marþi, 8 octombrie, 2024

Special Arad Logo

    Enola Day – La început de an școlar despre de ce nu este școala școală în România

    de Lajos Notaros | 13 septembrie 2024, 7:33 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    8

    Începută cu o săptămână înainte de 15 septembrie, școala noastră, a tuturor, dacă ne gândim nițel mai bine, reprezintă în continuare o temă de discuții și dezbateri. Interminabile și fără niciun folos concret și palpabil.

    Pe hârtie, mai precis pe ecrane, așa cum citiți acum și acest text, discuțiile arată bine, sunt inteligente și pline de dorință de mai bine, în realitate însă nu se schimbă nimic. Mai precis, ba da, se schimbă. În rău. Din rău în și mai rău.

    Școala pe care am moștenit-o în anii nouăzeci, cea la care am umblat cu toții trecuți de 40/50 de ani, avea o problemă fundamentală, o boală din naștere: era un instrument de îndoctrinare ideologică. În rest treaba funcționa binișor, tema de casă era temă de casă, nota de trecere era cinci-ul, zecele se dădea rar pe ochi frumoși, iar în matematică și fizică nu se putea băga prea tare nici politicul.

    1 2

    Nu de alta, dar activiștii, stând mai rău cu științele exacte, puteau să își rupă dinții cu ele. Profesorii erau pregătiți temeinic, fără cursuri de psihologie și pedagogie nu prea aveai ce căuta în învățământ, examenele erau examene chiar dacă facem abstracție de acel număr mic al protejaților care nu aveau prea mare treabă cu ele nici pe atunci.
    A venit însă libertatea peste noi în Decembrie 1989, iar rezultatele au fost năprasnice. Ce să-i faci, așa e cu libertatea. Dacă nu ai știința și cumpătarea obligatorii, cu libertatea ajungi exact acolo de unde doreai să ieși: în arbitrar și derizoriu. Iar acolo dai de regulă de domeniul cel mai sensibil al conviețuirii umane: educația.

    2 2

    Și a fost bine până când a fost vorba doar de renunțarea la formalismul impus de ideologia comunistă. Însă, așa cum se întâmplă în astfel de cazuri, relativismul habarnist s-a impus repede și aici: pe lângă uniformă și organizațiile de pionieri și UTC s-a renunțat și la organizare, planificare și disciplină. Dar ce a fost mai dramatic: dascălii, pedagogii au rămas ce au fost și până atunci: niște servitori ai sistemului, cu tot ce decurge de aici. Statut minimal, prestigiu ioc, venituri derizorii și dependență de politic.

    Despre bișnițăreala cu diplomele universitare voi vorbi altă dată, acum rămân la nivelul școlii elementare și medii, mai precis în domeniul educației de bază, cea asigurată începând cu grădinițele și terminând cu bacalaureatul.

    E aici de reținut, înainte de toate, că, instituții politice prin excelență, inspectoratele școlare județene nu au fost desființate nici până acum.

    Dimpotrivă: învățământul despre care vorbim este „dirijat” administrativ prin aceste instituții inventate de comuniști și care aveau scopul de a asigura controlul politic asupra învățământului. Acum politicul a trecut pe planul doi, însă controlul funcționează la nivelul organizării, a promovării, în general în ceea ce privește forma și nu conținutul educației. Iar rezultatul acestui „lasă-mă să te las” se vede în disoluția conținutului. Școlile se împart în funcție de posibilitățile elevilor, mai precis al familiilor care stau în spate.

    3 2

    Sunt școli bune, de elită, cum se spune, unde sunt și condiții și dascăli adevărați și sunt altele, cele multe, unde domnește haosul. Mai ales prin prezența masivă a celor care sunt pedagogi doar pe hârtie, neavând nici har, dar nici pregătire pentru această nobilă meserie.

    Rezultatul este cel pe care îl putem vedea cu toții dacă avem interesul și atenția necesară.

