duminicã, 28 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Mult zgomot, multe hărți pentru Arad, multă birocrație, dar … tot pentru nimic

    de Raluca Medeleanu | 28 noiembrie 2023, 4:56 PM | Administraţie | Topic special

    1

    Str. N. Grigorescu, o stradă intens circulată din centru

    O nouă tranșă de hărți strategice de zgomot au fost aprobate în Consiliul Local Municipal, pe principiul „pentru că așa trebuie”. În baza lor urmează să fie întocmit un nou plan care să conțină măsuri clare pentru reducerea zgomotului în municipiul Arad.

    Acțiunile acestea au loc periodic, atât în municipiul nostru cât și în alte municipii din țară, pe ideea de a avea o strategie clară, la zi, care să fie un instrument cu care autoritățile locale pot lua măsuri de îmbunătățire a calității vieții cetățenilor. Actualele hărți strategice de zgomot pentru municipiul Arad au fost realizate în baza contractului din mai 2022, încheiat între Municipiul Arad și firma Enviro Consult SRL, iar apoi au primit avizul de la Agenția pentru Protecția Mediului Arad în octombrie 2023.

    Odată ce hărțile au fost aprobate în unanimitate de consilierii locali, în ședința de marți, 28 noiembrie, urmează ca în baza lor să fie întocmit și aprobat un nou planul de acțiune pentru gestionarea și reducerea zgomotului ambiant.

    La Arad, gălăgia depășește adesea maximul admis în directiva europeană de zgomot

    Special Arad a publicat, în 2022, un articol cu măsurători de zgomot efectuate în centrul Aradului, realizate cu un sistem de înregistrare a sunetului Tasi 695B, în urma cărora au rezultat chiar puseurile de 100 dB în miez de noapte, dublu față de maximul legal admis la nivel european. Conform directivei europene de zgomot 2002/49/ec, maximul legal admis la nivel european este de 50 decibeli noaptea și 55 decibeli ziua.

    analiza sunet septembrie 9

    (Notă: zgomot depășit cam peste tot 50, având „piscurile” la 100 și 105 db, în 9 septembrie 2022)

    Pe atunci, IPJ ne-a informat că aplica periodic câteva sancțiuni contravenționale celor care supraturau motorul autoturismelor / motocicletelor, în schimb Direcția Generală de Poliția Locală ne motiva că nu a aplicat astfel de sancțiuni, întrucât nu deținea aparatură pentru a realiza astfel de măsurători.

    Ulterior, Primăria a cumpărat în acest sens un sonometru pentru Poliția Locală, dar cu toate acestea, nu putem spune că s-ar fi ameliorat problema zgomotului în municipiu.

    Documente fără impact real, realizate doar „pentru că așa trebuie”

    Enviro Consult SRL, cea care a realizat noile hărți de combatere a zgomotului pentru Primăria Arad, este o firmă de specialitate din București care a mai întocmit și în trecut astfel de hărți, atât pentru Primăria Arad, cât și pentru altele din țară, precum Primăria Galați, Primăria Brașov, Primăria Oradea.

    Trebuie menționat că municipalitatea arădeană nu a aplicat niciuna dintre strategiile de reducere a poluării fonice propuse în programele anterioare, motivul invocat fiind „condițiile financiare”. Primăria explica la momentul votului hărții din 2021 că, deși nu s-au luat măsurile propuse în planul de acțiune, s-au luat anumite măsuri indirecte, care ar fi diminuat zgomotul, dintre care „reînnoirea parcului rulant de tramvaie, modernizarea tramei stradale și întreținerea suprafeței de rulare pentru traficul rutier”.

    Acum, la noul proiect ce vizează harta de zgomot, se constată că „măsurătorile efectuate evidențiază faptul că Aradul nu este un oraș foarte zgomotos”, acest lucru fiind pus pe seama achiziției noilor tramvaie și autobuze. Se menționează suplimentar că „unul dintre proiectele care va contribui major la diminuarea nivelului de zgomot din oraș prin devierea traficului este cel de amenajare a traseului de transport public de călători cu autobuzul, care va asigura legătura pe arterele urbane între zona UTA şi Str. Ştefan cel Mare”. 

    Dat fiind faptul că nici de atunci nu am observat vreo îmbunătățire reală în ceea ce privește zgomotul din municipiu, putem concluziona cu ușurință că și viitorul plan care va fi făcut în urma acestor noi hărți de analiză va fi doar un simplu teanc de documente uitate în dulapurile vreunui birou. Din păcate, nu este singurul exemplu de proiecte impuse de Uniunea Europeană cu scopul de a aduce un plusvaloare calității traiului cetățenilor, care se face doar pentru că trebuie, fără să aibă în fapt un impact real.

     

    Citește și: 

    Bună dimineața, Podgoria! 3.434 de mașini în 45 de minute! · Special Arad

    Aradul, asurzit de gălăgia infernală a motoarelor ambalate de teribiliști, în raliuri nocturne · Special Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    8 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.