marþi, 18 iunie, 2024

Special Arad Logo

    666 elevi cu risc de abandon școlar la Arad. Care sunt măsurile luate pentru combaterea problemei

    de Raluca Medeleanu | 17 februarie 2023, 8:02 AM | Educaţie

    0

    imagine cu rol ilustrativ

    Comparațiile făcute între datele ultimelor două recensăminte (cel din 2021 și cel din 2011) arată că numărul elevilor este într-o continuă scădere în România. În doar 10 județe numărul elevilor a crescut, în celelalte declinul demografic se vede și prin lentila Educației. Abandonul școlar e și el un fenomen îngrijorător.

    Județul Arad se află undeva la mijlocul clasamentului (vezi AICI), fiind al doilea județ încadrat pe axa cu valori negative, datele statistice indicând o scădere a numărului de copii (0-14 ani) între primul și al doilea recensământ de -2.53  fiind imediat sub Bihor (care are -2.47), dar cu o situație mai bună decât Dolj, care e al treilea înregistrat pe axa negativă (cu -4.07).  Cea mai drastică situație este în județul Caraș-Severin, care înregistrează o scădere de -23.48 între recensăminte. Despre Caraș-Severin, Hotnews notează că „nu doar că avem cel mai mare recul (…), dar aproape 500 de elevi au fost identificați cu risc de absenteism și abandon școlar. Motivele țin de condițiile de viață – părinți plecați la muncă în străinătate sau care deși sunt acasă nu încurajează frecventarea școlii. Mulți copii fac parte din familii numeroase care nu-și permit să-și trimită copiii la școală sau îi folosesc pentru munci domestice”, notează hotnews.ro.

    Cea mai bună situație privind evoluția numărului de copii (0-14) dintre cele două recensăminte se prezintă în județul Ilfov (+50.39), urmat de județul  Cluj (+13.13) și județul Timiș (+11.4).

    evolutie nr de copii intre cele doua recensaminte

    Numărul elevilor identificați cu risc de absenteism și abandon școlar e mai mare la Arad decât la Caraș-Severin, dar e mai mare și numărul de elevi înscriși la școală

    Pentru a afla cum stă județul Arad la capitolul risc de absenteism și abandon școlar, am apelat la datele Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ), care ne indică la prima vedere o situație mai gravă față de cea observată la Caraș Severin. În județul din urmă, numărul de elevi identificați ca fiind cu risc de absenteism și abandon școlar în anul școlar 2021-2022 era de 483 (din totalul de 35.558), deci vorbim de un procent de 1,35% elevi care prezintă risc de abandon școlar din totalul de elevi. În județul Arad, numărul elevilor cu astfel de risc a fost mai mare: 666 . Pe de altă parte, trebuie observat și că numărul total de elevi care sunt înscriși în unitățile de învățământ e aproape dublu: 61.319. Deci, vorbim în realitate de un procent ceva mai mic al elevilor care prezintă risc de abandon școlar la Arad: 1,1%.

    „Din datele unităților de învățământ în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România, în anul școlar 2021-2022 au fost identificați cu risc de absenteism și abandon școlar 666 preșcolari și elevi, astfel: 39 preșcolari, 166 elevi nivel primar, 142 elevi nivel gimnazial, 150 elevi nivel liceu. 66 elevi nivel profesional și 103 elevi nivel postliceal”, ne-a informat IȘJ Arad.

    Cum se combate absenteismul și abandonul școlar în județul Arad

    Pentru a preveni absenteismul și abandonul școlar, IȘJ ne-a informat că ia mai multe măsuri, dintre care ne-a amintit derularea unor programe în mai multe școli din municipiu și județ, dotarea școlilor cu mobilier și echipamente conforme, sprijin financiar elevilor, instruirea personalului didactic, respectiv consilierea elevilor și părinților.

    „Implementarea programelor pentru reducerea abandonului școlar prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR), Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), în 40 unități de învățământ din municipiu și județ, runda I; dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor prin investiții finanțate prin PNRR; dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe prin investiții finanțate prin PNRR; dotarea școlilor de nivel gimnazial cu câte un pachet compus din trusă STEM pentru laboratorul de fizică (pentru o clasă formată din 40 de elevi), laptop, videoproiector și ecran de proiecție, prin proiectul Proiect EduLib (Bibliotecă virtuală); realizarea unui LCMS (Learning and Content Management System); adaptarea tehnologică a lecțiilor existente  (aprox. 3000 de lecții din nivelul gimnazial); crearea de noi lecții (aprox. 700 lecții); realizarea unei componente LCMS destinată cadrelor didactice (și nu numai) pentru crearea de noi lecții, prin proiectul EduLib; continuarea programelor de sprijin financiar: Masa Caldă, Bani de liceu, Euro 200, programul de rechizite, burse sociale, burse profesionale etc; implementarea programelor de tipul «a doua șansă» prin proiecte din categoria POCU; oferirea serviciilor de consiliere și orientare pentru elevii aflați în risc de abandon școlar și pentru părinții acestora de către cadrele didactice și conducerile unităților de învățământ”, ne-a transmis inspectorul școlar general Marius Göndör.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    1 + 6 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.