joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    DADADOI. Media Art Festival 2016 – ziua a doua – și începutul viitorului cu trecutul la pachet

    de Tomck@t | 31 octombrie 2016, 9:24 PM | Cultură

    0

    TZARA, TZARA, am vrut DADA… și am primit un DA în plus, chiar! ASTA DA MEDIA ART FESTIVAL! – nu am terminat articolul despre prima zi a festivalului întocmai cu aceste rânduri, dar de aici consider oportun să-l continui. Mda, un „Da” în plus nu mai face parte neapărat din sistemul aniversar #dada100, dar a fost și este (și, categoric, va rămâne) un element extrem de important în această istorisire care va dăinui peste timp. Vom vedea în rândurile de mai jos de ce. Pentru acest eveniment, cât și pentru fenomenul kinema ikon, ca arhivă hardware și software a tuturor artelor alternative realizate la Arad din 1970 până în zilele noastre, acest „Da” este un răspuns firesc la întrebarea: „Va rămâne ceva în urma acestui lung șir de evenimente marca kinema ikon? Vor vedea și generațiile următoare tot ceea ce, pentru noi, cei de astăzi, pare desprins din viitor?”.

    Dar înainte să facem un salt în timp…

    să trecem în revistă ultima zi a Media Art Festival 2016: sâmbătă, 29 octombrie.

    În incinta Palatului Cultural – Complexul Muzeal Arad, la atelierul kinema ikon, câteva televizoare vechi difuzau filmele experimentale produse între 1970-1989 de către prima generație de colaboratori ai grupului (în anii comunismului fiind denumit „Atelier 16”), remasterizate într-o ediție digitală HQ. Nu în ultimul rând, sediul de lucru s-a transformat temporar într-o sală de expoziție multimedia în care găsești aparate electronice atât de vechi (în contextul secolului vitezei), încât putem vorbi deja liniștiți despre obiecte de muzeu (casetofoane, magnetofoane, aparate foto, camere video, televizoare, calculatoare, tastaturi, mașini de scris, dispozitive prin care vezi fotografii 3D etc. etc.). Aici se găsesc, de asemenea, toate afișele, revistele „Intermedia”, ziarele „Conversația” și fișierele software kinema ikon, plus o colecție debordantă de reviste de artă și cărți de specialitate (cum ar fi Omagiu, Art-elier, Artpress, Filmul – Secolul 21, Hybrid Culture sau Multimedia Histories). Tot aici l-am reîntâlnit pe roboțelul CX-386.

    În ultima secțiune a festivalului, KF a devenit un spațiu-manifest și cabaret. „DADADA, adică DADA+100 sau DADA acum, e un festival care re-problematizează”. Pentru a ne povesti despre potențialul DADA în arta contemporană, Asociația CitiZenit l-a invitat pe Adrian Notz, directorul Cabaretului Voltaire din Zürich, locul în care s-a născut DADA. A fost mai degrabă o conferință decât un art performance, dar recunosc că nu am stat mult, pentru că nu am prins niciun loc liber. Și dacă tot am mers mai departe, să mergem și mai departe… în timp.

    kinema ikon: LEGACY

    (Pentru că „moștenire” sună aiurea)

    Kinema ikon s-a gândit la viitor încă de la bun început. De fapt, viziunea grupării (sau a tutelei) s-a petrecut, încontinuu, în viitor, cu un pas înaintea erei noastre, fie pe plan artistic, fie pe plan tehnologic. „Capsula timpului” dorește acum să fie o arhivă minusculă dar rezistentă care să transporte elemente-cheie a ceea ce a însemnat kinema ikon până în momentul de față, pentru ca arădenii din 2070 (când ki va împlini 100 de ani) să primească câteva mostre, câteva „relicve” edificatoare despre primii 50 de ani de kinema ikon (aproape 50. Mai exact 46). Un fel de special delivery cu destinația: viitorul. 

