vineri, 21 iunie, 2024

Special Arad Logo

    Încetinitorul de particule – Când și unde am învățat să mint? Pe marginea discursului șefei de promoție de la Ineu

    de E. Nola | 11 iunie 2024, 8:42 AM | Încetinitorul de particule

    17

    (foto: MD Duran / Unsplash.com)

    Chiar dacă săptămâna trecută s-au întâmplat multe lucruri importante pentru lume, țară și Arad – și nu vorbesc aici neapărat de alegeri, ci de Festivalul Underground –, senzația de presă s-a întâmplat vineri, atunci când publicația la care scriu a prezentat discursul șefei de promoție din Ineu la festivitatea de absolvire.

    Discursul Iuliei Cociuba a făcut înconjurul țării, presa românească, pornind de la Special, a trăit o zi de febră în care comentariile au curs, majoritatea fiind de apreciere și felicitare a tinerei curajoase care a pus punctu pe i, spunând că școala unde a devenit șefă de promoție a învățat-o să mintă, să se prefacă și alte cele, fiind de fapt o instituție care în loc să educe, pervertește tânăra generație.

    E vorba, desigur, printr-o simplă extensie, nu doar de școala la care a învățat și a devenit șefă de promoție Iulia, ci de întreg sistemul educativ al țării, unul corupt, fals și care produce pe bandă rulantă pseudovalori.

    Să nu cădem în greșeală: școala românească – ca de altfel întregul sistem mondial al educației – suferă din plin, trecutul fiind întunecat – vedeți videoul final, un clip Pink Floyd celebru de peste jumătate de secol –, prezentul lichefiat în impostură, iar viitorul neclar și amenințător. Din acest punct de vedere, tânăra șefă de promoție din Ineu ar putea să aibă și dreptate, numai că realitatea este nițel mai complexă decât o poate surprinde un discurs de la o ceremonie de absolvire.

    DSC09409

    Și ca să nu mă bănuiți că, având în vedere trecutul meu de cadru didactic, încerc să o pun la punct pe șefa de promoție de la Ineu, vă mărturisesc că, așa cum bănuiți, probabil, am fost și eu elev și student înainte de a deveni profesor. Și asta în sistemul de jalnică amintire a socialismului biruitor.

    Dar nu am început să mint la școală, nici măcar la grădiniță. La grădiniță deja eram as în a mă preface că nu, nu eu am fost cel care i-am pus piedică fetiței din fața mea. Am învățat, așa cum învățăm cu toții, în familie. Cu mama era simplu, ea se bucura de orice care îi gâdila orgoliul matern, cu tata nițel mai greu. El se uita în ochii mei și îmi spunea verde în față: iarăși mă minți. Ba nu, încercam eu să contracarez, dar știam că am pierdut din nou.

    Dacă vreau să fiu sincer – și de ce n-aș fi, la vârsta mea minciuna ar fi un nonsens: eu la școală, la liceu, am hotărât să nu mai mint. Jucam fotbal la ora de educație fizică, un meci organizat ca lumea, dar fără arbitri, normal, în șapte, pe terenul de handbal, eu susținând, la un moment dat, că mingea pe care am preluat-o și din care am dat golul egalizator, nu ieșise afară înainte. De ce minți, mi-o întoarse cel mai bun fotbalist de pe teren care juca în echipa adversă. Nu mint, i-a răspuns eu măreț, fără să mă aștept la ce va urma. Adversarul a venit hotărât la mine și mi-a tras o palmă de era să cad pe jos. Am ieșit furios de pe teren. Cred că ochii mi s-au umplut de lacrimi pe care încercam să le ascund. Dar nu lovitura mă durea cel mai tare, ci conștiința faptului că știam că el are dreptate, iar eu am mințit. Atunci, departe de lumea dezlănțuită care tocmai juca fotbal, am hotărât să nu mai mint niciodată. Normal, nu am reușit să mă țin de promisiune fără rest, dar cred că atunci s-a întâmplat ceva decisiv pentru viața mea. Și, da, eram elev în cel mai la modă liceu din Arad. Un liceu de elită, cum era pe atunci, cu pretenții de multe ori aberante și care erau respectate doar de cei mai umili și „cuminți” elevi.

