„Profitul va scădea efectiv spre zero!”. Firmele se tem de noile taxe și impozite propuse de Primăria Arad
Draftul proiectului de hotărâre publicat de Primăria Municipiului Arad prin care se arată modificările planificate la taxele și impozitele locale a creat panică în rândul mai multor întreprinderi mijlocii și mici din Arad, care deja se află în impas financiar. Din cauza presiunilor economice de la nivel național, unele au pus lacătul pe ușă, altele au vândut afacerea. Pentru cele care încă sunt în activitate, plăți mai mari ar avea un impact major. Unul negativ.
Primarul Călin Bibarț a subliniat că la Arad taxele și impozitele nu au mai crescut de 8 ani și a justificat aceste creșteri prin rata inflației și cu valul de scumpiri resimțite la nivel național.
După ce prima variantă a draft-ului a fost pusă la transparență decizională, potrivit legii, cetățenii și-au putut trimite (și încă pot) sugestiile pe formularul special de pe site-ul Primăriei.
Dintre modificările care apăreau în draft, s-a putut observa o creștere cu 60% la impozitul pentru mașini cu motoare până în 2000 cmc, respectiv de 11% pentru mașini cu motoare peste 2001 cmc. Mai mult, s-a inserat pentru prima oară impozit și pentru mașinile de tip hibrid, întrucât au capacitate cilindrică.
Majorări de 50% pentru persoanele juridice
Creșteri considerabile s-au propus și la terenurile și clădirile persoanelor juridice, un lucru care afectează mai ales întreprinderile mijlocii și mici. Primăria a aplicat această creștere în baza legii 227/2015 art 489, care îi dă dreptul să crească acest procent cu 50%, adică în loc de 1,3% să fie până la 1,95%.
Mai multe firme din Arad și-au exprimat nemulțumirea față de impactul negativ pe care îl va aduce această creștere a impozitelor pentru persoanele juridice. Asociația intreprinderilor mici și mijlocii a solicitat o creștere cu numai 10%, adică o cotă de 1,43%.
Firmele arădene sunt în impas
Ca rezultat al creșterii prețurilor la nivel național, unii dintre patronii arădeni s-au văzut nevoiți să își închidă business-urile. De exemplu, o firmă de confecții, care avea sute de angajați, și-a închis complet porțile. Alți patroni au ajuns să-și vândă business-urile, așa cum a fost cazul unei rețele de magazine de instalații din Arad.
Chiar dacă la Arad taxele și impozitele nu au crescut în ultimii 8 ani, firmele au plătit pe an ce trece tot mai mult, din cauza reevaluărilor. Deși cota de impozitare de 1,3% a rămas neschimbată, companiile sunt obligate să facă reevaluări din 5 în 5 ani, iar clădirile se reevaluează mult mai mult față de valoarea de inventar sau de recepția făcută. Astfel că acel 1,3% nu se mai aplică la suma inițială, ci reevaluarea duce pragul de impozitare la un nivel superior cheltuielii inițiale.
Din această cauză, firmele au fost presate cu cheltuieli tot mai mari, iar o creștere în plus, cea a procentului la impozit, ar avea urmări devastatoare asupra profitului pe care îl poate înregistra o firmă.
„Nu poți să legi un procent strict de o lege care îți permite să-l crești. În momentul în care vrei să-l crești, trebuie să vezi contextul economic. Firmele sunt în scădere cu profitul – în afară de cele care lucrează cu statul -, dar firmele normale deja sunt în scădere. În primele luni ale anului deja se înregistrează 10% scădere. Per ansamblu se vede. La construcții a scăzut cu 40%, de exemplu, iar construcțiile trag după ele tot. Firmele sunt în scăderea profiturilor și tu vii să mărești taxele? Crește și gazul, curentul, apa, iar tu poți doar reduce angajații și nu e o soluție. Sunt oameni la mijloc, lucrezi cu ei de zeci de ani, dar dacă nu îți acoperi cheltuielile, nimeni nu vrea să își închidă firma pentru a da salariile. Sunt firme care deja s-au închis, au avut 80 oameni, au ajuns apoi la 50 și apoi s-au închis complet”, ne-a spus un patron.
„Nu cred că va duce la falimente, dar categoric este o povară însemnată. Oricum este aberant să aduci asemenea măsuri. Nimeni nu prevede în vreun plan de afaceri creșteri semnificativ mai mari decât inflația”, ne-a spus un administrator de IMM.
„Din 4 ani, un an lucrez exclusiv ca să-mi plătesc taxele la Primărie pe 4 ani!”
Una dintre managerele unei firme din Arad ne-a transmis un calcul prin care ne semnalează că, din profitul obținut în 4 ani, cel obținut dintr-un an întreg ajunge la Primărie pe taxele de terenuri, clădiri și mașini: din 630.000 lei profit net achită la Primărie un impozit de 145.000 lei, iar asta la ora actuală, fără majorările preconizate de municipalitate.
