„Nu sunt bani, nu sunt bani” pentru Filarmonică… nici măcar cu finanțarea guvernamentală de peste 2 milioane de lei

    de [email protected] | 2 noiembrie 2021, 2:34 PM | Administraţie | Recomandările editorilor

    0

    În imagine, scaunul gol și rupt al singurului contrabasist, care astăzi a lipsit de la repetiții, având o problemă medicală

    Filarmonica Arad (precum și Teatrul Clasic „Ioan Slavici”) a primit finanțare în valoare de 2.219.000 lei de la Guvern, repartizarea banilor tuturor instituțiilor publice de spectacole din țară fiind aprobată luna trecută. Întrebarea este, în cazul Filarmonicii Arad, pe ce anume se duce această sumă deloc neglijabilă, deoarece sunt probleme mari, în continuare, în ceea ce privește numărul personalului artistic angajat.

    Orchestra redusă la dimensiuni ridicole nu este deloc un subiect nou, iar calitatea actului artistic suferă din această cauză.

    La următorul concert simfonic (din 4 noiembrie), de exemplu, Orchestra va cânta cu un singur contrabasist, deși repertoriul muzical ar necesita trei. Un singur contrabasist mai este angajat la Filarmonica Arad, de altfel, alți doi au plecat de curând, unul și-a dat demisia, celălalt a intrat la pensie. Ce se întâmplă atunci când o parte importantă a Orchestrei lipsește? Uneori sunt chemați colaboratori externi, alteori nu se întâmplă nimic… se cântă așa cum se poate.

    Doar la contrabas (un caz concret de acum), Filarmonica Transilvania din Cluj-Napoca are cinci angajați, Filarmonica de Stat Oradea patru angajați, Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” din Satu Mare trei angajați, Filarmonica Oltenia din Craiova trei angajați… față de unul singur la Arad.

    Lipsesc însă artiști la majoritatea instrumentelor, la vioară, la violoncel, la percuții, la corn, la oboi etc.

    Ultima oară, la Filarmonica Arad au fost angajări doar în anul 2019.

    Scuza oficială este și acum lipsa banilor… în ciuda recentei finanțări guvernamentale

    Consilierul local Codrin Dacian Vlad, noul membru al consiliului de administrație a Filarmonicii Arad din partea Primăriei, a ridicat problema angajărilor ieri, în ședința CLM. Răspunsul primarului Bibarț nu a reprezentat nicio surpriză: „nu ne ajung banii pentru spitale și pentru CET, darămite la Filarmonică”. Primarul a precizat că nu e vorba că nu dorește să fie mai mulți angajați și ca Orchestra să sune cât mai bine, dar „în condițiile de azi trebuie să fim precauți”, preferă astfel suplimentarea ocazională, strict necesară, a Orchestrei.

    „L-am sunat pe domnul Orban propunându-i să convoace un Consiliu de Administrație pe această temă. Am sugerat ca cel puțin la instrumentele la care există un deficit cronic să găsim o soluție pentru a angaja artiști”, a scris astăzi consilierul Codrin Dacian Vlad într-o postare de Facebook. „La două zile după telefonul inițial, am revenit, tot eu, cu un telefon. M-a informat că el a vorbit cu primarul și cu administratorul orașului în a cărui «subordine» este și i s-a spus că nu este cazul. (…) I-am adus aminte că Filarmonica este în subordinea Consiliului Local, nu a primarului”, a mai notat consilierul (postarea integrală, aici).

    Sunt în total fix 100 de oameni angajați la Filarmonica Arad – asta dacă site-ul instituției este actualizat – cu tot cu artiștii Orchestrei și ai Corului, cu dirijori, cu plasatori și pompieri și cei din birourile administrative, de la casierie până la manager.

    Finanțarea venită de la Guvern înseamnă un venit în plus pentru instituție de 22.190 lei per angajat, care se adaugă la banii deja asigurați de către Primărie, puși deoparte anual în Bugetul Aradului.

    Finanțarea guvernamentală a fost alocată deja, iar consilierii arădeni au votat în acest sens rectificarea bugetară, chiar ieri. E de menționat și faptul că în Hotărârea Guvernului scrie negru pe alb că sumele repartizate trebuie să fie utilizate exclusiv pentru finanțarea instituțiilor publice de spectacole din subordinea autorităților administrației publice locale sau județene (după caz), respectiv teatre, opere și filarmonici. „Scuza” cu suplimentarea fondurilor pentru spital și CET fiind, în acest caz, complet deplasată.

    View Fullscreen

    În paranteză fie spus, noul viceprimar al Aradului, Ilie Cheșa, a declarat în primăvara acestui an, prin intermediul unui comunicat de presă publicat și de Special Arad, că ceea „ce alții fac cu bani europeni, primarul Bibarț face cu banii arădenilor, apoi se plânge că nu sunt bani pentru alte nevoi, cum ar fi Filarmonica” (comunicatul integral, aici).

    Dacă primarul repetă la infinit că nu sunt bani, ce are de spus viceprimarul secund despre această temă acum, din noua poziție pe care o ocupă?

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    6 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.