sâmbãtã, 20 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Filarmonica lui „să te bată Dumnezeu!” – sau ce a făcut concert-maestrul orchestrei din Arad de ziua lui Mozart…

    de Lucian Valeriu | 28 ianuarie 2015, 1:15 PM | Administraţie | Pamflet | Recomandările editorilor

    14

    Am luat, cu titlu de „împrumut pentru cititori”, din coșul de hârtii al unei imprimante A4 din Palatul Cultural, un act intern datat ieri, 27 ianuarie, 2015, conținând cea mai tâmpită poveste care i se putea dedica lui Mozart de ziua lui (nu vezi facsimil – că nu vreau probleme colaterale! :).
    O să te enervezi citind-o (iar eu o să primesc blockuri pe Facebook)… dar măcar afli cum stă treaba la Filarmonică… dacă până acuma subiectul îți era în ceață…
    E o înștiințare a unei părți oficiale din conducerea Filarmonicii de Stat Arad către partea sa ierarhic-superioară – respectiv o adresă (cu număr de întregistrare și tot ce prevede legea) de la director artistic la manager… de la șef de stat major la comandant… de la redactor-șef adjunct la director… oricum ai lua-o: o ierarhie e o ierarhie! bagabonților! – era să scriu… Iar voi sunteți angajații unui structuri ierarhice – la fel ca oricare filarmonică de stat din lume!
    Să lecturăm, comentând împreună, acest antielogiu adus nu doar memoriei celui mai minunat dintre compozitorii clasici, ci și Muzicii în general… acest cumul de ofense adresate Culturii… acest ultraj cu violență la adresa unei instituții publice, a legislației ei, a banilor publici care o finanțează și o plătește ( și „nu sunt mici salariile, domnule ziarist… ar vrea mulți dintre colegii dumneavoastră din presă să câștige atât!” – mi-a garantat managerul Filarmonicii).

    Deci, „Să te bată Dumnezeu” de ziua lui Mozart…

    „În data de 27 ianuarie (deci ieri – n.n.), orele 09.30, în cadrul deschiderii de repetiție a orchestrei simfonice pregătită de maestrul Roberto Salvalaio (deci beneficiind de asistență internațională), am prezentat artiștilor scurte informări asupra ținutei vestimentare (cel mai nou dintre scandalurile de pe „piața filarmonicii” arădene) la concertul de joi, 29.01 (deci mâine), pentru a semna fișa de evaluare individuală.”
    Care-i faza cu „ținuta vestimentară”: Filarmonica de Stat Arad a comandat firmei Chic costume de scenă… cum are (poate mă repet) orice orhestră simfonică din lumea civilizată. „Au costume de scenă, dar nu le convin, doamnele spunând că nu sunt din materiale de calitate și că le jenează, sau că nu le place modelul. Ele sunt făcute la Chic, acolo unde se fac toate costumele de scenă de la Teatru… iar raportul calitate-preț poate să îl verifice oricine – și nu va găsi unul mai bun… cel puțin în Arad” – este poziția conducerii.
    Personal, mărturisesc că n-am văzut costumele – dar am auzit, văzut și citit ce face orchestra… cu membrii ei cu tot. Nu cântă ca Viena – ca să merite, fetele, taioruri taioare (mulțumesc, profa!) Chanel și nici băieții nu se comportă ca la New York – ca să merite costume Boss. Chic mi se pare chiar prea mult pentru… Tot personal, dac-aș fi eu cu astea, i-aș îmbrăca în pijamale de-alea cu scufie… de la second-hand… și i-aș pune să cânte toată ziua Buxtenhude.
    Iaca de ce: „Artistul Roman Traian mi-a smuls din mână o parte a fișelor și le-a aruncat pe jos, apoi în fața orchestrei mi-a adresat cuvinte jignitoare – ex. SĂ TE BATĂ DUMNEZEU etc.”
    Bine, bă, cocalarule! – atunci ia și tu un capac în freză… așa… de ziua lui Wolfgang Amadeus Mozart…
    Sau nu-l lua: dă-ți-l singur! De ce?…

