„Feeria de mizerie” din organizarea Târgului de Crăciun de lângă clădirea Primăriei – un comerciant acuză „la greu”! Ce are de spus Primăria

    de Mihai Todoca | 7 decembrie 2018, 11:12 AM | Interviuri | Recomandările editorilor

    0

    Discuția care vi se va „desfășura” în fața ochilor este adevărată, iar singurul motiv pentru care interlocutorul nostru dorește să rămână sub anonimat este pentru a nu intra sub suspiciunea unui conflict cu alți comercianți. Este mai mult păsul unei respectate firme care se gândește foarte serios să renunțe la participarea pe viitor la orice eveniment pentru a-și prezenta și vinde produsele.

    Despre ce este vorba: în fiecare an, cu diverse ocazii, sărbători, evenimente, arădenii se bucură de căsuțele amplasate de către Primărie, unde mai mulți comercianți vin și vând produse, de la hand-made, antichități până la mâncare și băutură. Comerciantul cu care am avut discuția de mai jos, nici nu contează de unde, spune că s-a lovit de aceeași problemă în fiecare an și dorește să ne arate ce se ascunde, ca să ne exprimăm așa, în spatele afacerii amplasării căsuțelor de către Primărie: o lipsă de transparență crasă, un talmeș-balmeș când vine vorba de arondarea lor, nu tu un număr de căsuță ca să știe omul unde să meargă, și poate cel mai important, cât au de plătit comercianții (n.r. asta s-a aflat abia după trei zile de la deschidere, iar suma… se apropie de 1000 de euro – că e mult, că e puțin, nu „importă” până la urmă deoarece așa cum sunt arădenii obișnuiți: „Dacă îți convine, bine, dacă nu, ia-te și te du!”)

    Special Arad: Cum ați fost informat în anii trecuți de posibilitatea participării la un anumit eveniment?

    An de an ne-am informat noi, din proprie inițiativă, cunoscând ori intuind posibilitatea organizării unor evenimente precum Târgul de Crăciun, Festivalul de Vin, Târgul de Paște s.a.m.d. Niciodată nu am fost contactați (ori cel puțin în ultimii 7 ani ), deși avem o vechime însemnată în cadrul acestor târguri . Din contră, ni s-a comunicat că ar trebui poate să fim recunoscatori pentru faptul că ne numărăm, cu ocazia acestui Târg spre exemplu (cel de Iarnă), printre cei care au avut posibilitatea de a dispune de o căsuță, dat fiind numărul mare de cereri ( suntem deosebit de rezervați în această privință). Nu a primat vechimea, calitatea de producător local, lipsa de conflicte ori de situații problematice din ultimii ani etc.

    Special Arad: Cum a fost anul acesta?

    La fel ca și în ultimii ani: s-a contactat telefonic din partea noastră și tot așa ni s-a comunicat faptul că în principiu va avea loc un eveniment, fără a se cunoaște absolut nimic concret legat de data de început a evenimentului, locație, cost, condiții, perioada de desfășurare, căsuțe, aranjamente etc. O parte din aceste informații au fost și sunt comunicate pe ultima sută de metri, cu 2, max 3 zile înainte de începerea evenimentului.

    Special Arad: Cum ați aflat care este căsuța voastră?

