sâmbãtã, 27 aprilie, 2024

Special Arad Logo

    ExclusivDepoul CFR Arad – cuibul celor mai șocante furturi de la inventarea locomotivei încoace!

    de Lucian Valeriu | 12 august 2014, 6:17 PM | Investigaţii | Topic special

    21

    Rapoartele întocmite începând cu anul 2007 de lucrători ai serviciilor de informații ca urmare a unor fapte cu caracter penal săvârșite de angajați din conducerea sucursalei Arad a CFR, în speță șefi la Depoul CFR Arad, sunt alarmante prin dimensiunea nu doar economică a pagubelor, cât mai ales prin gravitatea lor din punct de vedere social-juridic.  În Dreptul penal, sabotajul economic este definit ca „infracțiune ce constă în fapta unui funcționar sau a altei persoane încadrate care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, în mod intenționat nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește defectuos, cauzând o perturbare deosebit de gravă activității unei organizații sau altei persoane juridice ori o pagubă importantă economiei naționale, în scopul de a aduce în orice fel atingere securității statului” – iar noi am putea crede foarte ușor, încă din această primă etapă a documentării, că faptele comise de Darău Călin și oamenii săi se încadrează în această definiție. 

    Haideți să discutăm la concret, decorticând speța  în limbajul tehnic și deposedat de metafore al Justiției

    În anul 2010, ICIM Arad (acum, falimentară) deținea în proprietate o locomotivă diesel hidraulică al cărei motor a fost introdus în Depoul Arad după ce locomotiva a fost supusă, la Cluj, unui proces de modernizare – revizie generală plus înlocuirea fiecărei piese defecte sau uzate. Lucrarea de înlocuire a motorului vechi cu unul nou, fabricat în România la Electroputere Craiova, ar fi trebuit să se facă în Depoul Arad, imediat după ce acesta va fi fost sosit. Numai că , ulterior, locomotiva firmei ICIM fiind cumpărată de Regiotrans – Filiala Brașov – noii proprietari au realizat că seria motorului nu corespunde cu cea din documente – aceștia sesizând aspectul la Ministerul Transporturilor. A fost prima dintre reclamații… și s-a rezolvat prin – ghici! – netrimiterea pentru cercetare către organele competente.

    Ca să înțelegem cu toții schema, să o luăm de la relațiile de strânsă rudenie… mai ales prin alianță economică 

    dintre socru – Aurel Caba, șef punct de lucru la UNIFERTRANS SA (un operator feroviar privat constituit în societate comercială în anul 2000, al cărui  „obiect de activitate principal este asigurarea de servicii în domeniul transportului feroviar de mărfuri, iar activitatea de bază este transportul de mărfuri pe calea ferată, în trafic intern” – conform propriului site) și ginere – Darău Călin, șeful Depoului CFR Arad. Numai în perioada iunie, 2010 și octombrie, 2011 se cunoaște faptul că la 3 locomotive aparținând UNIFERTRANS le-au fost înlocuite motoarele după o metodă… aproape diabolică. 

    Metoda

    Iată ce povestește o sursă de-a noastră – complet independentă de cele care ne-au oferit restul datelor: „metoda furtului de motoare de locomotivă prin înlocuirea lor cu unele vechi e la fel de veche ca și vândutul de motorină direct din locomotivă… numai că se face pe bani mult mai mulți, sume foarte mari și sunt manevrate de șefi fazele astea… Mecanicii din depou care participă (numai pe tura de noapte… pâna la 7 dimineata e trecută granița) se bucură de un fel de ciubuc de bere față de cât încasează șefii!” „Clasica” este înlocuirea motorului pe timpul nopții, dar serviciile au mai documentat un caz în care un motor aflat în gestiunea SNCFR Călători SA a fost cedat fără niciun titlu UNIFERTRANS SA în perioada februarie, 2011 – decembrie, 2012. 

    La 6 locomotive aparținând operatorului de marfă privat Floyd – Ungaria, le-au fost înlocuite, la Arad, jafurile cu motoare noi! Consilierul CFR recunoaște că se fură… deocheat…

    6 motoare vechi, spre moarte, de tip Schulzer Clasic aparținând operatorului de marfă privat Floyd, din Ungaria, au fost înlocuite cu motoare nou-nouțe, produse la Craiova și  valorând 1 milion de euro bucata – în același interval februarie, 2011 – decembrie, 2012 – existând acte doveditoare care pot proba asta.
    În data de 12.11.2013, o comisie de la SNCFR Călători SA s-a deplasat la Depoul Arad „pentru a efectua verificări în legătură cu unele nereguli sesizate” – cum scria pe delegație. În fapt, se trimitea o comisie pentru a verifica a doua reclamație scrisă și ajunsă la Ministerul Transporturilor. Comisia a venit, a văzut… a plecat. „Nu s-a găsit nicio neregulă” – s-a scris pe raportul final, redactat prin camere de hoteluri, la o șustă între colegi… iar consilierul CFR, Stana pe numele său, și-a acuzat colegii de „turnătorie” în cadrul unui discurs susținut cu prilejul ședinței convocate cu tot personalul depoului… în semn de sărbătorire a reușitei… vezi bine. „Măi, băieți, eu sunt un consilier la CFR Călători. Voi știți cu cine îmi beau eu cafeaua? Normal că nu – decât dacă vă spun eu! Și atunci, dacă faceți ceva mai deocheat, de ce trebuie să știe și alții?!” 