    Pentru că și dacă le dai „Foarte bine”, te trezești scuipat!…

    „Am explicat artiștilor că aceste fișe de evaluare sunt obligatorii și anuale, toți au primit FOARTE BINE, o notație maximă, deci oricare invective la adresa mea nu le merit” – plânge Doru, directorul artistic al instituției, pe umărul managerului… Apropo… la el ăsta-i un blestem artistic, bag samă: ține cu toți… dar pe rând… și toți, pe rând, îl fac să plângă… Ca-ntr-o operă de Verdi.
    Și ce-a făcut capelmaistoru Roman Traian după ce a băgat în dumnezeii mă-si tot ce mișca în filarmonica aia… cu tot cu Foarte binele ei? Să continuăm lectura oribilei elegii: „… artistul Roman Traian a refuzat să mai cânte substitut de concert-maestru, repetiția desfășurându-se în condiții de absență concert-maestru.”
    Deci s-o luat și-o plecat…:P
    Întâmplarea face că la vreo oră și ceva după imbecilul eveniment ne-am nimerit și noi pe-acolo… cu cipca. Am ascultat, cu urechea muzicală din dotare, derularea câtorva măsuri din Puccini (sau Rossini… nu mai țin minte), pentru antrenamentul orchestrei în vederea concertului de mâine seară. Vă jur că a sunat bine… foaaarte bine… în pofida „absență concert-maestru Roman Traian”… să surzească urechea mea muzicală, ca Beethoven ăla din hol să surzească, dacă vă mint! 🙂

    În naivitatea lui probabil nativă, bietul Orban mai consideră „că un minim de respect trebuie să stea la baza unei discipline”…:))

    Așa și scrie… cu mâna lui (fac o paranteză, coane: să nu cumva să te ducă mintea că de la el am sesizarea și să te iei de el aiurea: Doru Orban fuge când mă vede:) „Consider că un minim de respect trebuie să stea la baza unei discipline în cadrul orchestrei simfonice, iar cei care astăzi solicită suspendarea iar mâine și-o retrag, nu fac altceva decât un JOC MURDAR în folosul altei instituții cu același profil” – auzi tu!… În ultima parte a comentariului său, Doru fie știe ceva ce noi n-am aflat, fie bate câmpii: nu știm să existe o „instituție cu același profil”, cel puțin pentru județul Arad, care să fie în competiție cu Filarmonica de Stat.
    Dar hai să lăsăm utopiile romantice ale directorului (în fond) artistic… el se ocupă cu auzitul sunetelor… teoretic… cu îmbrăcatul colegilor… cu „foarte bine”-le… nu cu lucruri serioase…
    Un soi de romantic incurabil care, în final, de altfel, bagă o lamentație patetică… de făcut rechinii să râdă: „Solicit analiza acestui caz și luarea unor decizii întemeiate pe ordine și disciplina minimă caracteristică unui colectiv artistic renumit,”

    O reformă severă mai scapă Filarmonica de anarhie… Ori o revelație colectivă

    Dorule, ia-ți tovarășii și prietenii și ascultați atent, la un pahar, romanța asta solo: disciplină maximă – nu minimă! – îi trebuie acestui „colectiv artistic renumit” din care faci și tu parte… din clasa a IV-a. Doar știi bine… că acolo lucrai și printre ei erai… că pe maestrul Dorin Frandeș l-ați scos pe ușa din dos, umilindu-i cariera cinstită ce s-a derulat chiar OK timp de trei decenii și făcând mișto de el numai așa… că mirosea a Oriflame… că a dat chix cu clubul de la subsol… numai în căcaturi l-ați ținut… Acuma binecuvântează clipa în care a scăpat de postul de director peste niște figuranți mereu nervoși care, în afară de tehnica de a memora „Neterminata” de Schubert într-o manieră din preajma onorabilului, alte calități – pauză… Vorbesc din perspectiva unuia care vă e spectator din anii `70… din copilărie… v-a urmărit în anii `80 și `90 ca fan și, din 2000, vă privește jurnalistic și, pe cât posibil, obiectiv… vreau să văd pe cineva, în presă sau aiurea, care v-a urmărit mai atent și mai neutru mișcările…
    Dar să continuăm (re)petiția… cu sau fără concert-maestru: cu Rodica Tălmaciu ați făcut ca și cu un negru sub apartheid. Din lider de sindicat, propus de voi înșivă director în locul lui Frandeș-„depășitul”, v-a devenit, în foarte scurt timp, dușman de sindicat și v-ați comportat cu ea ca niște boschetari anarhiști: ați scuipat-o pe holuri si ați înjurat-o public și individual din toate pozițiile. Amu vi l-o dat Falcă pe Văcean… care la pachet cu frate-su face cât un șmecher în mărime naturală… chiar mai șmecher decât oricare dintre voi… îmi permit să v-o spun… pentru că vă cunosc și pe voi, și pe el / ei… în egală măsură și știu (sau pot calcula) și cât vă poate capul, și cât duceți la băutură. Sigur că acuma nici Alin Văcean „nu-i bun”… cu tot cu recunoscutele, oficial, calități de compozitor și doctor în muzicologie – dar am curajul să fac pariu pe oricât că vouă și  dacă vi l-ar pune pe Baremboim director… și dacă pe Dudamel… și dacă l-ar reînvia Dumnezeu ăla de care înjurați pe scenă pe Celibidache însuși ați fi „nemulțumiți de condiții” și ați ajunge la scuipături…
    Că dacă și de ziua lui Amadeus ați fost cu „să te bată Dumnezeu” în gură… chiar aveți nevoie de o reformă severă.
    Sau de o revelație colectivă – dar cum nu vă place, nu-i așa?, nici „studiul individual colectiv”… slabe șanse…

