vineri, 19 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Poziția publică a specialiștilor din învățământul superior, inclusiv din Arad, cu privire la „reformele educației”

    de Special Arad | 24 august 2022, 3:20 PM | Educaţie

    1

    Este ultima zi de dezbateri publice asupra celor două proiecte de lege privind reformarea sistemului educațional (învățământul preuniversitar-creșă-liceu și învățământul universitar), însă dezbaterile publice de până acum par să nu fi contat deloc. Modificările propuse de Ministerul Educației se lovesc în continuare de critici dure din partea societății civile, din partea mai multor profesori și inclusiv din partea mai multor studenți și elevi (mai multe detalii, aici), iar jurnalista Emilia Șercan chiar a avertizat că Ministerul Educației, Sorin Cîmpeanu, propune o reformă care să îi protejeze, de fapt, pe plagiatori.

    Un grup de 211 profesori universitari, din toată țara, inclusiv din Arad (opt cadre didactice din cadrul Universității „Aurel Vlaicu”) a dat publicității o poziție publică cu privire la unele articole din cele două proiecte de legi ale învățământului, scrise în baza proiectului inițiat de președintele Klaus Iohannis, „România Educată”.

    Grupul de specialiști din învățământul superior – semnatarii documentului pe care îl redăm în rândurile de mai jos – a analizat cele două proiecte de lege și supune atenției factorilor de decizie câteva aspecte negative privind incoerența legislativă, deprofesionalizarea carierei didactice și implicațiile indezirabile pe plan național și internațional, generate de introducerea unei „excepții” pentru accesul în cariera didactică, în care nu se mai regăsește pregătirea psihopedagogică inițială, realizată în instituții de învățământ superior acreditate. De asemenea, profesorii universitari propun și introducerea a două articole noi în Legea învățământului superior.

    Proiectul de lege privind învățământul superior:

    Varianta din proiectul de act normativ: Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin. (1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie la finalizarea stagiaturii didactice.

    Propunerea cadrelor didactice semnatare: Alineat eliminat integral.

    Motivare:
    • Legea nu trebuie să permită nicio excepție, deoarece aceasta ar genera:
    – decredibilizarea, deprofesionalizarea și vulnerabilizarea profesiei didactice în România;
    – scăderea calității educației oferite copiilor și tinerilor;
    – inechitate în formarea profesorilor;
    – scăderea drastică a prestigiului profesiei întrucât recunoașterea achizițiilor din contexte nonformale și informale este specifică ocupațiilor plasate pe niveluri inferioare ale cadrului calificărilor (nivelurile 1-3);
    – lipsă de abordare fundamentată științific, lipsă de fermitate decizională strategică, inconsecvență și diluare a cadrului legislativ.
    • În legislația învățământului superior și a formării psihopedagogice pentru cariera didactică există deja reglementate și funcționale trei variante / rute alternative de calificare pentru profesia didactică, acreditate și fundamentate științific și profesional:
    – programul de formare psihopedagogică de Nivel I și Nivel II, parcurs în timpul studiilor de licență și masterat;
    – programul de formare psihopedagogică de Nivel I și Nivel II, parcurs modular, în regim postuniversitar;
    – masteratul didactic de 2 ani.
    Toate aceste variante sunt disponibile și accesibile studenților/ absolvenților de la toate specializările din învățământul superior. Mai mult, pentru suplinitorii necalificați, există deja proceduri de acces pe posturile vacante din sistemul de învățământ. În cazul specialiștilor din diverse domenii care vizează CDȘ poate fi aplicată o procedură pentru experți invitați.
    • Ignorarea, eliminarea sau subestimarea formării psihopedagogice universitare în pregătirea inițială pentru cariera didactică, anterioară perioadei de stagiatură și raportată la standarde profesionale fundamentate științific și profesional, ar avea efecte dezastruoase asupra calității educației și ar conduce la deprofesionalizarea carierei didactice, cu impact negativ în recunoașterea pe plan internațional a
    calificării didactice acordate în sistemul de învățământ românesc.
    • Articolul 61, alin (2) din propunerea de lege a învățământului superior și art. 127. alin. (2) din propunerea de Lege a învățământului preuniversitar conduc la incoerență legislativă:
    – pe de o parte, cele doua articole sunt contradictorii – art. 61, alin (2) menționează proba de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie la finalizarea stagiaturii, pe când art. 127, alin (2) prevede această probă pentru debutul în stagiatura didactică;
    – pe de altă parte, reglementarea accesului în profesia didactică prin art. 61, alineatul 1, prin programe universitare de formare psihopedagogică, riscă să fie anulată prin aplicarea excepției de la alineatul 2 al aceluiași articol; o astfel de „rută – excepție” ar ignora complet cunoașterea științifică din domeniu și recomandările rapoartelor UE și OECD, care susțin necesitatea integrării studiilor de specialitate cu cele psihopedagogice la nivel universitar.
    „Ruta-excepție” ar duce la inechitate în formarea inițială, generată nu de factori cantitativi (existența mai multor rute de formare), ci de factori calitativi, respectiv de gradul scăzut de echivalență între acestea. Practic, aceste rute nu se pot compara, întrucât: nu pot exista criterii clare și riguroase de aplicare a „excepției” introduse; nu există mecanisme riguroase de validare a competențelor dobândite în contexte non-formale și informale de învățare, în timp ce programele universitare actuale urmăresc competențe și rezultate ale învățării clar precizate și, de asemenea, sunt definite, evaluate periodic și acreditate ARACIS. Drept urmare, va fi inechitabil accesul în stagiatură, întrucât va fi posibil, atât pentru absolvenții care vor dori să aibă o pregătire psihopedagogică formală (master didactic/ module psihopedagogice), cât și pentru absolvenții care aleg ruta informală de acces, singura condiție pe care cei din urmă vor trebui să o îndeplinească fiind „promovarea unei probe de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie”, cele două categorii de absolvenți urmând să obțină aceeași certificare/calificare, aceleași drepturi și obligații și să parcurgă același traseu profesional.
    Imaginea profesiei didactice și percepția acesteia în societate vor fi afectate din cauza existenței a două categorii de profesori, fapt care, la nivel social, va genera degradarea statutului profesiei didactice, iar la nivel individual va afecta motivația pentru formare profesională și eficiență didactică.

