miercuri, 22 ianuarie, 2025

Special Arad Logo

    Cu taxe pe taxe călcând, Bibarț a înviat la a doua strigare

    de Valer Mărginean | 7 ianuarie 2025, 9:33 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    16

    „Guvernul municipal” condus de Călin Bibarț(foto: facebook)

    „Meciul pe taxe și impozite” de final de an 2024 dintre administrația municipală și cetățeni s-a încheiat, pentru ambele „echipe” cu o semi înfrângere, indiferent din care „peluză” din care privești „tabela de scor”. Privită dinspre cetățeni, evident este o înfrângere, ca orice majorare de taxe și impozite, oricât de mică ar fi. În acest caz, am putea spune că este doar o jumătate de înfrângere, dar numai pentru că, față de proiectul inițial, administrația a fost obligată oarecum să mai scadă procentul de majorare.

    Și din cealaltă „peluză”, tot o înfrângere pare pentru administrația condusă de primarul Călin Bibarț, dat fiind că a fost obligată să mai reducă din pretenții. În același timp însă, se poate considera pe jumătate victorioasă, dacă luăm în considerare puternicul curent anti-majorare a taxelor locale care s-a pornit încă înainte de lansarea în spațiul public a proiectului de majorare, chiar din interiorul PNL. Am putea spune că votarea majorării taxelor l-a înviat pe primarul Bibarț.

    Se știe că după o ședință la care a participat și primarul Bibarț, în calitatea sa de vicepreședinte al organizației municipale Arad a PNL, Sergiu Bîlcea a declarat că partidul nu susține majorări de taxe și impozite locale. Amănunte aici: „Războiul de gherilă” al primarului Bibarț cu PNL îi sărăcește pe arădeni și falimentează firmele locale

    Dincolo de declarațiile celor implicați – extrem de puține și sărace în conținut, de parcă ar fi fost vorba despre o problemă minoră pentru municipiul Arad – trebuie spus că riscul ca acest proiect să pice la vot a fost cât se poate de real. Mai mult, la un moment dat părea chiar inevitabil, totul arătând că ruptura dintre primar și propria-i organizație de partid nu este doar o poveste „născocită de presă”.

    Singurul sprijin pe care-l mai are primarul Aradului vine din partea președintelui Falcă, dar este greu de estimat cât va mai dura acest sprijin. Pe de o parte, pentru că și plata datoriilor se cam apropie de final, cu dobânzi cu tot (pentru cine nu înțelege despre ce datorii este vorba, să spunem doar că nici puterea finului general în rezervă nu mai este ce a fost și, în plus, are și el problemele lui care de asemenea îi slăbesc puterea).

    Pe de altă parte, nici răbdarea partidului nu este fără margini, așa cum nici puterea președintelui Falcă și influența lui în PNL Arad nu este nemărginită, cum era până nu demult. Deocamdată, ordinele sale sunt respectate, ceea ce îi asigură și primarului Bibarț o anumită libertate de acțiune. Deocamdată, pentru că se murmură tot mai mult în sediul PNL Arad.

    De remarcat ceva interesant în economia acestui caz: nici Gheorghe Falcă, nici Călin Bibarț nu au contat în campania electorală pentru alegerile parlamentare. Pur și simplu au fost absenți, primarul fiind absent chiar și de la întâlnirea cu Nicolae Ciucă, pe-atunci președintele PNL. Mai mult, viceprimarul Lazăr Faur a luat niște decizii prin care a reușit să îndepărteze de PNL o mare parte dintre pensionarii care votau „tradițional” cu partidul condus de Falcă.

    Prin urmare, faptul că, deși PNL a pierdut alegerile în Arad, a obținut un loc bun pe țară (locul 5), se datorează, generic spus, partidului, nu președintelui sau primarului municipiului. O realitate care va da și mai multă încredere celor care, încă, mai ascultă de Falcă și încă mai acceptă mofturile lui Bibarț. Faur va conta doar cât va fi lăsat de Falcă să conteze, care, probabil i-a și girat prostia cu pensionarii, că nu făcea „vicele” așa ceva de capul lui.

    Revenind la majorarea taxelor și impozitelor locale, trebuie să spunem că „mărul discordiei” care putea duce la un mare eșec al administrației Bibarț nu a fost, cum s-ar putea crede, ideea de majorare. Până la urmă, consilierii PNL, USR, UDMR, dar mai ales conducerea celor trei formațiuni politice – dacă nu mă înșel, UDMR încă nu este partid politic – s-au lămurit că nu se poate merge mai departe fără majorare.