     

     

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

        • Ai scris asa (repet: fara sa te semnezi!):

          A mai dat valeriu o limba, a mai pus-o de o ciorba de la looserii frati intru domnul si intru falca. tine-o tot asa valeriu, asta stii sa faci. din 2000 incoace, dupa cum zici tu. dar, odata cu trecerea vremii, parca limba a devenit tot mai catifelata. si acuma sterge comentariul, cum faci de fiecare data cand nu iti convine ceva.

          Ti se pare ca n-ai injurat… nu atat pe mine – trec peste asta destul de usor -, dar si cateva mii de cititori?… Sau asa vorbesti tu cu toata lumea?…

          0 voturi
          +1
          -1
    1. Stimate Domnule Lucian Valeriu,
      Va invitam cu respect la o discutie civilizata cu privire la problemele din Filarmonica. Avem speranta ca ascultand si puctul nostru de vedere, veti corecta ceea ce este de corectat in articolul Dumneavoastra.
      Cu respect,
      Tiberiu Varyas, vicepresedinte al Sindicatului Artistilor Interpreti din Filarmonica Arad.

      +4 voturi
      +1
      -1
    2. Din ce în ce mai trist Palatul Cultural în ansamblu. Exterior/interior. Ca cetățean al Aradului spun că atunci când treci pe lângă Palat ar trebui să-ți treacă PE LOC toți nervii, toată depresia, deznădejdea vieții și chiar incultura în care te complaci după ce ai închis ultimul caiet sau carte. Ieri sau acum ‘j de ani. Deci locul acesta este sfințit de cultură precum altarul și temelia unei biserici întru sute de ani de durare.
      Trist pt cei dinafară, reci și goi pe dinăuntru, deloc însetați/înfometați de ceea ce le-ar putea da în spirit Palatul Retortelor Sunetelor.
      Trist pt cei dinăuntru – deveniți simpli mânuitori de instrumente cu suflet inert. Dacă fiecare notă nu mai exprimă adevărul și nu mai trece de la tine, artist – la mine ascultător – plecați de pe scenă și lăsați spațiul acesta liber de certuri și scandaluri care v-au făcut de rușine. Nimic nu vă (mai) convine – hainele de scenă, bagheta dirijorului, scaunele, tusea din public, banii pe care-i primiți, managerii și, iată, nici chiar Mozart nu a scăpat – de ZIUA LUI – de bălăcăreala manelistă în care v-ați obișnuit să vă/ne ”armonizați”.
      Să vă fie rușine , domnilor artiști. Bine că l-am văzut pe măruță și piersic de ziua lor – iar Mozart a zăcut tăcut între coperți prăfuite. De ziua lui Mozart nu te cerți, nu blestemi, nu-ți ridici poalele-n cap și nu-ți speli jegul în fața lumii. Un artist desacralizat de munca sa nu mai are ce căuta pe scenă. Certați-vă în piață sau în obor și vindeți-vă instrumentele.
      Aradul merită o orchestră simfonică performantă cu oameni serioși. Performanța și seriozitatea va impune și calitatea managerială. Poate toate astea după ziua lui Wolfgang.

