sâmbãtã, 20 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Ioan Crișan, asasinat la comandă sau accident – ofițerii arădeni, aproape toți sub anonimat, vorbesc despre moartea omului de afaceri la 2 ani după tragedie

    Se împlinesc astăzi doi ani de când omul de afaceri Ioan Crișan și-a pierdut viața în urma exploziei mașinii sale, în parcarea magazinului Profi de pe Calea Aurel Vlaicu.

    Până în acest moment, ancheta Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și a polițiștilor din București, trimiși în Arad la câteva ore după explozie pentru a prelua cazul, a efectua cercetările și a-i aduce pe cei răspunzători în fața legii, nu a produs nimic tangibil.

    De doi ani de zile se „învârt” aceleași scenarii în mass media: mercenari din Serbia sau din Republica Moldova sau din Ucraina veniți la Arad pentru a-l ucide, la comandă, pe omul de afaceri Ioan Crișan, plasându-i un explozibil în mașină, sub scaunul șoferului. Mercenarii au fugit din România imediat după ce mașina lui Crișan a explodat, ori pe la frontiera Nădlac, ori pe la Moravița.

    În urmă cu trei săptămâni, procurorul general al României a fost întrebat de jurnaliști despre explozia de la Arad, iar acesta a oferit presei exact aceleași informații pe care Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, printr-un comunicat de presă, le-a oferit la un an de la explozie: că există un cerc de suspecți, că au fost audiate sute de persoane, că explozibilul a fost de mare putere etc.

    În lipsa informațiilor, am stat de vorbă cu cei care au intervenit la fața locului în dimineața exploziei încercând să aflăm mai multe despre cele întâmplate în fatidica zi de 29 mai 2021. Niciunul dintre cei cu care am stat de vorbă, toți ofițeri în diferite structuri ale MAI, nu au dorit să-și decline identitatea.

    Ce au văzut ei la fața locului, cum au perceput totul și cum au fost dați la o parte pentru a face loc specialiștilor de la București, specialiști care nu mai anchetaseră un asemenea caz – cum de altfel nu au anchetat nici polițiștii arădeni – însă au fost trimiși la Arad să rezolve cazul.

    Pompierii au intervenit primii la fața locului și au sesizat prezența unui cadavru în autoturismul care luase foc. După ce incendiul a fost stins, polițiștii au început cercetarea la fața locului.

    Procurorul de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Arad a decis, potrivit unuia dintre ofițerii cu are am vorbit, să nu se facă încadrarea juridică a faptei până nu se face expertiză în caz, „că poate e accident, poate nu, să nu vorbim fără noi, așa că criminaliștii s-au apucat de cercetarea la fața locului. Nici nu știu când ministrul de interne a apărut la televizor și a spus ca trimite cei mai buni investigatori de la București la Arad. În momentul acela ne-a subminat orice autoritate, adică a dat un semnal care spunea cumva «ăștia de la Arad sunt slabi».

    „Până a venit SRI la fața locului a fost tratat ca un accident. Ei au spus că a fost un explozibil în mașină. Am mers pe varianta că poate fi orice. Secretarul de stat Despescu a spus că trimite echipa complexă de la investigații criminale de la București la Arad pentru că rapoartele preliminare ale SRI spuneau că este o deflagrație prin explozie. «Preluăm noi, nu vă mai ocupați de nimic doar ne sprijiniți cu informații»”, ne-a povestit un alt ofițer arădean că le-a fost transmis dinspre Capitală.

    „Boss, l-au mierlit cu telefonul!”

    Unul dintre ofițerii arădeni cu care am vorbit își amintește că echipa de la București a găsit la locul exploziei bucăți din tastatura unui telefon „parcă Alcatel era sau ceva telefon asemănător, cu butoane și atunci unul dintre polițiștii din București a spus: «Boss, l-au mierlit cu telefonul!»”.

