sâmbãtã, 15 martie, 2025

Special Arad Logo

    Actrițele Roxana Sabău și Medeea Chiriac, precum și scenografa Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, Irina Chirilă, nominalizate la Premiile UNITER

    de Tomck@t | 18 februarie 2025, 8:43 PM | Cultură | Topic special

    0

    Actrița arădeancă Roxana Sabău și Medeea Chiriac (venită la Arad din Bacău în vara anului trecut) sunt nominalizate la Premiile Galei UNITER, amândouă pentru rolurile din spectacolul „Luntrașul”. De asemenea, este nominalizată și scenografa Teatrului Clasic „Ioan Slavici”, Irina Chirilă, însă pentru un spectacol din Târgu Jiu.

    Roxana Sabău este nominalizată pentru rolul principal feminin din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth (regia: Horia Suru, scenografia: Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu) și Medeea Chiriac pentru cel mai bun debut, în același spectacol.

    Ambele actrițe sunt nominalizate la UNITER pentru prima oară, deși Roxana Sabău a mai atras atenția juriului în 2017, jucând în „Oraşul nostru” (regia: Cristian Ban), ultimul spectacol arădean nominalizat până acum de Uniunea Teatrală din România.

    Citește cronica Special Arad: „Luntrașul” – o performanță magnifică și o adevărată premieră pentru Teatrul Clasic „Ioan Slavici” 

    În categoria „Cea mai bună scenografie”, este nominanalizată în acest an și bucureșteanca Irina Chirilă, scenografa Teatrului Clasic „Ioan Slavici” la multe spectacole, cum ar fi „Natura moartă cu nepot obez”, „Respirații”, „Creditul”, „Titanic Vals”, „Plapuma.performance folcloric”, „Visul unei nopți de vară”, precum și spectacolul Teatrului de Marionete, „Istoria muzicii pentru copii (și părinții lor)”.

    De data aceasta, însă, scenografa angajată la teatrul arădean din 2019 este nominalizată cu spectacolul „Romeo şi Julieta” (regia: Cristi Avram) de la Teatrul „Elvira Godeanu” Târgu Jiu.

    Gala Premiilor UNITER va avea loc în 26 mai și va fi găzduită de Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova.

    Nominalizările:

    Cel mai bun debut

    Medeea Chiriac pentru rolul Oscar Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, scenografia Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad

    Iustin Danalache pentru rolul Sfântul din spectacolul „Emaus”, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti

    Crina Dumitraşcu pentru rolul Sonia din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

    Alex Ianăşi pentru regia spectacolului „Elif şi ploaia” de Sami Ibrahim, scenografia Tinatin Gobejishvili, Teatrul „Regina Maria” Oradea

    Andrei Pleşa pentru rolul Fiul din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, decorul Radu Afrim și Daniel Nae, costumele Adelina Galiceanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

      

    Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

    Broscoiul de Alex Gorghe, regia Robert Kocsis, înregistrări audio, post-producție, sound design Andrei Bobis, Cirkular, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic

    Nebuna din Chaillot de Jean Giraudoux, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu, o producție Societatea Română de Radiodifuziune

    Umami de Teodora Savu, regia Ilinca Stihi, captare sunet și sound design Andrei Pop, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic

      

    Cea mai bună scenografie

    Irina Chirilă pentru scenografia spectacolului „Romeo şi Julieta”, regia Cristi Avram,  Teatrul „Elvira Godeanu” Târgu Jiu

    Adrian Damian pentru decor şi Luiza Enescu pentru costumele spectacolului „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

    Erika Márton pentru scenografia spectacolului „Liliom” de Molnár Ferenc, regia István Albu, Teatrul Figura Studio Gheorgheni

    Oana Micu pentru scenografia spectacolului „Lecţia” de Eugène Ionesco, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

    Helmut Stürmer pentru decor şi Corina Grămoşteanu pentru costumele spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban,  Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

      

    Cel mai bun actor în rol secundar

    Florin Aioane pentru rolul Mortimer din spectacolul „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

    Codrin Boldea pentru rolurile din spectacolul „Dragoste”, după povestiri de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea

    Ionuţ Grama pentru rolul Dale Harding din spectacolul „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, regia Vlad Cristache, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul Nottara Bucureşti