    Judecând la rece cum se spune, era previzibilă majorarea taxelor și impozitelor locale și, oarecum de înțeles. Nu neapărat și de acceptat. Nu-i greu de înțeles că într-un an cu multe alegeri, cu o bulibășeală electorală proprie unei țări bananiere (de la comasări, la un calendar absurd cu devansări halucinante, cum a fost cazul alegerilor locale) s-a făcut o risipă bugetară de dimensiuni de-a dreptul penale.

    taxe Bibi sarme gratis

    Nu mai știm cine a cântat la această întâlnire: Sarmalele reci sau Bere gratis…

    Sursa: facebook

    Să ne amintim de pomenile electorale practicate nu doar la nivel central (pentru care plătim acum), ci și în Arad, poate cel mai flagrant exemplu fiind cel cu sarmalele, despre care am scris AICI, dar trebuie subliniat că acesta este doar o ocazie în care municipalitatea arădeană a plătit distracții colective pentru diferite categorii de votanți.

    Taxe majorate, dar pentru ce?

    Era, așadar, limpede pentru oricine că o majorare a taxelor și impozitelor locale nu mai putea fi evitată. Impasul a apărut în momentul în care consilierii PNL au vrut să știe concret pe ce vor fi cheltuiți banii colectați. O chestiune, deși firească, a fost, se pare, foarte enervantă pentru „guvernul” local condus de Călin Bibarț. Cum și consilierii aliați s-au raliat acestei preocupări, legitime, la urma urmei, negocierile s-au blocat pentru câteva ore.

    Ce a urmat este deja cunoscut, la a doua strigare proiectul de hotărâre a fost aprobat, lăsând însă deschisă ușa pentru viitoarele confruntări. Sigur, nu avem certitudinea că și pe viitor consilierii PNL, USR și UDMR vor fi la fel de exigenți pe viitor când, bunăoară, urmează să fie votat bugetul. Dar un lucru este cert acum: consilierii PNL nu mai sunt, ca în mandatul precedent, o mașină de vot aflată la dispoziția primarului, așa cum nici consilierii aliați ai liberalilor nu par să se lase călăriți pur și simplu.

    Desigur, pe parcurs se mai pot întâmpla tot felul de schimbări de atitudine – s-au mai văzut cazuri de consilieri „îmbunați” cu câte o funcție bine plătită. Alta ar fi însă calea potrivită și care i-ar oferi primarului Bibarț ocazia unei schimbări care i-ar aduce, cu siguranță mult mai mult credit electoral decât orice „festival de sarmale” gratuit oferite alegătorilor.

    Această cale ar fi a sincerității, seriozității, comunicării, disponibilității la dialog – care înseamnă și ascultare, un exercițiu pe care niciun primar al Aradului nu l-a practicat, de la regretatul Cristian Moisescu încoace. Calea asta ar putea însemna și asumarea unor greșeli – sigur, în ideea că nu se consideră trimisul lui Dumnezeu sau, mai știi?, chiar Dumnezeu însuși, entitatea perfectă – și consultarea cu „supușii” săi, contribuabilii care, iată, îi vor asigura și pentru acest an un buget frumos.

    Poate așa, din vorbă în vorbă, vor afla și arădenii ce vrea, de fapt, să facă „guvernul municipal” Bibarț cu Aradul, încotro vrea să-l îndrepte. Deocamdată pare că este dus spre o groapă, parcurs pentru care Gheorghe Falcă este la fel de vinovat ca și Călin Bibarț și toți consilierii municipali care au girat prin vot această cale.

    Apropo: ce s-o mai fi întâmplat cu avizele la minunatul Plan Urbanistic General?  Că tot așteptăm cele două porturi la Mureș, plus celelalte minuni promise întru dezvoltarea municipiului.

    Până atunci, un pic de Bere gratis. În concert la Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

      • Amândoi avem dreptate. Modificările despre care aminteați, avându-i inițiatori pe cei doi foști deputați, au fost votate.
        Apoi, Legea pensiilor a fost modificată iar noua formă, intrată în vigoare de la 1 septembrie, nu mai permite excepții sau facilotăți.

