vineri, 29 martie, 2024

Special Arad Logo

    Promisiunile deșarte lasă Gara CFR Arad pustie… Până când?

    de Tomck@t | 20 iunie 2018, 3:36 PM | Recomandările editorilor | Strada

    0

    Se spune că avem cea mai modernă gară din România, odată ce clădirea a fost restaurată în interior, liniile ferate au fost înlocuite, peroanele s-au renovat și s-a construit pasarela cea vestită. „Noua” gară a fost inaugurată în urmă cu doi ani, dar ceva s-a uitat, nu s-a mai reușit… sau întârzie cu desăvârșire. Iar Conducerea Regională CFR tace mâlc.

    Când lucrările erau încă în toi, s-a anunțat că noua pasarela nu numai că va înlocui vechiul și părăginitul pasaj subteran, ci va îndeplini și o utilitate practică pentru orice călător, fie că vorbim despre navetiști în județ sau în țară, ori (de ce nu) turiști veniți din Europa. Mai exact, oficialii s-au „lăudat” pe vremea aceea că pasarela Gării va fi implicit un fel de mall, o zonă de comerț modernă, pe modelul gărilor occidentale, unde în timp ce aștepți după un tren (și după cum bine știm, poți aștepta după un tren în România mult și bine), poți sta liniștit să mănânci ceva la un restaurant fast food, să bei ceva la o cafenea, ori să-ți cumperi un ziar, o revistă. În anumite gări din Europa (sigur, nu e cazul să ne comparăm cu orașele mult mai mari și mai dezvoltate) poți chiar să-ți faci cumpărături de orice fel, de la haine la electronice și, în principiu, cam orice poți duce cu tine pe tren.

    Nu foarte multe, dar sunt destule spații libere în interiorul pasarelei din Gara CFR Arad, singurul impediment din punct de vedere comercial ar fi doar o oarecare concurență directă cu mall-ul Atrium din apropiere, dar Gara are avantajul de a avea călătorii la doar un pas de stații.

    Sunt întrebări atât de complicate?

    În urmă cu o lună, am trimis Conducerii Regionale CFR Timișoara (Gara CFR Arad fiind subordonată acesteia din punct de vedere infrastructural) o scrisoare pe e-mail cu trei întrebări simple: de ce pasarela nouă din Gara CFR Arad nu are niciun magazin, chioșc sau restaurant de tip fast-food, așa cum s-a vehiculat înainte de începerea modernizării? S-au făcut demersuri în acest sens? S-au făcut anunțuri pentru închirierea spațiilor?

    Așa cum era de așteptat, răspunsul încă (după o lună de zile) întârzie. Ceea ce nu ne miră. Știți bancul acela cu mesajul de Paști… „Conducerea CFR Călători urează tuturor călătorilor Crăciun Fericit! Ne cerem scuze pentru întârziere!”.

    Planul există. Inclusiv pentru Arad

    Nici măcar aspectul Gării de Nord din București nu se ridică la standardele europene din punct de vedere al spațiilor comerciale, fiind considerată un „talcioc”, cu toate că are multe magazine, cafenele și un fast-food de renume. În urmă cu un an, în iunie 2017, România Liberă a vorbit cu directorul general al CFR SA, compania responsabilă cu gestionarea infrastructurii feroviare, Marius Chiper, despre proiectul de administrare a Gării de Nord din Bucureşti, pentru a găsi un investitor care să vină cu un concept comercial integrat.

    „Va urma o licitaţie publică. Trebuie să fie un partener din zona comerţului modern, a administrării de mall-uri, de exemplu. Noi nu ne pricepem la asemenea activităţi, avem altă meserie”, a spus acesta, adăugând că proiectul va fi extins la toate gările mari din România, printre care Constanţa, Braşov, Timişoara și Arad.

    Momentan, în gara noastră mai funcționează doar o mână dintre vechile magazine pe holurile din partea dreaptă și stângă a sălii principale, însă oferta s-a rezumat în mare parte doar la automate de cafea, dulciuri și, mai nou, de cărți. Iar dacă vorbim de cărți, deci literatură… deci cultură, putem spune că – măcar – din punct de vedere cultural s-a folosit cât de cât de potențialul Gării CFR, în special în interiorul pasarelei. Anul trecut, în cadrul evenimentului „CreArt”, organizat de Centrul Cultural Județean, artistul Monocore a mixat într-un colț al sălii muzică experimentală, „servind” un soundtrack LIVE pentru o proiecție de artă vizuală semnată Nita Mocanu (vezi aici). Tot anul trecut, Asociația CitiZenit a fost nevoită să mute în Gara CFR un „Garden Party” stabilit inițial în Parcul Pădurice, căci ploaia le-a stricat planurile. În urmă cu doi ani, Asociația Meo a transformat pasarela într-o scenă culturală timp de trei zile cu evenimentul „GarARad – ARtă într-o ARtă”, având în program concerte, piese de teatru, expoziții și dansuri moderne.

    Nici nu mai are rost să spunem, pe lângă spațiile comerciale, pasarela Gării CFR ar putea să fie fructificată și din punct de vedere turistic, găzduind și un magazin sau două de suveniruri și obiecte turistice care promovează orașul nostru. Desigur, Aradul și turismul sunt deocamdată două fenomene total paralele. Dar e de înțeles: în caz că așteptăm turismul nostru să vină cu trenul, măcar știm o treabă. În cel mai bun caz, întârzie mult și bine.

    20180523 112827
    20180523 112834
    20180523 112848
    20180523 112904

    Vă lăsăm la final, de dragul fanteziei, cu câteva gări din străinătate:

    Gara din Bruxelles, Belgia:

    Gara din Brussel
    Foto: Tomck@t

    Gara din Haga, Olanda:

    Gara din Haga
    Foto: Tomck@t

    Gara din Leipzig, Germania:

    Gara din Leipzig Germania
    Foto: sachsen-tourismus.de, ECE Projektmanagement

    Gara din Berlin, Germania:

    20150606 152641
    Foto: adidobre.ro

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    4 + 0 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.