    Varianta din proiectul de act normativ: Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, educator – învățător, învățător, antrenor şi maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației şi se desfăşoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.

    Propunerea cadrelor didactice semnatare: Alineat revizuit. De eliminat următoarea parte a alineatului: „Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.”

    Motivare: Articolul induce confuzii și suprapuneri între prevederile legii. Studiile liceale și cele universitare se află pe niveluri educaționale diferite (din punct de vedere teleologic, curricular, al certificării). Un principiu curricular fundamental prevăzut și în legislația de recunoaștere și echivalare a studiilor și creditelor este acela conform căruia nu pot fi echivalate studii de un anumit nivel cu studii de nivel inferior.

    Proiectul de lege privind învățământul preuniversitar:

    Varianta din proiectul de act normativ: Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.

    Propunerea cadrelor didactice semnatare: Alineat eliminat integral.

    Motivare:
    • Motivarea de la art. 61, alin (2), este valabilă și în cazul acestui art. 127, alin 2.
    • Organizarea examinării cunoştinţelor teoretice de pedagogie de către CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică) nu poate fi posibilă (de altfel, la art. 97 nici nu este prevăzută o astfel de atribuție pentru CNFDCD),
    întrucât:
    – acțiunea de examinare a unor cunoștințe teoretice nu poate cuantifica nivelul competențelor didactice – sistemul de cunoștințe, abilități/deprinderi și atitudini (achiziții teoretice şi practice) absolut necesare pentru realizarea unui act educativ de calitate corespunzător standardelor profesionale și curriculare;
    – procesul de predare-învățare-evaluare realizat la nivel universitar reprezintă un demers unitar, iar scoaterea activității de examinare din acest proces și atribuirea acesteia unei alte instituții ar conduce la confuzii instituționale și la disfuncții majore în procesul de formare;
    – din perspectivă științifică și a principiilor curriculare, evaluarea unor achiziții (chiar și numai teoretice), este necesar să se realizeze în aceeaşi paradigmă în care s-au realizat predarea şi învăţarea.
    Orice tip de formare profesională, în cazul nostru, formarea psihopedagogică pentru cariera didactică, se poate realiza numai prin intermediul unui program de studii supus autorizării/acreditării, în instituții de învățământ superior acreditate de instituția abilitată de lege (ARACIS), care poate emite certificări la nivel universitar.
    • CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică), nu este o instituție de învățământ superior acreditată și nu poate avea dreptul de a evalua/certifica absolvenți ai învățământului superior.

