duminicã, 25 mai, 2025

Special Arad Logo

    CCR a „tăiat-o” pe Șoșoacă, dar și-a tăiat și craca de sub picioare

    de Valer Mărginean | 15 octombrie 2024, 9:56 AM | Opinii | Recomandările editorilor

    3

    (foto: replicaonline.ro)

    Acum, că s-au mai calmat spiritele aprinse de decizia Curții Constituționale privitoare la (ne)candidatura Dianei Șoșoacă, putem „arunca” și noi o privire spre toată această tevatură. Cu calm, fără patimă și, mai ales, fără vreun sentiment colorat politic. Multă lume – cunoscătoare sau nu într-ale Constituției și a atribuțiilor Curții Constituționale a României (CCR) – s-a exprimat pe o temă, interesantă de altfel, care ar merita o analiză serioasă, făcută de specialiști în drept constituțional, nu (doar) păreri, mai dergabă partizane politic decât obiective.

    Cu siguranță vor apărea și astfel de analize, dar nu prea curând. Probabil însă, abia după alegeri, ca să nu se tulbure și mai tare apele, oricum parcă prea învolburate, dată fiind miza uriasă, atât la alegerile parlamentare, cât și la cele prezidențiale. Semn clar că în România încă mai sunt multe tentații care fac cu ochiul multor politicieni.

    Până atunci, fără pretenția de a intra într-o competiție, evident inegală, cu specialiștii, trebuie să spunem că, de când a fost (re)înființată (1992), în unele situații CCR s-a comportat ca un competitor politic de rang superior, ca un supra-competitor, preocupată mai degrabă de exercitatea puterii sale de decizie decât strict de constituționalitate. Un fel de atitudine „mucles” sau, ca să cităm o „clasică în viață”, „ciocu’ mic, acum noi suntem la putere”.

    Sau, cel puțin așa a lăsat impresia că acționează.

    Poate cea mai răsunătoare exercitare partizană a puterii (nu neapărat cea mai gravă) a fost cea legată de demiterea Laurei-Codruța Koveși, în 2020. Atunci, CCR s-a amestecat în disputa dintre Tudorel Toader, pe-atunci ministru al Justiției, și Koveși, obligându-l, practic pe președintele Iohannis să semneze actul de demitere a celei din urmă.

    Doar că aceasta a apelat la CEDO, care i-a dat dreptate, infirmând, practic, demiterea, făcându-l pe președinte să iasă din obișnuita-i tăcere și să afirme că:

    Sfidând toate argumentele pe care le-am invocat atunci, CCR a decis revocarea sa din funcție la propunerea unui ministru al justiției de tristă amintire. O asemenea decizie a CEDO, fără precedent, nu poate rămâne fără consecințe. Credibilitatea CCR, afectată oricum de decizii controversate, e și mai puternic zdruncinată. CCR are obligația de a revizui de îndată decizia referitoare la revocarea doamnei Kovesi” (amănunte, AICI).

    Cea mai gravă implicare a CCR în viața societății a fost – opinie personală – cea prin care a „remodelat” prescripția răspunderii penale. În primul rând, pentru că această decizie (nr. 358/26.05.2022) pare a fi fost făcută la comanda unor grupuri de „penali” cu „gulere albe” – ca „din întâmplare”, după această decizie s-a constatat prescripția în 5.512 dosare penale, unii dintre beneficiari fiind Elena Udrea, Ioana Băsescu, Bogdan Olteanu, Cristian Boureanu, Nelu Iordache.

    În aceste condiții, nu-i de mirare că decizia de respingere a candidaturii unui personaj extrem de vocal, (Diana Șoșoacă) a iscat controverse și teorii conspiraționiste.

