marþi, 19 martie, 2024

Special Arad Logo

    Un nou semnal de alarmă lansat de specialiști din țările „normale la cap”: de cinci ori mai multe noxe decât limita permisă în UE

    de - | 9 iulie 2018, 12:16 PM | Contributors

    0

    Un nou studiu elaborat și executat într-un cadru de colaborare între mai multe state europene, cum ar fi Spania, Anglia, Elveția și Suedia, pe un lot de circa 200.000 de autoturisme cu motoare diesel, trage un semnal serios de alarmă vizavi de cantitățile mult prea ridicate de oxizi de azot în aerul ambiant. Autoturismele clasate Euro 6 elimină de cinci ori mai multe noxe decât limitele decise de Uniunea Europeană și cele declarate de fabricanți.

    Cele clasate de la 1 la 5, între care în principiu nu există nici o diferențiere reală, sunt în continuare un mare poluator al aeurului urban. Autorismele de ultimă generație, cu Euro 6, au ajuns să reducă aproximativ la jumătate noxele. Dar, în practică, ele elimină de cinci ori mai multe noxe decât nivelele limită definite de legislația Uniunii Europene.

    Rezultatele studiului le puteți consulta AICI.

    Dacă în țările care elimină cantități considerabile de autoturisme în clasele Euro 1-5 din traficul urban propriu, prin legislații și reguli adaptate la condițiile proprii, asemenea semnale de alarmă fiind luate foarte serios, la noi nu putem avea așteptări ca politicienii să se autosesizeze. În ultimă instanță, noi, cei care zilnic ne aflăm în trafic și pe lângă el, tragem ponoasele poluării aerului respirabil cu gaze extrem de periculoase pentru sănătatea noastră, cum sunt noxele, adică diferiți compuși ai oxigenului cu azotul, dintre care oxizii de azot sunt cei mai periculoși. Studiul spune că circa 5000 vieți pe an sunt curmate în urma poluării cu noxe, la nivelul UE. Dar nu vorbesc despre cei care sunt afectați și nu mor, însă au „încasat” boli ale căilor respiratorii ce le fac viața un infern.

    Sigur că urmează să speculez. Nu mă pot abține, fiindcă este vorba despre realitatea în care trăim aici la Arad. Noi știm, proprietarii de autoturisme, cum se fac verificările tehnice în România. De asemenea, tot noi știm din viața de zi cu zi, adică pe proprie piele/plămâni cum se spune, cam câte camioane, dube și autoturisme infectează aerul ce-l respirăm, într-atât încât și un orb realizează că ele nu ar avea ce căuta în trafic, dacă verificările tehnice ar fi făcute la „sânge”.

    Și atunci ce este de făcut? Nu știu. Fiindcă este nevoie de unitate în acțiuni din partea cetățenilor și la capitolul solidaritate stăm extrem de prost. Ce pot să vă spun este ce fac eu. Evit să mă implic în trafic, pe cât posibil, în orele de vârf. Las mașina parcată și merg mai mult pe jos, bicicleta și cu tramvaiele. De asemenea, am renunțat de mulți ani să mai stau pe terasele de pe marginea bulevardului Revoluției..

    Atenție! Cele mai înalte valori de emanații se constată în perioadele reci ale anului și atunci când motoarele merg la temperaturi sub cele optime de funcționare. Este logic pentru cei ce înțeleg cum sunt construite motoarele cu ardere internă. În perioadele reci, mașinile diesel cu mulți ani de funcționare se încălzesc mult mai greu. Ceea ce înseamnă că ele, în zecile de minute de funcțiune sub temperaturile optime de funcționare, elimină cantități de 10 de ori peste limitele acceptate. În trafic urban, multe din ele nu apucă să atingă temperaturile optime de funcționare, fiindcă ajungem cu ele unde aveam de mers. După care ele se răcesc și când le pornim și o luăm mai departe pe unde avem treabă, sau în sens invers, ele continuă să „scuipe” noxe la cele mai înalte valori.

    Noxele, dacă sunt incolore și nu se văd, nu înseamnă că ele nu există și nu ne omoară încetul cu încetul în fiecare zi. Ele reprezintă o amenințare reală, zi de zi, la sănătatea familiei, fie ea tradițională sau nu și ar fi un motiv extrem de actual pentru un referendum.

    Peterpan

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    7 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.