duminicã, 8 decembrie, 2024

Special Arad Logo

    Rescriem Constituția sau o fardăm pe cea lăsată de „tătucul” Iliescu?

    de Valer Mărginean | 5 noiembrie 2024, 7:18 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    6

    (foto: ziardecluj.ro)

    După scoaterea din cursa prezidențială, cu Constituția în mâini, a reprezentantei Partidului S.O.S. RO (exact asta-i este denumirea oficială prescurtată, conform statutului, din care nu am reușit să aflăm de unde-i vine numele ce pare un cod de primejdie), însuși premierul Ciolacu a opinat că este nevoie de schimbarea Legii privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale (CCR).

    Constituția și mai ales modificarea ei nu prezintă interes deși, poate, de aici ar trebui începută reforma.

    Așadar, la începutul lunii octombrie, premierul scria pe contul său de facebook, printre altele, că „Singura discuție rațională și serioasă din societate trebuie să fie legată de reforma CCR. Și asta voi face eu!”, precizând totodată că „Această discuție trebuie să plece de la realitatea că procedura actuală transformă CCR într-o instanță care nu îi oferă celui în cauză dreptul la apărare sau recurs (s.n.)”.

    constituția Ciolacu

    De bună seamă a scris și postat înainte de a se fi consultat cu cineva mai puțin implicat în vârtejul electoral și, poate, mai priceput la Constituție, care i-ar fi putut atrage atenția că ideea asigurării dreptului la apărare în fața CCR este la fel de scoasă în afara logicii, ca și cea a unui recurs la deciziile CCR.

    Cui să i se asigure dreptul la apărare? În fața CCR nu sunt aduse spre judecare pricini contradictorii ale unor persoane (care ar putea reclama anumite drepturi), ci acele cauze în care se presupune că ar fi încălcate prevederile Constituției. Și-atunci, oare la ce drepturi s-o fi referit cel ce, probabil, va deveni președintele României?

    Pe de altă parte, cum să faci recurs la deciziile CCR? Asta presupune că o altă „Curte” și mai constituțională decât aceasta, va decide dacă hotărârea este conformă cu Constituția. Care ar fi, oare, acea „Curte”? Președintele? Parlamentul? Greu de pătruns în profunzimea acestor idei.

    Era mai simplu dacă propunea direct desființarea CCR și înființarea unei alte structuri decidente în materie constituțională, supusă Guvernului, Parlamentului sau Președintelui. Ca să știm o treabă…

    Poate, totuși, ar fi mai potrivit ca discuția despre reforma CCR să înceapă cu modificarea modalității de numire a judecătorilor constituționali. Respectiv, de scoatere definitivă a acestei instituții din sfera politicului, în care, desigur, este inclus și președintele. Pentru că din amestecul politicului, cu interesele sale, se ivesc și aceste aparente (sau nu) abuzuri de putere a CCR.

    Sigur, pentru a face aceste modificări ar trebui modificată și Constituția – de exemplu, să fie abrogat titlul V (Curtea Constituțională), articolele 142 – 147 De altfel, modificarea din temelii a Legii fundamentale a devenit o necesitate. Și nu modificată „pe ici, pe colo” (Farfuridi în „O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale), ci rescrisă pur și simplu.

    După 34 de ani de parlamentarism declarat liber, chiar aveam așteptări de la doritorii de imunitate parlamentară să supună dezbaterii publice și problema unei noi Constituții. Nu neapărat să intre în amănunte, dar măcar atât cât să-i convingă pe alegătorii din circumscripție că au citit Constituția, nu doar au auzit de ea în știrile televiziunilor.

    Constituția trebuie rescrisă,

    rescrierea ei in integrum fiind cerută de tot ce se întâmplă în societatea românească și în Europa. Este tot mai evident că realitatea prezentă este mult diferită față de cea din perioada adoptării actualei Constituției, respectiv sfârșitul anului 1991. Pe atunci, realitățile românești erau mult diferite.

    În primul rând, nu făceam parte din UE. Apartenență care, în pofida multor contestații sau păreri contrarii, ne-a modelat mult, în bine și ne-a asigurat un grad de independență la care nici nu visam cu câțiva ani înainte. Desigur, ne-a schimbat și statutul în Europa și în lume, precum și nivelul general de trai.

