Încetinitorul de particule: Supertrenul Astra și scările rulante scârțâitoare și murdare din „supergara” Arad

    Cum v-am mai spus, deși nu circul de mult cu trenul, trec mai mereu pe la gara din Arad, așteptând-o sau petrecând-o pe fiică-mea, cea care, cel puțin o dată pe lună, petrece un week-end la casa părintească.

    În sfârșitul de săptămână care a trecut a venit mai repede ca de obicei, pentru festivalul de la Aeroport, astfel încât era încă lumina bună atunci când am pătruns în gară, vineri în jurul orei opt seara.

    Scările rulante care au stricat atmosfera holului odată spectaculos nu funcționau nici acum, așa cum erau în repaos și ultima dată, acum vreo trei săptămâni, când am trecut pe acolo. Noroc cu cele care te duc pe peroane, ele mergeau și scârțăiau îngrozitor, un zgomot din ce în ce mai intens remarcat prima dată de mine la nici două-trei luni de la darea lor în funcțiune.

    Explicația, atât a defectării, cât și a scârțăitului, cel puțin pentru mine pare evidentă: murdăria care de atunci nu a fost îndepărtată, mizeriile căzute prin minusculele nișe, praful și mâzga care acoperă fiecare treaptă, mai ales că forma de grilaj a acestor trepte rulante este foarte sensibilă la depunerile inerente în folosirea lor neîntreruptă.

    Am remarcat mai demult starea de curățenie din ce în ce mai jalnică a acestor trepte, sperând, totuși, că e doar o întârziere, dar nu, după o vreme mi-am dat seama că ele nu se curăță adecvat, probabil doar așa din mătură, fiind doar o chestiune de timp când se vor opri din cauza mizeriei acumulate.

    Am luat liftul pentru un etaj, ce era să fac, problema a devenit însă dramatică după sosirea trenului, atunci când puhoiul slobozit din cele trei vagoane care veneau de la Budapesta s-a oprit în fața scărilor imobile. Cei mai curajoși și cu bagaje mai puține au luat-o la pas pe scară, chit că aceste scări rulante nu sunt dimensionate pentru asta, ceilalți s-au înghesuit în cele două lifturi, formând niște cozi ca pe vremea lui Ceaușescu.

    V-am povestit toate acestea ca preambul la comentariul – foarte scurt de data aceasta – pe care îmi permit să-l dau la răspunsul venit de la Astra Vagoane Călători, la articolul meu de joi (Enola Day: Astra Vagoane, între ciocanul concurenței și nicovala politicului) despre problemele cu noile automotoare care vor fi introduse în circulație în viitorul apropiat.

    Răspunsul îl puteți citi aici (Astra Vagoane Călători precizează: e vorba de un singur individ care aruncă noroi și minciuni!), îl publicam integral, lăsând la latitudinea cititorului să judece situația și atitudinea noastră, respectiv a firmei Domnului Blidar.

    Încep prin a spune că din acest răspuns pentru mine a devenit foarte clar că Astra Vagoane are nevoie de reorganizarea biroului, dacă are așa ceva, de imagine, publicitate, relații publice.

    Este cât se poate de clar că răspunsul ocoleste miza chestiunii, insistând pe rea-voința autorului de la ascoro, cel care a dus o adevărată campanie de denigrare împotriva automotoarelor cumpărate din Danemarca, Astra asigurându-ne că îl dădea de mult în judecată dacă dădea de el, dar omul se ascunde, pur si simplu nu este de găsit.

    Colateral reiese și vina subsemnatului, cel care l-a creditat pe acest individ, prezentând obiecțiile sale cu privire la automotorul Astra.

    Mai mult decât atât răspunsul insinuează că articolul semnat de mine nu a ținut cont de ceea ce a văzut colegul meu, Alin Olteanu, redactor-șef al Special Arad, la vizita efectuată tot joi la Astra Vagoane ca urmare a invitației răspuns la adresa noastră trimisă cu o zi înainte.

    Fără să aprofundăm chestiunea, în fond chiar și în primul articol am subliniat că suntem ca arădeni de partea Astrei, singura mare întreprindere care ne-a mai rămas din moștenirea industrială a Aradului, observăm doar că reorganizarea biroului de imagine și relații publice ar trebui clădită pe ideea conștientizării diferenței dintre publicitate, promovare și jurnalism.

    Spre deosebire de șeful unui birou de imagine și publicitate a unei întreprinderi, jurnalistul nu răspunde în fața nimănui pentru ceea ce scrie în afara conștiinței sale.

    Redactorul meu șef s-a dus la întreprinderea Domnului Blidar știind că eu am scris deja articolul și absolut profesional i-a dat drumul indiferent de experiența sa de acolo, dar, cred eu, convins că face bine atât Astrei cât și redacției.

