Au început lucrările la noul pod feroviar peste Mureș. Ce previziuni triste există deja? Care sunt, din start, problemele?
Se construiesc, chiar dacă în ritm de melc, câteva poduri peste Mureş la Arad. Cea mai nou demarată construcţie este podul feroviar peste Mureş, ce se va ridica în amonte de cel existent, o investiţie care face parte din lucrarea de modernizare a Căii ferate Caransebeș-Lugoj-Timișoara-Arad, finanţată prin PNRR. Deşi încă nu e vizibil, acest pod peste Mureş ar trebui să fie gata peste doi ani, mai exact în vara lui 2026.
Niciunul dintre podurile şi pasajele realizate în ultimii 12 ani în Arad nu a fost finalizat în termenul contractual stabilit inițial, așa că ar fi o minune ca acesta să fie terminat la data stabilită. Cum stă exact treaba când vine vorba de noua lucrare, ne spun cei de la Pro Infrastructura, cei care monitorizează marile lucrări de infrastructură din România și comentează șansele lor de a se realiza în termenul asumat, pe baza realității din teren. Estimările acestora, de obicei negative, sunt foarte aproape de realitate.
În viitor, cu aceeași viteză ca pe rutier, între Arad și Timișoara
„Recent au început lucrările la noul pod peste Mureș de la Arad, principalul element de pe drumul critic al lotului 4 din proiectul modernizării căii ferate Caransebeș-Lugoj-Timișoara-Arad cu finanțare PNRR.
Toate cele 4 loturi de la Arad și până la Caransebeș sunt proiectate la 160 km/h, iar linia va fi dublată pe întreaga lungime. Asta înseamnă că pe Arad-Timișoara va fi un timp de parcurs competitiv cu rutierul (Autostrada A1), atractiv pentru navetiști DACĂ vom avea și material rulant civilizat și cu frecvențe mari”, spun cei de la Pro Infrastructura, pe tema noului pod feroviar peste Mureș.
Fără posibilitatea transformării sale în tren motropolitan
Totul bine și frumos până aici, doar că nici această investiţie nu a fost gândită în perspectivă, ci doar punctual, pe nevoile de la momentul în care ea a fost proiectată. Aşa că o dezvoltare ulterioară pe structura actualei investiţii, sau a celei deja existente, este aproape imposibilă.
Faptul este menţionat de Pro Infastructura, care punctează: „Podul peste Mureș, împreună cu noul racord Aradul Nou-Arad, va asigura o centură feroviară de marfă, linie dublă prin estul orașului. Din păcate, firul simplu (și podul) existent Aradul Nou-Arad va rămâne simplu, ceea ce limitează dezvoltarea ulterioară a trenului metropolitan. Va fi și o oprire nouă în cartierul Micălaca. Opririle la bariera de pe DN7 din estul orașului vor fi eliminate cu un pasaj rutier care include o linie dublă de tramvai”.
WeBuild, dar cel mai probabil nu până în 2026
Cine execută lucrarea feroviară care include podul peste Mureş? „Tronsonul dintre Ronaț (Timișoara Nord-Vest) și Arad are aproape 55 kilometri și va fi executat de WeBuild cu semnalizare și centralizare ETCS de la Thales. Contractul a fost semnat în 17.11.2022, are ordin de începere dat în 16.12.2022 și prevede 6 luni de proiectare și 3 ani de execuție”.
La final, cei de la Pro Infrastructura fac, aşa cum ne-au obişnuit, şi o prognoză, tristă:
“Va fi o performanță dacă termenul contractual, iunie 2026, va fi respectat”.
Din anul 2022 până acum
Acum exact doi ani, 9 august 2022, CFR SA anunţa firma câștigătoare pentru modernizarea a 55 km de cale ferată dintre Arad și Timișoara, linia 310 în Mersul Trenurilor, contractul fiind semnat trei luni mai târziu. Cei 57 de kilometri dintre cele două oraşe erau parcurşi atunci, de către cel mai rapid tren, în 49 de minute şi în 108 minute de către cel mai lent. CFR promitea că, pe viitor, trenurile vor circula cu 160 km/oră, urmând ca să străbaţi cu acestea distanţa dintre cele două municipii într-un timp chiar mai scurt decât pe autostradă.
Oferta câștigătoare pentru procedura de licitaţie publică lansată de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de modernizare pe secțiunea Ronaț Triaj – Arad (lotul 4), aferentă obiectivului de investiții “Modernizarea liniei CF Caransebeș – Timișoara – Aradˮ, pentru creșterea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru trenurile de marfă, fusese câştigată de Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – Timișoara – Arad Lot 4, suma alocată acestui contract fiind de 2.184.174.656,60 lei, fără TVA.
