R.A.M. – Random Acces Memory: primul festival de artă media din Arad

    de [email protected] | 16 octombrie 2014, 12:13 PM | Cultură | Știri Arad

    0

    “any byte of memory can be accessed without touching the preceding bytes”

    La inițiativa kinema ikon, cu sprijinul Muzeului de Artă Arad, Primăriei Arad și galeriei :BARIL (Cluj Napoca), la Arad se va organiza, în perioada 17 octombrie – 30 noiembrie 2014, primul festival de artă media din Arad. Evenimentul se bazează pe tehnici de fotografie, proiecții și instalații video, instalații interactive, net.art + colecția permanentă a Muzeului de Artă Arad, redefinind patrimoniul artistic al orașului cu o alură contemporană. Virtualul, astfel, va interacționa cu realul, modernul cu istoricul, fără să-l modifice sau să-l deterioreze în vreun fel.

    Expozitia va fi deschisă la Muzeul de Artă (Str. Gh. Popa 2-4) de marți până duminică între orele 9:00 – 17:00 (Luni: închis), începând din 17 octombrie.

    Artiștii care și-au anunțat deja prezența cu instalații artistice sunt Monica Vlad, Ioana Calen, Paul Popescu, Daniel Gontz, Nita Mocanu, Călin Dan, Sandor Bartha, Claudiu Cobilanschi, Florin Hornoiu, Sergiu Sas, Cosmin Obreja, Svetlana Petrovici, Lavinia Neda, n.e.u.r.o., flo’, Mihai Salajan, Levente Kozma, Mihai Păcurar, gH, Bogdanator și reVoltaire. La salonul video – proiect denumit ]HIATUS[ – vor fi prezenți doi curatori: Daniela Pălimariu și Luminița Apostu, iar de atelierul teoretic se vor ocupa artiștii Ileana Selejan, George Săbău, Judit Angel, Horea Avram, Simona Dumitriu, Eleonora Farina, Daria Ghiu, Diana Marincu, Adriana Oprea, Ioana Calen, Daniela Pălimariu, Adriana Pantazi și Ștefan Tiron.

    display1

    Detalii despre proiectele individuale vor apărea concomitent cu evenimentul și pe site-ul festivalului, http://mediaartfestival.ro/ 

    Premiza expoziției este omniprezența fotografiei în peisajul vizual contemporan. Ne referim la spațiu (forme fizice, analog sau digitale, din imediatul senzorial) dar și la timp, experiențele trăite fiind concomitent înregistrate (regizate?). Rezultă o logică diferită, alternativă, unde evenimentele zilei se desfășoară în paralel, și uneori se intrepătrund; apar multiple variante ale prezentului-trecut. Aici, tehnologiile imagistice au rol exhaustiv și încearcă (aproape instinctiv) cartografierea întregului. Astfel, universul fotografiat / fotografiabil se răsfrânge, iar fiecare pas indică o nouă rută prin memorie.
    >> Primul pas pe luna documentat printr-o serie de imagini analog, format mediu, Hasselblad >> prima fotografie a pământului din spațiu realizată în anul 1972 de către misiunea Apolo 17 >> fast forward lansarea Google Street view în 2007 care nu lasă niciun colț de pământ nefotografiat.
    Raportul de scară oscilează de la nivel uman, cel al privirii, la perspectiva aeriană. Conform statisticilor în jur de 380 de miliarde de fotografii sunt create anual. În antropocen – actuala controversată epocă geologică în care omenirea a devenit o forță geologică … să fi devenit fotografia însăși o forță geologică?
    Care sunt părțile constitutive ale acestui sistem informațional avansat? Încă maleabil (soft) universul fotografic acționează totuși conform unor principii interne («the medium is the message» vezi Marshall McLuhan) și în perpetuitate în mediul digital (extinderea Internetului, infinitatea universului). Expoziția caută astfel căi de access, metode de analiză, prin intermediul esteticului. Înconjurați de imagini fizice sau virtuale, vizitatorii sunt invitați să privească dar să și interacționeze în spațiul expozițional.

    Componente

    1. Expoziție: fotografie, proiecții și instalații video, instalații interactive, net.art + colecția permanentă a Muzeului de Artă Arad. Propunerile artiștilor invitați reprezintă intervenții directe în spațiul muzeului, conceptualizate independent, dar prezentate în dialog cu actuala colecție permanentă. Dacă muzeul de artă are în principal rolul de custode, responsabil pentru protecția patrimoniului artistic al orașului, prin aceste intervenții căutăm activarea discursului muzeistic local, și aducerea lui în contemporan. Strategia curatorială suprapune lucrările contemporane celor istorice, din colecția muzeului, fără a bloca (sau inlocui) identitatea acesteia.

    2. Platforma online — media art http:// prezintă o serie de lucrări interactive, care vor fi selectate în urma unui apel la proiecte; cuvânt cheie: fotografia / photography. Domeniul www.mediaartfestival.ro va oferi vizitatorilor o experiență complementară parții de expoziție fizică, și în același timp va extinde raza de acces / interacțiune a expoziției.

    3. Atelier teoretic: Towards The Newly Untitled — tehnici mixte si estetici combinatorice, care se va desfășura în data de 18 octombrie. Prezentările individuale sau colaborative (aprox. 15-20 minute) vor fi urmate de sesiuni de discuții.
    Cea mai pregnantă tendință din cîmpul artelor contemporane o constituie hybridizarea/fuzionarea tuturor mijloacelor de expresie estetică, fie ele tradiționale, moderne sau experimentale, îndeosebi după presiunea noilor tehnologii digitale de creație și comunicare…
    Noile forme de expresie rezultate din acest enorm melting pot, sunt extrem de variate și mai ales versatile, putând fi înțelese prin asociația liberă a următoarelor cuvinte-cheie: fotografie, instalație, multimedia, interactivitate; mixied-media, alăturare, suprapunere / surimpression, incastrare, palimpsest, colaj, montaj etc.

    display3

    În cazul expoziției R.A.M., în sălile muzeului arădean de artă sînt expuse lucrări artistice realizate cu mijloace tradiționale sau moderniste, aparținînd istoriei culturale locale, începînd cu prima Pinacotecă din anul 1913 și continuînd pînă în zilele noastre. Acestora li se alătură, se suprapun sau sunt încastrate lucrările realizate special pentru acest eveniment de către artiști, cu precădere tineri. Rezultatul poate fi circumscris ca o instalație multiplă, conținînd zece Instalații individuale, fiecare cu cîte două Dispozitive: cel istoric și cel contemporan, puse pe simeze și în spațiu, în așa fel încît să provoace un dialog interactiv între medii, între mijloacele specifice de creație ale epocii respective și între conținuturi.
    Dorim să provocăm o dezbatere legată de rolul curatorului, criticului, al istoricului și respectiv al instituțiilor culturale în acest peisaj hyper-fotografic. În actualul context artistic din România, precum și în plan internațional, în ce măsură poate fi vorba de o “integrare” a celor două regimuri de reprezetare care se suprapun – cel istoric și cel contemporan? Să fie mai degrabă vorba de o adecvare / inadecvare? Poate aici intr-adevar pot aparea alternative la actualul discurs critic, curatorial, și (de ce nu) de educație artistică. >> Platforma critică este deci din principiu colaborativă, iar ipotezele de lucru individuale vor fi testate în cadrul acestui atelier.

    4. Catalog: textul principal va include interviuri cu artiștii invitați. De asemenea criticii participanți la atelier vor contribui fiecare cu un text scurt. Partea analitică [text] va avea ca fundament o documentare amplă a conținutului expoziției.

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.