duminicã, 28 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Update Lucrările pentru traseul de transport peste viitorul pod arădean peste Mureș avansează, însă două străzi au fost „uitate” din proiect

    de Raluca Medeleanu | 14 noiembrie 2023, 8:09 AM | Administraţie | Știri Arad | Topic special

    13

    Lucrările avansează la amenajarea traseului de transport în comun care va face legătura între zona UTA și str. Ștefan cel Mare, și care va fi practic o rută de ocolire a orașului pentru autoturisme, pe un nou pod peste Mureș. Cu toate acestea însă, este încă incert dacă Primăria va reuși să primească partea de bani europeni pe care i-a câștigat de la ADR Vest, iar anumite omisiuni din proiect ne pun semne de întrebare asupra modului în care va fi afectat traficul pe străzile din Aradul Nou.

    Amplul proiect a fost împărțit pe bucăți, întrucât avea mai multe componente: partea pentru care s-a câștigat finanțarea europeană vizează amenajarea stațiilor de autobuze, achiziționarea a 10 autobuze electrice, 22 stații de închiriere biciclete (cu 15 biciclete fiecare), două stații de încărcare autobuze, semaforizarea, respectiv amenajarea/asfaltarea rampelor de acces la viitorul pod. Dintre acestea, aflăm că autobuzele și bicicletele au fost deja achiziționate (chiar dacă bicicletele încă nu au fost amplasate în stații), iar cele două stații de încărcare au fost și ele amplasate.

    Semafoarele însă nu au fost încă montate, doar stâlpii, și nici accesul spre pod de pe ambele părți ale râului Mureș nu a fost finalizat încă, motiv pentru care ADR Vest a semnalat proiectul ca fiind în pericol de a pierde finanțarea, notând că progresul financiar este de 64,23% (vezi AICI). Termenul de finalizare pentru cele enumerate este 31 decembrie, după această dată Primăria fiind nevoită să achite banii din bugetul local.

    stalpi semafoare pe strada ogorului traseu uta stefan cel mare pod peste mures
    (stâlpi pentru semafoare, montați pe str. Ogorului)

    rampa acces nou pod peste mures prelungire str andrei saguna
    (Urcarea pe pod, dinspre str. Andrei Șaguna)

    Amintim că încă de la bun început, Primăria obținuse finanțare europeană doar pentru acoperirea unei mici părți din totalul la care se ridică investiția. Din cauza deciziei de a permite și autoturismelor accesul pe pod (pe lângă autobuzele electrice și biciclete), suma obținută de la ADR Vest s-a diminuat considerabil. Astfel, din totalul de 49 milioane euro, au fost câștigate 13.6 milioane euro, pentru acestea fiind termenul limită de 31 decembrie 2023 de implementare a proiectului.

    Viitorul pod are un alt termen limită. Investiția nu e din fonduri europene

    Dacă pentru lucrările de urcare pe pod PAB România e contra cronometru, pentru podul în sine (și alte părți de drum) are la dispoziție un alt termen de finalizare, investiția fiind suportată de Primăria Arad printr-un împrumut bancar. Potrivit contractului, constructorul trebuie să finalizeze aceste lucrări până în iulie 2024, termen despre care dirigintele de șantier ne-a spus că va fi respectat.

    stadiu lucrari pod peste mures prelungire andrei saguna noiembrie 2023 2(pilonul ridicat la 52 metri)

    Noul pod peste Mureș va avea lățimea tabloului de 23,5 metri, cu câte o bandă de mers pe sens (de câte 5,5 m fiecare), lângă care va fi câte o pistă de bicicletă (de 2,5 metri fiecare) și trotuarele (de câte 2 metri fiecare). Va fi un pod de tip hobanat, ceea ce înseamnă că va fi alcătuit dintr-un pilon din care vor porni mai multe cabluri care susțin tablierul podului.

    La șantierul de la pod lucrează constant câte 60-70 muncitori.