    Colegiul Național Preparandia Dimitrie Țichindeal

    Nu dau vina pe școală și nici nu ridic școala în slăvi, vreau doar să spun că minciuna, înrădăcinată în instinctul de conformare dintotdeauna, este un rezultat aproape firesc al conviețuirii sociale, un efect al supunerii necritice la regulile conviețuirii milenare. Iar maturizarea autentică este asumarea responsabilității pentru ceea ce spui, gândești și faci. Nu poți arunca vina pe alții pentru ce ai făcut sau ai spus tu. Indiferent de condiții. În fond, cam asta și este motivația pentru care bacalaureatul este un alt nume pentru examenul de maturitate.

    Și încă ceva: nu am ajuns șef de promoție, chiar am repetat un an și nu neapărat pentru că eram atât de slab la învățătură, ci mai mult pentru că nu mințeam, ba și mai mult, cam obrăznicuț, le mai și spuneam profilor mei lucruri care nu le conveneau. Dau un exemplu: când proful de desen tehnic m-a întrebat de ce nu am făcut desenul temă de casă, i-am răspuns simplu: nu am avut chef, urăsc desenul tehnic. Așa că nu fost nicio mirare atunci când am ajuns corigent la desen.

    Și doar în paranteză, dar una importantă aici: cel care m-a pălmuit, a venit la mine după oră și și-a cerut scuze. Am devenit prieteni cu adevărat.

    IULIA COCIUBA MIHAI VITEAZUL INEU

    Iar în cazul nostru, discursul „curajos” al șefei de promoție poartă în sine o contradicție copleșitoare. Este cât se poate de evident, chiar și pentru unul care nu cunoaște de aproape situația și actorii, așa cum sunt și eu, cel care vă scrie, că „discursul ceremonial” al Iuliei Cociuba s-a născut din tensiunea și frustrările care au acompaniat succesul ei, adică lupta pentru șefia de promoție.

    Ușurată de succesul ei final, a luat așa o hotărâre, mai mult răzbunătoare, să le spună verde în față celor care i-au pus piedici în acest efort. Iulia însă nu s-a gândit până la capăt. Până acolo unde apare întrebarea cheie: dacă în școală se minte, dacă școala te învață să minți, să mimezi și să te prefaci, oare șefia de promoție într-o astfel de școală nu este tot o minciună?

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. În anii comunismului când am făcut noi școala învățăm imediat după ce am învățat să vorbim că nu este voie să spunem nimănui ceea ce se discută în casă. Acasă bunicul înjura comuniștii care i-au luat pământul iar părinții mei erau amândoi secretar de partid, PCR, la locul de muncă. Am fost un elev nonconformist și de aceea am ajuns și eu corigentă, nu în liceu, în școala postliceală. Profesorii care plagiază pentru doctorat nu vor aprecia originalitatea, cei care predau ad literam comentariile altora vor penaliza orice încercare de interpretare originală, este boală veche în învătământului românesc.

      +12 voturi
      +1
      -1
    2. Este unul dintre mai multe cauze – „celor care i-au pus piedici” unul dintre faptele cauzei luptei strânse în cursa pentru șefia de promoție
      Lucrurile sunt ADEVĂRATE sau FALSE!. Potrivit cu aspectul sub care sunt privite!
      Nu numai copiii greșesc, greșesc și adulții…..
      A spune adevărul este util aceluia căruia i se spune, dar dezavantajos pentru acel care-l spune, fiindcă îşi atrage ura…. Pentru că riscă să fie înțeles greșit.
      Iulia o fii avut o zi cu pesimism ridicat fiindcă orice școală se mândrește când are un politician ca invitat #special pe care mai ascultă cineva. :))
      Festivitate de absolvire a clasei a XII-a creează dependență pentru personalitățile politice locale ” #ei sunt singurii care salvează tot”