    Pe de altă parte, pe-atunci am aprobat Constituția (prin referendum), fără a acorda prea multă atenție documentului, dar cu sentimentul indus că Iliescu ne va fi cârmaci până în vecii vecilor. Chiar si din umbră, cum îi plăcea mult domniei sale să acționeze.

    De altfel, cam asta pare să fi fost și „directiva” trasată membrilor Comisiei Constituționale pentru elaborarea proiectului de Constituție, prezidată, ca din întâmplare de Antonie Iorgovan, astfel încât să fie „modelată” exact după firea, năravurile și statutul „tătucului” Iliescu.

    Așa a ieșit o Constituție ce abundă de prevederi neclare, interpretabile, de altele greoaie, imposibil, practic, de pus în aplicare. De altfel, tot neclare și interpretabile sunt și atribuțiile funcției supreme în stat, toate acestea fiind în beneficiul lui Iliescu, președintele obișnuit să conducă și să dispună fără să-și asume neapărat deciziile (în fapt, dorințele) – beneficiu preluat apoi de ceilalți președinți, care au fost ba jucători, ba schiori sau călători.

    A fost un modus operandi al unui om conștient că are în spate un partid mare, dominant în societate, condus de apropiați ai președintelui (dacă nu subordonați) care astfel, conduce tot, și guvern, și parlament, și servicii, și justitie. Conducere asigurată, cum spuneam, de „oamenii președintelui”, astfel încât acesta să nu fie nevoit să „iasă la înaintare” și să-și asume implicarea.

    Asta era, în fapt, esența comunismului cu față umană pe care Iliescu ni-l pregătise.

    Era, să recunoaștem, un mod de operare diabolic, inventat (la noi) parcă special pentru Iliescu. Sau, de Iliescu. Și, foarte important, posibil de aplicat doar cu el la cârmă, întrucât una dintre condițiile nescrise (normal!) era ca președintele (lipsit, săracul, de prerogative) să fie un zeu al partidului mare și tare, chiar dacă, oficial, nici nu mai era membru.

    Între timp însă, lucrurile s-au mai schimbat și, har Domnului!, România nu mai are un „tătuc”, așa că imperfecțiunile Constituției sunt tot mai evidente, fiind puse în practică inclusiv de CCR care a ajuns să conducă România prin interpretări vecine cu actele dictatoriale.

    Înainte de orice, Constituția ar trebui să stabilească, fără putință de interpretare, care sunt prerogativele șefului statului, în raport cu cele trei autorități în stat: legislativă, executivă și judecătorească. Și, nu chiar în ultimul rând, în raport cu Serviciile de informații.

    Poate n-ar fi lipsită de interes o regândire a împărțirii administrativ-teritoriale a țării, chiar dacă asta ar însemna dispariția multor funcționari de prin primării, consilii județene și/sau prefecturi. Sau, poate tocmai din acest motiv…

    Din păcate, slabe speranțe de o adevărată reformă constituțională. Constituția îi va supraviețui, cu siguranță, „tătucului” ei, Iliescu și va fi în continuare „motorul” care va mișca, gâfâind, societatea românească.

    Totodată, în deplin respect față de umorul poporului român, Constituția „lui Iliescu” va asigura nemurirea lui Farfuridi, personajul care trăiește în fiecare decident, la ceasul marilor hotărâri politice: „Iată dar opinia mea. Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale… Din această dilemă nu puteţi ieşi… Am zis!”.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Într-adevăr, actuala Constituție a României este plină de inadvertențe, de neclarități și de portițe pentru interpretări și chiar abuzuri. Toate observațiile și propunerile autorului articolului sunt pertinente, sigur că lista rămâne deschisă și eu aș mai adăuga una foarte importantă (în opinia mea): Parlament unicameral. Este clar că trebuie o nouă Constituție. Dar cine s-o conceapă în mod corect, imparțial, viabil și echidistant, atotcuprinzătoare și fără marje de eroare? Juriști de marcă nu mai avem. Justiția a devenit o adunătură de conțopiști care tremură de frica politicului, a serviciilor secrete sau a clanurilor interlope. Curtea Constituțională a devenit un instrument politic în mâna celor de la putere. Facultățile de drept formează pe bandă rulantă absolvenți slab pregătiți, cu gândul doar la avantajele castei și nu la impunerea și respectarea principiilor de drept. Vai și-amar de Dreptul românesc actual!

