duminicã, 14 iulie, 2024

Special Arad Logo

    Încetinitorul de particule – Cum am dat, în goana după MARTA, de camionul lui Tóth Sándor. Și de încă ceva…

    de E. Nola | 15 august 2023, 8:31 AM | Încetinitorul de particule | Topic special

    0

    Nu spun în titlu de ce anume, fiindcă românește sună cam ambiguu. Asta ca să fiu finuț…

    Veți afla mai jos, după ce vă spun că vinerea care a trecut o mică delegație arădeană a făcut o vizită la Hódmezővásárhely. În orașul înfrățit cu Aradul de care auzim mai puțin în ultima vreme, chiar dacă prin sacrificiul lui Tóth Sándor, cel împușcat pe podul peste Mureș spre Cetate în prima zi de după Ceaușescu, relația dintre cele două orașe ar trebui să fie mai mult decât simbolică.

    Vizita nu era una protocolară, dimpotrivă, viza parteneriatul dintre cele două orașe în proiecte europene orientate spre valorificarea trecutului, în cazul acesta, nu e niciun secret, pentru revalorificarea clădirii MARTA, a primei fabrici de automobile din Ungaria și… România.

    Chiar dacă am auzit câte ceva, informația că și în orașul păstorit acum de Péter Márki-Zay, adversarul lui Viktor Orbán la ultimele alegeri din Ungaria, a existat o incipientă industrie de automobile, ne-a luat oarecum prin surprindere. Este drept, s-a întâmplat mult mai târziu decât la Arad, la începutul anilor nouăzeci din secolul trecut, atunci când întreprinderea de mașini agricole HÓDGÉP a trecut la fabricarea unor automobile minuscule, cu două locuri, numite PULI.

    Cum am dat, în goana după MARTA, de camionul lui Tóth Sándor (1)

    Ideea era un parteneriat cu Franța pentru că pe atunci acolo pentru asemenea vehicule nu era obligatoriu permis de conducere auto. Ideea n-a mers, totuși, așa că pe la sfârșitul anilor nouăzeci motorul, original Diesel, a fost înlocuit cu unul electric. N-a mers însă nici așa, s-au făcut în total vreo trei sute de mașinuțe, după care întreprinderea a declarat faliment. La ora actuală mai sunt câteva PULI în exploatare, mai ales la întreprinderi de pompe funebre. O poveste oricum bizară chiar, însă o mașinuță PULI, este expusă la un muzeu mai deosebit din oraș.

    Pentru iubitorii de câini nu e mare lucru să spun că „puli” nu se referă la ceea ce îți vine prima dată în minte ca român, ci este o rasă de câine unguresc chiar deosebit, o puteți admira în videoul de la sfârșit.

    Reținând că orașul lui Márki-Zay își amintește de trecut, în același muzeu am dat și de camionul în care a fost împușcat Tóth Sándor atunci când a venit cu ajutoare la Arad imediat după căderea lui Ceaușescu, Multă vreme uitat și în stare din ce în ce mai deplorabilă, camionul a fost recondiționat în ultimii ani și expus în muzeul despre care am vorbit. Am aflat tot atunci că primarul nu are nimic împotrivă ca acest camion, fără motor deocamdată, să fi prezent la comemorările arădene din decembrie, în fond Tóth Sándor este singurul cetățean maghiar victimă a acestor evenimente.

    Cum am dat, în goana după MARTA, de camionul lui Tóth Sándor (3)

    V-am spus toate acestea pentru a ilustra ce potențial de colaborare neexploatat există între cele două orașe. Chiar dacă mai mic, spre cincizeci de mii de locuitori, numele însemnând, trimițând la obiceiuri străvechi, Târgul Castorilor, fost centru de județ până în anii șaizeci, orașul lui Márki-Zay are toate atuurile unui oraș mai mare, clădirile din centru nefiind cu nimic mai prejos ca cele din Arad. Problema poate că tocmai constă în faptul că primarul ungur este, mai precis a fost, considerat concurentul cel mai puternic al lui Viktor Orbán la ultimele alegeri generale din Ungaria, un personaj, cum ar veni, nu neapărat popular pentru fanii acestuia și pentru administrațiile din afară care cred că fără acceptul lui Orbán în Ungaria zilelor noastre nu se poate întâmpla nimic cu adevărat important și semnificativ.

    Vizita noastră de vineri ne spune cu totul altceva. Deși aflat în pregătiri febrile pentru zilele de sărbătoare în jurul lui 20 August, micuța delegație arădeană, chiar dacă nu a fost reprezentată la cele mai înalte nivele – viceprimarului Ilie Cheșa i-a apărut ceva considerat de Domnia Sa mai important în ultima clipă – a fost primit cât se poate de bine, prietenește de primarul din Hódmezővásárhely. După ceva discuții de „birou”, a urmat o plimbare lejeră prin oraș, încheiat în cele din urmă la un restaurant local de prestigiu. Delegația a fost invitată și la demararea sau deschiderea evenimentelor dedicate Sfântului Ștefan, sărbătoarea cea mai importantă din Ungaria zilelor noastre.

    Încetinitorul de particule – Cum am dat, în goana după MARTA, de camionul lui Tóth Sándor

    Dar dincolo de toate astea, s-a evidențiat dorința reală de colaborare, dorința ca cele două orașe să se apropie – în Hódmezővásárhely trăiește o importantă minoritate românească, fără să mai vorbim de primul batalion mixt din lume, cel româno-maghiar, cu unități la Arad respectiv Hódmezővásárhely – și să se susțină în toate acțiunile în care , precum în programele europene care vizează colaborarea dintre diferitele regiuni, interreg, acest lucru poate fi decisiv. Și nu au fost doar vorbe, la această lejeră întrevedere s-au stabilit deja cadrele și primele programe în care cele două orașe vor colabora, vor fi parteneri.

    Bineînțeles, este vorba și de cel care vizează obținerea de bani europeni pentru recondiționarea și revalorificarea clădirii cu turn, fost sediu al fabricilor MARTA și ASTRA.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    0 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.