miercuri, 24 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    Enola Day: Onoarea pierdută a lui László Tőkés (I)

    de E. Nola | 17 martie 2016, 10:38 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    16

    M-am gândit mult dacă e cazul să-mi împărtășesc gândurile legate de această tenebroasă afacere cu cititorii mei de la Special Arad.

    Îmi dădeam seama de riscuri, de zidul neînțelegerii de care mă voi lovi, de răscolirea unor sentimente considerate sacre, deci de neatins. De avalanșa de prejudecăți pe care o voi declanșa sau, și mai rău poate, de tăcerea plină de miez care mă va înconjura.

    Mi-a venit însă până la urmă un gând secund. Aceea că nu poți fi liber într-o țară în care te temi pentru ce a-i putea spune. Teama aceasta este mai rea, mai distrugătoare decât oricare dintre consecințele care vor urma după ce vei fi vorbit. În fond, libertatea, în toate formele sale, începe după ce ți-ai învins frica.

    Este și ideea de la care pornesc atunci când mă gândesc la pastorul din Timișoara. Pentru că ăsta era în Decembrie 1989: pastorul reformat din Timișoara care a declanșat revolta. Și-a învins teama, a pus totul pe o carte și a mers înainte. Pe vremea aceea asemenea oameni erau considerați nebuni, lipsiți de judecată, imposibili în pretenția lor de a nu se ascunde în anonimitatea călduță și ocrotitoare a turmei care behăia în cor spre cele mai înalte culmi ale progresului și civilizației imaginate de mintea peltică a geniului din Scornicești.

    16dec

    Problema, la modul cel mai abstract, se formulează astfel: merita pastorul onoarea de fi decorat cu gradul cel mai mic(cavaler) al celei mai prestigioase decorații de stat românești? Deja răspunsul la această întrebare împarte în două publicul. Dar să mergem mai departe: dacă răspundem afirmativ, ne vom confrunta cu cea de a doua întrebare: a fost corect procesul declanșat ilegitim – nefiind membru al Ordinului – de Victor Ponta de a i se retrage decorația? Observăm că răspunsul la această a doua întrebare nu mai este atât de diviziv, majoritatea opiniei publice românești fiind de acord cu îndelungatul proces terminat prin decretul prezidențial de acum câteva zile. Există o singură luare de poziție românească importantă împotriva retragerii: cea a Societății Timișoara.

    Nu mă voi ocupa în cele ce urmează de cei care sunt favorabili decorării pastorului sau împotriva retragerii decorației. Nu mă voi ocupa, așadar, de majoritatea ungurilor din România și de o minoritate românească pe care am exemplificat-o cu Societatea Timișoara, voi considera, dimpotrivă, argumentele celor care sunt împotriva decorării lui Tőkés. Nu împotriva sa, ceea ce este cu totul altceva, poți să nu fi de acord cu cineva dar să recunoști meritele sale.

    Există un miez puternic al celor care consideră că Tőkés nu este cine se pretinde, scânteia care a declanșat revolta timișorenilor, ci este de fapt un agent acoperit al unor servicii secrete, înainte de toate maghiare. Unii chiar consideră că pastorul a conlucrat și cu Securitatea, n-a fost nici pe departe atât de revoluționar cum se pretinde, motivele sale n-au fost defel altruiste, își urmărea cu înverșunare propriile interese egoiste. Cei care judecă astfel cred că au desființat odată și pentru totdeauna mitul revoluționarului Tőkés.

    Agentul-maghiar-sovietic-Laszlo-Tokes-la-Timisoara-1989-cu-doi-soldati-romani

    Aceștia, foarte convinși în adevărul lor, sunt adevărații ignoranți în ale istoriei, incapabili să realizeze că povestea romanțioasă și eroică a revoluționarului este un fals ideologic. Niciodată, nicăieri, motivele personale, egoiste nu împiedicau participarea eroică – este vorba de risc până la urmă – la un moment istoric. Nemaivorbind de faptul arhicunoscut că majoritatea revoluționarilor din istorie aveau în spate un trecut destul de tenebros, o emigrație, studii în străinătate, reprezentând nu de puține ori societăți secrete din țară sau alte țări, altfel spus puteau fi considerați agenți, spioni ai unor interese străine.