      +12 voturi
      +1
      -1
    2. Mai interesant mi se pare mie să se modifice prevederile privind justiția, care chiar nu funcționează și care afectează toate apectele economice, sociale și politice.
      Separarea puterii judecătorești de puterea executivă. Astăzi judecătorii sunt puși pe picior de egalitate cu procurorii și sunt organizați în CSM împreună. Inacceptabil!
      Lipsește responsabilizarea judecătorilor. Aceștia nu răspund pentru nimic.
      Accesul în profesie ar trebui să se facă pe bază de dosar, să nu existe nici o persoană sau instituție care să aibă cadrul care să-i permită să decidă cine poate sau nnu poiate fi judecător.
      Orice jurist cu o vechime de minim 3 ani să poată să fie procuror. Angajarea să se facă ăpe bază de dosar și să nu fie lăsată la discreția unor indivizi fiindcă, în mod natural, mecanismul se va politiza.
      Inamovaibilitatea este greșit interpretată și aplicată. Inamovibilitatea nu ar trebui să poată fi invocată împotriva unor măsuri sancționatorii pentru fapte sau pentru neîndeplinirea corespunzătoare a obligațiilor lor (pentru astea nu ar trebui să existe inamovibilitate).
      Asigurarea independenței judecătorilor:
      – din punct de vedere al carierei profesionale – astăzi se implică politicul în numirea judecătorilor și în promovarea lor.
      – din punct de vedere financiar. Judecătorii, precum și toate cheltuielile de funcționare a instanțelor ar trebui să fie acoperite exclusiv din taxele judiciare.
      Conflictul de interese vădit și dement-criminal. Judecătorii se judecă pe ei, în prima fază în CSM care funcționează ca un sindicat al magistraților de alți judecători (numiți politic) și de procurori, numiți de poilitic în mod oficial. desființarea CSM înființat de Năstase sau excluderea din CSM a procurorilor.
      Coerența minmală organizatorică. Nimeni nu mai știe și nu nimeni nu vede în mod clar care este diferența dintre judecătorie, tribunal, curte de apel, înalta curte.
      Lipsa oricărei legături între justițiabil și instanțe. Instanțele nu se simt responsabile față de justițiabil. Se poate imagina un sistem cu jurați pentru procesle în care sunt implicați judecători, pentru judecarea recursurilor, pentru judecarea proceselor colectivwe sau pentru judecarea proceselor în care este implicat statul (contenciosul administrativ).
      Dacă justiția devine funcțională și restul instituțiilor vor deveni în timp din ce în ce mai responsabile, mai aplecate spre interesul public și mai profesioniste. Furtul se va diminua treptat și resursele publice vor fi utilizate din ce în ce mai eficient, mai responsabil. Politicienii vor fi mai sensibili la ideea de legalitate, fiindcă astăzi principala activitate politică constă în traficul de influență, în propuneri, negocieri, numiri de tot felul de politruci pe poziții cu privilegii în administrația publică.
      Doar că nu cred că politicienii vor vrea să renunțe la privilegiile lor, ei fiind actori care au puterea de decizie și totodată sunt și categoria cea mai dezavantajată de un stat de drept bine construit, organizat, independent, responsabil și profesionist. În concluzie se poate spune că sigur nu se va întâmpla nimic și dacă se va schimba ceva va fi în favoarea clasei politice și în defavoarea prostimii, care există ca să fie mulsă. Din păcate nici prostimea nu reușește să se manifeste solidar și se lasă învrăjbită de aceeași clasă politică defectă.