    Tablierul este montat în proporție de 70% (când va fi finalizat, va avea peste 2000 tone, de dimensiuni de 300 m pe 23,5 metri), urmând ca în data de 17 noiembrie să fie transportată încă o grindă de 120 tone, care odată montată va prelungi podul mai mult către partea cu strada Andrei Șaguna. Pilonul este ridicat la 52 metri înălțime, din cei 88 metri pe care îi va avea la final. De acest pilon vor fi prinse toate cablurile de oțel.

    stadiu lucrari pod peste mures prelungire andrei saguna noiembrie 2023 1

    (peste această structură va veni o bandă de circulație, plus o pistă de biciclete și un trotuar)

    stadiu lucrari pod peste mures prelungire andrei saguna noiembrie 2023 3

    (Vedere înspre str. Andrei Șaguna de pe tablierul podului. Când lucrările vor ajunge la final, se va reînchide partea de dig care acum e liberă)

    Pe partea cu strada Andrei Șaguna, s-au montat bordurile și fundația la intersecția care duce către urcarea către pod și se lucrează la partea de urcare. În ceea ce privește partea de traseu care continuă coborârea de pe pod, a fost finalizat podețul care trece peste canalul Țiganca, cu noul drum construit acum de la zero, pe partea cu Aradul Nou. A fost amenajată și intersecția acestui drum cu Câmpia Turzii.

    Pe str. Ticu Dumitrescu, muncitorii au început acum să dea al doilea strat de asfalt. Trotuarele din pavaj sunt în mare parte deja amenajate, acum pregătindu-se baza pentru a pune pavajul pe o porțiune care duce către str. Ogorului.

    Analizând proiectul tehnic însă (realizat de Aduro Impex SRL), ne-a captat atenția un aspect care pare inadecvat: dacă va rămâne așa, pe Ticu Dumitrescu o porțiune din pista de biciclete va face „slalom” printre stâpii de iluminat amplasați pe trotuarul din pavaj, iar abia după aceea va fi coborâtă pe carosabil, pe asfalt.

    Un alt aspect care ne-a „dat cu virgulă” este porțiunea de drum după intersecția străzii Câmpia Turzii cu strada Economului. Dacă de la pod până în acel punct, noul drum realizat de PAB este mai lat (fiecare dintre cele două benzi are 3 m lățime), de acolo traseul intră pe strada Economului care este mai îngustă, iar apoi dă direct într-o casă, în sensul că pentru a continua pe strada Coloniștilor, și ea mai îngustă, e nevoie să se ia o curbă de 90 grade. În aceste condiții, ne punem întrebarea dacă nu se vor crea ambuteiaje.

    strada Economului Arad parte a traseului uta stefan cel mare pod peste mures
    (strada Economului către intersecția cu strada Coloniștilor)

    Două străzi deteriorate, „uitate” în afara proiectului

    Dacă PAB Romania se ocupă și de amenajarea unor porțiuni care vor face parte din noul traseu de transport public, două străzi din Aradul Nou, care sunt într-o stare deplorabilă, au fost lăsate pe dinafară de la început, la momentul în care a fost întocmit proiectul tehnic. Este vorba de strada Coloniștilor și strada Economului, cele despre care spuneam că au o lățime mai mică decât cea de pe care vor coborî mașinile de pe pod.

    Cele două străzi au multe gropi, au locuri în care asfaltul este în valuri, iar din ce am înțeles de la locuitori canalizarea este defectuoasă. Pe aceste străzi, în cadrul proiectului au fost amenajate doar ieșirile laterale pe care vor fi amenajate stațiile de autobuz (foto jos) și ar urma să se marcheze doar piste de biciclete, pe ambele sensuri de mers.

