Aradul va trebui să plătească o cotizație de peste 88.000 euro pe an pentru a face parte din Alianța Vestului

    de Raluca Medeleanu | 5 august 2019, 11:34 AM | Administraţie | Topic special

    2

    Consilierii locali municipali vor fi responsabili miercuri cu aprobarea sau respingerea proiectului de hotărâre care prevede cotizația pe care o va avea de plătit Aradul pentru faptul că este membru al AVE. În decembrie 2018, anunțam alături de întreaga presă națională formarea Alianței Vestului (AVE), un parteneriat între Arad, Timișoara, Cluj Napoca și Oradea prin care municipiile respective încearcă să scape de acea dependență față de fondurile venite de la București și să atragă direct bani europeni de la Bruxelles pentru proiecte comune.

    „Obiectivul este să constituim o asociaţie de dezvoltare inter-regională, să fie un partener al Guvernului şi CE, să fim un baraj pentru emigrarea românilor în Europa, iar dezvoltarea şi investiţiile să fie un factor de atracţie pentru ca cei care caută un viitor mai bun să îl găsească în România. Tot ce funcţionează bine într-un oraş să fie preluat de celelalte oraşe”, spunea Ilie Bolojan, primarul Oradiei, în 8 decembrie, la lansarea AVE (mai multe despre lansare, AICI).

    Cotizația inițială care trebuie să o achite fiecare dintre cele 4 orașe din AVE este de 20.000 lei, iar apoi, în fiecare an, va trebui achitată suma de 0,5 euro per cap de locuitor al fiecărui oraș.

    Cât scoate din bugetul local Aradul pentru Alianța Vestului?

    Pe lângă suma inițială de 20.000 lei (aprox. 4200 euro), Aradul va trebui să plătească acea cotizație anuală menționată mai sus, per cap de locuitor. Potrivit recensământului din 2018, municipiul nostru are o populație de 177.013 locuitori. Asta înseamnă că, anual, contribuția din bugetul local al orașului ar urma să ne coste aproximativ 88.506 euro (evident, plus sau minus, în funcție de fluxul populației). Banii vor intra în contul nou înființatei Asociații Alianța Vestului, a cărei conducere e alcătuită din primarii actuali ai fiecărui municipiu: Călin Bibarț (Arad), Nicolae Robu (Timișoara), Ilie Bolojan (Oradea), Emil Boc (Cluj Napoca).

    Dacă este o sumă mare sau nu este greu de opinat deocamdată, căci contează mult să punem în balanță ce anume are Aradul de câștigat de pe urma acestei alianțe. Studiind obiectivele Asociației, dacă acestea s-ar și duce la bun sfârșit, ar însemna acces la o infrastructură rutieră pusă la punct (cu accent deosebit ce construirea autostrăzilor Transilvania, Via Carpathia și Timișoara – Belgrad), transport în comun eco, dezvoltarea unei conexiuni de trenuri de mare viteză între cele patru orașe, creșterea forței de muncă, creșterea susținerii mediului de afaceri, un acces mai ușor din punct de vedere birocratic la fonduri europene și tot felul de schimburi de „know how”.

    (imagine de la înființarea Alianței Vestului, în decembrie 2018)

    Vă reproducem toate obiectivele Asociaţiei Alianța Vestului, așa cum sunt ele prezentate în Proiectul de Hotărâre care va fi supus la vot în 7 august:

    2.1. Îmbunătățirea radicală a mobilității și accesibilității între cele patru orașe.

    Accelerarea implementării proiectului Autostrada Transilvania;
    Susținerea și urgentarea implementării proiectului Autostrada ViaCarpathia;
    Susținerea și urgentarea proiectului Autostrada Timișoara-Belgrad;
    Dezvoltarea unei conexiuni de tren de mare viteză între toate cele 4 orașe;
    Finalizarea completă a tronsoanelor de centură și interconectarea la rețeaua TEN-T;
    Dezvoltarea în parteneriat a facilităților de acces la aeroporturi dinspre fiecare oraș către toate celelalte;
    Dezvoltarea unei rețele de transport public intraregional și interregional;
    Creșterea mobilității ecologice în regiune prin proiecte de tip tren / tramvai /troleibus / autobuz electric / metrou
    Susținerea mobilității forței de muncă;
    Sprijinirea legii parteneriatului public-privat pentru proiecte de infrastructură.