Autorizația de construire a fost eliberată în luna aprilie 2024 de către Ministrul Transporturilor.
Au trecut deja 24 din 42 de luni, alocate proiectării şi execuţiei
Contractul urma să fie dus la îndeplinire în 102 luni: 42 de luni erau dedicate proiectării și execuției lucrării, iar următoarele 60 de luni perioadei de garanție a obiectivului. Au trecut mai bine de jumătate din cele 42 rezervate proiectării şi execuţiei, luni înghiţite în fapt de proiectare şi autorizare.
Lucrarea trebuie, ca atare, îngrămădită în lunile rămase. Modernizarea Lotului 4 Ronaț Triaj Gr. D – Arad (55 km) include și modernizarea/reconfigurarea liniei CF Aradu Nou – Glogovăț (Vladimirescu – indicativ 220), pe o distanță de 7 kilometri. Pe traseul existent calea ferată este simplă, electrificată în timp ce, în urma lucrărilor, pe cea mai mare parte a tronsonului feroviar nou, calea se va dubla, traseul de cale ferată proiectat urmând a se contura în general pe amplasamentul existent al liniei CF. Calea ferată existentă între staţiile Aradu Nou și Arad se va menţine, cum aminteam mai sus, simplă.
Fără trenuri de marfă prin Arad
Vestea bună e legată de faptul că treburile de marfă nu vor mai intra în municipiu, pentru că, între staţiile Aradu Nou şi Glogovăţ, traseul existent al căii ferate (linia Aradu Nou – Glogovăţ) se va modifica și se va realiza un racord feroviar, care va asigura ocolirea Municipiului Arad de către acest tip de trenuri. Noul tronson feroviar proiectat între Aradu Nou şi Glogovăţ va traversa râul Mureş pe noul pod.
Cum în proiect nu se aminteşte nimic de trenurile de călători, unul dintre visurile inspirate ale arădenilor, legat de eliminarea liniilor de tren din cartierul Micălaca şi înlocuirea zonei cu un parc pe lung, rămâne pe mai departe doar o fantezie.
Ce lucrări sunt incluse în proiectul CFR
Lucrarea CFR de acum include: lucrări de reconstrucție sau reparaţii/modernizare la 6 poduri, 30 podeţe, 7 treceri la nivel, 15 pasaje denivelate, 9 podeţe de descărcare, modernizarea instalațiilor de energoalimentare, a liniei de contact, telecomunicațiilor, semnalizării, centralizării, modernizarea clădirilor din staţiile şi haltele de mişcare de pe tronson (Sânandrei, Băile Călacea, Orţişoara, Vinga, Şag, P.M. Valea Viilor, Aradu Nou, Glogovăț, Micălaca), modernizarea reţelelor locale existente de conducte de distribuţie a apei şi de canalizare, care asigură racordarea tuturor consumatorilor branşaţi în prezent la staţiile CF, montarea de panouri fonoabsorbante, decontaminarea solului, amenajări de spații verzi, separatoare de hidrocarburi și bazine decantoare, garduri și panouri de protecție.
Cine este Pro Infrastructura
Pro Infrastructura este o asociație de drept privat, fără scop patrimonial, non-profit, non-guvernamentală și apolitică care acţionează „pentru a aduce transparență și responsabilitate în dezvoltarea infrastructurii de transport în România”.
Potrivit descrierii de pe siteul lor, „Monitorizăm, împreună cu membrii comunităţii, prin filmări aeriene şi reportaje de la sol, marile şantiere de infrastructură din România, în special construcţia de autostrăzi. Scopul acestor acţiuni este de a demonstra modul în care se derulează contractele pentru obiectivele majore de investiţii şi de a aduce transparenţa în relaţia dintre autorităţi, constructori şi societatea civilă.”
Pro Infrastructura a realizat peste 35 de filmări aeriene (începând cu 2012), în special cu autostrăzile din România.
Citeşte şi:
Comentariile portalului
votati iar PNL!...sau PSD...ca sunt siamezi in comportament.
Cele mai bune au ales cele mai proaste nu au preocupări de ăstea. Trebuia data o lege pt toti
Uauuuu....! Abia acum am apucat să citesc INVESTIGAȚIA!!! . 👏👏👏 Excelentă anchetă. Nota 10+++ !👍👍👍 . Nu, că mi-aș face iluzia că se va întămpla ceva: - instituțiile statului, sunt de mult (...)