    În final, Domnule Blidar, vă spun și opinia mea despre cum și unde ați greșit în prezentarea publică a acestei chestiuni: în loc să insistați pe performanțele nemaipomenite ale „ramelor” IC2 și să treceți în umbră faptul ca au avut anumite probleme în Danemarca, trebuia să scoateți în evidență faptul că aceste rame, chiar dacă au avut niscaiva deficiențe în exploatarea lor în Danemarca, prin preluarea și pregătirea lor la Astra, aceste deficiențe au fost înlăturate, noile automotoare devenind astfel un vârf de lance în modernizarea transportului de călători pe șine din România, eleganța lor, performanța mult peste ce avem pe aici, confortul și dotările lor asigurând apropierea noastră de standardele cele mai înalte din Occident.

    Astfel Astra apărea ceea ce, sperăm noi, dorește să devină: o promotoare a tehnicii și exploatării de tip occidental în căile ferate, o garanție pentru profesionalism și calitate, nu o întreprindere care dorește să prindă trenuri care au plecat deja din gară.

    Adică exact opusul situației din „supergara” Arad, acolo unde scările rulante cele mai performante ale firmei Schindler – firmă elvețiană, producătorul mondial nr 1 de scări rulante, lifturi – scârțăie și se defectează datorită lipsei evidente de profesionalism și a neglijenței manifeste în exploatarea lor.

     PS Individul de negăsit care a lansat campania de denigrare a automotoarelor din Danemarca se numește Mihai Alexandru Crăciun, este specialist in automatizări, director IT la o firmă londoneză, contributor permanent la republica.ro, iar opiniile sale privitoare la automotoarele Astra au fost preluate de mai multe nume importante din presă, menționăm aici acum doar Digi24.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Continuatoarea ASTREI este ASTRA RAIL INDUSTRIES, acum proprietatea Greenbrier. Este pe acelasi loc in Arad si in acelasi sediu (doar cu 8 etaje). Si aceasta a ramas din vechile fabrici, ba chiar si produce. Atata doar ca vagoanele de marfa nu se vad si nu au nimic spectaculos, nici pentru presa si nici pentru politicieni. Dar se vand bine la export si aduc o gramada de bani la finante, ca impozite. Si este si bun platnic.

      +2 voturi
      +1
      -1
    2. Patronul Astra Vagoane își apără trenurile: „Unele au încă țipla pe ele”
      După ce reprezentantul unui ONG destinat infrastructurii de transport i-a criticat decizia de a cumpăra 15 trenuri de la Căile Ferate Daneze, deoarece trenurile ar avea probleme, omul de afaceri Valer Blidar, patronul Astra Vagoane, a venit cu precizări.

      Trenurile IC2 fabricate de firma italiană Ansaldo Breda și destinate căilor ferate daneze (DSB) nu înregistrează o pondere a defecțiunilor mai mare decât cea a trenurilor CFR Călători, aici fiind incluse și faimoasele Săgeata Albastră (Siemens Desiro), a declarat pentru Digi24.ro omul de afaceri Valer Blidar, patron al Astra Vagoane, dar și al operatorului feroviar Astra Transcarpatic care urmează să exploateze trenurile.
      Precizările sale vin după ce Mihai Alexandru Crăciun, inițiatorul Asociației Construim România a afirmat într-o o postare pe blogul său că trenurile IC2 ar fi niște trenuri catastrofale din punct de vedere tehnic înregistrând numeroase defecțiuni. Danezii, spunea Crăciun, ”le aruncă, la propriu”.
      ”Este un atac murdar la adresa noastră, inițiat de o așa zisă asociație cu informații care au fost preluate de presă dar care nu au fost verificate de nimeni. În spatele atacului sunt interesele firmelor concurente care folosesc trenuri de acum 50-70 de ani, noi fiind singurii care au trenuri noi. Îl vom acționa în judecată”, spune Blidar. El adaugă că unele trenuri au încă țipla pe ele și că au fost scoase in circulație din Danemarca de unde au fost retrase nu din cauza defecțiunilor, ci a faptului că danezii și-au electrificat liniile și ”nu se poate circula cu automotoare sub catenara electrică”.
      Trenurile, fabricate de Ansaldo Breda, au motoare Iveco, mai spune Blidar. Danezii i-au prezentat toate actele necesare, cum ar fi certificate, declarații de confirmitate, aprobări pentru punerea în serviciu. Trenurile IC2 au parcurs procesul reglementat pentru trenurile UE și nu au fost făcute compromisuri. Nici un tren UE neconform nu ar primi omologarea sau autorizarea, mai ales în Danemarca, spune patronul Astra Vagoane.
      Cât privește raportul PROSE, menționat de Mihai Crăciun, acesta ar privi doar trenurile IC4, menționând în paragrafele introductive doar tangențial trenurile IC2 cumpărare de Astra. Nimic nu este peste limite normale. Noi ne știm cu PROSE, am lucrat cu ei, noi fabricanți nu eram tâmpiți să cumpărăm ceva care nu știm”, spune Blidar.
      Cât privește problemele trenurilor privind frânarea cei doi au opinii diferite. ”Trenurile acestea au fost făcute pentru mare viteză, pentru 250 de kilometri la oră. După ce le-au testat au observat anumite trepidații, iar specialistul care a facut constatarea a ajuns la concluzia ca era din cauza liniei și atunci au redus limita de viteză la 180 de kilometri. Ele circulă de 7-8 ani în Danemarca cu 180 la oră”, spune Blidar.
      Crăciun are alte opinii. Acestea sunt expuse pe blogul său, aici. ”Problemele constatate în primă fază la sistemul de frânare au făcut ca omologarea automotoarelor să se facă doar la 180km/h, sub viteza maximă de 200km/h proiectată inițial, căci de la 200km/h pur și simplu trenurile nu se puteau opri în distanța de siguranță (…) Raportul PROSE trece în vedere toate probeleme automotoarelor, de la trivialul „nici ușile nu se închid bine”, la problemele grave de la motoare, amortizoare, sisteme de frânare și cuplare, toate cu riscuri mari precum deraierea sau incendierea trenului”, scrie el pe blogul său.
      Valer Blidar are gânduri mari cu trenurile. El afirmă că Astra Transcarpatic va introduce trenurile în circulație în prima parte a anului viitor pe ruta Timișoara-Baia Mare.