    Propunere de introducere a două articole noi în Legea învățământului superior

    Articol de lege propus: Sistemul de formare a cadrelor didactice din România este organizat pe 4 niveluri de pregătire și dezvoltare profesională:
    (1) formare inițială în specialitate și formare psihopedagogică – nivel I, realizată pe parcursul primului ciclu al studiilor universitare,
    corespunzătoare nivelului 6 de calificare CNC/EQF;
    (2) formare aprofundată în specialitate, realizată prin master profesional și formare psihopedagogică – nivel II, sau prin programe de master didactic, pe parcursul celui de-al doilea ciclu de studii universitare, corespunzătoare nivelului 7 de calificare CNC/EQF;
    (3) formare avansată prin doctorat, realizată pe parcursul celui de-al treilea ciclu de studii universitare, corespunzătoare nivelului 8 de
    calificare CNC/EQF;
    (4) formare continuă a personalului didactic, realizată prin programe postuniversitare și de perfecționare/evoluție în carieră. Fiecare dintre aceste niveluri asigură competențele profesionale, didactice și manageriale, care definesc un anumit nivel de calificare profesională și dau acces la posturi, grade didactice și funcții de conducere, îndrumare și control
    specifice.

    Motivare: România are un sistem modern și complex de pregătire a cadrelor didactice care merită a fi stipulat în Legile învățământului superior și preuniversitar. Acest sistem structurat pe 4 niveluri a fost dezvoltat în ultimii ani în corelație directă cu prevederile Procesului Bologna, privind organizarea studiilor universitare pe cicluri și cu standardele profesiei didactice stabilite la nivel european:
    a) un prim nivel care asigură formarea inițială și competențele necesare debutului în cariera didactică:
    – prin studii de licență în specialitate la care se adaugă programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică – nivelul I;
    – prin studii de licență care integrează și pregătirea psihopedagogică (pentru 6 specializări/programe: Pedagogia învățământului Primar și Preșcolar, Pedagogie, Psihopedagogie specială, Teologie didactică, Pedagogie muzicală, Pedagogie – arte plastice și decorative);
    b) alte trei niveluri care susțin dezvoltarea profesională și evoluția în cariera didactică, respectiv:
    – pregătire aprofundată prin studii de master profesional și nivelul II al programului de formare psihopedagogică sau prin masteratul didactic;
    – pregătire avansată prin studii de doctorat;
    – pregătire continuă prin învățământ postuniversitar și formare continuă (dezvoltare profesională și evoluție în cariera didactică).

    Articol de lege propus: Programele de studii universitare de licență care oferă dublă calificare didactică și formează resurse umane pentru două niveluri de învățământ sunt considerate programe de studii de licență cu dublă specializare și vor avea un coeficient de finanțare aferent.

    Motivare: Având în vedere că programele cu dublă specializare se recomandă în mod deosebit pentru specializările care duc la ocupaţia de profesor și că instituțiile de învățământ superior care derulează aceste programe de licență parcurg toate etapele necesare
    pentru avizarea de către ANC, înscrierea programului de studii în RNCIS și autorizarea/acreditarea acestora de către ARACIS, este necesar ca programele de licență care califică profesori pentru două niveluri de învățământ să fie considerate programe cu dublă specializare. Spre exemplificare, menționăm două programe de licență – „Pedagogia învățământului primar și preșcolar” și „Educație timpurie” – programe cu angajabilitate directă în sistemul de învățământ care oferă, fiecare dintre ele, dublă calificare absolvenților, pregătind resurse umane pentru cariera didactică în două niveluri ale învățământului: primar și preșcolar, respectiv antepreșcolar și preșcolar:
    – Programul de studii de licență ”Pedagogia învățământului primar și preșcolar” (PIPP) asigură profesionalizarea didactică pentru două niveluri educaționale – învățământ primar și învățământ preșcolar – iar calificările asociate sunt: Profesor pentru învățământ primar și Profesor pentru învățământ preșcolar.
    – Programul de studii de licență „Educație timpurie” va asigura profesionalizarea didactică pentru două niveluri educaționale –învățământ preșcolar și învățământ antepreșcolar, iar calificările asociate sunt: Profesor pentru învățământ preșcolar și Profesor pentru învățământ antepreșcolar sau Profesor pentru educație timpurie (nivel antepreșcolar și preșcolar). Curriculumul universitar pentru aceste programe de studii este complex, cu grad mare de specificitate și integrează pregătire teoretică și practică pedagogică pentru fiecare calificare, competențele profesionale fiind corelate cu cele două niveluri de învățământ.