      --1 voturi
      +1
      -1
      • Stimate Chrypthor,
        Cel mai trist este că dumneavoastră acuzaţi dinafară, fără să cunoaşteţi întreaga realitate dinăuntru şi daţi sfaturi fără să aveţi întreaga informaţie.
        Nu cei de pe scenă decid repertoriul şi programele concertelor ci „managerul”.
        Nu cei de pe scenă decid politica culturală a judeţului şi a municipiului.
        Orchestra simfonică a Aradului mai are, încă, oameni serioşi şi a fost performantă până la iniţierea planului de distrugere a sălii şi a colectivului.
        De ce să le fie ruşine artiştilor care nu sunt lăsaţi să facă tocmai ceea ce îi acuzaţi că nu fac?! Oare cum ar mai alerga calul de curse dacă ar şti că jockeyul plănuieşte să-l ducă a doua zi la abator? Cum să cânte şi să ne încânte oamenii ăştia dacă însăşi existenţa le este periclitată? Ei n-au dreptul la siguranţa zilei de mâine? Dumneavoastră v-ar fi suficienţi o mie şi o sută de lei lunar dacă aţi avea o soţie şomeră şi doi copii de crescut?
        Vorbiţi de desacralizare şi daţi sentinţe…
        Cu ce drept generalizaţi şi etichetaţi? Îi cunoaşteţi personal pe toţi acei oameni ca să vă puteţi pronunţa asupra stării lor sufleteşti? Ştiţi foarte bine că evocarea lui Mozart este doar un artificiu folosit de autorul articolului pentru câştigarea simpatiei cititorului. Aţi fost de faţă la evenimentele relatate? Dar autorul articolului a fost de faţă? De ce judecaţi şi condamnaţi pe bază de „povestea povestirii povestirii”, adicâ spus româneşte, pe bază de bârfă?
        A, încă ceva: mă bucur că dumneavoastră vă plac scaunele de la Filarmonică!

        +3 voturi
        +1
        -1
    3. Stimată sabine

      Nimic nu m-a nemulțumit mai mult decât faptul că sunteți încredințată că ”evocarea lui Mozart” a fost un subterfugiu uzitat de autor întru sensibilizarea și atragerea simpatiei cititorilor…
      Vă întreb: Mozart mai are nevoie să ne tragă cineva de urechi ca să-l re/ascultăm, re/simpatizăm – azi, la două secole jumate de la zborul său spre lirele cerești?! În loc să te gândești – cum am spus – că azi e ziua lui măruță sau piersic sau a oricui altcuiva – nu era mai firesc să-ți spui fericit: azi e ziua lui Wolfie deci și a mea!(?). Până la copiii de grădiniță, Mozart este abc-ul educației în și prin muzică. Deci NU articolul scris este baza însăilărilor opiniilor ce apar la comentarii ci subiectul în sine! Așa cum a fost pusă problema în articol e corect gândită chiar dacă stilul e incomod.
      Și-acum, dna Sabine – problemele artiștilor interpreți – faptul că nu se hotărăște împreună cu conducerea managerială repertoriul și programele concertelor, vestimentația de scenă, calitatea instrumentelor, a scaunelor (poftim!), faptul că salariile sunt o rușine pt cineva care ți l-a servit pe Beethoven sau Mozart definitiv în suflet ca o Odă a bucuriei de a trăi sau ca un superb Recviem, că nu sunteți o ENTITATE CULTURALĂ distinctă în Arad și-n lume – acum, după 25 de ani de la revoluție – nu vă spune nimic?! Trebuia să fiți acum o echipă sudată, invincibilă – să tremure ăla care vrea să vă fie director, nu de frică ci de admirație. La voi acum e grevă ca în fabricile de după 90 când sindicatul își urla durerea de buzunar, dreptul la muncă, zile libere și multe alte nevoi care au pierit în ceața vremurilor. Evident- sunteți oameni și aveți familii și obligații. E trist, încă odată spun – că după atâta vreme de la o câștigare a libertății – dvs vă zbateți cu probleme de început de drum de după dictatură. Inutil să spun că nu doresc să jignesc niciun concertist dar v-ați lăsat de-a lungul acestui timp să alunecați în derivă. Voi trebuia să organizați un concurs dur pt postul de manager, un Cineva care v-ar fi scos în lume folosindu-vă cu pricepere managerială talentul. Toți ați fi avut de câștigat. Mai ales noi. Toată considerația pt munca dv.