    Maiștrii Burcă și Toma relatează că se înlocuiesc motoare diesel hidraulice și alte agregate și piese de schimb, 

    dar, la reaudierea Comisiei (sigur că trimisă de București „să rezolve prin închiderea conflictului” situația), revin asupra celor declarate. În cadrul Depoului Arad mai sunt încă 4 locomotive în conservare de pe care s-au sustras piese de schimb și angrenaje. „Procentul cel mai mare de descompletare se înregistrează la Locomotiva 1229, drept pentru care aceasta are ușile sudate” – se arată într-un raport secret.

    Se mai dețin date și informații potrivit cărora, anul trecut, aceleași tip de operații s-au efectuat de Constantin Grup în legătură cu firma Floyd! 

    Cel puțin un caz de înlocuire a motorului (pe Locomotiva hidraulică DA 802 – actualmente casată) este documentat. În Nota sa explicativă, Darău Călin recunoaște că „firma Floyd a efectuat unele reparații la Depoul Arad, însă cu personal propriu – personalul SNCFR acordând doar consultanță.” Acest lucru este, însă, din punct de vedere al regulamentului, o imposibilitate: Depoul Arad nu are prevăzută în atribuții această funcțiune.
    Și mai există date și informații conform cărora din dispozițiile lui Darău Călin au fost montate piese și dispozitive unor operatori privați – piese ce trebuiau folosite pentru parcul propriu.

    Vom reveni pe măsură ce va evolua investigația. 

    Sursa foto: http://depoularadcalatori.blogspot.ro/

     

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

        • Nu lucreaza pentru nime, oMU este independent si isi face meseria, imi fura poza si pretinde ca i se rupe de drepturile mele de autor, ei bine nus drepturile mele sunt o parte din legile dupa care functioneaza un stat populat cu oameni civilizati. Cat despre articol… parerea mea este ca acest articol este de domeniul SF si menit sa discretidetze Oameni care ocupa functii ce trebuiesc eliberate la comanda.. uite intr-un coment al sau ma face hot de locomotive (cica sa nu mai fur locomotive) Pe langa ca muncesc pe un salariu de 1 000 RON si in conditii de munca periculoase, vine un mare gazetar, care habar nu are pe ce lume traieste, invoca serviciile secrete… (o avea ceva funduri de lins pe acolo… nu stiu ce sa cred) si ma face hot… Dar chiar el demonstreaza si recunoaste pe deasupra ca este perfect normal sa isi construiasca munca pe furt si mai mult, ca i se rupe de legi, (probabil nu a auzit de ele) Eh, in Romania sunt multe astfel de unelte, cu care se desfinteaza cariere si vieti si multe altele, este pacat de oamenii care, chiar nu au nici o vina (de exemplu cazu de la Alba Iulia) si chiar daca au facut cariera si au devenit specialisti in meseria lor pe munca proprie nu furata de la alti, cum face domnul ziarist in cazul de fata, sunt denigrati si injositi si tratati in fel si chip doar pentru a fi dati la o parte pentru a veni cei cu „spate”. Acestor oameni de tip unealta nu le pasa de daunele morale provocate, si nici de vietile afectate, nu le pasa de nici un fel de urmare ce poate avea actiunile lor, ceea ce conteaza este sa isi atinga scopul…

          --15 voturi
          +1
          -1
          • ti-am dat sursa la finalul articolului – asa cum cere legea, losere. plus de asta: poza, asa cum a aparut aici, doar porneste de la fotografia ta. astfel, dupa ce am luat-o de pe google fara drepturi de autor, am imbunatatit-o dandu-i un crop de bun simt (ai incadrat penibil zona) si un autocorect din picasa… de unde deducem ca tu mai ai sa imi dai bani mie, ca ti-am popularizat mediocritatea.

            +8 voturi
            +1
            -1
      • Bah daca esti corect si ai dovezi la ce afirmi, de ce te ascunzi dupa un nik anonim? fi cinstit cum te dai pana la capat, daca nu tineti gura si iti vezi de treaba ca habar nu ai ce vorbesti, cat despre motivari, acestea nu se fac la femeile de serviciu.

        --6 voturi
        +1
        -1
    1. Daniel Tomiuc sau Tolomac? La montat/demontat moatoare de locomotive stiu ca faci muschi si-ti atrofiezi creierul, dar nici chiar asa…nu ne insulta inteligenta si simtul realitatii…E cutuma furtul si nimeni nu-l mai ia in serios la CFR..la orice nivel si-n orice cotlon de depou sau ce-ati avea voi pe-acolo.S-au furat pe anumite tronsoane si sinele de tren asa ca lasa-ne cu povesti lacrimogene de muncitor cinstit pe salariul de 1000 lei la compania asta.

      +14 voturi
      +1
      -1
    2. Caline, daca tot ai montat camere de supraveghere reorienteazale in halele de reparati.
      Vei avea o evidenta clara a locomotivelor care au intrat au iesit, cat au stationat si daca vrei il vei vedea si pe ”Capra” cand zice ca face PTH3 alaturi de iedutii lui

      +3 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 2 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.