    La acest târg, cel de Crăciun, ne-a fost comunicat la fața locului, în lipsa unei ședințe ori convocări prealabile. Cei care au avut norocul să se afle în parc la momentul respectiv au aflat, informându-i mai departe pe ceilalți că trebuie să vină pentru că sunt alocate căsuțele. Maniera de alocare nu a avut la bază vreo extragere, licitație, nici măcar politica primului venit, primului servit, căsuțele fuseseră deja alocate pe bază de prietenii, atenții, un fapt foarte bine cunoscut și reclamat în anii precedenți chiar etc. Dovada că unii comercianți, actuali ori foști asociați, sub paravanul aceleiași firme ori diferite dețin aceleași locuri fruntașe an de an, în apropierea scenei ori punctelor de mare trafic; An de an ( Recas, Cozonacul Secuiesc & porumbul, comercianti de vin din tara) !  Pe de altă parte, în cadrul Festivalului de Vin, a existat o ședintă de informare de nici 10 min, în care ni s-a pus în vedere să semnăm contractele fără drept de negociere etc, să achităm pe loc suma necesară, urmând a ni se comunica ulterior căsuțele. Altfel spus, semnai și plăteai (2000 ron pentru cele 3 zile ) ca să fii prezent acolo, la eveniment. Mai departe, unde vei fi poziționat + alte noi condiții, rămâneau la atitudinea organizatorilor, pe baza acelorași criterii total netransparente de selecție. Mai mult decât atât, dacă nu îți convenea, cum a fost cazul în urmă cu un an, când pe fondul aceleiași lipse de transparență, unii comercianți au refuzat să participe ulterior aflării căsuțelor, s-a introdus o clauză care prevede plata a „daune penale “ în cuantum de 1500 lei de către comerciant, însă în cazul nerespectării de către organizator pe de altă parte a obligațiilor care i-ar reveni acestuia, precum a fost cazul asigurării de apă rece, caldă, electricitate fără întreruperi etc, acesta urmând a putea fi tras la răspundere conform legii, fără vreo precizare expresă. Nici măcar nu au fost numerotate căsuțele, nici în prezent nu sunt, ne-au fost indicate doar care sunt, la momentul alocării lor . Orice intrebare ori semn de nemulțumire au două răspunsuri: 1 – “ Altă întrebare “ respectiv 2 – “ Ori aici, ori deloc “ .

    Special Arad: Ați semnat un contract în prealabil?

    În ceea ce privește târgul de Iarnă, nici până la aceasta dată nu se cunoaște nici măcar suma dar se vorbește despre o valoare dublă față de anul trecut, de la 50 lei / zi la 100 lei / zi, sume care nu se justifică defel printr-o organizare mai atentă, mai deosebită, ci prin aceiași lipsă de transparență, bătaie de joc și lipsă de viziune. De la an la an organizarea este tot mai precară, lipsită de viziune, lipsesc anumite elemente de bază din cadrul unui târg de iarnă cum ar fi colindele care ar trebui să răsune permanent în difuzoare în lipsa evenimentelor de max 30 min în care grupuri de la anumite instituții de învățământ performează. Este o atmosferă sobră, nicidecum una de sărbătoare. Cresc taxele, condițiile sunt însă înjositoare. Anul următor ne-am propus să nu mai venim. La  asemenea taxă, ne putem orienta spre alte orașe, cu un vad mult mai aparte, cu o poziționare a târgului într-o zonă mult mai propice, nu undeva ascunsă pentru a argumenta că și la Arad există un Targ de Crăciun . An de an am trăit cu speranța că lucrurile vor evolua bine, ori spre bine, dar ne-am convins, cel puțin în ultimii 3 ani că nu este așa .

    Special Arad: Când și cum ați aflat de suma pe care trebuia să o plătiți pentru închirierea căsuței?

    De regula aceasta se comunica și se solicita la plată în ajunul evenimentului, înainte de alocarea căsuțelor etc. La acest eveniment spre exemplu, Târgul de Craciun 2018, nici la această dată nu cunoaștem condițiile, sumele, perioada. Doar zvonuri, care de cele mai multe ori se adeveresc : târgul se va termina pe 07 Ianuarie 2019, suma de plata este de 100 lei / zi, însemnand cca 4500 lei pentru o căsuță. Ne așteptăm în orice moment la o factură emisă și un contract pus în vedere spre semnare și nu negociere, în condițiile în care, din vânzările realizate, dacă ar fi ca zvonurile să se adeverească, nici nu am fi în stare la acest moment, să o acoperim. Frustrant nu este acest lucru, ci faptul că cineva, o persoana ori un grup restrâns de persoane, fără a preciza, dar care în mod evident sunt parte a Primăriei Arad prin Centrul de Cultură Arad dictează soarta unor producători, cum suntem noi, cu costuri enorme pe parcursul anului de producție și desfacere, cu costuri mari legate de forța de muncă, carburanți etc, pentru beneficii mai mult sau mai puțin vizibile. Nu căutăm locuri fruntase, căutăm ca maniera de atribuire să fie transparentă, astfel că dacă, spre exemplu, prin tragere la sorți, noi vom extrage căsuța din mijloc, ori cea din urmă, cel puțin nu putem da vina decât pe noroc, ori lipsa acestuia, însă în condițiile în care an de an, în ultimii 3 ani cel puțin, ți se pune în vedere ce și cum, asta nu mai poate fi tolerat. Nu e o surpriză că se dorește să devenim o piață de desfacere doar, că se dorește o crestere economică bazată pe consum, sunt lucruri deja știute, ne așteptam însă ca viziunea autorităților locale să fie una de încurajare a acestor câtorva producători locali, și asigurarea unei vizibilități mai mari, în detrimentul Cozonazului Secuiesc & porumbului ori vinurilor de Recaș ( unde se desface și țuică, suc, cafea, ceai etc ), care nu au competitori, date fiind produsele desfăcute și așa. Și totuși, locurile lor sunt mereu aceleași, an de an . Nu cred că spunem lucruri care nu au putut fi observate cu ușurință de către oricine a avut ocazia de a ajunge la aceste târguri .