      +8 voturi
      +1
      -1
    3. Trebuie trecut în noua Constituție:
      -Parlament cu 300 de parlamentari unicameral
      -Regionalizarea sau federalizarea
      -Răspunderea magistratilor
      -Definirea clară a republicii parlamentară sau prezidențiala și stabilirea exacta a atribuțiilor, executiv sau legislativ a presedintelui.
      -Interzicerea pensiilor speciale
      -Rolul, limitele și competenta curții constituționale
      -Revenirea mandatului presedintelui la 4 ani
      -Alegeri locale în 2 tururi (sa nu se poată reveni înapoi)
      -Votul electronic și prin corespondență
      -Rolul, limitele și atribuțiile serviciilor de informații
      -Definirea clară a documentelor clasificate
      -Deficitul bugetar de maxim 5% depășirea acestuia să ducă la căderea Guvernului.
      -Limitarea suprafețelor de pământ deținute de cetățeni străini
      -Confiscarea totală a averilor ilicite
      -Interzicerea înstrăinarii resurselor naturale
      -Sprijinul pt Moldova și apartenenta la NATO și UE
      -Identitatea națională istorica și culturală
      Constituția are cel mai mare avantaj ca se schimba foarte greu dacă treci ce trebuie în ea nu se mai poate manipula viitorul țării în funcție de interesele unor politruci.
      Pe scurt dintr-o Constituție ideologica să trecem la una pragmatica.

      +8 voturi
      +1
      -1
    4. @Antge
      Aș mai include ca sistemul de vot pe liste blocate de partid să nu mai existe, eventual să fie înlocuit de un sistem preferențial pe liste.
      Cu parlament unicameral nu ar trebui să fie nimeni de acord. Nu poți presupune că va exista coerență legislativă dacă unul poate tot. Vor apare abuzuri de reglementare. Ar trebui, în schimb să se facă diferența între senat și camera deputaților:
      – senat – legi organice trecute de camera deputaților
      – camera deputaților – legi ordinare în acord cu legile organice.
      – toate legile se supun constituției, inclusiv reglementările UE. Controlul de constituționalitate să fie făcut de toți judecătorii și Curtea constituțională să se pronunțe numai pe probleme de inoerență între deciziile instanțelor, adică rar și temeinic.

      +3 voturi
      +1
      -1
    5. Îhî….
      Frumos grăit-a-ți toți, dar… cin’ s-o facă ?
      (și, mai ales, dac-o face – revizuirea Constituției -, cine garantează că va fi una corectă și cinstită ?)
      .
      O s-o facă:
      – oamenii Sistemului, adică exact cei care-au pervertit spiritul și litera Constituției, scopurilor lor mârșave …?
      – prostimea care oricât e sodomizată de o clasă politică putredă, o realege a „ț-șpe +1” oară , pe același motiv, de 35 de ani, că „nu avem altceva mai bun ? Nici n-o să aibe vreodată , o să aibe grijă ei !
      – Dumnezeu …? Mă îndoiesc; o veche vorbă spune că „Dumnezeu te ajută, dar nu-ți bagă-n traistă!”
      – extratereștrii…? De ce te-ar ajuta o specie superioară, pe tine, specie primitivă și proastă, să ieși din parabola existențială stupidă, în care SINGUR te-ai băgat și, desi ai avea o mulțime de variante de ieșire (schimbându-ți CONTINUU liderii care te-au mințit sau care ți-au înșelat așteptările, la toate nivelurile politice sau sociale, până la asanarea acestora !), continui să te-nvârți ca mâța-n jurul cozii și să-ți plângi singur de milă ?
      .
      Și-atunci, revin la întrebarea inițială: deși știm cu toții CE AR TREBUI făcut în țara asta, cine credeți că ar avea atât Puterea, cât și Dorința de-a o face…?
      Pt că eu, unul, nu văd alt răspuns decât unul: PRIN NOI ÎNȘINE – asta dacă și vrem cu adevărat ! Restul sunt doar vise și mirajuri utopice, care hrănesc niște speranțe deșarte că, poate, odată se va întâmpla „minunea”…, de la sine…
      Iar cei care, totuși mai credeți în „minuni”, (re)ascultați „Păpușarul” lui Tudor Gheorghe (dacă n-ați făcut-o deja) și vă va explica el mai bine decât am făcut-o eu, de ce speranța în „minuni” e una deșartă.

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    1 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.