Enola Day: Strategia turistică arădeană între măreția lui Falcă, gândirea lui Ando și zâmbetul lui Cionca

    de E. Nola | 25 mai 2017, 10:23 AM | Opinii | Topic special

    3

    Pornim de la știrea-comunicat apărută pe site-ul nostru acum trei zile, mai precis luni, conform căreia publicația editată de IRE (Institutul Regiunilor Europene), numită News Region a dedicat o pagină județului Arad.

    Extraordinar și fantastic, am sări în sus de bucurie dacă am trăi în alte vremuri, vremurile acelea în care pentru a afla și alte informații decât cele pe care ți le servea PCR prin puzderia strict controlată de ziare județene și centrale, respectiv radioul și televiziunea unică și irepetabilă.

    Numai că între timp am devenit europeni cu drepturi aproape depline – ne mai lipsește Schengenul pentru asta -, avem internet și sute de alte forme de informare, nu puțini dintre noi mai vorbim și alte limbi, nu doar româna, așa încât comunicatorii diferitelor institutii ale statului nostru în drepți ar cam trebui să țină cont de aceste noi realități și să nu se facă de râs cu texte care duc gândul spre extemporale ratate la dictare din vremuri de mult apuse.

    Adică să nu susțină lucruri pe care le contrazic chiar în propriul lor text. Altfel spus să nu se mintă singuri crezând că noi nu vom observa sau dacă da, ne vom face că plouă.

    Comunicatul venit de la Consiliul Judetean sustine așadar că această revistă a IRE (un organism relativ minor al UE) dedică o pagină județului nostru, subliniind rezultatele fantastice pe care le-am obținut, lăudând cumva potențialitățile noastre latente, de la Cadarca de Miniș până la rata șomajului care nu depășește 3 la sută nici măcar în județ, în oraș – ei, da, Domnul Falcă, nu-i așa? – fiind sub 1 la sută.

    Screenshot from 2017-05-24 21-32-57

    Prezentată așadar ca o mare victorie de imagine a județului nostru, pagina din News Region este de fapt un exercițiu ratat de imagine a Consiliului Județean Arad.

    Povestea ar fi chiar de râs, o nouă șuhaidă propagandistică locală, dacă nu ne-ar apuca sughițul constatând din nou și încă odată cine și cum ne reprezintă în Europa.

    NEWS Region este o publicație internă a IRE, un fel de buletin al instituției la care au acces doar cei interesați de ce se întâmplă acolo, a prezenta apariția unei pagini în această revistă de parcă ar fi apărut în The New York Times este prima minciună.

    Pe urmă nici măcar nu este o pagină, sfertul de jos al ei fiind umplut cu o știre despre o întâlnire legată de strategiile de descentralizare ale Austriei.

    Screenshot from 2017-05-24 21-40-32

    Dar minciuna cea mare a celor care au confecționat textul – da, este un text confectionat, nu redactat – se dezvăluie atunci când realizăm că nu este vorba de promovarea judetului Arad, ci de un text omagial și aniversar al Consiliului Judetean Arad cu ocazia a 25 de ani de la înființare.

    Și cireașa de pe tort: articolul, hai să-l numim așa din rațiuni de simplitate și conveniență, nu a fost scris de vreun jurnalist sau specialist al revistei sau al institutului, ci de departamentul de imagine al Consiliului Județean Arad.

    Am ajuns astfel în miezul problemei!

    N-ar fi nicio problemă cu asta dacă ni s-ar spune: uite, Dom’le, am reușit și noi să plasăm un material publicitar pentru județul Arad într-o revistă internă a UE, e ceva, nu-i așa, nu să ni se insinueze că europenii au devenit dintr-o dată interesați nevoie mare de Arad și județul care îl înconjoară.

    De frumusețiile sale, de bogăția sa, de traditiile sale și, iată, așa ne putem aștepta la o avalanșă de investiții, un asalt turistic nemaipomenit în care occidentalii vor veni bulucindu-se să se urce la ruinile de la Șiria ținând fiecare în mână o cadarcă din pivnițele Domnului Balla.