      Oscar Wilde: Un pesimist este cineva care, atunci când trebuie să aleagă dintre două rele, le alege pe amândouă.
      – Pentru cine înțelege: „Megálott az a fránya idő a kecsketemetőben” – profesorul Gyekeny Ladislau („Acel moment ciudat când timpul din cimitirul de capre s-a oprit”)

      +5 voturi
      +1
      -1
    3. Notiunea timpului oprit in cimitirul de capre cu siguranta cunoaste Lajos, cat si pe regretatul prof de fizica GYL…are perfecta dreptate cand face concluzia finala…totul este o minciuna…cred ca sarmana fata/ nu stim daca era si autoarea textului prezentat/ se afla intr-o stare de frustratie specifica contemporana mai ales daca te gandesti care au ramas putinele valori pe care o scoala din Romania poate transmite viitorului, dincolo de note, competitii rezolvate/cumparate, preferinte in functie de orientare politica /vezi campania electorala, clipuri filmate în scoli cu profesori, directori sau alti functionari…/manuale si programe invechite neadaptate la cerintele moderne si nu in ultimul rand , parinti care cred ca iubitul copil trebuie sa urmeze un liceu urmat de o facultate de tiparire de diplome pe cand nu avem meseriasi in nici un domeniu….sper ca vorbele rostite de Iulia sa nu ramana doar un another brick in the wall…

      +5 voturi
      +1
      -1
    4. Profesore, nu ai inteles sau nu ai vrut sa intelegi mesajul domnisoarei.?! Scara valorii este complet rasturnata, este mult mai rau decit a fost inainte de 1989. Atunci, cu foarte putine exceptii, iti gaseai dreptatea, astazi mori cu ea in mina de cele mai multe ori. Sint mult prea multi prosti la butoane!

      +24 voturi
      +1
      -1
    5. Am învățat în acel liceu, majoritatea fiind și acum profesori. Nu sunt în învățământ și nici nu am prieteni printre cadrele didactice. Atacul ipocrit al elevei arată o proastă creștere și că „titlul” de șefă de promoție nu i se potrivește, că cele 3 sutimi diferență față de următoarea elevă chiar sunt nespus de valoroase, iar media ei finală nu este reală. De ce? Pentru că în 12 ani de școală nu a învățat bunul simț, să fie respectuoasă, mulțumitoare, să își exprime opiniile la momentul și timpul potrivit într-un mod adecvat.
      Ce s-a pierdut din vedere (iar cei din țară nu au cum să știe), este că acel discurs a fost vârful de lance al unui atac dus de alții împotriva doamne-i director (care este o persoană excepțională, capabilă în ceea ce face și cu examene și note luate pe bune cu 10). Faptul că eleva s-a lăsat manipulată și convinsă să intre într-o luptă care nu e a ei, denotă iar faptul că nu ea trebuia să țină acel discurs.
      Cu siguranță sunt și profesori care nu au ce căuta în învățământ, sau care au metode mult prea învechite, dar tot ce reclamă domnișoara trebuia să învețe în familie, iar școala doar să finiseze, dar se pare că sistemul nu a avut ce finisa…

      +9 voturi
      +1
      -1
    6. Dacă Statutul elevului sau ROFUIP nu prevede minciuna sau furtul ca fiind interzise (pentru a fi remediate sau sancționate) atunci se poate înțelege că sunt agreate și încurajate. Cine vrea să își facă de lucru le poate scoate ca și comportament jignitor și a făcut o observație individuală. Cine a făcut asta să mă caute să-l premiez cu o ciocolată.

      +3 voturi
      +1
      -1
    7. … echilibrat, scris din suflet, un exemplu al caii de mijloc, cea mai grea cale; in extreme cad toti, putin raman pe „drum”.Esenta zicerii dumneavoastra este dincolo de „linia orizontului”.Inca o data dati dovada de o intelegere profunda a unor fenomene sociale care trec pentru majoritate ca un glont pe langa ureche.O seara frumoasa si multa sanatate.