    385531266 3518093701791955 6128330942078346592 n
    (stația de autobuz de pe str. Coloniștilor, pregătită să primească pasageri)

    Nu avem încă informații cu privire la motivul pentru care s-a decis excluderea acestor străzi din proiect, însă este clar că este necesară amenajarea lor. Acest lucru va trebui însă realizat din bugetul local. Anul acesta, Primăria nu a alocat vreo sumă în acest sens, însă ar putea să includă astfel de investiții în bugetul pentru anul viitor. Pentru a afla intențiile municipalității, am trimis o solicitare în urmă cu două săptămâni, însă nu am primit încă un răspuns.

    Vom reveni cu informații asupra subiectului, la momentul în care vom primi răspunsul Primăriei.

    Update, 16.11.2023: Primăria ne-a informat că urmează reparații pe aceste străzi anul viitor, dar nu se va interveni asupra lățimii străzilor.

    Detalii aici: Primăria ar urma să repare străzile Economului și Coloniștilor anul viitor, însă nu le va lărgi pentru noul traseu de transport public · Special Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. […]
      „Din cauza deciziei de a permite și autoturismelor accesul pe pod (pe lângă autobuzele electrice și biciclete), suma obținută de la ADR Vest s-a diminuat considerabil. Astfel, din totalul de 49 milioane euro, au fost câștigate 13.6 milioane euro, pentru acestea fiind termenul limită de 31 decembrie 2023 de implementare a proiectului.”
      😲
      Voi, Administrația, vă auziți ce spuneți ???
      .
      Până acum NU A FOST VORBA DE NICI O DIMINUARE a Fondurilor, și-acum brusc apăreți cu „abureala” cu „podul DOAR pt vehicule ecologice”!😎
      .
      Unde dracu ati auzit așa o inepție?
      Și N-AȚI ȘTIUT-O de la început ?
      🤔
      .
      Sau IAR NU VĂ PUTEȚI ÎNCADRA ÎN TERMEN cu Poful făcut de PAB și veniți cu „textele” astea?
      Ia ARĂTAȚI PUBLIC , negru pe alb, că UE a „schimbat regulile în timpul jocului”, și că voi n-ați știut asta… !!!
      😡
      .
      Ca să ne lămurim foarte clar că NU ÎI „JUMULIȚI” DIN NOU pe arădeni, ca să „vă hrăniți” voi , firmele IMPOTENTE „de casă”…😣

      +15 voturi
      +1
      -1
      • Domnule Dd, explicația aparține mie, nu e citat de la administrație. Din contră, administrația s-a lăudat atunci că a obținut finanțarea cea mai mare din istorie: cei 49 milioane de euro… a evitat să explice că doar o parte din această sumă a fost câștigată. Iar eu tocmai asta am explicat. Motivul pt care s-au primit doar 13 milioane. Pentru că proiectul UE era pt încurajarea transportului „verde”: pe pod trebuiau astfel să treacă doar vehiculele nepoluante (autobuzele electrice și bicicletele, pentru care chiar s-a obținut finanțarea până la urmă), dar Falcă a decis că vrea musai să aibă și mașinile obișnuite voie să treacă pe pod, astfel că a căzut „strategia nepoluantă” și Primăria a trebuit să bage ea cei mai mulți bani în proiect, din cauza acestei modificări de proiect.
        Așa că acum avem două părți ale proiectului: cea cu finanțarea europeană, care are termen 31 decembrie 2023, iar cea din banii de la Primăriei (mă rog, prin împrumut) care trebuie finalizată până în iulie 2024.

        +2 voturi
        +1
        -1
    2. Proiect facut de analfabeti functionali cu dorinta de a fura fara margini. Cat vin bani, nu mai conteaza de unde vin. Important sa fie pentru furaciune si pentru operatii estetice facute de europerlamentari care nu vor să aibe riduri, crezand ca asa nu sunt batrani. Ba da, europarlamentarule, esti batran si urat. Si pe deasupra esti si jenant cum arati. Bine, si Pamela Anderson de langa tine, toata intinsa si operata se vede ca este batrana. Oricum, e jenant cum un mos si o baba sacrifica un oras de dragul furaciunii si unii executa ordinele in asa fel incat sa ajungă ce trebuie unde trebuie.