    Luni de zile după explozie s-au căutat informații, piste, ceva care să-l lege pe omul de afaceri Ioan Crișan de lumea crimei organizate, însă nu s-a găsit nimic. Pentru că altfel nu putea fi explicat faptul că i-a fost pusă o bombă în mașină.

    „Din cauza notorietății Aradului în ceea ce privește traficul de țigări s-a pus pe masă posibilitatea să i se tragă de acolo. Nu erau informații, nu am avut nici în trecut, că făcea trafic de țigări. Nu aveam motive să bănuim că i se trage de acolo. S-a făcut apel de către cei din București ca fiecare polițist din Arad care are informații, orice, cu privire la cazul Ioan Crișan, să le spună. Au fost foarte multe informații, toate au fost verificate parte de către polițiștii din Arad, parte dintre cei de la București. Au fost foarte multe scenarii, toate fiind citite în presă, iar apoi ne erau transmise drept informații. Toate informațiile/scenariile au fost verificate, niciuna nu a fost materializată”, își aduce aminte unul dintre ofițeri.

    Ioan Crișan nu era persoană de interes

    „Ioan Crișan nu era o persoană de interes”, au spus ofițerii arădeni cu care am stat de vorbă. Luni de zile, la Arad, au fost cei mai buni anchetatori din România. Nu s-a găsit nimic despre o legătură între Ioan Crișan și traficul de țigări de contrabandă, așa cum s-a vehiculat. „Pleci de la profilul victimei. Îi verifici activitățile din ultimii 15 ani și nu găsești nimic suspect. Luni de zile, la Arad, au fost angrenate forțe, anchetatori, obținere de informații. A fost verificată foarte bine toată viața și activitatea lui. Nu s-a găsit nimic care să conducă la rezultatul din 29 mai 2021”, spune celălalt ofițer.

    „Crișan nu era persoană de interes”, susține același lucru celălalt ofițer care își amintește traseul omului de afaceri din dimineața de 29 mai 2021: „A venit din Micălaca în dimineața aceea până în Vlaicu, unde a băut cafea. Apoi s-a dus la mașină să-i dea unuia de la bar un pește, apoi s-a urcat în mașină, apoi a pornit-o, a dat cu spatele în parcare, s-a produs explozia, iar apoi a luat foc”. Această rutină, băutul cafelei în Vlaicu, la barul de lângă magazinul Profi, Crișan o practica de foarte mult timp. Era o persoană retrasă, frecventa aceleași locuri și aceiași oameni, de ani la rând.

    Potrivit unuia dintre ofițerii cu care am vorbit, s-a încercat să se facă legătura între Crișan și traficul de țigări, mai exact cu Mladin. „Crișan făcea transporturi de marfă, ducea marfă dintr-o parte în cealalată, pe baza de comandă. A transportat o dată o încărcătura de borcane, spre exemplu, din Polonia și coincidența a făcut ca unul dintre camioanele prinse cu țigări de contrabandă în Arad, să aibă «capac» niște sticle, aduse din Italia”. Așa că anchetatorii de la București au făcut o legătură „pe care ei au vrut să o vadă și să o facă”.

    „Putea fi ca în cazul Moldovan și Răchită, doar că nu au găsit țapul ispășitor”, a spus un alt ofițer.

    „Nicio mașină nu a explodat niciodată în Arad”

    Un alt ofițer care a fost la fața locului în dimineața de 29 mai 2021 ne-a spus că ceea ce l-a surprins a fost faptul că podul pedalier aflat în interiorul mașinii prezenta deformări: „Existau deformări la partea de jos a mașinii, podul pedalier. De exemplu, scaunele sunt elemente de siguranță în mașini și sunt foarte bine fixate. În acest caz, spătarul scaunul șoferului era rupt și căzut pe bancheta din spate”. Ofițerul își amintește că nu i-a trecut prin gând că mașina a explodat „pentru că nicio mașină nu a explodat vreodată în Arad”.

