vineri, 13 septembrie, 2024

Special Arad Logo

    Au început lucrările la noul pod feroviar peste Mureș. Ce previziuni triste există deja? Care sunt, din start, problemele?

    de Adriana Barbu | 10 august 2024, 9:00 AM | Știri Arad | Topic special

    6

    Se construiesc, chiar dacă în ritm de melc, câteva poduri peste Mureş la Arad. Cea mai nou demarată construcţie este podul feroviar peste Mureş, ce se va ridica în amonte de cel existent, o investiţie care face parte din lucrarea de modernizare a Căii ferate Caransebeș-Lugoj-Timișoara-Arad, finanţată prin PNRR. Deşi încă nu e vizibil, acest pod peste Mureş ar trebui să fie gata peste doi ani, mai exact în vara lui 2026.

    Niciunul dintre podurile şi pasajele realizate în ultimii 12 ani în Arad nu a fost finalizat în termenul contractual stabilit inițial, așa că ar fi o minune ca acesta să fie terminat la data stabilită. Cum stă exact treaba când vine vorba de noua lucrare, ne spun cei de la Pro Infrastructura, cei care monitorizează marile lucrări de infrastructură din România și comentează șansele lor de a se realiza în termenul asumat, pe baza realității din teren. Estimările acestora, de obicei negative, sunt foarte aproape de realitate.

    În viitor, cu aceeași viteză ca pe rutier, între Arad și Timișoara

    „Recent au început lucrările la noul pod peste Mureș de la Arad, principalul element de pe drumul critic al lotului 4 din proiectul modernizării căii ferate Caransebeș-Lugoj-Timișoara-Arad cu finanțare PNRR.

    Toate cele 4 loturi de la Arad și până la Caransebeș sunt proiectate la 160 km/h, iar linia va fi dublată pe întreaga lungime. Asta înseamnă că pe Arad-Timișoara va fi un timp de parcurs competitiv cu rutierul (Autostrada A1), atractiv pentru navetiști DACĂ vom avea și material rulant civilizat și cu frecvențe mari”, spun cei de la Pro Infrastructura, pe tema noului pod feroviar peste Mureș.

     

    pod feroviar peste Mures 2

    Fără posibilitatea transformării sale în tren motropolitan

    Totul bine și frumos până aici, doar că nici această investiţie nu a fost gândită în perspectivă, ci doar punctual, pe nevoile de la momentul în care ea a fost proiectată. Aşa că o dezvoltare ulterioară pe structura actualei investiţii, sau a celei deja existente, este aproape imposibilă.

    Faptul este menţionat de Pro Infastructura, care punctează: „Podul peste Mureș, împreună cu noul racord Aradul Nou-Arad, va asigura o centură feroviară de marfă, linie dublă prin estul orașului. Din păcate, firul simplu (și podul) existent Aradul Nou-Arad va rămâne simplu, ceea ce limitează dezvoltarea ulterioară a trenului metropolitan. Va fi și o oprire nouă în cartierul Micălaca. Opririle la bariera de pe DN7 din estul orașului vor fi eliminate cu un pasaj rutier care include o linie dublă de tramvai”.

    WeBuild, dar cel mai probabil nu până în 2026

    Cine execută lucrarea feroviară care include podul peste Mureş? „Tronsonul dintre Ronaț (Timișoara Nord-Vest) și Arad are aproape 55 kilometri și va fi executat de WeBuild cu semnalizare și centralizare ETCS de la Thales. Contractul a fost semnat în 17.11.2022, are ordin de începere dat în 16.12.2022 și prevede 6 luni de proiectare și 3 ani de execuție”.

    La final, cei de la Pro Infrastructura fac, aşa cum ne-au obişnuit, şi o prognoză, tristă:
    “Va fi o performanță dacă termenul contractual, iunie 2026, va fi respectat”.

    Din anul 2022 până acum

    Acum exact doi ani, 9 august 2022, CFR SA anunţa firma câștigătoare pentru modernizarea a 55 km de cale ferată dintre Arad și Timișoara, linia 310 în Mersul Trenurilor, contractul fiind semnat trei luni mai târziu. Cei 57 de kilometri dintre cele două oraşe erau parcurşi atunci, de către cel mai rapid tren, în 49 de minute şi în 108 minute de către cel mai lent. CFR promitea că, pe viitor, trenurile vor circula cu 160 km/oră, urmând ca să străbaţi cu acestea distanţa dintre cele două municipii într-un timp chiar mai scurt decât pe autostradă.

    Oferta câștigătoare pentru procedura de licitaţie publică lansată de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de modernizare pe secțiunea Ronaț Triaj – Arad (lotul 4), aferentă obiectivului de investiții “Modernizarea liniei CF Caransebeș – Timișoara – Aradˮ, pentru creșterea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru trenurile de marfă, fusese câştigată de Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – Timișoara – Arad Lot 4, suma alocată acestui contract fiind de 2.184.174.656,60 lei, fără TVA.

    Autorizația de construire a fost eliberată în luna aprilie 2024 de către Ministrul Transporturilor.