      +2 voturi
      +1
      -1
      • Cu tot respectul pentru cei care posteaza comentarii!
        Daca ati urmarit cu atentie „evolutia” Filarmonicii, trebuia sa fi observat urmatoarele:
        – Nimeni nu a protestat pentru salarii, stiind ca ele sunt dimensionate de lege. Poate fi vorba numai de anumite „glisari” intre limite.
        – Nimeni nu a protestat pentru modul de alcatuire al repertoriului, cu toate ca s-ar cuveni cel putin o consultare cu responsabilii artistici ai institutiei, dupa cum prevad legile si regulamentele interne.
        – Nimeni nu a protestat cu privire la cantitatea de munca, am cerut doar organizare judicioasa si eficienta si nu „ad libitum”
        – Nu dorim sa „triem” dirijorii, dorim doar ca cei care injura si sunt agresivi (chiar fizic) sa nu mai fie invitati!
        – Nimeni nu cere mai multe zile libere decat cele prevazute de lege.
        – Din pacate, nu avem dreptul legal de a organiza concurs pentru manageri. Nu avem posibilitatea macar sa propunem pe cineva. Concursul se organizeaza de catre Primarie. Comisia de concurs se desemneaza de asemenea de Primarie.
        – Credeti ca orchestra sau corul s-a retras de bunavoie de pe scenele europene? De sapte ani am fost „retrasi”! Conducerile au afirmat ca turneele „nu sunt o prioritate”,
        respectiv ca „managerul nu e impresar”!
        – In acest moment, corul si orchestra au in componenta artisti de mare valoare care sunt invitati in permanenta la colaborari…nu sunt lasati…sau doar „uneori”…
        – Atat corul cat si orchestra sunt mult sub nivelul de functionare normala din pdv numeric. Dupa „castigarea libertatii” „ne-am topit” in mod constant…oare de ce?
        – Nu avem dorinta mai mare decat sa revenim la normal si sa avem o atmosfera care sa nu determine oameni valorosi sa plece.
        – Costumele nu reprezinta o problema principala. Doar ca sunt ridicole si foarte incomode la cantat. Desigur ca au fost „proiectate” fara nicio consultare.
        Ar mai fi multe de spus. Poate alta data si in alte circumstante.

        0 voturi
        +1
        -1
    4. Într-adevăr sunt probleme, domnule Varyas. Ba da, trebuie să vă impuneți pt salarii, le meritați din plin; pt alcătuirea repertoriului – sunteți cei mai îndreptățiți să o faceți; pt modul cum și cât timp se fac repetițiile; pt ”trierea” dirijorilor. Nimeni, oricât de țapăn se crede pe meserie și renume nu are dreptul să înjure și să violeze verbal/ fizic – acest spațiu al artei pure. Karajan, Bernstein sau Celibidache au fost genii dar păreau doar îngeri înconjurători și conducători ai orchestrei. Era acea legătură indestructibilă dintre dirijor, orchestră și lucrarea compozitorului. De acest magnet se ”prindea” sala – și acesta este meritul dv și al dirijorului.
      Cel mai dureros este faptul că aveți posibilitatea deciderii asupra concursului de manageri. Ce naiba caută primăria în această ecuație a Înălțimii NOTELOR?! Toată grămada de funcționari belitori de timp nu fac nici cât o notă alterată. Cum să hotărască reprezentanții inculturii pt cei care respiră cultură?! Cum să fiți obligați să îmbrăcați o vestimentație incomodă și de proastă calitate?! Sunteți o instituție vie, eternă în mesaj. Trebuie să ajungeți pe toate scenele lumii. Talentele acestei filarmonici valoroase, întregul ansamblu orchestral trebuie să se desprindă de praf, țățărie și umilință pe toate planurile. Oare pt tot ce se întâmplă administrativ-artistic cu orchestra Ateneului hotărăște vanghelie, oprescu sau piedone?! Absolut scârbos.
      Deci, stimați concertiști – fruntea sus și la treabă. Trebuie să dărâmați pe toate căile posibile căpușele care sug și-și bat joc de valori. Nu vă convine văcean, jos cu el! Schimbați orânduiala – vorba lui Eminescu. Această mișcare va fi doar începutul unei victorii care vă va duce – pas cu pas (alergător) spre ceea ce meritați și așteptați de atâta vreme.

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.