    Cei cu dare și posibilități își trimit copiii la școli de prin alte țări sau în cele câteva de aici care încă corespund pretențiilor reale și nu mimate. Fenomenul este masiv la nivel universitar – cine dorește diplomă pe bune, nu una „fabricată” -, dar deja este prezentă și la nivelele inferioare.

    Dascălii sunt considerați niște terchea-berchea care se descurcă și ei cum pot, nu niște specialiști în educație și în pregătirea pentru viață a tinerilor.

    Toate acestea sunt parcă sintetizate la nivel „artistic” cu ocazia diferitelor festivități. Asta e, la festivități am fost și suntem buni în continuare. Acolo unde nu trebuie să demonstrăm, ci să imităm, să mimăm ceea ce ar trebui să fie cu adevărat.

    Nu contează că învățământul românesc este laic de peste un secol, nu există festivitate de sfârșit de an școlar sau de deschidere fără preoți și pastori. Și nu vorbim aici de școlile diferitelor culte religioase, acolo unde, cât de cât, prezența lor poate fi firească. Interesant este că – în amintirea securității oare? -, nici fără reprezentanții organelor de ordine – poliție, locală sau generală – nu prea mai poate fi concepută o festivitate de deschidere a anului școlar.

    Și ca o încununare a jocului de-a imaginea, nu există festivitate școlară fără politician.

    4 1

    Că e deputat sau primar, consilier sau secretar de stat contează din nou mai puțin, important este ca el să rostească „cuvântul de deschidere”.
    Rar se mai întâmplă să apară la aceste festivități un absolvent al școlii respective care a ajuns departe, să vină niște adevărați oameni de succes în diferitele domenii, respectiv oameni care pot exemplifica ce poate însemna școala pentru viitorul unui om.

    Nu, politicienii, preoții și polițiștii sunt oaspeții de seamă ai acestor festivități, iar până când acest obicei nu se va schimba vorbim degeaba despre reforma învățământului românesc…

