vineri, 13 septembrie, 2024

Special Arad Logo

    Filmare de pe șantierul porțiunii lipsă din autostrada care unește Aradul de Sibiu. De circulat ar trebui să se circule pe acest sector în decembrie 2026 | Video

    de Adriana Barbu | 1 august 2024, 7:45 PM | Știri Arad | Topic special

    3

    Se muncește, în sfârșit, pe porțiunea lipsă de autostradă dintre Arad și Sibiu, secțiunea Margina-Coveșdia (Holdea). Dovada că se muncește a fost adusă de DRDP Timișoara pe facebook, într-un filmuleţ de peste 2 minute, realizat cu drona, de-a lungul celor 9,13 kilometri care lipsesc pentru a putea merge doar pe autostradă de la Sibiu la Viena.

    Muncitori pe şantierul autostrăzii lipsă

    În postarea care însoțește videoul, DRDP Timișoara precizează: „Imagini de pe șantierul autostrăzii #A1 Lugoj- Deva, secțiunea Margina – Holdea. 🏗️ Se lucrează la forajele pentru pasajul care va traversa calea ferată Lugoj – Ilia, la amenajarea accesului pentru utilaje pe drumurile tehnologice și aprovizionarea cu materiale. Pe șantier sunt circa 150 de persoane, muncitori și ingineri”.

    Peste 20.000 de vizualizări a adunat filmul drumarilor în nici şase ore de la postare, dar şi numeroase comentarii critice şi ironii.

    Cele mai multe au avut de a face cu numărul muncitorilor de pe șantier, mulți dintre cei care au comentat la postare întrebându-se dacă nu cumva cei de la DRDP Timișoara i-au numărat de două sau mai multe ori pe cei de la fața locului, ca să ajungă la acel număr.

    autostrada marginea holdea 3

    Trei ani pentru nici 10 kilometri de autostradă

    Au fost și câteva felicitări pentru faptul că, în sfârșit, a demarat șantierul de aici, dar au fost și utilizatori ai rețelei sociale care s-au întrebat când va începe șantierul pe cea mai grea porțiune a acestei secțiuni – tunelele şi când va fi gata.

    Ca răspuns la una dintre întrebările din comentarii, DRDP Timișoara a precizat că termenul contractual pentru acest tronson de autostradă este decembrie 2026. Ministrul Transporturilor promitea, însă, în diverse intervenții și declarații, că inaugurarea ar putea avea loc mult mai curând. Un alt comentator a adăugat, după precizarea oficială: „Ai de capul nostru, aproape trei ani pentru 10 kilometri de autostradă”, în timp ce un altul a amintit faptul că sunt „vreo 2 km de tunel”.

    Trei ore pe nici 13 kilometri de drum naţional

    „Acest şantier este singurul care întrerupe legătura dintre Sibiu și Viena pe drumul de mare viteză. Autoritățile din România trebuiau să își facă datoria ca la carte într-un timp cât mai scurt pentru a duce la final această lucrare”, a indicat un alt comentator realitatea dureroasă de aici.

    În ultimele săptămâni, realitatea a fost una şi mai dură pe secţiunea lipsă de autostradă. Circulația pe drumul național care ține locul celor nici 10 km de autostradă a devenit un infern în condițiile în care CNADNR Timișoara a decis să reasfalteze drumul. Cei care nu au ales variantele ocolitoare, precum Valea Mureșului, s-au văzut blocați între Marginea și Holdea. Un drum lung de nici 13 kilometri era parcurs uneori și în trei ore. Au fost mulți care au încercat să găsească, în atare condiții, drumuri forestiere ca să evadeze din infernul de pe Marginea- Holdea.

    Lucrările de refacere a covorului asfaltic pe acest drum erau programate a avea loc noaptea, dar au bulversat circulația și în timpul zilei.

    Totuși, de apreciat a fost faptul că acestea au fost programate a se finaliza în noaptea de 25/26 iulie şi, chiar în acea noapte, DRDP Timișoara a și postat filmări cu faptul că se circulă deja fără probleme pe drumul proaspăt asfaltat. Marcajele rutiere nu erau însă executate, aşa că mai ales noaptea drumul a rămas tot o aventură.

    Avizul pentru tunelurile de pe autostradă, în aşteptare

    Tot din comentarii aflăm și că veștile nu sunt dintre cele mai bune când vine vorba de tunelurile de pe acest segment de autostradă, tuneluri care au dat bătăi de cap tuturor și care sunt vinovate și pentru reluarea licitației de execuție pe această secțiune.

    „Legat de tuneluri tot nimic? Domnul ministru spunea la sfârșit de mai ca în maxim 2 săptămâni se depune proiectul pentru emiterea autorizației. Și au trecut 2 luni”, amintește un utilizator, iar răspunsul DRDP Timișoara e prompt, dar trist: „Așteptăm…”.

    autostrada marginea holdea 2

    Câteva date despre contractul pentru Marginea-Holdea

    UMB, firma lui Dorinel Umbrărescu, a semnat contractul de execuție pentru lotul Margina- Coveşdia (Holdea), secţiunea lipsă din autostrada Arad-Sibiu, în 14 octombrie 2022 la Timişoara. Lucrările a fost anunțate a demara în primăvara acestui an, urmând a fi finalizate în 2026, în pofida faptului că vorbim de nici 10 kilometri de autostradă. Porţiunea lipsă de autostradă a fost licitată şi în trecut, având atunci termenul de finalizare 2020. Celebrele tuneluri și invocarea regulilor prea stricte cu privire la mediu și protecția animalelor (urși, în acest caz) au amânat şi apoi anulat intervenţiile aici.