      În oceanul de autodesconsiderare românească despre care vobeam în partea I, întotdeauna am aplaudat abordarea radical diferită a două companii feroviare, ambele românești și ambele producătoare de material rulant feroviare, respectiv Softronic și a Astra Arad.
      Softronic sunt practic continuatorii producției de locomotive de la Electroputere Craiova, modelele lor Phoenix si Transmontana fiind un real succes național și internațional. Între clienții lor de marcă se numără pe lângă CFR Călători, filiala din România a DB (operatorul feroviar național din Germania) și mai recent, după îndelungi teste, operatorul feroviar de marfă național suedez, Green Cargo. Fapt cu atât mai interesant cu cât Suedia este țara de origine a modelului EA 060 din care este derivată Transmontana.

      Observații:
      Ref la GARA ARAD
      Un lăcătuși de intreținere, un aspirator și ceva ulei sau vaselină, interes mai mult din partea administrației, rezolvă totul !!!
      Ref la AUTOMOTOARE
      1. Automotoarele au fost OMOLOGATE (BUNE) pentru viteza de 180 km/oră în DANEMARCA !!! Când se va circula cu acestă viteză la noi ?!
      2. Sper, că posibilitatea circulației pe linii electrificate a fost verificată ?!
      3. Rog mai citiți o dată declarațiile…… și articolul Dv… reanalizați poziția Dv.
      4. Redau sursa, mai jos. E o părere al unui ZIARIST Mihai Alexandru Crăciun, care e în afara meseriei…… ca și CTP pe DIGI24 !
      5. ROG ! Nu Vă luați după informații de mâna a treia DIGI24,(CTP se pricepe la toate: de la tenis la automotoare….) sau alte posturi TV care redau FACEBOOK sau alte vise ai unora… fără verificarea realității obiective ! E onoarea și profesionismul Dv în joc !!!
      6 Felicitări, că nu ați introdus politicul !!!

      +4 voturi
      +1
      -1
      • Inainte de toate va multumesc pentru comentariul aplecat si serios, am insa o observatie.
        Sa stiti ca analiza atenta a textelor, evenimentelor si comportamentelor intra in obligatiile oricarui jurnalist serios.
        Faptul ca noi am scos problema in evidenta, insistand ca Astra Vagoane Calatiori are probleme de imagine, dovedeste intentia noastra de a ajuta cu metodele noastre firma arădeană.
        Ideea este ca problemele se rezolva discutând, nu acoperindu-le.
        Orice chestiune care apare in public – iar asta a aparut, indiferent de cine si cum – daca nu este lamurita adecvat, lasa o umbra de indoiala care roade imaginea publica a intreprinderii sau omului aflat in cauza.
        Inca o data: noi am spus ca Astra Vagoane Calatori nu a tratat problema imaginii sale publice cu profesionalism, nu am sustinut ca automotoarele ar fi cum ziceau criticii, dimpotriva, am inteles de la inceput – ca de aia stim sa masuram cu sublerul si cu micrometrul – ca tehnic nu credem ca ar fi probleme, insa raspunsul Astra la aceste critici a fost indoielnica.
        Si da, problema scarilor se rezolva cum ati spus. Eu am sustinut tocmai ca lipseste aceasta activitate profesionista si serioasa de intretinere a scarilor, drept urmare nici cele mai performante “scule” nu functioneaza cum ar trebui daca nu le intretii, daca nu ai grija de ele.
        Era de fapt imaginea in oglinda a situatiei de la Vagoane, ideea fiind ca trenul folosit si intretinut ca lumea de Astra va functiona fara probleme in Romania.

        0 voturi
        +1
        -1
    3. POATE NU ati observat ,DAR dupa numarul înscris pe ele,SUNT “înmatriculate ” pe Danemarca ! României, conform inregistrarilor UIC (uniunea europeană a căilor ferate) ,îi revine
      53….. ,ele având 58 corespunzător Danemarcei! CIUDAT că AFER nu a observat!!! )))
      Iar in ceea ce privește “rulantele” din holul central al gării, DAR si ale celorlalte TOTUL ține de mentenanță si birocrația căii ferate !

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    5 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.

    Logo Aplicatie Special Arad

    Special Arad