    Au trecut deja 24 din 42 de luni, alocate proiectării şi execuţiei

    Contractul urma să fie dus la îndeplinire în 102 luni: 42 de luni erau dedicate proiectării și execuției lucrării, iar următoarele 60 de luni perioadei de garanție a obiectivului. Au trecut mai bine de jumătate din cele 42 rezervate proiectării şi execuţiei, luni înghiţite în fapt de proiectare şi autorizare.

    Lucrarea trebuie, ca atare, îngrămădită în lunile rămase. Modernizarea Lotului 4 Ronaț Triaj Gr. D – Arad (55 km) include și modernizarea/reconfigurarea liniei CF Aradu Nou – Glogovăț (Vladimirescu – indicativ 220), pe o distanță de 7 kilometri. Pe traseul existent calea ferată este simplă, electrificată în timp ce, în urma lucrărilor, pe cea mai mare parte a tronsonului feroviar nou, calea se va dubla, traseul de cale ferată proiectat urmând a se contura în general pe amplasamentul existent al liniei CF. Calea ferată existentă între staţiile Aradu Nou și Arad se va menţine, cum aminteam mai sus, simplă.

    Fără trenuri de marfă prin Arad

    Vestea bună e legată de faptul că treburile de marfă nu vor mai intra în municipiu, pentru că, între staţiile Aradu Nou şi Glogovăţ, traseul existent al căii ferate (linia Aradu Nou – Glogovăţ) se va modifica și se va realiza un racord feroviar, care va asigura ocolirea Municipiului Arad de către acest tip de trenuri. Noul tronson feroviar proiectat între Aradu Nou şi Glogovăţ va traversa râul Mureş pe noul pod.

    Cum în proiect nu se aminteşte nimic de trenurile de călători, unul dintre visurile inspirate ale arădenilor, legat de eliminarea liniilor de tren din cartierul Micălaca şi înlocuirea zonei cu un parc pe lung, rămâne pe mai departe doar o fantezie.

    Ce lucrări sunt incluse în proiectul CFR

    Lucrarea CFR de acum include: lucrări de reconstrucție sau reparaţii/modernizare la 6 poduri, 30 podeţe, 7 treceri la nivel, 15 pasaje denivelate, 9 podeţe de descărcare, modernizarea instalațiilor de energoalimentare, a liniei de contact, telecomunicațiilor, semnalizării, centralizării, modernizarea clădirilor din staţiile şi haltele de mişcare de pe tronson (Sânandrei, Băile Călacea, Orţişoara, Vinga, Şag, P.M. Valea Viilor, Aradu Nou, Glogovăț, Micălaca), modernizarea reţelelor locale existente de conducte de distribuţie a apei şi de canalizare, care asigură racordarea tuturor consumatorilor branşaţi în prezent la staţiile CF, montarea de panouri fonoabsorbante, decontaminarea solului, amenajări de spații verzi, separatoare de hidrocarburi și bazine decantoare, garduri și panouri de protecție.

    Cine este Pro Infrastructura

    Pro Infrastructura este o asociație de drept privat, fără scop patrimonial, non-profit, non-guvernamentală și apolitică care acţionează „pentru a aduce transparență și responsabilitate în dezvoltarea infrastructurii de transport în România”.

    Potrivit descrierii de pe siteul lor, „Monitorizăm, împreună cu membrii comunităţii, prin filmări aeriene şi reportaje de la sol, marile şantiere de infrastructură din România, în special construcţia de autostrăzi. Scopul acestor acţiuni este de a demonstra modul în care se derulează contractele pentru obiectivele majore de investiţii şi de a aduce transparenţa în relaţia dintre autorităţi, constructori şi societatea civilă.”
    Pro Infrastructura a realizat peste 35 de filmări aeriene (începând cu 2012), în special cu autostrăzile din România.

    Citeşte şi:

    Filmare de pe șantierul porțiunii lipsă din autostrada care unește Aradul de Sibiu. De circulat ar trebui să se circule pe acest sector în decembrie 2026 | Video

    Ticăie ceasul pentru finalizarea podului hobanat de la capătul străzii Șaguna. În ce procent sunt realizate lucrările (Galerie foto)