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Din nou, apreciez profunzimea și echidistanța acestei analize ! 👏
      .
      Nu prea ar fi multe de adăugat la această „radiografie” a tristei realități, ci mi-aș permite să prezint, la Concluzii, o „parabolă” constatată de mine, de ani buni…:
      .
      1.- Așa cum ați spus, comuniștii au făcut, din școală, un mijloc de propagandă și îndoctrinare ; așa e !
      Dar, tot așa cum tot dvs. ați spus, la comuniști S-A FĂCUT ȘI ȘCOALĂ (în sensul acumulării de cunoștințe – nu discut acum utilitatea lor practică, ci faptul că o UTILITATE MENTALĂ sigur a avut , în sensul „învățării de a gândi !” ) și s-a învățat trăitul vieții după norme de ORDINE și DISCIPLINĂ (din nou nu vorbesc despre scopul lor inițial – de a păstra cetățeanul obedient și supus unor reguli și obligații față de un sistem totalitar, ci de REZULTATUL FINAL – obișnuirea cetățeanului de a se adapta și a-și organiza viața după niște legi și reguli existente în ORICE SOCIETATE NEANARHICĂ (!!!) și de a-și organiza și eficientiza chiar și propria viață, după condițiile existente și țelurile propuse).
      .
      Ei bine, în societatea și învățământul actual, toate acestea (învățarea și disciplinarea/organizarea) S-AU PIERDUT CU DESĂVÂRȘIRE !
      Întâmplător…?
      Din „prostie”…?
      Nu cred! Cred că PREMEDITAT !!!
      Iar acum trec la punctele 2 și 3 (antagonice, dar comune aceleași idei).
      .
      2.- Comuniștii, în idealismul lor (pt că, nu puteți contesta faptul că ideile fundamentale ale comunismului sunt cât-se-poate-de corecte și ofertante, dar, din păcate, ele se bazează PE O PREMISĂ GREȘITĂ: „omul perfect/ideal” – cu conștiință și corectitudine impecabilă – ori, așa ceva nu există ! Iar când „datele problemei” sunt greșite și „rezultatul” iese eronat… : acesta e COMUNISMUL.
      Dar ei, repet, în naivitatea lor, au încercat să-l obțină, făcând cu el, cetățeanul, pe lângă îndoctrinarea de partid, și încercarea de cultivare a unei erudiții școlare, disciplinare și organizatorice reale, PE BUNE…
      (tocmai de aceea unii consideră „făcutul armatei” un mijloc de EVOLUȚIE, prin învățarea organizării, disciplinării și, chiar, a unor cunoștințe generale).
      .
      Ori, tocmai asta s-a întors împotriva comuniștilor:
      – omul de rând, forțat, oarecum, la școală, să acumuleze și să asimileze cunoștințe (chiar și nefolositoare) , A ÎNVĂȚAT SĂ GÂNDESCĂ, să-și pună întrebări vis-a-vis de Sistem, de viața lui, și să înteleagă faptul că Sistemul, sub „vorbele dulci propagandistice”, de fapt, nu-i vrea binele lui, cetățeanul, ci doar obediența, „supușenia totală”…
      – ordonare, disciplinarea și organizarea cetățeanului, i-au dezvoltat acestuia și alte însușiri utile (altele decât și le dorea Sistemul): capacitatea de a-și înțelege corect mediul de trai și de a se adapta și organiza, raportat la acesta, în lupta de gherilă cu Sistemul (o înfruntare frontală fiind, clar, iluzorie).
      .
      Aceste lucruri, descrise mai sus, au făcut ca peste 70% dintre cetățenii României (inclusivi „oameni ai Sistemului”!) , SĂ ÎNȚELEAGĂ faptul că Sistemul nu-i vrea binele și SĂ LUPTE contra acestuia pe toate căile posibile (inclusiv cu celebrele „bancuri”, dar nu numai…).
      Și acum trecem la punctul 3, dar în ordine inversă a analizei…
      .
      3. – Ei bine, în prezent, în „noua” organizare politică, dar cu ACELAȘI Sistem și ACELEAȘI SCOPURI ale acestuia, lucrurile stau nițel altfel:
      – maxim 30-40% dintre cetățeni înțeleg faptul că Sistemul NU ÎI DOREȘTE BINELE, ci aceeași obediență necondițonată (!!!) , dar doar, cel mult 10 -20% mai au capacitatea, puterea și dorința de A LUPTA contra Sistemului și contra abuzurilor acestuia !
      Restul stau letargic și se uită tâmp…
      .
      De ce, acum, așa…?
      Pt că, se pare, unii „băieți deștepți” din fruntea Sistemului actual, au înțeles greșeala comuniștilor, care, prin țelul lor de a obține „omul modern – inteligent, disciplinat și organizat”, și-au „săpat singur groapa” și și-au revizuit abordarea vis-a-vis de cetățean:
      – țara nu te mai vrea deștept, ci prost, așa că „de ce să mai înveți lucruri inutile?”
      – țara te vrea dezorganizat și anarhic, doar „e democrație și faci ce vrei, e dreptul tău” – las’ că, atunci când vrea Sistemul, „micționează pe drepturile tale” și te duce, ca pe un căluț cu cubul de zahăr, acolo unde VREA EL, Sistemul, oricât de anarhic și „liber” te crezi tu; ba, mai îți lasă și senzația că tu ai vrut să faci asta și nu că „te-a dus de nas”, de prost ce ești…
      .
      .
      Concluzie: NIMIC NU E ÎNTÂMPLĂTOR!
      Iar distrugerea voită a Sistemului Școlar, cât și implementare în mentalul colectiv a Sistemului Anarhic (sub forma unor „drepturi și libertăți” FALSE!!!), nu demonstrează decât faptul că Sistemul ACTUAL a învățat din „greșeala” Sistemului comunist, iar țara nu te mai vrea „deștept, disciplinat și organizat”, ci „prost, anarhic și dezorganizat”, totul cu un singur scop:
      CONTROLUL MAI EFICIENT AL MASELOR .
      … Și, se pare că le-a ieșit al naibii de bine … 😥

      +5 voturi
      +1
      -1
    2. – Ai „modernizat școala”, ai „investit” într-o bibliotecă, în terenul de sport, spații de studiu și tehnologii ori toalete funcționale?
      Excelent” asta e treaba ta, pentru asta ești PLĂTIT. Eu ca și majoritatea părinților când ma duc la serviciu să lucrez să îmi iau banii nu taie nimeni nici o panglică
      și nu mă aplaudă nimeni pentru că recompensa mea este salariul.