    Comunitatea academică reprezentată de semnatarii acestui document susțin necesitatea profesionalizării carierei didactice prin formarea inițială de specialitate și psihopedagogică în cadrul instituțiilor de învățământ superior acreditate.

    În Europa, formarea inițială a profesorilor se realizează în universități, prin rute variate, așa cum există și în sistemul românesc (trei variante menționate în primul tabel), iar modificările prevăzute în actualul proiect de lege (art. 61, alineat 2) pentru formarea inițială a cadrelor didactice ar afecta grav recunoașterea formării profesionale, a calificărilor, a diplomelor și suplimentelor de diplomă ale absolvenților. Accesul necertificat în profesia didactică, în cazul în care ar fi permis prin excepția de la alineatul 2 din art. 61, motivat printre altele, de lipsa cadrelor didactice și de atractivitate redusă a profesiei, va conduce la deprofesionalizarea carierei didactice, la scăderea prestigiului social al profesorului și, implicit, la accentuarea lipsei de atractivitate. Prestigiul profesional este dat și de nivelul de certificare a formării inițiale prin instituții de învățământ superior acreditate, de condițiile de recrutare, de corelarea cu standardele profesionale europene și de recunoașterea socială a valorii profesiei.

    În concluzie, formarea psihopedagogică inițială a cadrelor didactice prin programe de studii universitare acreditate este susținută de comunitatea academică și considerată absolut necesară pentru că:

    1) profesionalizează cariera didactică, prin dezvoltarea competențelor necesare unei activități didactice de calitate, fundamentate pe standardele profesionale actuale, în spiritul politicilor educaționale europene şi mondiale;
    2) oferă pregătire fundamentată științific, bazată pe un curriculum oficial, stabilit la nivel național și corelat cu organismele și strategiile internaționale, finalizată cu eliberarea de acte de studii reglementate prin legislație și recunoscute în alte state;
    3) asigură pregătirea inițială pentru debutul în cariera didactică și pentru asumarea multiplelor roluri ale cadrului didactic în momentul accesului în sistemul de învățământ;
    4) dezvoltă competențe de bază de cercetare educațională, absolut esențiale pentru capacitatea de ameliorare a activităților didactice;
    5) formează competența de a învăța să înveți și să te dezvolți în profesie;
    6) dezvoltă o cultură a colaborării profesionale, care, conform cercetărilor din domeniu, este vitală pentru calitatea educației.
    7) valorifică expertiza existentă în învățământul universitar românesc – cadre didactice și cercetători în domeniu – precum și colaborările multiple cu instituții similare din alte sisteme de învățământ (de exemplu, prin acordurile Erasmus+ dintre universități realizate atât pentru formarea teoretică cât și pentru practica pedagogică);
    8) toate programele de formare psihopedagogică sunt periodic evaluate și acreditate de ARACIS, conform prevederilor legislative naționale și europene.

    Programele de formare psihopedagogică realizate în învățământul superior sunt fundamentate pe rolurile și standardele profesionale actuale ale profesiei didactice care presupun competențe profesionale și transversale, dezvoltate prin achiziții teoretice și practice din formarea de specialitate integrată cu cea pedagogică, psihologică, sociologică. Sunt vizate și competențe de cercetare, digitale, manageriale, de comunicare și relaționare socială, de dezvoltare personală si profesională, absolut necesare.

    Semnatari:

