marþi, 19 martie, 2024

Special Arad Logo

    Planuri pentru reabilitarea exterioară și interioară a Teatrului de Marionete

    de Raluca Medeleanu | 4 octombrie 2022, 11:45 AM | Administraţie | Topic special

    2

    Teatrul de Marionete (Google Street View)

    Printre cererile pe care le depune Primăria Arad în această perioadă în vederea obținerii unei finanțări prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), capitolul „Valul Renovării”, se află și un imobil care a fost trecut mulți ani cu vederea, deși e de o valoare incontestabilă, și care are nevoie mare de intervenție. Vorbim de Teatrul de Marionete, care o perioadă lungă de timp a fost singurul Teatru de Marionete din țară și unul dintre cele 5 din Europa.

    Acum, Primăria a pregătit documentele pentru a depune proiectul „Reabilitare termică clădire Teatrul de Marionete Arad”, în care ca parte eligibilă este renovarea exteriorului (inclusiv anveloparea termică, după standardele pe care le impune tipul de clădire) și schimbarea acoperișului. Pentru aceste lucrări, suma solicitată este de 4,6 milioane lei (fără TVA). Pe lângă acestea, se dorește și consolidarea pe partea de interior, pe care municipalitatea va fi nevoită să le facă din bugetul local, aici fiind inclus și peretele scenei si partea de interior a scenei, pentru care există întocmită o expertiză în acest sens.

    Deși în majoritatea timpului de la înființare, Teatrul de Marionete a funcționat ca instituție de sine stătătoare, în urmă cu câțiva ani aceasta a fost contopită cu Teatrul Clasic „Ioan Slavici”, fiind la ora actuală în subordinea conducerii acestuia.

    Contactat de Special Arad, directorul teatrului, Bogdan Costea, a spus că ultimele renovări interioare ale sălii Teatrului de Marionete au fost efectuate în perioada 1998-1999 și că ulterior a mai purtat discuții cu municipalitatea, pentru a solicita reabilitarea, în urmă 5 – 6 ani, pe atunci cu directorul tehnic din Primărie, dar că au rămas doar la stadiul de discuții „de principiu”. L-am întrebat și dacă există vreun „plan B” în cazul în care nu se va acorda această finanțare prin PNRR, iar Costea ne-a spus că în acel caz o să înainteze pe anul viitor o solicitare pentru o posibilă renovare, întrucât este o dorință evidentă de a reabilita imobilul, iar acest lucru nu e posibil să fie făcut direct de administrația teatrului, fiind o lucrare complexă, așa cum a fost și în cazul reabilitării Teatrului Clasic „Ioan Slavici”.

    „Lucrări de o asemenea anvergură țin de departamente de specialitate din Primărie. Noi putem, de exemplu, să ne asumăm renovarea unui hol, dar nu restaurarea sălii”, ne-a explicat Bogdan Costea.

    Spectacole de peste 70 de ani

    Teatrul de Marionete a început să funcționeze cu trei ani mai devreme de data stabilită oficial. Primul regizor și primul director al teatrului, Cristian Frangopol, a adunat în jurul său încă din 1948 tineri entuziaști cu care a hotărât să facă un teatru de marionete. Împreună cu aceștia au fost create și păpușile, sforile, costumele etc. Apoi, în 1951, a avut loc prima premieră, „Galoșul Fermecat”, marcând înființarea Teatrului de Marionete din Arad.

     

    Citește și: 

     Elena Gherghinescu Ziegler și-a lansat cartea despre istoria și amintirile dintr-una dintre cele mai valoroase, dar trecute cu vederea instituții din oraș: Teatrul de Marionete – Special Arad · ultimele știri din Arad

    • Maestrul păpușar Carmen Mărginean împlinește 40 de ani de Teatru de Marionete! Bucuria copiilor, anii de actorie și ignoranța administrației – Special Arad · ultimele știri din Arad

    • Festivalul Internațional de Teatru Clasic și Euromarionete revin cu ediții noi, după o pauză de doi ani – Special Arad · ultimele știri din Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Ca si de obicei,articolele tale ma incanta mereu,Raluca.Nu stiu cati ani ai,eu sunt nascut in 68…Mi-as dori,ca sa stii ca acest Teatru de Papusi,rebotezat de „Marionete”,era singurul din tara „pe sfori lungi”,manevrate din pod…Apoi,tot din lipsa de interes, lipsa bani pt.reparatii,factori de risc,actori si modernism..s-a trecut la „mana scurta”..Deja nu mai era acelasi lucru,aceeasi feerie din ochii celor mici…
      Am fost nelipsit pe cateva generatii…Pe mine m-au dus bunicii,parintii…Pe copiii mei 2000 si 2008,i-am dus noi dar mai ales bunica materna…Imi retraiam copilaria,pur si simplu..crede-ma..Ora 11,duminica,era sfanta!Prea a fost delasat si uitat teatrul ceilor mici…Ar fi cazul…Macar pentru traditie..Nu incerc sa epatez sau sa critic,doar ca nici macar piese noi nu mai apar…Aceleasi si aceleasi repetitive…Chiar nu se mai pune in scena nimic nou?Ce parere ai?Da..stiu ca exista anumite costuri de a pune in scena,decoruri,figurine,etc…Bani nu sunt,nu am nimic impotriva Filarmonicii sau Teatrului de Stat…dar acolo se gasesc mereu fonduri…Pai???

      +3 voturi
      +1
      -1
      • Mulțumesc pentru comentariul dumneavoastră. Am aflat multe detalii foarte interesante despre el când am făcut interviul cu doamna Mărginean, o doamnă cu adevărat deosebită, până atunci nu știam mare lucru, îl știam doar din copilărie când eram dusă cu grădinița la spectacole. Abia de la dumenaei și apoi de la alții am aflat ce instituție valoroasă este. Eu am 34 de ani, dacă tot ați întrebat, dar mă pasionează foarte mult tot ce însemană „vechi”, sunt eu așa un suflet mai „bătrân” probabil. Referitor la spectacole, cred că problema e că tocmai lumea nu știe valoarea lui, îl asociază doar cu copiii despre care lumea crede de regulă că oricum nu pricep ei mare lucru, deși e complet greșit. Mă bucur măcar că se va organiza și anul acesta Euromarionete. Era păcat să se renunțe și la acest festival

        0 voturi
        +1
        -1

    Scrie un comentariu

    2 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.