      Nu se mai termină cu această grețoasă mascaradă!… Orice eveniment este confiscat politic.
      Politicienii de astăzi sunt obraznici și li se cuvine totul în țară. Ar trebui în prima zi de școală să stea ascunși precum șobolanii pentru că respectul oamenilor pentru ce au făcut și ce fac este zero.
      în România nu se respectă separația puterilor în stat și din păcate învățământul este politizat ca de altfel toate instituțiile publice!
      Primarul,mai invita alături de el si deputatul, și senatorul,ca și aceștia sa-și facă numărul.., unii nici nu-și dau seama cât de ridicoli sunt, cu discursurile lor cu tot.
      „Decent și discret…”.stări care nu caracterizează politicianul român! Au în ei rămase rămășițe ale cultului comunist, greu de înlăturat…,
      Iar copiii sunt doar pretext pentru campania acestor oameni mici la minte și la suflet. Acestea sunt elementele acestui circ unde copiii sunt uitați.
      Poate ajunge un “Cum a fost, copii, vacanța? Ce mari v-ați făcut? Ce visuri vreți să împliniți în anul asta școlar?”.

      Din păcate acestea sunt „valorile” care conduc destinele țării, destinele acestor copii. Ei caută mereu să fie în față.
      Niște nesimțiți , ăsta este cuvântul blând care-i definește.
      Adevăratele valori sunt permanent marginalizate.

      +7 voturi
      +1
      -1
    3. E.nola, de la Enola Gay, propagandistule.
      Trompeta progresitilor neomarxisti, asta ești, nimic mai mult!
      LGBTQ+, comunitate în care, mai nou, au loc și pedofilii.
      Pedofili care vor fi denumiți MAP (de la minor attracted person)
      Tonomatule, nu te uitam, după ce prostii ai postat în articolele și comentariile tale pro degenerati
      Rusine!

      --4 voturi
      +1
      -1
      • Doar așa, pedagogic: e o potrivire, nu o căutare. nola e pseudonimul meu – prescurtare de nume – de când fac jurnalism. Odată cu venirea digitalului cineva m-a apostrofat ca nola cel electronic, așa a devenit enola. În rest da, înseamnă ziua lui enola. Asta ca fost profesor, explicații, adică. În rest, vă recomand un tratament ușor, puteți începe cu a număra încet până la zece. Dacă nu adormiți până atunci, continuați. Iar singularul la uitare nu e uităm, ci uit. Sper ca problema să nu fie totuși atât de gravă, să aveți personalitate multiplă. Dacă vorbiți în numele găștii, aveți totuși o speranță…

        +2 voturi
        +1
        -1
    4. @Enola Gay – 15 septembrie 2024 la ora 17:09
      A scoate un text din context înseamnă a lua un fragment, adică se face abstacție de conjunctură.
      Numele bombardierului de tipul Boeing B-29 Superfortress a fost inspirat de Enola Gay Tibbets, mama pilotului (colonelul) Paul W. Tibbets Jr.
      Acum, permite-mi să iți dau eu un exemplu de,, text scos din context”.
      Se dă următorul text: Pula-oraș în cantonul Istria, Croația
      sau …. P..a

      Te bucuri de răul altuia pentru că te poate face să crești în propriii ochi și să te simți mai împăcat cu eșecurile tale?
      Există și o expresie care reflectă extrem de bine acest lucru: „Să moară și capra vecinului”

      ”Ce semeni, aia culegi”!

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.