    1. Prof. univ. dr. Dan Potolea – Universitatea din București
    2. Prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară – Universitatea din București
    3. Prof. univ. dr. Romiță Iucu – Universitatea din București
    4. Prof. univ. dr. Lucian Ciolan – Universitatea din București
    5. Prof. univ. dr. Marin Manolescu – Universitatea din București
    6. Prof. univ. dr Ioan Neacșu – Universitatea din București
    7. Prof. univ. dr. Anca Nedelcu – Universitatea din București
    8. Prof. univ. dr. Emil Păun – Universitatea din București
    9. Prof. univ. dr. Sorin Cristea – Universitatea din București
    10. Conf. univ. dr. Antoaneta-Firuța Tacea, – Universitatea din București
    11. Prof. univ. dr. Adrian Opre – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
    12. Prof. univ. dr. Mușata Bocoș – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
    13. Prof. univ. dr. Liliana Ciascai – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
    14. Conf. univ dr. Cătălin Glava – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
    15. Conf. univ. dr. Claudia Crișan – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
    16. Conf. univ. dr. Ramona Radut-Taciu – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
    17. Conf. univ. dr. Cornelia Stan – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
    18. Conf. univ. dr. Ioana-Cristina Magdaș – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
    19. Conf. univ. dr. Lavinia Nițulescu – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca – Centrul Universitar Reșița
    20. Prof. univ. dr. Laurențiu Șoitu – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    21. Prof. univ. dr. Constantin Cucoș – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    22. Prof. univ. dr. Alois Gherguț – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    23. Prof. univ. dr. Ciprian Ceobanu – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    24. Conf. univ. dr. Florin-Vasile Frumos – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    25. Conf. univ. dr. Adrian Vicențiu Labăr – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    26. Conf. univ. dr. Versavia Curelaru – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    27. Lect. univ. dr. Roxana Apostolache – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    28. Lect. univ. dr. Camelia Onu – Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași
    29. Prof. univ. dr. Alin Gavreliuc – Universitatea de Vest din Timișoara
    30. Conf. univ. dr. Marian Ilie – Universitatea de Vest din Timișoara
    31. Conf. univ. dr. Maria Niculescu – Universitatea de Vest din Timișoara
    32. Conf. univ. dr. Mariana Crașovan – Universitatea de Vest din Timișoara
    33. Conf. univ. dr. Darius Borovic – Universitatea de Vest din Timișoara
    34. Lect. univ. dr. Ioana Gabriela Domilescu – Universitatea de Vest din Timișoara
    35. Lect. univ. dr. Claudia Borca – Universitatea de Vest din Timișoara
    36. Prof. univ. dr. Simona Sava – Universitatea de Vest din Timișoara
    37. Conf. univ. dr. Emanuel Soare – Universitatea din Pitești
    38. Conf. univ. dr. Claudiu Langa – Universitatea din Pitești
    39. Conf. univ. dr. Loredana Sofia Tudor – Universitatea din Pitești
    40. Conf. univ. dr. Maria Magdalena Stan – Universitatea din Pitești
    41. Conf. univ. dr. Ionuț Bulgaru – Universitatea din Pitești
    42. Conf. univ. dr. Adriana Lazăr – Universitatea din Pitești
    43. Conf. univ. dr. Mihaela Neacșu – Universitatea din Pitești
    44. Conf. univ. dr. Sorin Mazilescu – Universitatea din Pitești
    45. Conf. univ. dr. Marius Grecu – Universitatea din Pitești
    46. Conf. univ. dr. Maria Pescaru – Universitatea din Pitești
    47. Conf. univ. dr. Loredana Bloju – Universitatea din Pitești
    48. Lect. univ. dr. Eduard Ionescu – Universitatea din Pitești
    49. Lect. univ. dr. Ruxandra Stan – Universitatea din Pitești
    50. Lect. univ. dr. Bucuroiu Florentina – Universitatea din Pitești
    51. Lect. univ. dr. Ana Apetroaiei – Universitatea din Pitești
    52. Lect. univ. dr. Georgiana Dumitru – Universitatea din Pitești
    53. Lect. univ. dr. Tudor Petrescu – Universitatea din Pitești
    54. Lect. univ. dr. Silvia Ciornei – Universitatea din Pitești
    55. Lect. univ. dr. Mădălina Țibrian – Universitatea din Pitești
    56. Lect. univ. dr. Bogdan Georgescu – Universitatea din Pitești
    57. Lect. univ. dr. Adriana Geantă – Universitatea din Pitești
    58. Lect. univ. dr. Magdalena Pruneanu – Universitatea din Pitești
    59. Lect. univ. Dr. Tatiana Dina – Universitatea din Pitești
    60. Lect. univ. dr. Ionuț Mercea – Universitatea din Pitești