      +7 voturi
      +1
      -1
    8. == MINCIUNA E POLITICA DE STAT LA FANARIHOTZI DE 30+ ANI .== TOTUL E MINCIUNA –ISTORIE ECONOMIE STATISTICA SECURITATE NATZIONALA EDUCATZIE ETC == TINERII CRESC IN MINCIUNA COTIDIANA SI O CONSIDERA NORMALITATE PT CA NE VAD PE NOI CEI ADULTZI BALTIND IN MOCIRLA ASTA FARA SA LUAM ATITUDINE . == NE MINTZIM CA AVEM O TZARA DAR 42/100 DIN TERITORIU E VANDUT LA STRAINI == SCARBA MI E. – AKKADEMIA ROMULANA NU A LUAT NICIODATA ATITUDINE IMPOTRIVA PLAGIATELOR – SI UITE ASA APAR GUNOAIE UNIVERSITARE

      +1 voturi
      +1
      -1
    9. Suntem ipocriți. Suntem jalnici. Am ajuns , probabil , la unul din cele mai joase trepte ale decăderii societății.
      Un copil, un elev, pe care sistemul asta mizer l-a ridicat în fruntea lui, a avut curaj sa spună ca sistemul e defect. Rezultatul???în loc sa blamam sistemul, decidem elevul…(…….cezurat de redacție)
      Nimeni din invatamant, dintre cei cu putere de decizie nu vrea sa încurajeze valorile….dar aruncam cu noroi într un elev care și a spus oful….In elevii care se duc la scoala, dar pari ții plătesc mii de lei pe meditatii, pt ca școală nu ii mai învață nimic…dar profesorii vor mărire de salariu, cadouri și meditații…muuulte.

      +8 voturi
      +1
      -1
      • Fragmentul cu pricina a fost scos fiindca afirmati lucruri despre persoane concrete care nu pot fi confirmate. Pe de altă parte, a susține afirmațiile neverificate ale cuiva, doar ca să ne susținem propriile convingeri și fixuri este forma de bază a ipocriziei. În articolul la care comentați nu s-a susținut că sistemul de educație nu ar fi în criză. Dimpotrivă. Ceea ce s-a susținut este că afirmațiile șefei de promoție din Ineu scoase din context și multiplicate de cei care habar n-au de ce se întâmplă în realitate acolo este tot o formă a ipocriziei…

        +10 voturi
        +1
        -1
    10. Fără a avea nici o scuză pentru un sistem de învățământ cu totul perimat și jalnic, dar să ai pretenția, la sfârșitul liceului, că tu, ca persoană, ABIA LA ȘCOALĂ AI DESCOPERIT MICIUNA, mi se pare cea mai crasă dovadă de ipocrizie și de „bravadă ieftină”, după modelul multor „formatori de opinie”, care AR FACE ORICE ca să atragă atenția asupra lor.
      .
      Îmi pare rău c-o spun (m-am abținut până acum…), dar această „prestație” mi se pare o copie fidelă a ceea ce vedem zilnic la politicieni sau alte persoane publice care, ABIA DUPĂ CE IES (sau sunt scoși) din Sistem, încep să facă denunțurile și „desființarea” Sistemului, dar NU PÂNĂ AU FĂCUT PARTE din el !!!
      .
      Apreciam cu adevărat prestația domnișoarei, dacă făcea aceste afirmații (și cu exemple concrete), ÎN TIMPUL desfășurării activității sale școlare. Dar mă îndoiesc de faptul că avea atunci „tupeul” s-o facă …
      Vorba aia: „după război, mulți „eroi” apar!”
      .
      Faptul că aceste afirmații au avut o așa „trecere”, e doar din fuga și apetitul publicului, după senzațional și dupâ tot ce șochează !
      Majoritatea lucrurilor importante din viață noastra, care, de cele mai multe ori fac parte din „banalul cotidian”, le tratâm cu „ignor total” , deși ar fi vital ca să le băgăm în seamă…
      Cel mai recent exemplu este „mi-se-rupismul” celor aproximativ 50% dintre concetățenii noștri, de a-și rupe cel mult 30 de minute din viața lor „insinifiantă și mizeră”, pt a-și pune PROPRIA DECIZIE asupra celor pe mâna cărora le lasă următorii 4 ani din viața lor.
      Și nu mă luați cu „scuzele răsuflate și arhicunoscute”, că nu stau în piciore: dacă ai timp APOI, AI TIMP ca să-ți petreci zile întregi lamentându-te de cât de mizerabilă ne fac ALȚII viața, nu pățeai și nu te costa nimic (!!!) „dacă-ți încercai norocul”, cât dura jumătatea aia de oră, la vot…
      .
      Așa că, sincer, sunt sătul până peste cap de acești „dezvăluitori postum” ai problemelor descoperite cu mult timp în urmă, pe vremea când LE CONVENEA să facă parte din Sistem !
      .
      .
      PS: cineva de mai sus, spunea că, în anii comunismului, învățam de mici că nu e voie să vorbim și să spunem adevărul despre ce este în casa noastră …
      În primul rând, că NU DOAR ÎN ANII COMUNISMULUI, ci inclusiv ÎN PREZENT rămâne valabilă această regulă !
      Câți copii povestesc de veniturile ilegale ale părințior, de munca lor „la negru”, de duplicitatea religioasă a unora, de obținerea de folose necuvenite, etc. ???
      .
      În al doilea rând, oare unde învață un copil să mintă, prima dată, nu în familie….?
      Nu acolo învață să nu facă publice multe din secretele pe care toți le au într-o familie (și nu mă refer doar la cele „murdare” , ci și la cele intime, care e normal să nu fie „spălate în public”), deci unde descoperâ copilul miciuna…?
      Pt că, inclusiv OMITEREA unor adevărăruri din context, tot „minciună” se numește .
      .
      Deci, haideți să nu mai fim ipocriți și să nu mai pozăm în „fecioare neprihănite” DUPĂ ce ne-am bucurat deja de „plăcerile trupești” !

