept, doar pe jumătate. Chiar și atunci când îl ceartă pe fiul ei mai mare (în jur de zece ani), o face cu un calm debordant și în secunda a doua își cere scuze. Chiar dacă e mereu cu gândul în o mie de direcții, știe să fie atentă și la problemele și preocupările copilăroase ale celor mici și chiar dacă ea trebuie să meargă după ei la școală și la grădiniță, își mai face timp să facă și curățenie prin casă și să se certe cu idioții de la bancă care au încurcat facturile poliței de asigurare. Ba chiar și cu un idiot care claxona în draci pentru că n-avea loc de mașina ei parcată neregulamentar. E adevărat, are un noroc imens cu soacră-sa, care mai vine pe la ei ca să facă mâncare și să mai aibă grijă de copii, ba chiar să o întrebe dacă nu au cumva nevoie de bani. Când se face deja seară, Anna nu are timp să fumeze o țigară în pace pe balcon pentru că plânge ăla mic. Are febră. Toate aceste „banalități” sunt, însă, suportabile, au devenit demult o rutină pentru ea. Ceea ce o îngrijorează însă e mesajul lui Szabolcs, soțul ei, cândva la amiază:

    „Vezi că m-a chemat Gabi la o cafă, vrea să discute puțin și cu mine”.

    egy nap15
    Foto: rekorder.blog.hu

    Anna știe de Gabi. Chiar cu o seară mai devreme s-au întâlnit la un vin. Gabi a jurat că nu a fost nimic între ea și Szabolcs, nimic fizic, doar o aventură trecătoare, niște mesaje stupide. Szabolcs a evitat însă discuția. În această zi obositoare a încercat să-l sune de două ori, dar el de fiecare dată a avut telefonul închis. A reușit a treia oară, doar ca Szabolcs să o pașaporteze, spunând că urmază o ședință la job și că n-are de ce să-și facă griji, se întâlnește cu Gabi pentru că așa i-a promis și ca după aia să-l lase în pace. Anna i-a mai trimis doar un mesaj, spre seară, când a aflat că micuțul are febră:

    „Cumpără un Nurofen”.

    Doar că Szabolcs a uitat să mai vină acasă. S-a făcut deja dimineață, iar copilul cel mic plânge în vană pentru că s-a spart capul unui omuleț de jucărie. Anna l-a liniștit, spunându-i că o va repara.

    E o mamă de nota zece.

    Copilul încă plângea cu sughițuri, dar s-a oprit în momentul următor cu o uriașă nedumerire pe față, atunci când mama lui a sărit spre veceu să vomite.

    Precum sinopsisul oarecum înșelător, „One Day” ilustrează o poveste simplă, cu sentimente simple, comune, dar care mențin suspansul chiar și într-o formă latentă. Filmul e de o frumusețe plictisitoare și palpitantă deopotrivă, pentru că ne face să ne dăm seama că, deși sunt trecătoare, fiecare secundă contează, până și într-o rutină zilnică. Regizoarea Zsófia Szilágyi și – nu în ultimul rând – actrița Zsófia Szamosi reușesc cu o dexteritate poetică să transforme banalități precum spălatul vaselor, îmbrăcarea copilului sau strângerea jucăriilor de pe covor în momente de maximă importanță, teleportându-ne pentru o zi întreagă în locul eroinei principale, fără să ne dăm seama cum a trecut timpul… și că, de fapt, în tot acest timp am stat liniștiți în cinematograf doar 99 de minute. Ceea ce o face însă cu adevărat remarcabilă pe regizoarea unguroaică este abilitatea ei sfâșietor de calmă și în definitiv inofensivă de a prezenta realitatea în întregimea ei, punând degetul pe rană chiar cu riscul de a o adânci, însă cu scopul inocent de a semnala sursa problemei. Și toate astea cu o atingere suavă, așa cum doar o femeie – și, mai mult de atât: o mamă – o poate face.

    Nota autorului:

    NOTE Manchester by the sea


    Duminică, în ultima seară „Les Films de Cannes à Arad”, arădenii vor avea ocazia să vadă filmul „BlacKkKlansman” (la ora 17), câștigătorul Marelui Premiu la Cannes și „Burning” (la ora 19:30), câștigătorul Premiului Federației Internaționale a Criticilor de Film (FIPRESCI).

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.