marþi, 25 iunie, 2024

Special Arad Logo

    Asociația Restart Arad solicită dezbatere publică pentru regulamentul ce vizează utilizatorii de trotinete electrice

    de Raluca Medeleanu | 25 ianuarie 2023, 9:14 AM | Administraţie

    0

    În 12 ianuarie, Primăria Arad a publicat un „draft” ce prevede un regulament specific pentru utilizarea trotinetelor electrice închiriate pe raza municipiului. Pe acest considerent, conform legii, cetățenii interesați au avut la dispoziție până la data de 25 ianuarie inclusiv să vină cu sugestii referitoare la forma actuală a documentului.

    Pe această cale, asociația civică Restart Arad a trimis atât Primăriei cât și mass-mediei seria de propuneri pentru modificarea regulamentului, punând accent deosebit pe necesitatea ca acest document să se aplice tuturor utilizatorilor de trotinete electrice, nu doar celor care le închiriază.

    Citește AICI mai multe detalii despre forma actuală a Regulamentului.

    Redăm în rândurile ce urmează propunerile Asociației Restart Arad privind proiectul de hotărâre în cauză:

    „Solicitare dezbatere publică, corectare eroare materială și repunere în termen.

    1. Propunem aplicarea regulamentului tuturor utilizatorilor de trotinete electrice. În acest sens solicităm eliminarea termenului ”trotinete electrice închiriate” și înlocuirea peste tot în regulament cu termenul ”trotinete electrice”. Considerăm discriminatoriu aplicarea unui regulament doar pentru cele închiriate fără existența unui cadrul general pentru toți utilizatorii aplicabil indiferent de proveniența acestor vehicule. Desigur înțelegem necesitatea reglementărilor specifice operatorilor de stații de predare / primire / încărcare și nu avem nimic împotrivă reglementării acestora.

    În acest sens dorim printre altele și modificarea Articolului 2 din regulament cu mențiunea utilizatorilor tuturor trotinetelor electrice,v indiferent de proveniența lor comercială.

    2. Solicităm modificarea Articolului 16, (1) respectiv mărirea termenului de păstrare a istoricului de circulație la 60 de zile pentru a permite procesarea tuturor eventualelor reclamații privind comportamentul în trafic a utilizatorilor trotinetelor electrice.

    3. Solicităm modificarea Articolului 20, respectiv obligativitatea afișării unui număr de identificare vizibil al fiecărei trotinete pentru trasabilitatea lor în cazul unui eveniment rutier sau o acțiune contrară regulamentului.

    4. Solicităm modificarea Articolului 24 pentru a include sancțiuni pentru toți utilizatorii de trotinete electrice și nu doar pentru operatorii de trotinete electrice. Consideram (3) ca fiind prea general și considerăm necesară de definire clară a acestor sancțiuni pentru nerespectarea regulilor utilizării și parcării pe domeniul public al trotinetelor.

    Ca și propuneri generale dorim să facem următoarele:

    1. Nu găsim în acest regulament o modalitate practică de asigurare a siguranței în trafic. Din experiența noastră traficul acestora este în majoritatea cazurilor în sfidare atât față de legislația rutieră în domeniu cât și față de ceilalți participanți la trafic (în special pietoni). Fără aceste reglementări clare, deplasarea pe trotinete electrice (un demers pe care îl încurajăm și salutăm pentru decongestionarea traficului și protecția mediului) tinde să ajungă un alt apanaj al ”teribiliștilor”. Considerăm obligatorie asigurarea prin regulament cu obligarea operatorilor / proprietarilor de trotinete electrice de respectare a pr vederilor legale aplicabile:

    a) Obligativitatea purtării căștii de siguranță pentru utilizatorii sub 16 ani (Art. 12 (2))
    b) Vârsta minimă a operatorului să fie peste 14 ani
    c) blocajul electronic prin sistemul de urmărire GPS a accesului efectiv în zonele interzise (Geo Fence) cât și a depășirii vitezei de 25 de km/h. De asemenea sistemul de urmărire GPS poate să furnizeze si date privind staționarea iregulară (poziție și timp) a respectivelor trotinete cu aplicarea de sancțiuni utilizatorilor care nu respectă regulile (timp de staționare de maxim 180 / 60 de minute în zone interzise).
    2. Având în vedere Articolele 16 (1), (3), Art. 19, Art. 20 considerăm destul de lacunare prevederile din acest regulament pentru asigurarea unei gestionări eficiente a traficului prin intermediul trotinetelor electrice. Nu considerăm eficientă simpla ”pasare” a aplicării regulamentului către Poliția Locală Arad fără existența unui sistem eficient de gestionare a acestor abateri. Având în vedere de asemenea și acuta lipsă de personal din cadrul PLA ne îndoim de eficiența rezolvării oricăror solicitări pe tema trotinetelor electrice. Considerăm necesară gestionarea în primul nivel de suport din partea operatorului direct prin intermediul realizării unui website / număr de contact / email ( Helpdesk) pentru a depune sesizări din partea celorlalți participanți în trafic privind neregulile constatate de aceștia la utilizarea trotinetelor electrice. În acest sens acest sistem de Helpdesk poate să rezolve în cazul operatorilor de trotinete electrice primul nivel de nereguli cum ar fi utilizarea trotinetelor în zone nepermise sau cu depășire de viteză legală (deși prin blocarea pe GPS acest lucru ar fi automat), ne purtarea de cască, vârsta inadecvată a utilizatorilor sau utilizarea de către mai mulți utilizatori simultan a aceiași trotinete, comportamentul agresiv in trafic. Toate aceste nereguli aduc și prejudicii operatorului prin uz excesiv sau neadecvat al trotinetelor și un astfel de Helpdesk aduce pe termen lung beneficii tuturor. Având în vedere multitudinea operatorilor de trotinete electrice considerăm necesară realizarea unui Helpdesk de către UAT (Primăria Arad – PLA) pe costul operatorilor cu transmitere automată de sesizare către operatorul respectiv și cu monitorizare doar din partea PLA a eficienței rezolvării sesizărilor. Nu suntem de acord doar cu monitorizarea proprie a acestor reclamații deoarece nu este asigurată latura obiectivă și eficientă de rezolvare a sesizărilor. Articolul 19 asigură cadrul necesar obligativității unui astfel de Helpdesk.

    Poliția Locală Arad poate să asigure nivelul 2 de aplicare a regulamentului, dar un sistem eficient conform celor de mai sus reduce la minim necesitatea implicării PLA.

    Vă mulțumim pentru inițiativă și vă asigurăm de întregul nostru suport pentru implementarea cu succes a acestui regulament care să ducă la un grad mai ridicat de utilizare a trotinetelor electrice și o popularitate mai mare a lor, nu doar în rândul teribiliștilor actuali”, transmite Asociația Restart Arad.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Scrie un comentariu

    5 + 4 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.