Enola Day: Astra Vagoane, între ciocanul concurenței și nicovala politicului

    de Lajos Notaros | 13 septembrie 2018, 12:05 PM | Opinii

    7

    Pentru mine totul a pornit de la prezența conducerii liberale a orașului și județului, mai precis a celor trei crai liberali: Falcă, Cionca și Bîlcea la prezentarea noului automotor produs de compania Domnului Blidar.

    Atunci, în prima instanță, amintindu-mi de reticența cu care liberalii arădeni îl priveau pe omul care se încăpățânează să mențină în viată ultimul simbol industrial al Aradului, m-am mirat de apropierea dintre Astra Vagoane și Falcă et co.

    Vorba vine, m-am mirat, era evident că este o acțiune cu dublă deschidere, imaginea susținerii puterii locale pentru Astra este binevenită, dar câștigul de imagine (și poate și altceva mai concret) este urmărit și de politicienii locali în frunte cu primarul, având în vedere lunga perioadă electorală în care intrăm anul care vine.

    După care am aflat de problemele cu automotorul.

    Nu sunt de azi, de ieri, campania a început în toamna trecută, imediat după ce s-a aflat că Astra a cumpărat 16 astfel de „rame” (acesta este termenul tehnic) din Danemarca, urmând să le pună în funcțiune în România în regie proprie.

    Cu alte cuvinte, nu este vorba de produse ale uzinei din Arad, ci de niște garnituri la care tocmai renunță căile ferate din Danemarca, acuzând faptul că nu corespund parametrilor stabiliți de comun acord cu producătorul.

    Producătorul fiind o firmă italiană, designul – evident, elegant și rafinat – al trenului fiind realizat în studiourile Pininfarina.

    Cert este că au fost livrate în decursul anilor, începând cu 2007, peste optzeci de garnituri, dintre care jumătate nici nu mai circulă datorită acestor probleme tehnice care au dus la decizia danezilor de a scăpa rapid de aceste automotoare cu motoare diesel Iveco, unele dintre ele fiind chiar casate și tăiate la fier vechi.

    Marile probleme ale produsului, din câte mi-am dat seama, țin de faptul că a fost proiectat pentru o viteză maximă de 200 km/h, dar la această viteză automotorul prezintă tot felul de probleme care afectează siguranța călătoriei, inclusiv la sistemul de frânare și la motor. Ca urmare, danezii au stabilit viteza maximă permisă la 140 km/h, problemele atenunându-se, fără să dispară cu totul.

    Toate acestea apar pe un site bucureștean numit ascoro (Asociația Construim România) și pe un blog preluat în pagina patronată de CTP (Cristian Tudor Popescu), republica.ro.

    Ascoro nu oferă nicio informație despre cei care stau în spatele ei, însă faptul că majoritatea articolelor se ocupă de investiții în infrastructură și drumuri dă de bănuit că avem de a face cu un grup sau cel puțin câteva persoane care se ocupă cu susținerea intereselor (lobby) în aceste domenii. De altfel, tonul ultimativ și dramatic al articolelor dovedește că nu avem de a face cu jurnaliști ci cu specialiști în promovare și publicitate.

    Site-ul își permite chiar să cheme publicul călător la boicotarea automotorului, propunându-le să refuze călătoria cu un astfel de pericol la siguranța căilor ferate.

    Autorul din republica.ro, într-un articol de o lungime cât un șarpe constrictor, reia temele din ascoro, inclusiv ideea care îi neliniștește cel mai mult pe cei care în mod vădit se simt deranjați de noul automotor cu desen senzațional lansat de Astra: având în vedere condițiile traficului feroviar din România, automotorul IC2, cumpărat, probabil, pe bani mărunți de la danezi, va arăta ca un OZN pe șinele românești pe care, de altfel, n-ai cum să circuli nici cu 120km/h, de 200 nici vorbă.

    De acest adevăr, pomenit, destul de aiurea de altfel, și de politicienii prezenți la lansare, se tem cei care atacă automotorul vopsit în galben-verde: acest regim, mult inferior celui din Danemarca va ascunde marile hibe ale automotorului, la 80km/h nu mai ai probleme de frânare și nici de rezistență la osii sau mai știi unde.

    În ceea ce ne privește, am luat legătura cu Astra Vagoane, urmând ca în viitor să venim cu lămuriri din partea conducerii.

    Până atunci însă să reținem această ocultă economică, respectiv luptele din culise în care sunt implicați și politicieni, suntem siguri de asta, de fapt dacă e să-i dăm dreptate Domnului Dragnea cu teoria sa cu statul paralel, ei, aici este cazul, statul paralel se constituie din toți cei care, folosindu-se de influența lor politică, indiferent de partid, politicieni și nu numai, colportează la blocare unor inițiative care le încurcă interesele. Se dau lupte pe viață și moarte în toate domeniile bănoase, lupta pentru potențialul tezaur colosal de țiței și gaze din Marea Neagră românească fiind acum cea mai la modă.

    În transporturi sunt bani mult mai puțini, cu toate acestea trebuie și aici să ai genunchii tari și un bun joc de gleznă pentru a rămâne în picioare.

    Ca arădeni, evident, noi ținem cu Astra, așa cum am spus, ultimul vestigiu al industriei arădene de pe vremuri, fiind convinși că Blidar, așteptându-se la această avalanșă dușmănoasă, a cântărit toate avantajele și dezavantajele atunci când a achiziționat acele rame de la danezi.

    Și mai este ceva: cei care desființează automotoarele achiziționate susțin sus și tare, fără ncio dovadă de altfel, că Astra nu avea cum să aducă corecții și îmbunătățiri produselor italiene, neavând capacitatea tehnică și de know-how necesare.