      +4 voturi
      +1
      -1
    11. Se pare că lucrurile sunt puțin mai profunde ! Discursul elevei nu a fost o surpriză chiar pt. toți … Priviți cu atenție clipul din punct de vedere tehnic , chiar și fără sonor (de 2-3 ori !), de obicei cel care filmează ar trebui să focalizeze atenția pe vorbitor, o va face doar după ce ia imagini cu mimica profesorilor luați în colimator așteptând reacții ! Totul a fost premeditat politic și lumea vorbește și cam știu cine stă în spate ! Păcat este un gest rușinos în spatele unui partid uneori se ascund persoane fără caracter, iar fata pe post de săgeată , făcută erou de moment cu scopul de a schimba conducerea școlii și în special directoarea ce a deranjat ulterior pe cine nu trebuia punând interesul școlii mai presus decât unele lucruri ce nu merită amintite aci ! Faptul că s-a ”dat un pic în sistem” este derută , important este scopul în sine ! Unii mai spun caută urma banilor …. Nu vorbesc de căile legale ale copilului de rezolvare a frustrărilor , ci de momentul ales ce este asemănător cu momentul unei nunți în care te ridici în picioare și spui la microfon vrute și nevrute despre mireasă , făcând-o cârpă de șters pe jos ! Pt. un om ce este dinafară răspunsul la întrebarea : de ce?! Este greu de digerat dacă se spune adevărul în clar ! Ne vom învăța și cu astfel de lucruri așa cum ni se pare normal să se plătească voturile mergând pe principiul că orice om are un preț pe care se vinde …

      +3 voturi
      +1
      -1
    12. Acum cateva zile am scris ca mi-am dat seama imediat ce a determinat-o sa tina un asemenea discurs aplaudat de catre colegi din cuvintele ei „stiu ca unii nu m-ati vrut aici”. Frica! Frica de a nu fi sefa! Ei, am ajuns sefa, chiar daca voi nu m-ati vrut! Parca imi rasunau in minte cuvintele lui Alexandru Lapusneanu „daca voi nu ma vreti, eu va vreau pre voi”.
      In viata facem alegeri: aleg sa mint sau aleg sa nu mint. Aleg sa castig corect sau incorect. Dupa parerea mea, doar lasii dau vina pe altii pentru esecul lor.

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    0 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.