    Pentru că, asta este, scopul autorilor coordonați de Domnul Cionca prin Domnul Ando sub umbra de stejar falnic al Domnului Falcă este cât se poate de clar: ia uitați-vă cât de tare ne ocupăm de promovarea Aradului, de atragerea turiștilor, de investițiile care va să vină să vă lumineze existența si să vă asigure bunăstarea și fericirea.

    Ei, și aici dăm direct în groapă!

    În groapa aceea a limitării, amatorismului și imposturii calificate.

    18595554_1413635268674767_7254079075985713757_o

    Articolul ne trimite „therefore we would suggest you visit our website”, la visitarad.ro, pagina dedicată turismului arădean, adică o interfață, nu-i așa, pentru turiștii care vor să ne viziteze.

    Am mai scris despre această vitrină neingrijită si de prost gust a Aradului (http://www.visitarad.ro/).

    Nu s-a schimbat nimic!

    Maghiara în continuare lipsește pentru accesare, deși se știe, deocamdată cel putin, cei mai multi care ne vizitează sunt unguri, videoul de un sfert de oră și ceva te plictisește după treizeci de secunde, pozele sunt la fel de banale, dar ce-i mai tragic: nu ni se prezintă nici un eveniment arădean, programe, festivaluri, evenimente, dar nimic, doar ruine romantice, porturi artizanale și cioace efectiv: cum că, se spune, Iorga a numit Aradul Mica Vienă și tot așa, Beethoven și Kafka vizitau des orașul, având nenumărate ibovnice pe aici.

    Ajunge să compari acest site de prezentare turistică a Aradului cu cel al Clujului (http://visitclujnapoca.ro/) – orașul cel mai european al țării după ultimele clasamente occidentale – ca să realizezi diferența.

    Al nostru este un site născut mort, făcut pentru că așa trebuie mai nou, cineva și-a luat banii pentru asta și cu asta basta, la Anul și la Mulți Ani!

    20141121210309-empactfailurecms

    Al Clujului este viu, la zi, prezentând evenimentele, programele culturale și de petrecere a timpului liber, cu adrese de cafenele, restaurante, cu programul teatrelor și concerte, nemaivorbind de puzderia de alte oferte turistice. A, da, poate fi accesat și în maghiară, Domnul Boc, mult mai puțin multicultural ca Domnul Falcă, înțelegând totuși că într-un oraș ardelenesc maghiara se impune  chiar și la concurență cu franceza.

    Poate asta este!

    Poate de aia nu vedem nici măcar un panou publicitar care să atragă atenția potențialilor turiști asupra Aradului de-a lungul celor 35 de km de autostradă de la granița cu Ungaria!

    Pustiu! Ce ofertă turistică? Ce Lunca Mureșului? Ce cadarcă și șuhaidă, ce Mănăstire Hodoș-Bodrog?

    Nimic, cine știe, știe, ceilalti să se ducă unde văd cu ochii că oricum se termină autostrada la Lugoj.

    Acum adevărul e că, văzând oferta noastră turistică, îi putem înțelege și pe ei…

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Sigur ca e simplu sa criticam, ca doar pentru asta nici macar nu trebuie sa depui un efort intelectual, dar exista si critici constructive, de care acest ziar uneori cam duce lipsa. Nu cred ca trebuie sa jignim asa usor in toate directiile doar din cauza faptului ca ne este putin sila sa cautam si ceva constructiv. O zi buna si inspirata va doresc si da, am scris fara diacritice, ceea ce ar putea fi deranjant, dar o fac din motive obiective, de subliniat acest cuvant!

      0 voturi
      +1
      -1
      • Prima observație: îți trebuie efort intelectual pentru critică.
        A doua: noțiunea de critică constructivă este din vremea PCR și înseamnă de fapt interzicerea criticii adevărate.
        Concluzia: un ziar adevărat, vă aduceți aminte, este câinele de pază a democrației, completez: și a opiniei publice.
        Trebuie să latre dacă observă ceva în neregulă.
        Iar aici avem nereguli cu duiumul.
        Apropo de constructivă: am indicat unde ar trebui să se lucreze din prima: site-ul visitarad.ro care este mort si niște panouri care fac publicitate Aradului pe cei 35 de km de autostradă de la Nădlac.
        Ați observat ceva mișcare?

        +1 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    3 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Logo Aplicatie Special Arad

    Special Arad