joi, 28 martie, 2024

Special Arad Logo

    Reabilitarea clădirilor istorice cu sprijinul Primăriei, pusă în dezbatere. Proprietarii „se vor lupta” pentru obținerea celui mai mare punctaj pe o listă

    de Raluca Medeleanu | 21 ianuarie 2020, 6:25 PM | Administraţie | Recomandările editorilor

    1

    Regulamentul prin care Primăria va putea oferi un împrumut proprietarilor în vederea reabilitării clădirilor istorice a fost discutat astăzi, în Sala Ferdinand, urmând ca apoi să fie redactat în forma lui finală și supus la vot în Consiliul Local Municipal. Documentul stufos, de peste 50 de pagini și diferite anexe, a fost întocmit într-un termen de 4 luni de către departamentele de specialitate din Primărie și, odată ce va intra în vigoare, va oferi posibilitatea proprietarilor care au imobile în zona istorică a Aradului să solicite sprijin financiar din partea Primăriei pentru reabilitarea fațadei, sub forma unui împrumut pe o perioadă determinată, cu posibilitatea ca, din acel împrumut, Primăria să aloce un procent care nu mai trebuie restituit. Bugetul pe care îl are prevăzut Primăria în acest an pentru astfel de împrumuturi este de 2 milioane de lei.

    Mai exact, finanțarea ar urma să fie făcută după cum urmează: 80% din suma lucrărilor să fie returnată într-un termen de 5 ani, sau, în cazuri excepționale, într-un termen de 10 ani pentru cei aflați în situații sociale dificile, iar restul de 20% din valoarea lucrărilor să fie sub formă de grant, adică vor fi acoperiți exclusiv din bugetul Primăriei, dar asta dacă se îndeplinesc anumite condiții prevăzute în Regulament.

    Din start, sunt excluse proprietățile persoanelor juridice și cele care au probleme de structură, întrucât, după cum a explicat primarul Călin Bibarț, nu are sens să se cheltuie bani din buget pentru reabilitarea unei fațade care poate să se prăbușească oricând.

    „Nu se dau banii publici la clădirile care au probleme de structură. O clădire care are probleme seismice, de exemplu, trebuie să o repare proprietarul, nu poate băga Primăria bani în fațadă, ca apoi să cadă. Anumite cheltuieli sunt stabilite de lege ca fiind neeligibile”, a spus edilul.

    Tot pe considerentul problemelor de structură, proprietarul Teatrului Vechi a fost anunțat în cadrul ședinței că în niciun caz nu va beneficia de un sprijin din partea Primăriei.

    Proprietarii care optează pentru ajutorul Primăriei trebuie să obțină un anumit punctaj de selecție și nu vor putea alege ei o firmă de construcții 

    Pentru cei care apelează și obțin sprijinul financiar din bugetul local, va fi nevoie ca firma cu care se va face reabilitarea să fie desemnată prin licitație publică, ea nu va putea fi aleasă de proprietari.

    „Nu poți cere bani de la Primărie și tu să faci aranjamente cu o firmă anume. Trebuie să fie transparent, printr-o licitație publică, iar cel care câștigă va fi plătit de către Primărie”, a spus Călin Bibarț.

    Numărul proprietarilor care vor beneficia de acest sprijin nu este încă stabilit, urmând ca după ce va trece Regulamentul și de votul consilierilor locali municipali să se întocmească o listă cu persoanele care își vor exprima intenția de a apela la finanțarea din partea Primăriei (printr-o cerere însoțită de un aviz specific), iar cei care vor fi selectați va trebui să se încadreze într-un anumit punctaj obținut din 5 criterii de selecție, contând și locația imobilului, care se poate afla într-una din cele 7  zone de acțiune prioritară în document (vezi pdf-ul de la finalul articolului). Cei selectați vor fi anunțați apoi printr-o notificare scrisă.

    „Dacă solicitările sunt mai mari decât e bugetul prevăzut pentru acel an, se va face un clasament transparent cu clădirile la care se va acorda sprijinul în acel an, iar la restul rămași pe listă se va acorda ajutorul în următorii ani. Poate avem noroc și o să ne încadrăm în bugetul pe care îl avem, dar vom vedea”, a spus Bibarț.

    Probleme mari legate de infiltrația apei în subsolurile clădirilor istorice, printre sesizările arădenilor

    În cadrul dezbaterii au luat cuvântul șase persoane care au adus diferite propuneri, dintre care amintim în primul rând îngrijorarea a doi dintre aceștia cu privire la subsolul macerat de apa pluvială, situație în care se află multe dintre clădirile istorice. Un arădean care are proprietatea pe str. Mețianu a atras atenția că acolo problema a apărut chiar după ce Primăria a transformat strada în zonă pietonală, înlocuind atunci vechiul canal de preluare a apei pluviale cu o conductă de o calitate îndoielnică.

