vineri, 19 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Întârzieri suplimentare la desemnarea unui nou operator de salubrizare în Arad, cauzate de modificări legislative și contestații

    de Raluca Medeleanu | 28 decembrie 2022, 4:01 PM | Administraţie | Topic special

    0

    Muncitori Retim, la Arad (foto arhivă)

    Pentru a lua măsuri suplimentare de siguranță în vederea evitării unei noi crize a gunoiului pe raza municipiului Arad, consilierii locali au aprobat în unanimitate, miercuri, 28 decembrie, un proiect de hotărâre care-i va permite ADI SIGD să desemneze pe o perioadă provizorie un alt operator de salubritate, până la încheierea tuturor procedurilor legate de licitația propriu-zisă care înregistrează întârzieri. Contractul cu Retim expiră în aprilie 2023. 

    Votul nu a fost obținut fără oarecare ceartă, în ședința de Comisii purtându-se o dispută între consilierul Florin Stana (USR) și Oana Țolea – reprezentant al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor (ADI SIGD) Arad, Stana reproșându-i că înainte de a porni licitația nu au fost făcute întâlniri cu firmele interesate prin care să se afle care ar fi tariful tolerat de acestea. Constatarea a produs o reacție puternică din partea Oanei Țolea, care a afirmat că decât să facă așa ceva ar prefera să-și depună demisia la zi. Menționăm că o astfel de măsură sugerată de consilier nu este legală, fiind încadrată la „trafic de influență”.

    Amintim că tariful inițial a fost stabilit, în urmă cu mai bine de 10 ani, în contractul de finanțare a Consiliului Județean, în care a fost stabilită o limită care nu poate fi depășită, dar care nu mai reflectă realitatea actuală. Atunci când se dorește actualizarea tarifelor, trebuie cerut acordul Ministerului. În 2020 a mai fost dată o aprobare de plan tarifar, dar raportată la doi ani în urmă, astfel că nici atunci nu a fost conformă. Acum, când este necesară o nouă licitație, s-a optat și pentru aducerea la zi a tarifelor. Acest acord a fost solicitat Ministerului în ianuarie 2022, însă răspunsul s-a lăsat mult așteptat, întocmirea documentației fiind pusă pe pauză pentru mai multe luni.

    Răspunsul ministerului a sosit abia la sfârșitul lunii mai 2022, însă actualizarea tarifului a fost aprobată doar în cazul consumatorilor casnici (majorare cu circa 2,80%, procent estimat de Minister că ar reprezenta inflația în 2020), fiind respinsă pentru cei non casnici. Acesta a fost și motivul pentru care Retim a depus imediat apoi contestație – ceea ce a blocat din nou licitația.

    Celelalte zone din județ sunt într-o situație și mai delicată decât municipiul

    Mai mult, acordul a fost primit sub condiția că această actualizare tarifară ar urma să intre în vigoare abia după ce se realizează atribuirea pentru toate zonele, nu doar zona 1 în care se află municipiul. Această specificație complică și mai mult situația, întrucât la licitațiile demarate de ADI SIGD pentru celelalte zone nu s-a înscris nicio firmă. Oana Țolea a explicat că au fost 5 licitații pe zona 2 și zona 5, dar că nimeni nu s-a înscris și că pe acest considerent s-a luat hotărârea ca zonele 2, 3 și 4 să se unească pentru a încerca să se atragă un singur operator pe o zonă mai extinsă.

    Situația critică în care se află restul zonelor din județ a fost expusă în nenumărate articole pe Special Arad, criza gunoiului fiind cauzată de-a lungul timpului tocmai de nemulțumirea operatorilor față de prețul mult prea mic care nu le acoperea cheltuielile. La ora actuală, toți operatorii care câștigaseră inițial licitațiile în celelalte zone din județ au rupt contractul, iar serviciul e asigurat prin desemnarea provizorie a unor firme în urma unor negocieri.

    Ordonanța de Urgență care a dat totul peste cap

    Revenind la situația din municipiu, după ce s-a rezolvat contestația depusă de Retim, lucrurile păreau că intră în linie dreaptă, însă în 30 septembrie 2022 Guvernul a emis o Ordonanță de Urgență (OUG 133) care modifica întregul sistem de salubrizare, din perspectiva tarifelor și a modalității de calcul, astfel că întregul caiet de sarcini aferent licitației publice a devenit neconform, iar ADI SIGD a trebuit să îl refacă de la zero. Aceste modificări au generat din nou contestații. De această dată, contestația a fost depusă în 16 decembrie 2022, de către firma Brantner din Cluj Napoca. Pe această cale, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a întrebat ADI SIGD dacă dorește suspendarea procedurii, însă Asociația a refuzat, sperând ca CNSC să soluționeze contestația până pe data de 10 ianuarie 2023, când este termenul de depunere a ofertelor. Dacă acesta va fi cazul, licitația își va urma cursul normal. Dacă nu, se vor acumula și mai multe întârzieri, timp în care trebuie asigurat totuși serviciul de salubrizare.

    Soluție de compromis: acțiunea de negociere în vederea desemnării unei firme provizorii

    Proiectul de hotărâre care a fost astfel supus la votul consilierilor în ședința din 28 decembrie va permite ADI SIGD începerea unei acțiuni de negociere prin care să desemneze o altă firmă provizorie, pe o perioadă de maxim un an.

    Important de avut în vedere este și că în acest timp există și o perioadă de mobilizare în care firma care va câștiga va trebui să încheie din nou toate contractele de salubrizare. Vorbim de 79.000 contracte de utilizatori casnici și 9300 contracte pe firme, în zona 1. Pentru aceasta, sunt puse la dispoziție 3 luni de zile, cu posibilitatea de prelungire încă 2 luni. Astfel, maxim 5 luni se „taie” din anul făcut pentru perioada de negociere și mai rămân la dispoziție 7 luni din acel an prevăzut în proiectul de hotărâre.

    O situație similară celei expuse în acest articol întâlnim și în cazul serviciului de deszăpezire și curățenia stradală (actualul contract dintre Primărie și Salubritate Deva expiră în 31 decembrie 2022), unde au fost acumulate întârzieri tot din cauza contestațiilor depuse de firme care participă la licitație. Și acolo s-a ales varianta provizorie a acțiunii de negociere.

    Rămâne de văzut, în ambele cazuri, când se va ajunge la finalizarea licitației publice. În urma desemnării oficiale a unui nou operator, în situația deszăpezirii și curățeniei stradale, noul contract va fi pe o perioadă de 4 ani. În cazul gunoiului menajer, noul contract va fi mai lung, pe o perioadă de 8 ani.

     

    Citește și:

     • Blocajele la licitație fac ca Aradul să fie din nou în impas cu serviciul de deszăpezire – Special Arad · ultimele știri din Arad

    •  Licitația pentru un nou operator de salubritate e blocată în instanță, însă ADI SIGD promite că Aradul nu va fi înghițit de gunoaie ca acum 4 ani – Special Arad · ultimele știri din Arad

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    8 + 8 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.