    Acum, ordinul pentru etapa de proiectare, stabilită la 11 luni, a fost emis pe 5 decembrie 2022, organizarea de şantier a început în primăvara acestui an, utilajele au apărut pe tronsonul lipsă tot în primăvară, iar în iulie în sfârșit au apărut și muncitorii pe șantier. Între timp, firma a căutat mineri pentru săparea tunelurilor, anunțurile de angajare fiind publicate și pe facebook.

    Termenul de execuţie a secțiunii lipsă de doar 9,13 km, cu cele două tuneluri dintre Margina și Holdea (2,13 kilometri de tunel forat cu două galerii unidirecționale, prevăzute pe fiecare cale de circulație cu o platformă de 11,25 m) a fost stabilit între părțile contractante la 34 de luni, suma parafată pentru întreg proiectul fiind calculată la 1, 826 de miliarde de lei (fără TVA), banii fiind alocați în mare prin PNRR.

    Garanție de 10 ani pe secțiunea de autostradă lipsă

    Speranțele ministrului Transporturilor, Sorin Grindneanu, erau legate de faptul că şi acest şantier va fi finalizat de compania lui Umbrărescu mai repede decât termenul prevăzut în contract. Firma românească a licitat şi câştigat acest lot de autostradă (lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva) în asociere – S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o –, urmând să execute întreaga lucrare în 45 de luni (11 de proiectare, 34 pentru execuţie), lucrarea având o garanţie de 10 ani.

    Citeşte şi:

    Se caută mineri pentru porţiunea de autostradă lipsă dintre Arad şi Sibiu

    Vor începe lucrările pe segmentul lipsă din Autostrada Vestului, între Margina și Holdea

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Frumos documentat articol. Păcat că nu ține loc de Autostradă!
      .
      Și 2 observații:
      1. Da , „se lucrează” pe bucata lipsă… Dar asta e mobilizare când vrei să faci și două tuneluri de peste 2km fiecare?
      Păi, cu așa „mobilizare” , nici în 2030 n-o fi gata porțiunea!
      .
      2. N-au ieșit „Autorizațiile de construcție” încă…???
      Deci:
      – 14.10.2022 – Semnat Contractul (în sfârșit, după aprox 8 ani de la finalizarea restului Autostrazii).
      – 05.12.2022 – Ordinul pt începerea Proiectării, care ar trebui să fie gata în 11 luni. – destul de prompt Ordinul și destul de acceptabil termenul pt Proiectare.
      – 05.10.2023 – ar trebui să fie gata Proiectarea, dar …SURPRIZĂĂĂ… (oare ?!), nu e …!
      – final de 05.2024 – Promisiunea că în 2 săptămâni e cata Proiectul (deci cu 6 luni întârziere).
      – 01.08.2024 – încă nu sunt emise Autorizațiile de construcție !
      …..
      …..
      01.05.2030 – pe șantierul tunelurilor încă se lucrează „cu spor” și angajametul ferm că, în viitorul Cincinal va fi gata.
      – 01.11.2035 – se fac ultimele retușuri și eliberarea Organizării de șantier.
      – 01.12.2035 – întreaga clasă politică a țării prezentș la tăierea panglicii de la intrarea în tuneluri.
      TOȚI ÎȘI ASUMĂ MERITELE (deși unii nici nu erau născuți când s-a început Autostrada!).
      Între timp se primește informația că întreaga Autostradă Nădlac – Sibiu trebuie să intre în REPARAȚIE CAPITALĂ datorită nenumăratelor petice, gropi, surpări și tasări.
      Se organizează o nouă licitație pt Reparația capitală…
      Se contestă…
      Se așteaptă…
      … and never ending stories !

      +4 voturi
      +1
      -1
    2. Nu mai trebuie amintit Aradul în aceasta autostrada când ea intra tangențial în județ și coteste spre Tm Lugoj ca apoi sa se curbeze spre Deva. Ce autostrada e asta cu atâtea ocolișuri, in toate tarile autostrada e cat mai dreapta,pute a grindeanu aici,mana lui e aici ca și la podul de la braila

      0 voturi
      +1
      -1
    3. Pasiune mare a primarilor, presedintilor CJ, ministrilor MT pentru lucrarile de drumuri. Fac vizite nenumarate pe santiere sa vada cum izvorasc bani
      din piatra seaca. Straturi turnate mai subtiri si incasate mai groase. Piatra concasata de cariera de munte inlocuita cu pietris de rau la 1/2 din pret.
      Rezulta mari economii si constructorii pot fi foarte darnici, dau mari comisioane.

      0 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    9 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.