    Pentru mulți cetățeni, exasperați de ieșirile „în decor” ale Dianei Șoșoacă, inclusiv în Parlamentul European, decizia este un act reparator, a cărei justețe poate suplini chiar și o eventuală depășire a atribuțiilor Curții. Cu tot respectul pentru astfel de opinii, așa ceva nu poate fi admis într-o societate civilizată – devine enervantă trimiterea, cu și fără rost la „democrație” în condițiile în care poporul (adică „demos”) este ca și exclus din ecuația decizională și, deci, lipsit de putere („kratos”).

    O nedreptate, o ticăloșie sau o ilegalitate nu pot fi îndreptate, reparate, prin alte nedreptăți, ticăloșii sau ilegalități.

    Statul trebuie să creeze mecanisme de sancționare a oricăror derapaje, de la comportament inadecvat în public, la trădare sau omor, nu să aștepte „dreptatea divină”, fie ea și materializată printr-o decizie ciudată a CCR. Cu scuze pentru acest exemplu, poate nepotrivit, dar este ca și cum statul nu ar pedepsi un criminal care a omorât pe autorul unei alte crime, pe considerentul că a „făcut dreptate”.

    Diana Șoșoacă ar fi trebuit să suporte consecințele vorbelor și faptelor sale, comise fie în Parlamentul României, fie cu ocazia unor adunări publice, nu scoasă din cursa electorală prezidențială de CCR. Unde au fost instituțiile statului? De ce nu și-au făcut datoria? Iată întrebări la care nici CCR n-ar putea răspunde fără să spună câte ceva și despre clasa politică.

    Lăsând CCR să decidă în tot mai multe chestiuni care nu prea o privesc, această instituție va tinde să devină o structură suprastatală, supraguvernamentală, supraparlamentară și supraprezidențială.

    Un pericol simțit, se pare, și de unul dintre partidele cu serioase șanse de a câștiga alegerile parlamentare. Astfel, prin cea mai autorizată voce a acestui partid, actualul premier și candidat la prezidențiale, Marcel Ciolacu susținea, în 7 octombrie, că „Singura discuție rațională și serioasă din societate trebuie să fie legată de reforma CCR. Și asta voi face eu!”. Și PSD încă nu a câștigat alegerile…

    Pe de altă parte, unul dintre cei mai activi parlamentari ai PSD, Daniel Zamfir (cel cu „legile antibănci” sau „anticămătărie”), vorbea la o televiziune și despre necesitatea modificării Constituției, nu doar a legii privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale (nr. 47/1992) .

    Politicienii din Arad n-au avut nicio reacție publică. Nici la Decizia CCR, nici la cele declarate de liderii PSD. Au alte treburi domniile lor, nu ce se întâmplă în politica mare, cum se spune.

    Sunt semnale suficient de clare că după alegeri nici Constituția, nici Curtea Constituțională nu vor mai fi ce au fost până acum. O fi bine? O fi rău? Greu de spus, dar avem tot dreptul să presupunem că modificările, dacă vor fi adoptate în Parlament – unde, totuși, nu ajunge doar votul PSD – nu vor fi favorabile decât clasei politice.

    Putem presupune, în baza unor experiențe trecute, că nu se urmărește decât consolidarea puterii deținătorilor unor demnități, cum ar fi președintele (dacă Marcel Ciolacu îi va lua locul lui Iohannis), premierul sau chiar președinții celor două Camere ale Parlamentului. Și nu neapărat „tăierea cornițelor” CCR, cât subordonarea ei, vom vedea cui (se vorbește despre un fel de comisie parlamentară, deci e clar că politicului i se va subordona).

    Evident, nu avem niciun temei pentru a spera că vor fi eliberate de sub tutela politică celelalte instituții aparținând autorității Executive (de exemplu, Poliția) sau celei Judecătorești. Încă nu s-a înființat acel partid care să se „sinucidă” prin tăierea propriei puteri de control asupra acestor instituții, iar cele înființate deja nu au astfel de intenții.

    Cam asta a reușit să facă Diana Șoșoacă prin ceea ce ea credea că este o haiducie, nicidecum un comportament de mahala, cam peste tot pe unde a umblat: să provoace o decizie care va fi un bun temei de modificare a unor legi ce vor întări și mai mult puterea politică. Inclusiv a Constituției.