    Este cât se poate de firesc, patriotismul fiind întotdeauna definit de cei aflați la putere, patriotismul revoluționarilor devine acceptat doar ulterior după ce ideile revoluției trec în cotidian.
    Bălcescu și ai săi au învățat la Paris „la gât cravatei cum să-i lege nodul”, puteau fi considerați, Bălcescu cu atât mai mult după ce s-a întâlnit la Seghedin cu Lajos Kossuth, reprezentanți ai unor puteri străine, trădători la urma urmei în ochii puterii de atunci.

    Alții mai rafinați susțin că Tőkés nu poate fi considerat declanșatorul revoltei românești, el fiind interesat doar de minoritatea maghiară, a fost o întâmplare cusută cu ața albă a unor puteri străine faptul că a devenit simbolul acestei revolte.

    O altă ignoranță în judecarea istoriei și a mecanismelor sociale. Revoluționarul nu este cel din urmă, cel din cărțile de istorie pentru uz școlar: eroic, ireproșabil, reprezentant al voinței populare, nu, de cele mai multe ori revolta izbucnește ca un eveniment local, legat de interese locale, chiar parohiale, cum zice englezul, termenul potrivindu-se în acest caz de minune.

    Lipsa pânii la Paris a dus la asediul Bastilliei – absolut simbolic, cetățuia fiind o pușcărie în desființare care adăpostea șapte deținuți: patru falsificatori, doi bolnavi mintali și unul închis pentru delict sexual -, taxele pe ceai au dus la revolta din Boston care a declanșat revoluția americană iar obtuzitatea unui argat din Flămânzi a declanșat ultima răscoală țărănească din Europa.

    Martin Luther s-a opus Romei din rațiuni legate strict de persoana sa și de ce i se întâmpla din partea unor superiori venali și obtuzi, nici prin gând netrecându-i că va fi eroul care va declanșa protestantismul religios, un fenomen care a schimbat mai mult fața Europei decât descoperirea Americii.

    Cu alte cuvinte, indiferent ce se crede despre el și culisele de unde a apărut pe scenă, pastorulului timișorean nu i se poate contesta rolul central în izbucnirea revoltei care a dus la prăbușirea sistemului simbolizat prin Ceaușescu, nu i se poate confisca titlul de revoluționar cu numărul de ordine 0.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Una este să „dai cezarului ce-i al cezarului” și alt ceva este să taci din gură când un timișorean numit Tökes își permite să facă declarații fasciste în parlamentul UE.

      Orice declarație politică cu tentă extremistă, ce este rezultatul unei filozofii politice FASCISTE, nu trebuie tolerată!!!! Revendicările teritoriale ale extremiștilor maghiari nu trebuie susținute de nici un parlamentar cu adevărat democrat.

      Nu avem nevoie de nici un Laslo, sau Lajos, sau Ianos, sau mai știu eu cum, care să bage zâzanie între romani și unguri.

      Nu avem nevoie de extremisti și populiști.
      Avem nevoie de oameni integrii, adevărați Europeni, care să nr unească dincolo de granițele de limbă și tradiții!

      Nu trebuie să ne lăsam manipulați de interese personale și Putinești de grandomanie. Europa trebuie să rămână unită și mai ales acum, este nevoie de SOLUȚII la problemele cu care ne confruntăm.

      Discursuri ANTIEUROPENE ȘI NAȚIONALFASCISTE ca ale lui Orban, de ziua națională a Ungariei, mă fac să mă gândesc la Hitler!
      Urăsc fasciștii și extremiștii naționaliști! Ori Tökes este unul de-ai lui Orban! Atenție deci!

