joi, 25 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Președintele Camerei de Comerț a României, la Arad: „Am ajuns o țară de Black Friday”

    de Raluca Medeleanu | 22 octombrie 2022, 10:23 AM | Administraţie | Business | Topic special

    2

    Mihai Dărăban, Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României a fost invitat, vineri seara, să ia parte la Topul Firmelor – gala mediului de afaceri arădean, prilej cu care a dorit să atragă atenția jucătorilor economici prezenți la eveniment asupra unor aspecte din economia românească pe care le consideră îngrijorătoare. Totuși, acesta nu consideră că țara se află cu adevărat în criză, ci mai degrabă doar într-un „război energetic” din care, în timp, consideră că vom avea de câștigat. Problema cea mai mare identificată de acesta este însă „deficitul balanței comerciale”, balanță care este înclinată prea mult către firmele străine.

    „În ceea ce privește economia românească, eu nu sunt așa de pesimist și, în general, în discuțiile cu decidenții, am încercat să evităm termenul de criză economică. Criza economică apare atunci când există o autosuficiență, o autosatisfacție, o chestiune liniară pe piață, noi suntem într-un război al energiei, care nu poate să aducă finalmente decât progres, dar mai durează vreo 3-4 ani, iar criza economică, dacă vorbim de ea, nu va face decât să demobilizeze oamenii, să-i facă hiperprudenți și știți că cel mai mare risc e să nu-ți iei niciun risc. Spun aceste lucruri și dublat de cifre. Dacă în anul fiscal anterior am avut 768.372 firme care au depus bilanțul, iată că anul acesta au depus bilanțul 802.243 firme. Este o creștere semnificativă și se vede și în cifra de afaceri. Cu un an în urmă, am avut 329 miliarde de euro cifra de afaceri, vorbesc de toți cei care au depus bilanțul, iar anul acesta avem 391 miliarde cifra de afaceri. Acestea sunt date care există, sunt ușor de verificat atât la Finanțe, cât și la Registrul Comerțului. Sunt datele Statului, nu ale Camerei de Comerț”, a subliniat președintele Mihai Dărăban.

    „Mai în glumă, mai în serios, am ajuns o țară de Black Friday”

    Acesta consideră că exporturile din România sunt acaparate de firme cu capital străin care au sedii în țara noastră și că este o problemă care își poate reveni însă doar lent, recomandarea lui Dărăban fiind ca firmele să se axeze pe producția din țară, pe crearea unui brand românesc cu valoare adăugată mare.

    „Noi avem niște provocări în perioada următoare și cred că una dintre cele mai mari provocări, despre care se vorbește foarte puțin în spațiul public, este deficitul balanței comerciale a României. Am ajuns la 23,8 miliarde de euro, față de 18,3 miliarde cu un an înainte, față de 8,7 miliarde în 2015. Mai în glumă, mai în serios, am ajuns o țară de Black Friday. Am ajuns să importăm absolut tot. Cred că aici e un challenge. Și apropo de start-up-uri și de firme care își caută identitatea în viață, cred că cea mai bună soluție e să urmărim această cifră de la import, care anul trecut a fost 98,4 miliarde de euro și să încercăm să venim în întâmpinarea apetitului de consum al cetățeanului român. Multe lucruri nu putem face, din păcate, la export, deși Camera de Comerț, sistemul cameral… reprezentăm organizații care susțin exportul României cu toate puterile și prerogativele pe care le avem. Din păcate, dacă te uiți la cine face exportul României, încerci să faci un pas înapoi, pentru că te uiți pe de o parte și vezi că ai 25.770 de exportatori, dar primii 100 realizează 50% din tot exportul și din primii 100 sunt 2 firme românești. Repet, sunt cifrele statului, nu ale Camerei de Comerț. În primii 1000 care fac 82% din export, într-adevăr, găsiți 148 firme românești. Deci, cu alte cuvinte, mare parte din exportul României este realizat de producători străini care activează în România”, a spus Mihai Dărăban.

    „Un brand românesc, original românesc, cu valoare adăugată mare, nu există”

    Președintele Camerei de Comerț a României a îndemnat oamenii de afaceri să se axeze pe producția din țară, exportul fiind un proces lent de creștere.

    „Pe de altă parte, nu putem să uităm ce spune Eurostatul, că suntem pe ultimul loc la inovare, cercetare, în Uniunea Europeană. Asta ce înseamnă până la urmă? Că un brand românesc, original românesc, cu valoare adăugată mare, nu există. Dacia este un nume românesc, dar nu mai e demult un brand românesc cu valoare adăugată mare. Deci, aici cred că trebuie să ne orientăm foarte clar, să vedem cum ne putem organiza. Alături de autoritățile locale, va trebui să facem un efort comun de a aduce acele investiții în România spre satisfacerea apetitului consumatorului, cred că aici putem umbla mai mult decât pe export. Nu vreau să spun că am pierdut războiul cu exportul, dar este un proces lent de creștere și de aceea cred că putem umbla mai mult pe acest segment al producției în țară, indiferent de naționalitatea producătorului, să reușim să echilibrăm puțin această balanță. Vă spun că anul acesta cred că terminăm cu un deficit al balanței cu prefixul 3, adică 30 de miliarde deficit al balanței comerciale. Cred că acest lucru trebuie să ne pună pe gânduri”, a spus președintele Camerei de Comerț a României.

     

    • Citește și: Cele mai de succes firme din județul Arad, premiate la Topul Firmelor 2022 | Galerie foto – Special Arad · ultimele știri din Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    1 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.