    Special Arad: Cunoașteți și alți comercianți care se plâng de problemele pe care le scoateți în evidență dumneavoastră?

    Desigur, o parte dintre ei au renunțat, iar alții sunt pe cale de a o face. Nu doar tinerii sunt alungați din propria lor țară, dar și producătorii de la ei de acasă. Suntem demni de milă, din cauza unor persoane cu interese, care par să dicteze după bunul plac, fără a se mai sătura, fără a se mai opri. Una dintre problemele recente, foarte cunoscute arădenilor, a fost și este, în cadrul Festivalurilor de Vin din ultimii 2 ani spre exemplu, obligarea consumatorilor de a achiziționa o cană de ceramică ori un pahar de sticlă, la un preț ridicol de mare (4 ori 5 lei ) raportat la prețul de achiziție ( 1 ori 2 lei într-un market de tip En – gross), punând astfel în dificultate comercianții ori producătorii de vin. În locul unei atmosfere plăcute, de sărbătoare, se crea tensiune, nemulțumire, frustrare. Pentru câștigul unora, pentru o obligație nestipulată contractual, dar a cărui refuz conducea la o probabilitate însemnată de a lipsi de la următoarele evenimente. Inițial, maniera în care această propunere a fost aplicată a fost exemplară, occidentală, cu ocazia de a achita o garanție pentru un pahar ori cană și cu posibilitatea de păstrare ori de returnare și primire înapoi a garanției. Ca orice lucru bun, nu a durat decât foarte puțin: 3 zile . S-a considerat că politica de retur, igienizare și reutilizare este o bătaie mult prea mare de cap pentru organizatori, astfel că pasarea în sarcina comercianților a valorificării acestora, fără posibilitatea de răscumpărare ulterioară, este cea mai propice, pentru unii, nu pentru consumatori și în nici un caz pentru comercianți. Ideea a fost și ar trebui să fie una de parteneriat între organizatori și comercianți, în care prin eforturile comune toată lumea să aibă de câștigat, consumatorii mai ales. Politica de „băgare a pumnului în gură “ este mai la îndemână, astfel că se face abuz de ea. Sperăm însă că prin acest demers, să se mai domolească, prin politici de transparență, predictibilitate și deschidere .

    Fiind vorba de un interviu cu o persoană care dorește să își păstreze anonimatul, am cerut poziția Primăriei municipiul Arad. Iată răspunsul:

    Calendarul activităţilor culturale organizate de Primăria municipiului Arad prin Centrul Municipal de Cultură, este public, se anunţă din timp, prin urmare nu mai este nicio noutate faptul că în cazul târgurilor este necesară înscrierea participanţilor. Ne suprinde faptul că încă mai sunt comercianţi care nu cunosc procedura. Au fost cazuri în care unii agenţi comerciali s-au înscris pentru Târgul de primăvară încă din luna ianuarie, iar alţii şi-au manifestat dorinţa de a participa la Târgul de iarnă încă din luna septembrie. Anul acesta nu e nimic diferit, ascuns sau tendenţios. An de an se parcurg exact aceeaşi paşi. În momentul în care începem să promovăm un eveniment ştim clar unde, când şi cum se va desfăşura.

