Reconstrucția autobuzului turistic MARTA e în linie dreaptă





„Practic, a început reconstrucția autobuzului MARTA”, a anunțat astăzi directorul Hub cultural mARTA, Ovidiu Balint. Procedurile de achiziție publică pe SEAP sunt definitivate pentru șasiul cu motor electric, pe care va fi construit autobuzul, și pentru serviciile de cercetare și proiectare. Firma câștigătoare a ambelor achiziții este ROBAC INDUSTRIES din Lipova.
Planul reconstrucției unui autobuz Westinghouse-MARTA în scop turistic a apărut la scurt timp după ce Ovidiu Balint a devenit, în 2023, directorul nou-înființatei instituții Hub cultural mARTA, iar la o conferință de presă din primăvara acestui an s-a divulgat că replica funcțională a autobuzului de epocă s-ar putea să fie gata în 2025.
Acum, planul se concretizează:
„Noi sperăm că în toamna anului viitor să fie pe străzi primul autobuz supraetajat, reconstruit. Asta depinde de foarte multe chestii tehnice, dar deja e plătit avansul, până la finalul anului trebuie să ajungă șasiul, trebuie să înceapă prima etapă de proiectare. Toate astea durează… dar, practic, a început reconstrucția”, a declarat pentru Special Arad Ovidiu Balint, directorul Hub-ului cultural mARTA.
Partenerii Hub cultural mARTA în acest proiect, alături de Primăria Arad, sunt Facultățile de Inginerie și de Design ale Universității „Aurel Vlaicu”, firma LEONI, Asociația Germano-Română DRW, precum și alți investitori din Arad.
Autobuzul turistic MARTA – simulare digitală:
Costul serviciilor „de proiectare pentru Autobuz cu aspect retro” – așa cum apare achiziția pe SEAP – este 139.353 RON, iar furnizarea șasiului cu motor electric și a bateriei, 238.800 RON.
De altfel, suma totală alocată de municipalitate pentru acest proiect, aprobată de consilierii locali, se ridică la 500.000 lei.
Alte detalii despre autobuzul turistic MARTA nu se știu, deocamdată. De exemplu, câte locuri va avea autobuzul se va ști doar după etapa de proiectare. „Ideea e că trebuie să îndeplinim standardele actuale pentru astfel de mijloace de transport în comun. Ce pot să spun e că va circula cu 25 km/h, dar sunt foarte multe date tehnice în baza cărora se vor face studiile de proiectare și abia după aceea se va stabili câte locuri va avea ș.a.m.d.”
Mașină construită la Arad, la un secol distanță
Replica funcțională a autobuzului Westinghouse-MARTA se vrea a fi o atracție turistică, dar, implicit, și o cinstire a istoriei industriale a Aradului.
În anul 1908, la Arad s-a înființat fabrica de automobile MARTA (acronim pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad), sub licența firmei franceze Westinghouse, din Le Havre, filială a Firmei Westinghouse din SUA. Aradul a făcut parte atunci din Imperiul Austro-Ungar, dar pe teritoriul actual al României, Aradul a avut, astfel, prima fabrică de mașini din țară.
Fabrica MARTA din Arad producea autoturisme în mai multe forme de caroserie denumite „Márta”, motoare pentru utilaje feroviare, camioane de 3 și 5 tone, precum și autobuze (cu și fără etaj). Motoarele erau de 4 cilindri, de 20 CP, 30 CP și 40 CP. Cele de 20 și 30 CP aveau transmisia prin cardan, iar cele de 40 CP aveau transmisia prin lanț.
Modelul autobuzului Westinghouse supraetajat care va fi reconstruit acum în scop turistic a fost fabricat la Arad între anii 1910 – 1912 și s-au făcut în total doar 6 bucăți, comandate de Primăria din Budapesta.
Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de autoturisme, dar în același an, Westinghouse a intrat în faliment, iar fabrica a fost preluată de AUSTRO DAIMLER. După preluare, se fabricau mașini Austro Daimler sub licență, tot cu numele de Marta. Mai ales Marta Taxi se bucura de un succes deosebit, mașină cu partu cilindri, 2.500 cmc, cu o putere de 18 sau 22 CP, ce erau exportate în toată Europa Centrală. În Arad, în anul 1936, încă mai circula un astfel de Marta, care avea peste un milion de kilometri parcurși.
După începerea primului Război Mondial, în 1914, nu se mai fabricau decât motoare de avion. În anul 1918, după terminarea războiului, Transilvania a fost alăturată Regatului României. Din acel moment, s-a rupt legătura cu Firma Daimler. MARTA și Fabrica de vagoane WEITZER erau unite în SOCIETATEA ASTRA. Marta s-a numit de atunci încolo „Fabrica de Motoare” și se fabricau autoturisme, camioane, stropitoare, cu motoare pe benzină și gaz metan.
După proiectul Inginerului Ștefan Protopopescu se fabrica un avion de recunoaștere, numit ASTRA-PORTO, care avea motor HISPANO-SUIZA de 300 CP. Armata Română a comandat 25 de bucăți. La comandă au mai fost construite câteva autobuze luxoase, cu motor 4 cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.
Fabrica s-a desființat în anul 1926. S-au demontat utilajele și s-au transportat la Brașov, unde s-a înființat INTREPRINDEREA AERONAUTICĂ ROMÂNĂ (IAR), a cărei ingineri au contribuit ulterior la fabricarea automobilului MALAXA de la Reșița.
Comentariile portalului
Am spus că e un discurs de scrântit. Ura, intoleranța, grobianismul sunt promovate inclusiv de Gică Ultras, Tuta von Gavrilă și alții. Așa zici tu la (...)
Unde e ura, grobianismul, intoleranta si proasta crestere in acel discurs lasand la o parte continutul ezoteric destinat credinciosilor? As zice ca apelativele de tip "diliu", "limacsi", "scrantit", "pleava", samd (...)
Probabil are ceva post la Dinamo