În caz că mai e subiect de glumă sau „șocant”: imaginea cu preoții ortodocși sfințind racheta Satan 2 este… parțial FALSĂ

    de [email protected] | 26 iunie 2022, 8:30 PM | Fact check | Recomandările editorilor

    0

    (foto: Mikhail Khodorkovsky (English) @mbk_center / Twitter)

    Imaginea pe care cu siguranță o știm cu toții a apărut în toiul celor mai mari tensiuni cauzate de invazia rusă a Ucrainei, dar chiar dacă stupizenia în lume nu ar trebui să ne surprindă, pentru acuratețea informațiilor, ar fi bine să nu ne lăsăm, totuși, duși de val. Imaginea nu este un trucaj, ce-i drept, dar este scoasă din context. Nu este una recentă și în imagine nu este racheta balistică intercontinentală „Sarmat”, cunoscută sub denumirea de „Satan 2”. E o imagine din 2015.

    Un utilizator a încărcat imaginea pe Twitter pe 13 mai 2022, cu descrierea: „Nu cred că veți vedea vreodată o ciudățenie mai mare: liderii Bisericii Ortodoxe Ruse binecuvântând o rachetă numită Satana”.

    Postarea a strâns peste 90.000 de aprecieri pe Twitter. O versiune arhivată (în caz că se va șterge) a postării se găsește aici.

    În România, la propagarea știrii false au contribuit și câteva site-uri de știri cu o deontologie îndoielnică precum ziarobiectiv.ro, mesajul.ro (care citează site-ul anterior), tomisnews.ro sau infoactual.ro.

    De unde a pornit și de ce este doar parțial falsă:

    Fotografia a fost făcută într-adevăr în Rusia, la Parada Victoriei, după cum se poate observa pe site-ul agenției de știri mskagency.ru (Агентство городских новостей «Москва» / în engleză: Moscow City News Agency), scrie Politifact. Parada Victoriei este marcarea anuală a înfrângerii Germaniei naziste de către Uniunea Sovietică în al Doilea Război Mondial.

    O geolocalizare confirmă, de asemenea, că fotografiile au fost făcute în câmpul Khodynka, la nord-vest de Moscova, în concordanță cu detaliile publicate de Agenția de știri din Moscova în 2015 (bit.ly/3lMD33T), scrie agenția britanică de știri Reuters.

    Știrea falsă din acest an a fost dezmințită și de publicațiile USA Today, Snopes.com, site-ul bosniac raskrinkavanje.ba, site-ul polonez demagog.org.pl și site-ul italian facta.news.

    Am găsit un singur site românesc care dezminte „știrea”, mediastandard.ro (citând Reuters).

    Între timp, și Facebook a marcat aceste postări ca fiind Fake News (ca de exemplu, aici).

    „Totuși, nu ne miră”

    Pentru români, desigur, această bizarerie nu este un Breaking News. Aduceți-vă aminte de cazurile similare (ce-i drept, nefiind vorba de sfințirea armelor de distrugere în masă) precum inaugurarea cu panglică și un sobor de preoți a contorului de gaz din comuna Frumușica (județul Botoșani) din acest an sau o altă sfințire a conductei de gaz în satul Vlădiceni (județul Iași), în 2019.

    Partea adevărată a știrii alterate recent pe social media este că sfințirea armelor balistice în Rusia nu este un lucru neobișnuit, după cum menționează publicația elvețiană 20min.ch, citând TheTimes.co.uk: „Există filmări de televiziune care arată preoți stropind cu apă sfințită pe rachete balistice intercontinentale Topol când ajung la Moscova pentru parada anuală din 9 mai, pentru a sărbători victoria asupra Germaniei naziste”.

    În 2020, Biserica Ortodoxă din Rusia a și propus ca această „tradiție” să înceteze, după cum a notat Reuters.

    Nici legătura strânsă a Bisericii Ortodoxe din Rusia cu Președintele Vladimir Putin nu este o „legendă urbană”, pe de altă parte.

    Vă recomandăm să (re)citiți integral (aici) cele spuse de istoricul și cercetătorul Petre Guran despre Ortodoxie, mai precis despre istoria Bisericii Ortodoxe Ruse, la ediția din acest an a Conferințelor Dilema Veche la Arad. O lecție de istorie plină de semnificații și ramificații care dăinuie în timp până în zilele noastre.

    Pe aceeași temă, vă recomandăm, de asemenea, articolul „Preoțimea nucleară”. Cum a ajuns Biserica Ortodoxă unul dintre gardienii securității Rusiei, publicat pe site-ul Radio Europa Liberă.

    Mai multe știri false dezmințite, în noua rubrică Special Arad FACT CHECK

     

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    4 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.