    „De la acea «betonare» au apărut probleme la fundație și chiar pe fațadă, până la înălțimea de 1 metru”, a spus acesta.

    Alți arădeni s-au plâns de întârzierea primirii autorizației de construcție sau de dificultatea cu care reușesc să își convingă vecinii să accepte investirea unei sume atât de mari de bani în reabilitare. Reprezentantul Alianței Naționale Țărăniste a solicitat în scris, printre altele, scutirea impozitului pe 6 ani pentru cei care reabilitează, scutirea taxei de schelă și scutirea plății taxelor locale aferente realizării proiectului (cum ar fi certificatul de urbanism) și a subliniat cât de important e ca Regulamentul să fie explicat în termeni cât mai simpli, astfel încât oamenii de rând să înțeleagă exact despre ce este vorba și să fie convinși că e mult mai dificil să reabilitezi o clădire istorică decât una obișnuită, dintr-un cartier. Acesta a propus modernizarea site-ului Primăriei, anunțarea dezbaterii cu 14 zile înainte de organizarea ei, pentru a îi încuraja pe oameni să fie cât mai implicați. „Materialul Regulamentului e foarte complex și nu e inteligibil pentru omul de rând. Un centru de consiliere pentru proprietari ar fi mai mult decât util”, a afirmat acesta.

    „Avem deschidere totală față de cetățeni, nu am program de audiențe, le stau la dispoziție oricând sunt în birou și avem colegi care oferă oricând e nevoie consultanță”, i-a răspuns Radu Drăgan, arhitectul șef al Primăriei Arad.

    O altă nelămurire a venit din partea unui proprietar care are un apartament într-un imobil în care există mai multe apartamente aflate în proprietatea Statului Român. Acesta a dorit să știe cine va pune banii pentru reabilitare, în cazul acelor apartamente, iar Claudia Macra, administratorul Municipiului Arad l-a asigurat că Primăria va suporta costurile. „Recepții parțiale se pot face”, a adăugat Călin Bibarț.

    Mai jos vă prezentăm care sunt cele 7 zone de acțiune prioritară incluse în Regulament și care sunt cele 5 condiții pe care trebuie să le îndeplinească proprietarii, împreună cu punctajul aferent.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. 2 milioane de lei? Foarte putin! Din astia 2 mil. se mai scad 400.000 pentru pomana.

      In loc de parcaria asta se putea:

      garanta credite ipotecare in beneficiul Primariei garantate cu cele 2 milioane. Asa s-ar asigura finantare rambursabila pentru de 10 ori suma cu care se garantează, adica 20 milioane. Cu banii astia s-ar vedea shimbarea.

      Finantator ar fi sistemul bancar – cum este normal.
      PMA ar garanta doar creditele.
      Lucrarile s-ar realiza de proprietari si nu de smecheriile P(N/D)L care , conform traditiei locale, vor genera lucrari scumpe si proaste.
      Vor fi sprijiniti cei care vor dar nu pot (nu au bani de lucrari deodata, cash). Pe modelul PN/DL vor sprijini pe cei care nu vor indiferent daca au sau nu bani. Sprijinul fiind insuficient va genera o presiune pe mita, entru inscrierea in liste pe pozitii prioritare.

      PMA pe facebook, prin politrucii din dotare se laudau cu renovarile realizate pana acuma care insa au fost toate realizate fara sprijinul PMA ba chiar impotriva piedicilor birocratice ale PMA. Dupa ce se vor aloca bani gratis pentru unii va apare situatia hidoasa, tipic romaneasca: toti aceia care si-au renovat cladirile pe banii lor sunt niste fraieri si pe viitor, cei care vor sa renoveze, ca sa nu fie fraieri, nu vor mai scoate bani pentru renovare ci vor astepta pomana PMA!?!

      Astfel, pentru smecherile si comisioanele, parandaratul firmelor de casa PNDL-iste, pe banii nostrii (2 milioane sunt banii nostrii – ca sigur nu aduce niciun politruc bani de acasa) se creeaza un mecanism generator de coruptie, generator de presiune si umilire, care la final va determina o franare a investitiilor celor care ar fi vrut sa-si renoveze (care acum vor astepta pomana insuficienta, penibila si jegoasa a PMA).

      +3 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    5 + 3 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.