      +19 voturi
      +1
      -1
    3. Pamflet, va dau în premieră răspunsul lui Bibart:
      Important e ca se face! Restul sunt detalii vedem după ce nu a ieșit bine și corectăm!
      Răspuns de Benny Hill după ce ai 800 angajați în primăria aia dacă o lucrare nu poate ieși bine din prima.
      ,,Și presa sa nu mai fie asa bagacioasa doar eu am dreptul sa îmi bag picioarele.”

      +21 voturi
      +1
      -1
    4. Din punctul meu de vedere traseul este facut fara cap fara picioare ! De ce ? Se doreste ocolirea orasului insa in fapt se baga tot traficul pe niste stradute din Aradul Nou , stradute care candva au fost linistite . Stradute care unele sunt inguste…… Aradul merge intr o directie gresita !

      +13 voturi
      +1
      -1
    5. Se doreste ocolirea Aradului printr o centura … si ce au facut ? Au mutat trafucul intr un caryoer rezidential.
      Eu am senzati ca se distruge Aradul cu buna stiinta. Cum muti … tu tragicul si toate care vin dupa…. Intr un cartier de case???? De ce nu s a facut o centura ocolitoare a orasului . Hallo … strazile sunt inguste . Doar ati mutat traficul .

      +4 voturi
      +1
      -1
    6. Cu tot respectul d-soara Raluca Medeleanu, eu vorbesc DE CE NE-A „SERVIT” PÂNĂ ACUM Administrația, ca, acum, la final, SĂ AFLĂM CU TOTUL ALTCEVA!!!
      .
      E foarte frumos că cineva (dvs.) „ne lumineaza” acum în ceasul al 12-lea (deși sunt cam contrariat, ca să nu spun șocat ca UE-ul să aibe o asemea solicitare stupidă – adică, cam cum ar putea presupune cineva că se poate face SELECȚIA PERMANENTĂ între un vehicul electric și unul non-electric care traversează podul?), dar de ce NIMENI NU A SPUN UN SINGUR CUVINȚEL despre acest lucru, până acum?
      🤔
      Și nu prea văd rolul lui Falcă în această afacere, unde Bibarț , A SPUS CU TOTUL ALTCEVA PÂNĂ ACUM!!! 😡
      .
      Și o ultimă întrebare:
      – cum credeți că daca s-ar fi construit podul ÎN TOTALITATEA CU FONDURI UE, cu promisiunea ca ar fi DOAR pt vehicule eco , cam cum credeți că s-ar gi putut limita accesul celorlalte FĂRĂ A FI ACUZAȚI DE DISCRIMINARE???
      Pt că un pod, este UN POD , adică o CALE RUTIERĂ și nu are nici clin, nici mânecâ cu ecologia.
      Eu consider că banii UE, erau, în acest caz, PT. ÎMBUNĂTĂȚIREA INFRASTRUCTURII RUTIERE a țării (cam acesta era și rolul ADR), fără nici o legătură EXCLUSIVISTĂ cu ecologia.
      Ba, mai mult, nici măcar nu e construit într-o Arie Naturală Protejată…
      .
      Cu tot respectul pt informațiile primite de la dvs., eu rămân la impresia mea inițială: „de abureală politică”. 😎

      +1 voturi
      +1
      -1
    7. Pe str CT Dumitrescu lunga cat o zi de post noua cu o parte în general mărginită de camp au „uitat ” să pună conducta de apa ( trebuie sa ai put forat” iar lățimea utila este o banda pentru ambele sensuri ținând cont că toți riveranii parchează pe carosabil.
      Cain tot Aradul de a altfel.
      Cea mai proasta administrație văzută de mine din toate locurile care le-am văzut.
      Ar trebui sa dea înapoi salariile primite
      Nu le merita , in frunte cu BIbart

      +6 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.