Mâine se împlinesc 70 de ani de la introducerea tramvaiului electric în Arad
Mâine, 29 noiembrie, Compania de Transport Public Arad celebrează împlinirea a 70 de ani de la introducerea tramvaiului electric în Arad. Cu această ocazie, compania a publicat pe site-ul oficial un istoric cu imagini pe care vi-l prezentăm în următoarele rânduri.
Începuturile tramvaiului electric în Arad se leagă de “capturile de război” de pe frontul de Est, când armata română a cucerit şi administrat vremelnic ODESA. În 1942 delegaţii ale primăriilor din Arad, Craiova şi Constanţa, se deplasează la Odesa şi organizează preluarea unor tramvaie şi autobuze. Aradul preia un număr de 14 vagoane de tramvai de fabricaţie franceză (Thomson 1913), o cantitate importantă de şină vignol şi stâlpi metalici.
Ca urmare, imediat se demarează lucrările de construcţie a căii de rulare între Gara CFR şi P-ţa Avram Iancu şi se comandă în Elveţia o staţie de redresare. La finele conflagraţiei mondiale, victorioasa armată sovietică îşi revendică proprietăţile luate, care înainte de a fi expediate la Odesa sunt reparate de Uzinele de Vagoane. În această situaţie, Aradul rămâne doar cu şinele montate în cale, fapt ce pune în atenţia noii administraţii ideea construirii unor tramvaie din resurse locale. Acest fapt se materializează la 29 Noiembrie 1946, când primul tramvai construit în atelierele proprii ale Întreprinderii Comunale Orăşeneşti Arad (ICOA) iese în circulaţie.
La 29 Noiembrie 1946 a fost pus în circulaţie primul tramvai electric construit în atelierele proprii ale Întreprinderii Comunale Orăşeneşti Arad (ICOA). Acest tip de tramvai a fost construit în 12 exemplare până în 1948.
În 1949, tot în atelierele ICOA, se execută un cuplu de vagon motor denumit “Gemenele” cu numere de circulaţie 14 şi 15.
În 1952 se realizează, în atelierele proprii, un tramvai cu 4 axe motoare (tip Pullman). Acest tip de vagon a fost construit în 12 exemplare având numerele de circulaţie 16 la 28.
În perioada 1961 – 1964 se achiziţionează, de la ITB Bucureşti, remorci pe 2 axe care erau tractate de vagoane tip Pullman.
În perioada 1965 – 1972 se achiziţionează, de la ITB Bucureşti, respectiv de la Sibiu, vagoane motor şi remorcă pe 2 axe care au fost utilizate în Arad până în 1977, an în care s-a trecut la extinderea reţelei de linii. Tensiunea de alimentare era de 750 Vcc.
În atelierele CTP Arad s-a renovat în anii 2004 – 2006 un vagon de tip ITB, fabricat în 1968.
Schemele cu Dezvoltarea reţelei de linii de tramvai în Municipiul Arad le puteți vedea pe site-ul oficial al Companiei de Transport Public Arad, sau accesând linkul acesta.
Comentariile portalului
👏 ... principalul e că banii au ajuns la "firma care trebuie" ! PS: de ce nu se prevede în Caietul de Sarcini că plata pierderii Finanțării EU, din cauza nefinalizării " (...)
Interesant (pt. participanți) e doar workshop-ul, propriu-zis, restul e sudoare , muncă și lupta "cu morile de vânt" (adică cu birocrația, cu Gică-Contrașii puși în (...)
NOUL RECTOR - O MARIONETĂ A RAMONEI?