    Un experiment ce scrie istorie

    În 1970, fondatorul, promotorul, teoreticeanul şi neobositul animator al grupului (de la bun început şi până în zilele noastre), Gheorghe Sabău, împreună cu un grup de tineri intelectuali doritori să facă artă alternativă, a pus bazele unui proiect experimental care, de-a lungul anilor, a adus arta experimentală în contemporan și a experimentat fără încetare limitele artei contemporane. La început, în era „Atelier 16” (1970-1989), kinema ikon a produs filme artistice de 16 milimetri, după care a urmat perioada mixed media (1990-1993), în frunte cu revista „Conversația”, dar și cu câteva expoziții neconvenționale pentru acele vremuri, cum ar fi „O-zenee Ón cyberspatiul mioritic” (Călin Man și Caius Grozav), „INTER(n)” (cu participarea a 8 artiști vizuali: Matei Bejenaru, Sorin Vreme, Lia și Dan Perjovschi, Sándor Bartha, Călin Man și grupul subREAL – Călin Dan și Iosif Király) și celebrul „The Knight from Carpatzi” (Romulus Bucur, Caius Grozav, Peter Hügel, Florin Hornoiu, Ioan Ciorba, Călin Man și Gheorghe Sabău), un proiect digital difuzat pe postul TV local „Intersat”, în fiecare zi la aceeași oră, care invita arădenii la expozițiile kinema ikon din Muzeu. Din 1994 până în 2005 a urmat perioada „Hypermedia”, iar din 2006 până-n zilele noastre „era Hybrid media”. O istorie artistică actuală care evoluează an de an, în funcție de posibilitățile tehnologice. Trecând în fugă peste lista de participări în orașe precum Sao Paolo, New York, Berlin, Dresda, Paris, Liverpool, Osnabrück, Cracovia sau Brno (unde a câștigat și Premiul Special al Juriului), proiectele „Opera Prima”, „Commedia del Multimedia” și „alteridem.exe”, revistele „Intermedia”, afișele „DPRT”, „kiWk (Wünderkammer)” și peste serialul Kinema Ikon din ultimii trei ani (2013-2016), ajungem rapid la concluzia că atunci când vorbim despre kinema ikon, vorbim despre un brand al Aradului, recunoscut nu numai pe plan național, ci chiar pe plan internațional. Toate astea sunt aici, desigur, detalii sintetizate. Dar pentru toate astea, există cataloage groase cât Biblia cu istoria contextuală a grupării. Nu mi-am propus eu să-mi scriu doctoratul din istoria kinema ikon, eu prezint doar aspectele fenomenului printr-o abordare strict jurnalistică, punând accentul, mereu, pe prezent… dar cu o lentilă rezervată viitorului.

    Închei cu proiectul meu personal (deocamdată în lucru), pe care am să-l „catapultez” în acea „Capsulă a timpului”. Am vorbit despre această idee cu actualul lider al tutelei kinema ikon, Călin Man, și mi-a dat „OK”-ul. Nu știu dacă voi prinde anul 2070, dar sper ca fanii de atunci ai acestui super-fenomen arădean să găsească „mesajul” meu – să zicem – revelator, ori măcar relevant. Mi-am pus în cap să-mi printez și să înfoliez toate articolele scrise de mine despre evenimentele kinema ikon (de la revista „Intermedia 3: Freestyle” până la Media Art Festival 3) și să confecționez manual o tabletă improvizată pentru suportul acestor date. Acesta va conține exclusiv acele articole în format palpabil, dar voi insera, cel mai probabil, inclusiv un stick cu variantele lor digitale. Totuși, nu pot să am pretenția de la copiii viitorului să aprecieze obiectele hardware în detrimentul software-ului, din moment ce așa simt și eu acum, în 2016. Cum spunea rapperul Cheloo, „reformatez hardul din prima repriză, am suflet de laptop, băga-m-ai în priză!”.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    7 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.