    Este foarte complicat să explodeze o mașină fără un dispozitiv explozibil. Dacă te uiți la definiția exploziei vezi că undeva trebuie să fie o sursă sub presiune, pentru că dacă se rupe o conductă și curge benzină pe țeava de eșapament care e fierbinte aceasta ia foc, arde. Să ardă dedesubt și să explodeze rezervorul e destul de complicat”, spune ofițerul.

    Citește și: O dată la 8, 9 ani, Aradul devine scena unor crime care șochează întreaga țară: Traian Trifa, Abel Apostol și Ioan Crișan

    Pompierii care au stins incendiul au căutat în portbagajul mașinii un sistem GPL, ceva cu ajutorul căruia să explice explozia, însă partea din spate a mașinii era intactă. Apoi au trecut la capotă. Aici, motorul, în afara faptului că fuseseră topite câteva fire din cauza incendiului, nu părea să nu fie în regulă. Ulterior s-a stabilit că arderea cea mai puternică a fost sub scaunul șoferului, unde se suspectează că ar fi fost pus explozibilul.

    De ce să nu ne întrebăm dacă Ioan Crișan nu a luat încărcătura explozivă în habitaclu?

    Teodor Parasca, fost investigator Eulex și fost polițist, susține teoria amplasării explozibilului în partea din față a mașinii. „Deși nu e foarte ușor de deschis o astfel de mașină, ca Mercedesul în care a avut loc explozia, eu cred ca explozibilul a fost plasat în interior, dar problema se pune, deoarece am văzut în imagini, nu am văzut în realitate, faptul că a rămas cadavrul integru, cred că a fost pus undeva în partea mai din față. Putea să fie pus și în partea din spate și oarecum să fi torsionat scaunul și eventual să fi distrus podul pedalier”.

    „Putea fi pus în spate, în orice parte. Șoferul când vine și se așează niciodată nu controlează ce are sub scaun. A pornit cu mașina și atunci, printr-o formulă sau alta, printr-un mecanism de la distanță sau altfel, s-a declanșat. Ei, în momentul în care s-a declanșat a fost evident că înăuntrul habitaclului a fost încărcătura explozivă. Ați văzut că spre exterior au fost aruncate ușile, geamurile, toate celelalte”, a mai spus ofițerul.

    În ceea ce privește felul explozibilului, fostul investigator Eulex spune că „Nu e un mare secret faptul că dacă ar fi fost explozibil plastic ar fi fost un miros intens de plastic, fiind miros de praf de pușcă este posibil să fi fost explozibil din muniție neexplodată, spre exemplu, sau alte tipuri de explozibil puternic, ori eventual din cei folosiți la mine, la exploatări de resurse minerale, la demolări chiar, putea să fie orice. Oricum, experimentele judiciare și formula în care polițiștii au analizat după explozie ce au găsit va aduce la un rezultat și probabil că el este cunoscut de către cei îndrituiți să conducă cercetările”.

    Despre îndepărtarea polițiștilor arădeni din anchetă, fostul polițist spune că „în materie de explozii și de infracțiuni de acest gen nu sunt prea mulți în România care să aibă experiență și atunci mi se pare mie că nu au fost prea atenți cu polițiștii din Arad pentru că ei cunosc teritoriul și putea să aducă printr-un plus de efort mai multe informații în legătură cu investigațiile”.

    În opinia fostului investigator Eulex, varianta unui accident nu poate fi exclusă: „De ce să nu ne întrebăm dacă victima însăși nu a luat ea încărcătura explozivă în habitaclu? Dacă ea a luat-o? Nu putem exclude asta și vă asigur că investigatorii nu vor exclude o astfel de ipoteză”.

    Citește și: Explozia mașinii lui Ioan Crișan, din nou în atenție. Procurorul de la Înalta Curte, Romulus Varga, este în Arad

    Citește și: La un an de la asasinarea omului de afaceri Ioan Crișan, polițiștii nu au prins niciun suspect

    UPDATE 14 Asasinatul de la Arad. Percheziții la Crimatex, firma lui Ioan Crișan din Iratoșu

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    Scrie un comentariu

    3 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.