    61. Asist. univ. dr. Ancuța Ionescu – Universitatea din Pitești
    62. Prof. univ. dr. Stan Panțuru – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    63. Prof. univ. dr. psih. Mariela Pavalache-Ilie – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    64. Prof. univ. dr. Ana-Maria Cazan – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    65. Conf. univ. dr. Mihaela Voinea – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    66. Conf. univ. dr. Daniela Popa – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    67. Conf. univ. dr. Daniela-Veronica Necșoi – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    68. Lect. univ. dr. Marius Bazgan – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    69. Lect. univ. dr. Iolanda-Felicia Beldianu – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    70. Lect. univ. dr. Ecaterina-Maria Unianu – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    71. Lect. univ. dr. Oana-Alina Bota – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    72. Lect. univ. dr. Alina-Raluca Turculeț – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    73. Lect.dr. Ioana-Roxana Topală – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    74. Asist. univ. drd. Andreea Șițoiu – Universitatea ”Transilvania” din Brașov
    75. Prof. univ. dr. Simona Marin – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    76. Prof. univ. dr. Gabriel Bulancea – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    77. Conf. univ. dr. Rodica Țocu – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    78. Conf. univ. dr. Viorica Torii Caciuc – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    79. Conf. univ. dr. Nicoleta Crînganu – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    80. Conf. univ. dr. Mihai Androne – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    81. Conf. univ. dr. Valerica Anghelache – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    82. Conf. univ. dr. Adrian Lupașc – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    83. Conf. univ. dr. Corina Sbughea – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    84. Lect. univ. dr. Mariana Constantinescu – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    85. Lect. univ. dr. Sandrina Mindu – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    86. Lect. univ. dr. Cristina Butnaru-Sandache – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    87. Asist. univ. drd. Oana Enache – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    88. Asist. univ. drd. Daniela Bobocea – Universitatea ”Dunărea de Jos” din Galați
    89. Prof. univ. dr. Daniel Mara – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    90. Prof.univ.dr. Elena-Lucia Mara – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    91. Prof. univ. dr. Carmen Sonia Duse – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    92. Prof. univ.dr. Nicolae Secelean – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    93. Conf. univ. dr. Adriana Nicu – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    94. Conf. univ. dr. Daniela-Maria Crețu – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    95. Conf. univ.dr. Diana Mihăescu – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    96. Conf. univ.dr. Daniela Andron – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    97. Lect. univ. dr. Ștefania Kifor – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    98. Lect. univ. dr. Alina Mag – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    99. Conf.univ.dr. Carmen Maria Chisiu – Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
    100. Prof. univ. dr. Rodica Gabriela Enache – Universitatea ”Ovidius” din Constanța
    101. Prof. univ. dr. Mircea Adrian Marica – Universitatea ”Ovidius” din Constanța
    102. Prof. univ. dr. Daniela Căprioară – Universitatea ”Ovidius” din Constanța
    103. Conf. univ. dr. Cristian Petre – Universitatea ”Ovidius” din Constanța
    104. Lect. univ. dr. Mihaela Băiceanu – Universitatea ”Ovidius” din Constanța
    105. Lect. univ. dr. Claudia Popa – Universitatea ”Ovidius” din Constanța
    106. Lect. univ. dr. Ana Maria Bezem – Universitatea ”Ovidius” din Constanța
    107. Prof. univ. dr. Adrian Stoica – Universitatea Tehnică de Construcții București
    108. Prof. univ. dr. Steliana Toma – Universitatea Tehnică de Construcții București
    109. Conf. univ. dr. Maria Goga – Universitatea Tehnică de Construcții București
    110. Prof. univ. dr. Daniela Elena Dumitru – Academia de Studii Economice din București
    111. Conf. univ. dr Camelia Stăiculescu – Academia de Studii Economice din București
