Respectarea legii pune în pericol Centura de Est a Aradului! Consiliul Județean nu are banii necesari să-și respecte propria hotărâre

    de Mihai Todoca | 5 iunie 2019, 12:26 PM | Recomandările editorilor | Știri Arad

    0

    Anul trecut, Centura de Est a Aradului era anunțată ca una dintre cele mai mari proiecte ale CJA-ului din ultimii ani, mai ales datorită faptului că, în teorie cel puțin, se promiteau multe, printre altele că proiectul se afla la stadiul de expropriere a celor 520 de imobile, valoarea despăgubirilor fiind de 4.024.396,21 (aprox 850 000 euro). Iar în acest sens a și fost adoptată Hotărârea 214 din 24.07.2018.

    Iată ce declara vicepreședintele CJ Arad, Sergiu Bîlcea, anul trecut: „Proiectul este deja depus pentru finanțare pe fonduri UE. Din primele estimări, licitația, după primirea tuturor avizelor și semnarea contractului de execuție, va demara la începutul anului 2019, urmând ca în 18 luni toată lucrarea să fie finalizată! Dar dorim să rezolvăm tot ce înseamnă zona de trafic greu și există un al doilea proiect care prinde contur și ne-am asumat împreună cu domnul președinte și echipa  Consiliului Județean o continuare a centurii din Vladimirescu având în total 3,5 km din DN 7 până la drumul către Horia. Există și acum un drum care este folosit, dar care nu este la standardele pe care ni le dorim, iar și acest drum din fondurile Consiliului Județean  va fi reabilitat probabil anul viitor. Așadar în momentul de față municipiul  Arad va avea posibilitatea ca tot traficul greu să nu intre în municipiu, dar nici în Vladimirescu”.

    Asemeni titlului de anul trecut când anunțam demararea proiectului Centurii de Est: „Teoria ca teorie, dar practica ne omoară…Centura de Est a Aradului promite multe! La fel și Sergiu Bîlcea”, se pare că și anul acesta teoria ne omoară și  explicăm de ce: în hotărârea nr.214 din 24.07.2018, printre altele, la articolul 8 este prevăzut ca „În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri sumele aferente despăgubirilor se consemnează/se virează în contul special deschis cu această destinaţie de către expropriatorul Judeţul Arad, pe numele Judeţului Arad, la dispoziţia proprietarilor de imobile afectate de expropriere, în vederea acordării despăgubirilor în cadrul procedurii de expropriere, în condiţiile legii. ” Asta este o adevărată problemă. Prima dintre ele.

    A doua problemă este articolul 9 punctul (2) în care se specifică următoarele: „ În termen de 10 zile de la aducerea la cunoştinţă publică a listelor aprobate conform art. 4 alin. (2), (3) şi (4) al prezentei hotărâri, persoanele care au calitatea de titular al dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale cu privire la imobilele supuse exproprierii, după cum şi orice altă persoană care justifică un interes legitim, vor adresa expropriatorului, Judeţul Arad prin Consiliul Judeţean Arad, o cerere, prin care să precizeze dacă acceptă sau nu cuantumul despăgubirii propuse pentru imobilul supus exproprierii, la care vor anexa documentele doveditoare ale dreptului de proprietate, după caz a altor drepturi reale asupra imobilului expropriat, în original sau în copie legalizată.”

    Ei bine, nimeni nu a obiectat cu privire la prețul exproprierii. Însă, din informațiile noastre, în acest moment sunt mai multe obiecțiuni cu privire la faptul că, în ciuda hotărârii de CJ, de anul trecut, banii sunt tot pe drum. Sau, de fapt, nu sunt deloc. Nici la proprietari în buzunar, nici la Consiliul Județean în visterie.

    Astfel, cu aceste informații în „tolbă”, ne-am dus la Consiliul Județean Arad, la președintele Iustin Cionca, cu care am avut o discuție „pe temă”. Iată, mai jos, ce ne-a spus liderul Județului Arad:

    „Legiuitorul a prevăzut termenele acestea în condițiile în care ai banii și e normal să faci plățile. Legiuitorul nu și-a pus  măcar vreodată problema că s-ar putea să nu depindă de tine , cel care expropriezi (n.r. CJA-ul)  plata acestor suprafețe de teren. Aici vorbim de sume foarte mari (pentru cei aproximativ 400 de proprietari de terenuri care urmează a fi expropriate – nota red.), iar noi putem să decontăm banii ăștia din fonduri europene. Noi, când am făcut proiectul acesta, am avut informații că se vor economisi bani în urma licitațiilor de la proiectele titulare și că vor fi finanțate cu prioritate proiectele din rezervă cum este acesta.  Acesta este proiectul numărul unu., al nostru, al Aradului și doi al regiunii. În mod normal, dacă nu s-ar fi răzgândit Ministerul să ne pună pe așteptare, noi trebuia deja să fi primit banii și puteam face decontările. Am anticipat un pic ca să nu stăm, să pierdem banii aceștia, pentru că în 2022 noi trebuie să consumăm banii europeni, altfel România îi dă înapoi. Noi am început exproprierile, PUZ-ul,  toate acestea au un termen. De exemplu PUZ-ul trebuie să îl terminăm în 11 luni. Și nu am vrut să stăm, pentru că normal trebuia să stăm până ne semnează finanțarea Ministerul și apoi să facem toate demersurile acestea. Am anticipat puțin. Eu acum caut o soluție să văd dacă pot prelungi hotărârea, că altfel dacă o anulez se poate să nu mi se respingă documentația pe motiv că nu am hotărârea de expropiere.”

    Acum, noi înțelegem că lucrurile stau cam așa: sunt două articole dintr-o hotărâre, care sunt atacabile pe motiv că nu sunt respectate termenele. Pe lege, dacă persoanele „expropriate” atacă hotărârea, au dreptate și vor câștiga.

    Ce ne mai rămâne de făcut? Doar să urmărim subiectul și să aflăm până la urmă dacă Centura de Est a Aradului este în pericol.

     

     

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    7 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.