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. 😂 – de fapt e „râsu’ – plânsu'”…
      2026…???
      .
      Nici în cele mai infantile basme, nu ai putea visa la un asemenea termen de finalizare !
      Poate, dacă schimbăm a 3-a cifră, din 2 în 3, ar mai putea fi un orizont de așteptare ceva mai realist, dar 2026…, nici măcar să se apuce de toate porțiunile n-o să fie în stare până atunci, dar să le mai și finalizeze …?!
      .
      .
      Acuma, serios, hai să lămuresc cum stă treaba cu termenele astea total nerealiste pt România si cu finanțările astea „nerabursabile”:
      1. Toate aceste termene sunt fixate CA SĂ NU POATĂ FI RESPECTATE, (dacă nu ați sesizat deja), pt că , ÎNTREAGA VECHE CLASĂ POLITICĂ românească (cu acoliții lor cu tot), sunt aserviți intereselor strict ale UE și DELOC ale României !!!
      De aceea și PNL și PSD , cu sateliții lor cu tot, sunt ținuți în brațe (mai pe față, mai mascat) , de UE.
      Subliniez: PSD , PNL & Co sunt răsfățații, NU România !!!
      .
      2. Cum naiba să nu-ți convină un stat care DOAR COTIZEAZĂ la Bugetul UE și-apoi, ca din „întâmplare” (?!) , pierde pe bandă rulantă majoritatea finanțărilor nerambursabile, dar, culmea, le câștigă cu generozitate PE CELE RAMBURSABILE , datoria României crescând mai ceva ca Făt-Frumos din poveste.
      Și-atunci, tu UE, cum să nu-ți convină la conducerea unui „stat-vasal” , o „conducere fanariotă”?
      .
      3. Haideți să ne amintim onest cronologia evenimentelor din România, din perioada ceaușistă:
      – la început Occidentul îl proslăvea pe Ceaușescu și îl răsfăța cu tot felul de invitații și colaborari (cum au făcut și cu Putin);
      – apoi, când relațiile s-au mai răcit, se făceu că nu văd cum ne chinuia pe noi, decât așa, formal, „de suprafață”, fără, însă să se implice mai serios în răsturnarea lui (bine, „scuze și explicații” se găsesc o mulțime, mai ales CÂND NU EȘTI INTERESAT să faci ceva!!!);
      – abia când „nebunul” se apropia vertiginos de A PLĂTII INTEGRAL DATORIA EXTERNĂ a României, așa CUM A PROMIS, abia atunci „debarcarea” lui Ceaușescu A DEVENT PRIORITARĂ pt Occident, dar până atunci nu ! (bine, apologeții „curților occidentale” nu vor recunoaște, în ruptul capului, acest adevăr evident și pt un copil, acesta fiind un subiect tabu pt ei).
      Pt că, deh…, „interesul poartă fesul”, exact ca și în cazul de față.
      .
      4. Și nu, nu sunt simple „coincidențe”!
      Schema de lucru e deja patentată:
      – ori oamenii ACTUALEI CLASE POLITICE nu sunt în stare (de fapt mai mult „bagă bețe-n roate”) să acceseze finanțări nerambursabile;
      – ori le „acceseză” , pt a da bine în ochii „prostimii”, la Alegeri, iar apoi le pierd, una după alta;
      – după ce „pierd” finanțările, ori se abandonează lucrările, aruncându-se la gunoi TOT CE S-A INVESTIT PÂNĂ ATUNCI;
      – ori se iau „la greu” ÎMPRUMUTURI RAMBURSABILE” , plătite apoi tot de prostul de român, pt care noi mai trebuie să și mulțumim, pt că au , cică, „dobânzi atractive, preferențiale” (sic!).
      .
      5. Iar „capacul” la imensul „bine” făcut românilor, de actula clasă politică, cu sprijinul UE, este oferirea ‘pe tavă” a acestor lucrări unor firme occidentale neserioase, multe FALIMENTARE, iar și în rarele ocazii când firmele au un CV decent, brusc, acestea își schimbă ritmul de lucru (în jos!) când lucrează pt România .
      …Însă și-l reiau, redevenind performante, LA COMANDA POLITICĂ de a servii, în preajma Alegerilor din România, aceeași veche clasă politică „fanariotă” și obedientă intereselor UE.
      Dar asta, DOAR până trec Alegerile …
      .
      PS: – nu, nu am un discurs nici naționalist și nici antioccidental , ci ANTI-„DINOZAURILOR” POLITICI fanarioți, din România, care AU DEMONSTRAT în toți acești ani faptul că nu au nici o legătură cu România sî nici cu poporul român, decât de a-și servii propriile interese (și-ale acoliților) pe spatele lor.
      În acest timp, orice politician din vechile țări UE, deservește în primul rând INTERESELE PROPRIEI ȚĂRI și abia apoi ale UE, fără să fie catalogat drept „naționalist” sau „antidemocratic” (vezi politicienii austrieci, francezi, olandezi, etc.).
      .
      – … iar, un exemplu mai bun decât ceea ce se întâmplă în Arad, nici nu trebuie: – să votezi ani la rând ACEEAȘI GAȘCĂ politicâ, dar să speri „că o să schimbe ceva”, și apoi să te mai și miri (după ce i-ai re-votat , din nou) CĂ NU S-A SCHIMBAT NIMIC , înseamnă să „nu fi cu toate țiglele pe casă” !

      +11 voturi
      +1
      -1
    2. Podul face parte din noul traseul al Culoarului ferovial paneuropean IV care va prelua tot traficul feroviar care tranziteaza Aradul . Intersectia la nivel si bariera cu DN 7 ( nu exista suficient spatiu pentru realizarea unui pasaj suprateran ) va nenoroci traficul rutier care si fara aportul masiv de nou trafic feroviar ( implicit timpi de bariera ) este la unele ore foarte aglomerat

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    8 + 1 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.