    112. Conf. univ. dr. Monica Elisabeta Păduraru – Academia de Studii Economice din București
    113. Conf.univ. dr. Maria Liana Lăcătuș – Academia de Studii Economice din București
    114. Lect. univ. dr. Elena -Ramona Richiteanu-Nastase – Academia de Studii Economice din București
    115. Lect. univ. dr Marin Drămnescu – Academia de Studii Economice din București
    116. Lect. univ. dr Robert Mihăilă – Academia de Studii Economice din București
    117. Lect. univ. dr Vladimir Enăchescu – Academia de Studii Economice din București
    118. Lect. univ. dr. Diana Elena Sârb – Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
    119. Lect. univ. dr. Firuța Mesaroș – Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
    120. Conf. univ. dr. Alina Stanciu – Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
    121. Lect. univ. dr. Anca Simion – Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
    122. Conf. univ. dr. Simona Velea – Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București
    123. Asist. univ. Mirela Alexandru – Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București
    124. Prof. univ. dr. Camelia Popa – UNATC “Ion Luca Caragiale” București
    125. Prof. univ. dr. Claudiu Marian Bunăiașu – Universitatea din Craiova
    126. Conf. univ. dr. Alexandrina Mihaela Popescu – Universitatea din Craiova
    127. Conf. univ. dr. Florentin-Remus Mogonea – Universitatea din Craiova
    128. Conf. univ. dr. Florentina Mogonea – Universitatea din Craiova
    129. Conf. univ. dr. Mihaela Aurelia Ștefan – Universitatea din Craiova
    130. Conf. univ. dr. Ecaterina-Sarah Frăsineanu – Universitatea din Craiova
    131. Lect. univ. dr. Călin Răzvan – Universitatea din Craiova
    132. Lect. univ. dr. Oprea-Valentin Bușu – Universitatea din Craiova
    133. Prof. univ. dr. Florica Orțan – Universitatea din Oradea
    134. Prof. univ. dr. Valentin Cosmin Blândul – Universitatea din Oradea
    135. Conf. univ. dr. Karla Barth – Universitatea din Oradea
    136. Lect. univ. dr. Julien-Ferencz Kiss – Universitatea din Oradea
    137. Lect. univ. dr. Laurențiu – Dragoș Mândrea – Universitatea din Oradea
    138. Lect. univ. dr. Renata Pop – Universitatea din Oradea
    139. Conf. univ.dr. Adela Bradea – Universitatea din Oradea
    140. Lect.univ.dr. Claudia Hanga – Universitatea din Oradea
    141. Lect. univ.dr. Claudia Pop – Universitatea din Oradea
    142. Prof. univ. dr. Dorin Opriş – Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
    143. Conf. univ. dr. Ioana Cristina Todor – Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
    144. Lect. univ. dr. Camelia Augusta Roșu – Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
    145. Prof. univ. dr. Dorin Herlo – Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad
    146. Prof. univ. dr. Alina Roman – Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad
    147. Prof. univ. dr. Gabriela Kelemen – Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad
    148. Conf. univ. dr. Tiberiu Dughi – Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad
    149. Conf. univ. dr. Anca Egerău – Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad
    150. Conf. univ. dr. Evelina Cornelia Balaş – Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad
    151. Conf. univ. dr. Camelia Bran – Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad
    152. Lect. univ. dr. Henrietta Torkos – Universitatea ”Aurel Vlaicu” din Arad
    153. Conf. univ. dr. Ana-Maria Aurelia Petrescu – Universitatea ”Valahia” din Târgoviște
    154. Conf. univ. dr. Luminița Mihaela Drăghicescu – Universitatea ”Valahia” din Târgoviște
    155. Lect. univ. dr. Ioana Stăncescu – Universitatea ”Valahia” din Târgoviște
    156. Lect. univ. dr. Elena-Ancuța Santi – Universitatea ”Valahia” din Târgoviște
    157. Prof. univ. dr. Venera-Mihaela Cojocariu – Universitatea ”Vasile Alecsandri” din Bacău
    158. Conf. univ. dr. Carmen-Violeta Popescu – Universitatea ”Vasile Alecsandri” din Bacău
    159. Conf. univ. dr. Lili Mâță – Universitatea ”Vasile Alecsandri” din Bacău
    160. Lect. univ. dr. Ioana Boghian – Universitatea “Vasile Alecsandri” din Bacău