    Așa că, preventiv, lansăm un S.O.S. apolitic – Save Our Souls („Salvați sufletele noastre”). Deocamdată, sub forma unei vechi melodii a trupei ABBA:

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Exemplul cu Kovesi este nefericit. Procurorii isi desfasoara activitatea sub autoritatea ministrului justitiei. Ministrul are responsabilitatea. Responsabilitatea se leaga functional, logic si organic de dreptul de a decide. Invers, daca nu are dreptul de a decide atunci inseamna ca procurorii nu sunt sub autoritatea ministrului justiei. Intrebare: daca nu sunt sub autoritatea ministrului justitiei, atunci sub a cui autoritate sunt? Procurii nu sunt magistrati ci sunt asimilati magistratilor. Doar judecatorii sunt independenti, procurorii nu. Procurorii au devenit magistrati prin modificarile aduse constitutiei de persoanjul de trista amintire numit Nastase si care i-a pus in CSM, care atunci s-a infiintat si pe procurori si pe judecatori la un loc. In fond CSM este o violare flagranta a principiului separatiei puterilor in stat (judecatori din puterea judecatoreasca impreuna cu procurori din puterea executiva, toti la un loc).
      Ca sa modifici constitutia trebuie sa ai niste propuneri, sa ai ceva de pus in loc. Cine si cum va face controlul de constitutionalitate? Se poate face de inalta curte sau de instante pe fond. Mie mi s-ar parea functional si coerent ca exceptiile de neconstitutionalitate sa fie solutionate odata cu fondul. Apelul pentru solutia data de instanta de fond privind neconstitutionalitatea sa fie judecata de curtile de apel. Curtea onstitutionala sa transeze, in cauzele in care instantele pe fond dar si in apel emit hotarari contrarii sau inconsecvente. prin decizii in interesul legii si fara aplicabilitate la dosarele pe rol sau finalizate, urmand ca justitiabilii sa aiba posibilitatea sa redeschida si sa rejudece procesele in functie de deciziile curtii constitutionale.
      Ar fi minunat ca hotararile date de instantele de fond privind constitutionalitatea si care sunt contrazise de hotararile date in apel sa reprezinte bile negre pentru judecatorii de fond si la un numar de 3 bile negre acesteia sa fie eliberati din functie (ca sa avem o raspundere a si a magistratilor care astazi nu mai exista). Idem si pentru solutiile instantelor de apel intrate in conflict cu deciziile curtii constitutionale.
      Judecatori la curtea constitutionala sa poata fi doar juristi, doctori in drept, fara plagiate si sa nu fi fost NICIODATA membri ai unor partide politice sau candidati la alegeri. Ei vor avea mandate de 9 ani si vor fi alesi de catre cetatenii cu drept de vot in sistem majoritar in doua tururi la nivelul teritorial actual al curtilor de apel.
      Dar cum spunea si autorul articolului, cine sa aiba curajul sa faca ceva pentru popolutie?

      +5 voturi
      +1
      -1
    2. 👏👍 Pt luciditatea și imparțialitatea analizei.
      .
      Niciodată o nedreptate, incorectitudine sau abuz, nu vor putea fi îndreptate tot printr–o incorectitudine, nedreptate sau abuz, într-un stat de drept, CIVILIZAT!
      .
      Dacă, da, renunțăm la civilizație și umanitate (ca atribut, în sens pozitiv al cuvântului), atunci putem să ne reîntoarcem la LEGEA JUNGLEI, al celui mai tare și mai nemilos, sau a celui slab, parșiv și viclean, singurii care vor mai putea supraviețuii în noua „junglă umană”. Doar aici poți considera „normal” ca să „repari” un abuz, cu un alt abuz !
      Dar oare asta ne dorim… ?

      +2 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    7 + 7 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.