    Cosmin Maxim pentru rolul Alt eu din spectacolul „Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, light design Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

    Ştefan Mihai pentru rolul Feste din spectacolul „A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul de Stat Constanţa

      

    Cea mai bună actriţă în rol secundar

    Romaniţa Ionescu pentru rolul Mama din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, decorul Radu Afrim și Daniel Nae, costumele Adelina Galiceanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

    Tatiana Ionesi pentru rolul Altă mamă din spectacolul „Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, light design Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

    Silvana Negruţiu pentru rolurile Mama şi Naratoare din spectacolul „Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, scenariul dramatic Diana Bădica și Cristian Ban (cu contribuția actorilor), regia Cristian Ban, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

    Mirela Pană pentru rolurile Nawal şi Jihane din spectacolul „Incendii” de Wajdi Mouawad, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, Teatrul de Stat Constanţa

    Camelia Pintilie pentru rolurile Flo, Doamna Bennet şi Fitzwilliam Darcy din spectacolul „Mândrie şi prejudecată (un fel de)” de Isobel McArthur după romanul „Mândrie și prejudecată” de Jane Austen, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, Teatrul Excelsior Bucureşti

      

    Cel mai bun actor în rol principal

    Adrian Matioc pentru rolul Ivan Petrovici Voiniţchi (Unchiul Vanea) din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

    Csongor Zsolt Nagy pentru rolul titular din spectacolul „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”

    Tibor Pálffy pentru rolul Prospero din spectacolul „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

    Şerban Pavlu pentru rolul Dr. Danielson din spectacolul „Bazinul de nord” de Rajiv Joseph, regia și lighting design Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Alexandra Boerescu, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti

    Vlad Udrescu pentru rolul titular din spectacolul „Hamlet” de William Shakespeare, regia artistică și adaptarea scenică Declan Donnellan, scenografia Nick Ormerod, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

     

    Cea mai bună actriţă în rol principal

    Raluca Aprodu pentru rolul Elisabeth I din spectacolul „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

    Oana Mogoş pentru rolul Valeria (mamaia, fiica lui Grigore) din spectacolul „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

    Corina Moise pentru rolul Tessa din spectacolul „Prima facie” de Suzie Miller, adaptarea Corina Moise și Andrei Huțuleac, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Centrul Cultural Lumina Bucureşti

    Roxana Sabău pentru rolul Katie Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, scenografia Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad

    Mihaela Velicu pentru rolul Martirio din spectacolul „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa

     

    Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

    István Albu pentru regia spectacolului „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”

    Vlad Cristache pentru regia spectacolului „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul Nottara Bucureşti

    Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului Vânătoarea, după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, adaptare scenică David Farr, scenografia Maria Miu, Teatrul Bulandra Bucureşti

    Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa

    Andrei Şerban pentu regia spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti 

     

    Cel mai bun spectacol

    „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa

    „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

     „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

    „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

    „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”

      

    Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”)

    Oana Borş

    Iulia Popovici

    Oana Stoica

      

    Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută

    „Cântece de speriat frica”, spectacol-concert de Ada Milea, după idei din texte de Herta Müller, scenografia Alexandra Mureșan, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca

    „Lina” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Bianca Veșteman și Sabina Veșteman, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

    „Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, scenariul dramatic Diana Bădica și Cristian Ban (cu contribuția actorilor), regia Cristian Ban, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

    „Rătăcirea” de Doru Vatavului, regia Irisz Kovacs, scenografia Réka Oláh, Asociaţia Pro Teatru Zalău

    „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi 

       

    Cel mai bun spectacol de teatru de animație / teatru pentru copii

    „Amintiri din copilărie”, după Ion Creangă, regia și scenariul Dan Tudor, scenografia Alina Herescu, Teatrul „Ion Creangă” Bucureşti

    „Jungla”, după „Tropice tâmpe” de Florin Bican, spectacol concert de Ada Milea, scenografia Măriuca Ignat, Teatrul GONG Sibiu

    „Majordomul”, scenariu după „Rămășițele zilei” de Kazuo Ishiguro, regia Ciprian Huțanu, Compania de teatru Synchret și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași (Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă)

    „Matilda” de Roald Dahl, muzica și versurile Tim Minchin, textul Dennis Kelly, regia Emil Pantelimon, scenografia Vladimir Turturica, Opera Comică pentru Copii Bucureşti