      --2 voturi
      +1
      -1
      • Dincolo de faptul că se termină cam brusc și amenințător, problema cea mare cu această intervenție este că în timp ce își declară ura împotriva extremiștilor naționaliști și a fasciștilor folosește un ton care nu se deosebește de cel folosit de aceștia.
        Faptul că face afirmații inexacte -Tőkés nu este timișorean, ci clujean, nimeni dintre parlamentarii europeni nu a calificat până acum discursurile lui Tőkés drept fasciste, nici măcar pe cele ale lui Orbán -este plină de confuzii destul de grave: extremiști/populiști, autonomie/revendicări teritoriale, n-ar fi mare lucru dacă s-ar lega de cele prezentate și supuse atenției în textul pe care îl parazitează.
        E păcat: textul la care se referă își cere scuze pentru această intervenție chiar dacă nu este vina sa.

        +1 voturi
        +1
        -1
        • „Tonul” este ferm.
          Nu am nimic de retractat, din ce am scris la primă interpelare.

          Istoria trebuie lăsată pe seama istoricilor calificați.

          Laszlo Tökes, după 26 de ani de la Evenimentele de la Timișoara, trebuie judecat/discutat după ce face în prezent.
          Dezbătând pro sau contra nu facem decât să dăm importanța mult prea mare unui om care azi nu ne slujește cu nimic firava democrație românească.

          Am tot dreptul să „urăsc” fascismul, ultranaționalismul și extremismul. Nu au dus la nimic bun nici în trecut și nu cred ca vor reușii să o facă nici în viitor.

          Nu spuneai tu că doar dacă scapi de frică, te poți simții Liber? Ori toate cuvântările antidemocratice și cu tentă vădit ultranaționalistă, folosesc tocmai „frica de necunoscut/ți” a cetățenilor, invocând integritatea și continuitatea culturală a propriei nații. „EROI AI NEAMULUI”!!! Ei se văd ca fiind singurii capabili să apere țara de ” amenințări invizibile, extrem de periculoase”. Dictatori!

          Nici una din țările cu tradiții democratice, nu au dat semne de apropiere, față de un politician ca Tökes. Îl ignoră!
          Comentând-ui interpelările, ar da importanță persoanei. Dar la modul general, comentariile acestora sânt consecvente și ferme. „Nu sustinem, sau încurajăm nici un fel de discurs antidemocratic și provocator.

          Cu respectul cuvenit al dreptului la opinie, eu mă întreb:
          ” La ce ne folosesc dezbateri despre Tökeși?”
          Rezolvăm probleme actuale ce afectează marea majoritate a populației? Eradicăm sărăcia? Vom avea asfaltări de calitate mai bună pe străzi? Vor dispărea abuzurile și Corupția în rândul politicienilor din Arad? Vom avea un oraș mai aerisit? Vom putea circula pe pistele de biciclete construite de Falcă?
          Ce sens are să dezbatem la infinit întâmplări din trecut?
          Ce interes avem să ocupăm mintea oamenilor cu acest lung șir de dezbateri contradictorii despre istorie?
          Mie i-mi miroase a îndoctrinare și manipulare?

          O deviere a atenției publice de la problemele reale cu care se confruntă societatea.

          0 voturi
          +1
          -1
          • Nici nu aveam pretenția să retractați ceva.
            Tonul, zic eu, este mai mult ferm decât merită chestiunea.
            Motivele mele nu pornesc de la scandal, dimpotrivă: din nevoia de informare corectă, echilibrată, conform principiului audiatur et altera pars.
            Scandalul nu eu l-am provocat, ci cei care au acordat după care au retras decorația lui Tőkés. Acesta este un fapt, un eveniment, presa, publiciștii având obligația să-l comenteze după cea mai bună știință a lor tocmai pentru a preveni și corecta anumite sensibilități deplasate.
            Și, apropo, sunt istoric calificat.

            +2 voturi
            +1
            -1
            • Este important de discutat că Tökes și-a pierdut o medalie dată de securistul Băsescu? Este acest subiect mai important decât că Tökes a devenit un ultranaționalist?
              Nu știu?!
              Probabil avem modalități diferite de a interpreta „interesul public”.