    161. Conf. univ. dr. Otilia Clipa – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    162. Conf. univ. dr. Doina Maria Schipor – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    163. Conf. univ. dr. Aurora Adina Colomeischi – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    164. Conf. univ. dr. Daniela Jeder – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    165. Conf. univ. dr. Ioan Maxim – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    166. Conf. univ. dr. Nadia Laura Serdenciuc – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    167. Lect. univ. dr. Florin Domunco – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    168. Lect. univ. dr. Elena Bujorean – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    169. Lect. univ. dr. Monica Aneta Turturean – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    170. Lect. univ. dr. DIana Sinziana Duca – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    171. Lect. univ. dr. Liliana Bujor – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    172. Lect. univ. dr. Angela Andrei – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    173. Asist. univ. dr. Andreea Ursu – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    174. Asist. univ. drd. Ionela Bogdan – Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
    175. Prof. univ. dr. Mihai Puiu – Universitatea ”Titu Maiorescu” din București
    176. Lect. univ. dr. Manuela Cazan – Universitatea ”Titu Maiorescu” din București
    177. Lect. univ. dr. Sorin – Avram Vîrtop – Universitatea ”Constantin Brâncuși” din Târgu-Jiu
    178. Prof. univ. dr. Teodor Pătrăuță – Universitatea ”Vasile Goldiș” din Arad
    179. Conf. univ. dr. Vasile Ioan Pop – Universitatea ”Vasile Goldiș” din Arad
    180. Lect. univ.dr. Marta Vicol – Universitatea „Petre Andrei” din Iaşi
    181. Conf. univ. dr. Cristina Tulbure – Universitatea de Științele Vieții ”Regele Mihai I” din Timișoara
    182. Prof. univ. dr. Eugenia Maria Pasca – Universitatea Națională de Arte ”George Enescu” Iași
    183. Conf. univ. dr. Dorina Geta Iușcă – Universitatea Națională de Arte ”George Enescu” Iași
    184. Lect. univ. dr. Ana Maria Aprotosoaie Iftimi – Universitatea Națională de Arte ”George Enescu” Iași
    185. Lect. univ. dr. Ona Ionica Anghel – Universitatea Națională de Arte ”George Enescu” Iași
    186. Lect. univ. dr. Oana Gheorghe – Universitatea Națională de Arte din București
    187. Conf. univ. dr. Speranța Farca – Universitatea Națională de Arte din București
    188. Lect. univ. dr. Iulian Toma – Universitatea Națională de Arte din București
    189. Lect. univ. dr. Naiana Vatavu – Universitatea Națională de Arte din București
    190. Lect. univ. dr. Gabriela Voicu – Universitatea Națională de Arte din București
    191. Conf. univ. dr. Iulian Bogdan Voda – Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti
    192. Prof. univ. dr. Mihai Stanciu – Universitatea pentru Științele Vieții Iași
    193. Conf. univ. dr. Olguta Brezuleanu – Universitatea pentru Științele Vieții Iași
    194. Asist. univ. dr. Alina Sirghea – Universitatea pentru Științele Vieții Iași
    195. Prof. univ. dr. Emil Stan – Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
    196. Conf. univ. dr. Mihaela Gabriela Badea – Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
    197. Conf. univ. dr. Cristina Georgiana Safta – Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
    198. Asist. univ. dr. Gina Florentina Tudorache – Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
    199. Conf. univ. dr. Simona Georgiana Eftimie – Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
    200. Prof. univ. dr. Daniela-Teodora Chicioreanu – Universitatea Politehnica din București
    201. Prof. univ. dr. Laura Șerbănescu – Universitatea Politehnica din București
    202. Prof. univ. dr. Nicoleta Litoiu – Universitatea Politehnica din București
    203. Prof. univ. dr. Gabriela Oproiu – Universitatea Politehnica din București
    204. Conf. univ. dr. Ramona Cristina Balanescu – Universitatea Politehnica din București
    205. Conf. univ. dr. Gabriel Asandului – Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași
    206. Prof. univ. dr. Carmen Bal – Universitatea Tehnică din Cluj Napoca
    207. Conf. univ. dr. Liana Crișan-Tăușan – Universitatea Tehnică din Cluj Napoca
    208. Prof. univ. dr. Monica Maier – Universitatea Tehnică din Cluj Napoca, Centrul Univ. Nord din Baia Mare
    209. Lect. univ. dr. Florina Achim – Universitatea Tehnică din Cluj Napoca, Centrul Univ. Nord din Baia Mare
    210. Lect. univ. dr. Alina Boja – Universitatea Tehnică din Cluj Napoca, Centrul Univ. Nord din Baia Mare
    211. Lect. univ. dr. Zorica Triff – Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Centrul Univ. Nord din Baia Mare

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Sincere felicitări semnatarilor. Oare,Oare, Oare, rectorul UAV nu are curaj????Are alte…MOTIVE??? FINANTAREA IN RAPORT CU PERFORMANTELE SI CALITATEA DASCĂLILOR SE IMPUN PRIMORDIAL IN REDRESARE ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR ROMÂNESC. URGENT, URGENT,URGENT!

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    7 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.