„Din 4 ani, un an lucrez exclusiv ca să-mi plătesc taxele la Primărie. Adică 23% din profitul net reprezintă taxele la Primărie, ceea ce înseamnă că un an îl lucrez doar ca să plătesc la Primărie. Profitul meu pe un an e mâncat de taxele la Primărie pe 4 ani. Dacă va fi aprobat proiectul de hotărâre cu tot cu scumpirile astea, va înseamna scăderea profiturilor efectiv spre zero. Ca să nu mai zic că am deja doi angajați care au optat să plece de la mine ca să lucreze în sistemul de stat…”, ne-a spus managera unei IMM.
Această problemă ne-a confirmat-o și un alt administrator al unei firme arădene, care simte deja povara cotei actuale, care la Arad este la maximul admis din lege încă de când a fost stabilită în urmă cu 8 ani. În acest context, în baza Ordonanței, Primăria a decis din nou să opteze să atingă noul prag de maxim.
„Ne-ar afecta foarte mult, la fel ca pe mulți alți proprietari. Practic sunt două majorări care ne-ar afecta: una este majorarea impozitelor cu rata inflației, care să zicem că este normală și rezonabilă, dar al doilea element este majorarea cu cota adițională de 50% pentru anul 2025 a impozitelor locale pentru persoanele juridice. Asta înseamnă că dacă acum am un impozit pe clădiri de 80.000 lei, pentru anul următor ar trebui să plătesc 120.000 lei la Primărie, asta dacă se ajunge la nivelul maxim admis de lege. În plus de asta, în ultimii ani a mai fost o majorare oarecum implicită, o creștere a impozitelor, din cauză că s-au schimbat indicii de evaluare a valorii clădirilor. Și acum se încearcă, cel puțin cum reiese din proiectul de Consiliu Municipal din 6 august, că se preconizează o mărire cu o cotă adițională de 50%”.
Ca o consecință, administratorul ne-a declarat că va fi nevoit să facă disponibilizări.
„Nu o să mai putem face nici modernizări, reparații. Din contră, ne gândim să facem reduceri de personal”
„Este imens! Ne va afecta destul de mult. Ne va crește obligațiile, costurile noastre, într-o anumită parte și nu o să mai putem face nici modernizări, reparații, creșteri salariale. Din contră, noi ne-am gândit să facem reduceri de personal, să scădem măcar acolo din costurile cu salariile. La nivel general local va duce la încetinirea activității economice! Nu știm cum o să reacționeze factorii decizionali. În mod normal, dacă vor să echilibreze bugetul local, se face prin reducerea costurilor de funcționare, prin urmărirea calității lucrărilor, adică dacă se cheltuiesc niște bani, să nu se mai revină după aceea pentru reparații o perioadă de timp. Doar reducerile de personal și de cheltuieli materiale pot fi pe termen scurt. Celelalte cheltuieli se fac pe termen mediu și implică o gândire economică și administrativă. Dar cu siguranță nu este o soluție să se spună că bugetul local nu are bani și trebuie să mărim impozitele. Pentru că nu este asta în logica lucrurilor. Așa, oricum putem face cheltuieli oricât de mari, să creștem bugetul oricât de mult, pentru că apoi spunem că nu avem bani și trebuie să mărim impozitele. Nu este logic să fie așa. Nu este acceptabil și cetățenii ar trebui să fie puțin mai alerți și să spună părerea”, ne-a spus administratorul.
Proiectul cu taxele și impozitele noi, încă în dezbatere
Am solicitat un punct de vedere din partea Primăriei Arad, pentru a afla dacă se va lua în considerare solicitarea Asociației întreprinderilor mijlocii și mici, însă purtătorul de cuvânt ne-a explicat că este prematur să ne ofere un răspuns concret.
„Procedural vorbind, toate propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare sunt preluate într-un registru special. Ele sunt analizate și incluse în forma finală a proiectului de hotărâre, în cazul în care acest lucru este considerat oportun. Ultimul cuvânt îl vor avea aleșii locali, în momentul supunerii la vot a proiectului de hotărâre în cadrul ședinței CLM”, a declarat pentru Special Arad purtătorul de cuvânt al Primăriei.
Proiectul de hotărâre se află în continuare la transparență decizională, până la data de 19 septembrie, astfel că cetățenii interesați pot încă să transmită Primăriei punctul de vedere, fie pe formularul de contact de pe site-ul oficial, fie pe mail la [email protected]
Întregul document publicat de Primăria îl puteți consulta mai jos:
Comentariile portalului
Pentru o corectă informare, în acest proiect nu este firma Pro Arhitectura. Proiectul, aşa cum am amintit, e câştigat de firma Elsaco din Botoşani, care a realizat (...)
Încă o tâmpenie a ,,băieților deștepți,,din energie executanți fideli ai ordinelor primite de la Bruxelles! Să plătești încălzirea așa (...)
Stați liniștit/ă că aflăm care este adevărul și-l vom prezenta într-un alt material. Ciudat este faptul că până astăzi nimeni nu ne-a comunicat nimic, (...)