    Personal, aștept cu nerăbdare precizările Domnului Blidar…

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Pentru oficialitati nu exista firmele particulare care nu aduc imagine politica (vezi cealalta ASTRA, cea mare), desi exporta si aduc bani comunitatii. Nefiind promovata multi intreaba daca mai exista, sau ce mai lucreaza.
      Doar cei care fac afaceri cu statul dau bine la imaginea politicienilor (si in alte locuri le da bine, politicienii nu fac nimic dezinteresat). Nu uitati ca Astra Calatori are o multime de afaceri cu statul sau autoritatile locale (inclusiv un contract recent de revizie a unor tipuri de vagoane CFR Calatori).

      +1 voturi
      +1
      -1
    2. E amuzant cum lumea vede conspiratii, lobby si alte lucruri de genul. In spatele site-ului respectiv sta un tip, Mihai Alexandru Craciun, putin cam extrem si pasionat de infrastructura. Omul nu prea accepta alte pareri si se crede o somitate in domeniu. De multe ori investigheaza ok si are unele pareri pertinente, din pacate omul e prea extrem si se crede mul mai bun decat e, ceea ce a si facut sa fie exclus de pe 2 forumuri de specialitate din domeniul infrastructurii, locurile unde s-a si facut initial remarcat. Nu e nici o conspiratie si nici un lobby, omul are un stil aparte si foarte alarmist de a prezenta lucrurile, la fel cum a facut-o si in alte cazuri (Autostrada A1 si viaductul din Sibiu parca).

      Problema e ca datorita stilului foarte prost si exploziv de a prezenta lucrurile, omul duce in deriozriu unele probleme ce nu ar trebui neaparat trecute cu vederea.

      +4 voturi
      +1
      -1
      • Mersi de aceste informații, recunosc am intins nițel coarda, însă am fost motivat în asta de lipsa oricărori elemente de identificare a site-ului, respectiv al autorilor sau autorului.
        În momentul în care un site nu își afișează aceste elemente de identificare, credibilitatea sau și bunele sale intenții devin interpretabile.
        Tocmai de asta am așezat termenul de lobby în paranteză, ca ceva care poate fi luat în calcul.
        Faptul ca acest Craciun este doar un tip mai bizar, neavând niciun avantaj din promovarea ideilor sale foarte autoritare este posibil – atunci avem de a face, așa cum se întâmpla în foarte multe cazuri pe Internet, cu o personalitate atipică, nițel psihotică, ceea ce nu exclude ca fără stiința sa să facă jocul unora.
        De altfel, în situația când un site nu se defineste clar pe sine, lăsând în umbra țelul, metodele și autorii, pe lângă nepricepere și superficialitate, rămân două variante: sau e vorba de un autor dezechilibrat sau pentru că se dorește ca adevaratul scop să rămână în umbră.
        Nu e amuzant, e de studiat…

        0 voturi
        +1
        -1
    3. Stimate dl ziarist, Lajos Notaros/
      Am lucrat la ASTRA Arad din anul 1962. Dv nu sunteți ziarist nou, începător. De ce trebuie politizată orice inițiativă economică din ziua de astăzi ?! Cunoscând condițiile posibile economice, fiecare intreprinzător caută soluții acceptabilă pentru situația în care se află.
      Sunt convins, că cei din întreprindere au capacitatea de a elimina o serie de deficiențe semnalate la fabricant și nu vor pune în exploatare produse, care pot periclita siguranța circulației și a pasagerilor. Aceste produse sunt OMOLOGATE de INSTITUȚII specializate inclusiv Calea Ferată. Cele 48 de țări din lume, beneficiare a produselor ASTRA ARAD doar în perioada în care am lucrat în acestă fabrică, cu peste 14000 de angajați, demostrează priceperea luării măsurilor adecvate.
      CEEACE poate provoca azi accidente este starea infrastructurii, care e degradat în ultimul hal ! Cum puteți vorbi de caracteristicile tehnice a vehicolelor de cale ferată, când starea liniilor, a căii ferate nu permit circulația nici măcar la vitezele acceptate prin construcția lor, căi neintreținute din neglijența acelora care sunt plătiți din banii noștrii ?! Ar fi mai important interesul pentru locurile de muncă asigurate, să privim obiectiv, fără politiceni, care azi sunt, mâine lipsesc…….

      +1 voturi
      +1
      -1
      • Domnule Nagy, cu tot respectul, cred ca nu ati cititi foarte atent articolul.
        Eu nu am politizat nimic, dimpotriva, am atras atentia asupra problemelor intreprinderii care se lupta sa ramana in frunte intre diversele interese economice si politice.
        Sa stiti ca am lucrat si eu la Vagoane, am facut practica acolo, am terminat LIA, adica Liceul Industrial Arad, la vagoane am facut practica la prelucrari la cald, la forja iar in vacante ma angajam necalificat, facand si practica de vara de doua saptamani obligatorie, dar platita. Lucram in schimbul trei, luam si spor de noapte, asa ca la inceputul anului scolar nu trebuia sa cer bani pentru nimic de la parinti.
        V-am spus toate astea ca sa intelegeti ca nu sunt doar ziarist, sunt si aradean , legat de istoria acestui oras. Deplang disparitaia unor fabrici celebre, la Mobila a lucrat tata, eu inainte de pleca la aramata dupa terminarea liceului am lucrat la Strungul, tin pumnii pentru Astra Vagoane.
        Dar asta nu inseamna si sa le spun atunci cand ceva nu merge.
        Aici hiba, cititi si ce apare luni, inclusiv raspunsul intreprinderii, a fost in modul in care au comunicat cu lumea, respectiv cu presa.
        Conteaza si asta, chiar destul de mult in succesul unei intreprinderi.

        0 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    0 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.

    Logo Aplicatie Special Arad

    Special Arad