    Zaharaşka şi zăpada uitată, un spectacol cu și de Ana Craciun-Lambru, Lavinia Pop-Coman, costumele Atelier Concentric, Teatrul de Artă, București

      

    Cea mai bună muzică originală și sound design

    Csaba Boros pentru muzica spectacolului „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

    Mihai Dobre pentru muzica spectacolului „Dragoste”, după povestiri de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea

    Eduard Gabia şi Călin Ţopa pentru muzica spectacolului „7 minute după miezul nopţii” (A Monster Calls), după romanul „A Monster Calls” de Patrick Ness după o idee originală de Siobhan Dowd, regia Bobi Pricop, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti

    Adrian Piciorea pentru muzica spectacolului „Prima facie” de Suzie Miller, adaptarea Corina Moise și Andrei Huțuleac, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Centrul Cultural Lumina Bucureşti

    Alexei Ţurcan pentru muzica spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

      

    Cel mai bun video design

    Andrei Cozlac pentru video designul spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

    Ciprian Făcăeru pentru componenta VR/AR din spectacolul „Reconstituirea” de Catinca Drăgănescu, conceptul Catinca Drăgănescu și Ciprian Făcăeru, regia Catinca Drăgănescu, costumele și consultanță scenografică Lia Dogaru, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

    Adrian Sitaru pentru regia filmărilor din spectacolul „Nunta însângerată” de Federico García Lorca, regia Hunor Horváth, scenografia Elöd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia germană 

      

    Cel mai bun lighting design

    Sándor Baumgartner pentru lighting designul spectacolului „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

    Daniel Klinger pentru lighting designul spectacolului „Vânătoarea” după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, adaptare scenică David Farr, regia Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Maria Miu, Teatrul Bulandra Bucureşti

    Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa 

      

    Cea mai bună coregrafie / mișcare scenică

    Sergiu Diţă pentru coregrafia spectacolului „MEMETICS”, dramaturgia Ioana Toloargă, conceptul Sergiu Diță, costumele Larisa Petcuț, Centrul Național al Dansului București (CNDB) și Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe

    Mariana Gavriciuc pentru coregrafia spectacolului „Emaus”, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti

    Andrea Gavriliu pentru coregrafia spectacolului „Moarte la Teatrul de Revistă”, textul, conceptul și regia Gabriel Sandu, scenografia, costumele, grafica video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul „Stela Popescu” București

    George Pop pentru mişcarea scenică din spectacolul „Şantier”, regia și dramaturgia Victor Olăhuț, scenografia Mihai Vălu,Teatrul Municipal Baia Mare

    Csaba Györfi pentru coregrafia spectacolului „Strigăte şi şoapte” de Ingmar Bergman, regia Csaba Györfi, scenografia Előd Golicza, costumele Cristina Breteanu, Teatrul Szigligeti Oradea – Ansamblul Nagyvárad

    ***

    Pentru a XXXIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Daria Ancuța, Doru Mareș și Maria Zărnescu.

    Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024.

    Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER, Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”, Premiile pentru Întreaga Activitate şi Premiile Speciale.

    Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 17 februarie 2025 Senatul a decis următoarele premii: 

    Premiul de Excelență „Ion Caramitru”: Festivalul Internațional de Artele Spectacolului ATELIER, Baia Mare – 30 de ediții în 2024 

    Premiul pentru întreaga activitate actriță: RODICA NEGREA

    Premiul pentru întreaga activitate actor: EMIL COȘERU

    Premiul pentru întreaga activitate regie: NICKY WOLCZ

    Premiul pentru întreaga activitate scenografie: HORAȚIU MIHAIU

    Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: CARMEN MIHALACHE

    PREMII SPECIALE:

    Săptămâna Purcărete – 50 de ani de excelență în teatru, proiect produs de Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, inițiat de Vlad Drăgulescu

    Moara Artiștilor – Centru cultural educativ, inițiat și realizat de Asociația Pro Teatru Zalău

    Bienala de Scenografie București – proiect reluat după 32 de ani de Centrul Român OISTAT

    Festivalul D-butan-T – motor de căutare a artiștilor aflați la început de drum, organizat de Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe

    Bogdan Budeș (post mortem) – premiu special pentru noi traduceri de texte dramatice

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    9 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.