    Cu regret constatăm, că interlocutorul dvs. încearcă să dezinformeze opinia publică invocând sume exagerate, care nu au nicio legătură cu realitatea. Niciodată taxele practicate de Centrul Municipal de Cultură Arad nu au ajuns la valorile menţionate în interviu. Ele sunt reglementate prin Hotărărea de Consiliu Local Municipal nr. 351/2017, prin urmare sunt cât se poate de transparente, pot fi consultate în orice moment pe site-ul Primăriei Municipiului Arad, www.primariaarad.ro, secţiunea Hotărâri. 

    Aşa cum se poate vedea şi în hotarârea CLM invovată mai sus, taxele sunt stabilite în funcţie de importanţa şi amploarea evenimentului şi nu pot fi negociate. Tariful pentru închirierea unei căsuţe pentru un eveniment este de 100 de lei pe zi. Vorbim despre valori aproape simbolice, care în cazul Târgului de Iarnă nu acoperă nici măcar costurile de ocupare a domeniului public, ca să nu mai amintim costurile de montare, demontare, pe cele de decorare a căsuţelor şi evident programul artistic.  Este şi motivul pentru care în cazul în care un comerciant refuză să-şi mai desfăşoare activitatea, odată ce şi-a manifestat intenţia de participare la eveniment, suntem nevoiţi să percepem o sumă de bani, tocmai pentru a acoperi aceste cheltuieli. Târgul de iarnă din acest an durează 47 de zile, însă vă asigurăm că nimeni nu va plăti mai mult de 3000 de lei lei pentru o căsuţă.

    În acest moment,  Centrul Municipal de Cultură este în măsură să asigure  un număr suficient de căsuţe pentru a acoperi necesarul, astfel că orgnizarea unei licitaţii nu s-ar justifica.

    Toţi colaboratorii Centrului Municipal de Cultură Arad  sunt trataţi imparţial, corect şi echitabil.  CMCA apreciază comercianţii care participă necondiţionat la toate evenimentele de peste an, indiferent de amploarea lor, spre deosebire de anumiţi agenţi economici care sunt selectivi, alegând  doar acele evenimente care se desfăşoară într-un interval de timp mai scurt, garantându-le astfel câştiguri însemnate.

    Misiunea târgurilor organizate de Centrul Municipal de Cultură este de promovare a producătorilor locali, drept dovadă şi la ediţia din acest an a Târgului de iarnă 95% dintre participanţi sunt arădeni, dar manifestăm deschidere şi pentru agenţii economici din alte zone.

    În urma analizării atente a mai multor posibile locaţii de desfăşurare a Târgului de iarnă, s-a ajuns la concluzia că Parcul Mihai Eminescu este cea  mai bună dintre toate. Pe de o parte vegetaţia parcului ne permite ca prin pavoazare să oferim târgului un cadru de poveste.  Un alt argument a fost acela ca traficul rutier să fie cât mai puţin afectat de desfăşurarea evenimentului  În plus, în această toamnă, administraţia locală a făcut eforturi serioase pentru a amenaja Parcul Mihai Eminescu, astfel încât atât agenţii economici cât şi vizitatorii să se bucure de cele mai bune condiţii.

    În privinţa modului în care sunt amplasate căsuţele şi scena, sunt anumite strategii pe care încercăm să le respectăm an de an, exact aşa cum se întâmplă şi în alte oraşe. În acest scop organizăm tot timpul şedinţe tehnice la care sunt invitaţi toţi agenţii economici. Cu această ocazie aceştia îşi pot exprima opiniile şi evident că se va ţine cont de propunerile lor în cazul în care sunt fezabile.

    Anul acesta scena este montată în mijlocul parcului, echidistant faţă de fiecare căsuţă. Participanţii sunt însă grupaţi în funcţie de produsele pe care le comercializează.  Este şi motivul pentru care nu putem aplica politica „primul venit, primul servit”.

    În fiecare an Primăria Municipiului Arad prin Centrul Municipal de Cultură încearcă să aducă un plus de valoare evenimentelor pe care le organizează. Nu este uşor, dar având un feedback real şi constructiv din partea participanţilor la evenimente, indiferent că sunt agenţi economici sau  vizitatori, suntem siguri că vom reuşi să organizăm evenimente memorabile.

     

     

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    2 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.