    2.2. Susținerea de măsuri active pentru dezvoltarea economică și socială.

    Sprijinirea colaborării mediului de afaceri prin rețele de furnizori, clustere regionale;
    Promovarea unui set comun de infrastructuri specifice, precum și un pachet de facilități oferite agenților economici;
    Susținerea inovării și a parteneriatelor între universități și mediul de afaceri, și administrația publică locală;
    Corelarea a trei resurse de finanțare a proiectelor de infrastructură: 2% din PIB-ul național, bani aprobați de Uniunea Europeană și fonduri împrumutate de la Banca Europeană, dezvoltarea constituind cea mai bună formă de protecție socială;
    Valorificarea oportunităților financiare și strategice oferite de politicile și programele europene și naționale;
    Susținerea și implementarea mecanismului de Investiții Teritoriale Integrate (ITI), care să permită o abordare coerentă a proiectelor de investiții;
    Susținerea construirii Spitalelor Regionale de Urgență Cluj – Napoca și Timișoara ca poli de interconectare cu spitalele județene;
    Programe de susținere a tinerilor pentru a rămâne în țară și de atragere și repatriere a celor care au emigrat;
    Susținerea cu prioritare a economiei digitale, a industriilor creative, cu valoare adăugată ridicată și nepoluante;
    Promovare comună a proiectelor de dezvoltare la târguri și evenimente de afaceri;
    Dezvoltarea resurselor umane, combaterea excluziunii sociale şi a dezechilibrelor sociale;
    Organizarea şi participarea la cursuri de pregătire, perfecţionare, seminarii şi conferinţe;
    Activități și proiecte pentru protectia mediului si promovarea politicilor de dezvoltare durabilă;
    Activități, proiecte și investiții de cercetare, dezvoltare și inovare în folosul membrilor asociați.

    2.3. Colaborarea pentru identificarea și implementarea unor măsuri de creștere a performanțelor în administrație.

    Transferarea bunelor practici identificate la nivelul oricăruia dintre parteneri către toți ceilalți;
    Dezvoltarea unor programe și proiecte de cooperare administrativă intra și interregională;
    Promovarea unui set de politici publice menite să susțină o dezvoltare strategică vizionară, predictibilă și sustenabilă;
    Eliminarea birocrației suplimentare în utilizarea fondurilor europene;
    Realizarea procesului de regionalizare – autoritățile locale să își poată realiza propriul program operațional regional la nivelul regiunii;
    Transparența actului administrativ și deschiderea față de alte autorități publice locale;
    Implementarea de proiecte cu finanțare nerambursabila (cofinanțare), gestionarea investitiilor teritoriale integrate, gestionarea unor programe de finantare, evaluarea si preevaluarea proiectelor si implementarea de instrumente de finantare.

    2.4. Promovarea modelului european de politică publică, consonant cu societatea cunoașterii, promotor și valorizator de cultură.

    Implementarea cu schimb de idei și experiență a conceptului de Smart City;
    Dezvoltarea și introducerea masivă în administrație a digitalizării și serviciilor de tip e-administrație și e-cetățean;
    Poziționarea domeniului culturii în centrul preocupărilor comune și, contextual, colaborare în cadrul proiectului Timișoara – Capitala Europeană a Culturii 2021;
    Facilitarea participării cetățenilor celor patru orașe la evenimentele culturale ale fiecărei municipalități organizatoare;
    Educație conectată la viitor, modificarea curriculei la toate nivelurile de învățământ pentru a se adapta noilor provocări sociale și economice, ca și aspirațiilor generațiilor de azi.

    2.5. Dezvoltarea de proiecte şi programe proprii şi în regim de parteneriat cu alte persoane fizice şi juridice din ţară şi străinătate.

    2.6. Mandatarea din partea membrilor către Asociația AVE pentru identificarea, pregătirea și implementarea documentațiilor tehnice, proiectelor și investițiilor de interes regional și interregional.

    2.7. Alte activităţi relevante pentru dezvoltarea Asociației, precum și orice alte activităţi care vizează generarea resurselor proprii de funcţionare.

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Chiar 11 banci.

      Dar poate s-au mai scumpit, e multa vreme de atunci. Nu poti avea pretentia sa ramana tot asa de ieftine, la doar 8000 euro/buc.

      Revenind, initiativa este laudabila.
      Revenind din nou, in Alianta asta sunt 2 primari care stiu(Oradea si Cluj) si 2 …….. nu pot sa scriu ce as vrea.
      Asa ca e o frectie la piciorul de lemn.

      Probabil in timp ce Oradea si Clujul vor accesa fonduri si vor implementa pana la capat un sistem de transport nepoluant, sistem de parcare interactiv, etc etc, noi vom accesa bani si o sa ne facem pista de biticle cu leduri incepand niciunde si ducand spre nicaieri, piramide cu cascade cantatoare ulterior broscarii, si inca o pasarela-doua (minim) peste Mures.
      Si o instalatie de compresoare cu heliu pentru umflat baloane, la colt de fiecare strada.

      Sau ce dracu atatea fonduri. Direct imprumut BERD, ca pe aia nu ii intereseaza de fapt ce faci tu cu banii.

      Da las sa platim. Acuma ce dracu, ne permitem C/V a 11 banci , daca ne permitem sa platim un stadion ca si cum el ar fi gata.

      Sictir.

      +10 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 5 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.

    Acest site folosește cookies. Prin navigarea pe acest site, vã exprimați acordul asupra folosirii lor. Am actualizat politicile în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Detalii.