        +2 voturi
        +1
        -1
      • Noua lege a pensiilor este în vigoare de la 1 septembrie.
        Oricum, acele facilotăți cu care s-au lăudat nu erau echitabile. Bunăoară, eu m-aș fi califucat pentru reducerea cu doi ani a vârstei de pensionare, doar că m-am pensionat înainte de votarea modificărilor (și ca mine, mulți alții), doar că acesye beneficii nu se aplicau decât celor ce se pensionau DUPĂ aprobarea lor.
        A fost o nedreptate, o inechitate, de breme ce și noi am fost poluați, nu?
        Dacă ne dădrau și nouă, celor „poluați în trecut”, un covrig pe an, ziceam că atât se poate. Așa însă m-am simțit ignorat pur și simplu…

        --1 voturi
        +1
        -1
      • Nicăieri nu există, la modul general, echitste. Eu vorbeam despre echitate cu referire directa la o situație punctuală.
        Cât despre pensionarea „juvenilă” a polițiștilor ar fi mult dr discutat. Unii chiar merită să fie pensionați mai repede – cei care lucrează în anumite condiții speciale (anti tero, de exemplu. Dar cei care lucrează în birou, nici într-un caz. Mai ales șefii…

        0 voturi
        +1
        -1
    1. Sigur că nu există echitate. Unii au profitat de Legea Vladimirescu, alții nu. Așa și cu vârsta pensionării. Un polițist care a lucrat până la 45 de ani într-un birou și iese la pensie, mai are de așteptat 20 de ani până când prietenul lui , de aceeași vârstă, muncitor pe un șantier, va ieși la pensie. Și în cazul acesta tot despre ceva punctual vorbim . Vârsta la care cineva poate ieși la pensie .

      +8 voturi
      +1
      -1
    2. Care-i faza cu banerele din oras cu „Primarul dumneavoastra Calin Bibart sustine olimpicii aradeni” sau ceva de genul? Nu e campanie electorala, ce treaba are Primarie/Bibart sa puna reclame prin oras, ca si cum ar fi meditat el olimpicii si rezultatele lor se datoreaza lui Bibart.

      +2 voturi
      +1
      -1
    3. Special Arad, faceți dezinformare!
      Administrația locală a mărit taxele și impozitele exact cu cât au vrut! Au anunțat public un procent mai mare doar pt. a induce în eroare contribuabili când de fapt ei vrut de la bun început o mărire de 38%! Iar prostu’ va zice: ce minunați sunt ăștia, au redus mai puțin decât au anunțat inițial, trebuie să-i pupăm în vârful p.a.u.l.e.i.!

      +4 voturi
      +1
      -1
    4. Păi e cam trasă de păr justificarea măririi în condițiile în care, la RECONS A, de exemplu, redevanța din toate veniturile din parcări și amenzile din parcări este de doar 5%. Adică 95% din venituri pentru RECONS și 5% pentru cetățeni, pentru oraș.
      E ca și cum ai spune că mărim taxele și impozitele pentru confortul sinecuriștilor din firmele căpușă, nu pentru arădeni.
      Mizeriile astea-s vechi din perioada PNL+PSD și sunt continuate în noua formulă PNL +USR+UDMR. Adică a rămas să ne reprezinte interesele doar consilierii AUR. Noaptea minții.
      Pe de altă parte oricum n-are rost, consilierii fiind numiți pe liste de șefii de partide n-au nici o responsabilitate față de noi.
      Noi rămânem nereprezentați și ei nereprezentativi.
      Ei cu privilegiile și noi cu mâna lor vârâtă adânc la noi în buzunare și apoi, culmea ipocriziei: noi am vrut așa fiindcă ei sunt cei pe care i-am votat. Adică noi suntem de vină că suntem jecmăniți de ei sau și mai dement: noi suntem de vină că ne dorim creșterea impozitelor, findcă ei în reprezentarea noastră au făcut exact ce este în interesul nostru, ce e bine pentru noi, ce ne-am dorit noi. Noi fiind de fapt niște masochiști perverși.
      Fără alegeri pe liste preferențiale nu vom ajunge să avem consilieri care să se simtă reponsabili în fața electoratului. Restul sunt abureli, perdele de fum, lozinci manipulatorii, prosteli care se justifică în opoziție cu alte prosteli.

      +3 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    4 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.