              0 voturi
              +1
              -1
        • … nu ma gandeam la nimeni dintre cei mentionati de catre dumneavoastra.Personal, imi place sa ciesc, sa aud si sa ascult parerile tuturor, indiferent care sunt ele.Este un bun exercitiu pentru a ne perfectiona disciplina dialogului, care in Romania lipseste cu desavarsire.Fara indoiala ca poliglotii au un avantaj major in fata celor care stapanesc doar limba materna, si de aici o rezultanta logica: imposibilitatea de a studia materiale care nu s-au publicat niciodata in Romania.Astept continuarea.O zi frumoasa!

          +1 voturi
          +1
          -1
    2. Tot ce spune autorul în acest articol este discutabil, evoluţia ulterioară a „scânteii revoluţiei” fiind total antiromânească. Dar n-am cuvinte vis-a-vis de enormitatea „Martin Luther s-a opus Romei din rațiuni legate strict de persoana sa”. Să spui că Luther a fost mânat numai de interese personale când a afişat cele 95 de teze religioase pe uşa bisericii din Wiesbaden, susţinându-le apoi ani de zile cu – riscul arderii pe rug – nu este doar ignoranţă, ci descalificare totală ca intelectual.

      --1 voturi
      +1
      -1
      • According to scholars Walter Krämer, Götz Trenkler, Gerhard Ritter, and Gerhard Prause, the story of the posting on the door, even though it has settled as one of the pillars of history, has little foundation in truth.
        Precum vedeți, gestul vestit al afișării celor 95 de teze pe ușa bisericii – un simbol al protestantismului – nu are acoperire istorică. Și e firesc: poporul nu știa latină, n-avea rost să le afișeze. Au fost traduse mai târziu, prin 1518, în germană, până atunci Luther se războia în cadrul bisericii catolice cu superiorii săi.
        Nu am spus strict personale, ci strict legate de persoana sa, adică pornite din felul său de a fi, gândi și simți și relațiile sale cu biserica Romei.
        Precum se știe, ”scânteia” a fost poziția diferită față de indulgențe, o afacere foarte bănoasă a Romei.
        Vă hazardați să calificați pe cineva fără argumente. Eu nu-mi permit așa ceva față de Dumneavoastră chiar dacă sunteți doar un pseudonim.

        0 voturi
        +1
        -1
    3. Sunt convins daca un ESCU era in locu lui Tokes era erou national …dar nu a fost ! Domni ..ESCU erau trimis de la Bucuresti sa infranga revolutia, si punct ! Unde sunt lideri din acelre vremuri ..? unde sunt cei care au dat semnalul schimbari din Timisoara ..unde este Doina Cornea si as putea enumera o lista lunga ! si aceia au fost sau sant fascisti,exrtremist ect ..ect?! Acest ordin care ia fost retras lui Tokes pe bune sau nu , ar trebui sa aiba continuitate si acei colegi a domniei sale care poarta acest distins merit si au fost condamnati de justitie sa FIE JUDECATI LA FEL !
      ..sau acolo nu este cazul dara nu sunt unguri)) prieteni stiu de ce ……..

      +2 voturi
      +1
      -1
        • Precum ați văzut, fără să neglijez dimensiunea etnică a problemei, teza mea este că Tőkés deranjează elita politică românească nu pentru că ar fi ungur – sunt destui unguri care fac parte bine-mersi din această elită -, ci pentru că prin prestația sa consecventă le amintește mereu de impostura lor, de faptul că sunt profitorii unei revolte avortate, că au deturnat în folosul lor revolta românească pornită din Timișoara. Ca individ, pastor reformat, eurodeputat el poate fi considerat ungur, însă ca revoluționar el a declanșat revoluția română, cea furată repede de criptocomuniștii care i-au luat acum înapoi decorația. Din acest punct de vedere, oricât de ciudat și straniu pare, Tőkés e revoluționar român. Nu e chiar atât de rar de altfel, se întâmplă mereu ca indivizi de etnie diferită să fie în centrul unei revolte a unei alte comunități etnice. Sintetizând, nu cu ungurul Tőkés au ei treabă, ci cu revoluționarul Tőkés din Timișoara…

          +2 voturi
          +1
          -1

    Scrie un comentariu

    4 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.