Arad, județul înecat în gunoaie de toate felurile… Retim forțează, împreună cu autoritățile, modificări substanțiale la contractul de colectare a deșeurilor

Tensiunea în Consiliul Județean Arad a atins cote de neimaginat




Am mai zis și cu alte ocazii și repetăm: nu avem nimic cu nimeni și nici măcar cu Retim, așa după cum unii sunt tentați să creadă și, mai ales, să acuze. Dar parcă nu e zi în ultima vreme în care să nu ne asalteze informații despre Retim și despre „reușitele” sale în implementarea proiectului județean de management al deșeurilor.
Aceste „succesuri” par a avea un acord tacit al autorităților și U.A.T-urilor membre ale A.D.I. Deșeuri. Bunăoară am primit și noi comunicate, de exemplu despre două puncte în care arădenii pot să își ridice pubele. Unul pe strada Pădurii-lângă piața Obor, iar altul în curte la Comcereal pe 6 Vânători, numărul 51. Comunicatul ne-a parvenit prin Biroul de presă al Primăriei Arad și l-am dat fără prea multe comentarii, dovadă că ne interesează interesul public! Și l-am dat de îndată ce l-am primit, fără a ști că de fapt la momentul difuzării sale obligația operatorului este de a „dota punctele de colectare cu recipiente” (vezi contractul de prestare a serviciului articolul 8 litera j), ori prin punct de colectare noi înșelegem fie platforme amenajate și destinate pentru containere în zonele de blocuri, fie în fața fiecărei case sau imobilului de unde se colectează gunoiul! Adică să le ducă în fața fiecărei porți a beneficiarilor serviciului și nicidecum în două sau cinci, zece, ori câte mai doresc prestatorii noștri! E o chestiune aparent banală, ne referim la cea prezentată mai sus, dar care parvenindu-ne din partea Primăriei, ne face să credem că e cu girul autorităților și se încalcă o prevedere contractuală.
Aminteam în materialele noastre și de primarul Curticiului care distribuie pe banii lui pubelele care trebuiau distribuite conform aceluiași contract (că e unitar pe toată zona I din proiect) pe cheltuiala Retim. Ieri însă pe fondul atâtor ambiguități cu privire la contractul cu Retim în cadrul șerdinței extraordinare a Consiliului Local Arad au fost puse pe masa aleșilor locali două proiecte de Hotărâri referitoare la relația contractuală cu Retimul. Unul se referea la „însuşirea contractului de delegare prin concesiune a Serviciului de salubrizare al Zonei I conform anexei,” anexă, care are mult peste 1000, rețineți, o mie de pagini (!) și care pentru a fi lecturată să tot ia unui om pus pe citit vreo săptămână. Ea a venit ca de obicei la mapă cu alte 13 proiecte vineri 13 aprilie , iar ședința a avut loc luni, 16 aprilie, la ora 14. E limpede că foarte puțin probabil cineva să fi avut extrem de multă bunăvoință să se documenteze, dar tot îi era imposibil să lectureze toate proiectele și să se și decidă dacă le votează sau nu. Bineînțeles că și de data aceasta „gunoiul” a fost subiect de scandal, iar proiectul cu însușirea contactului nu a trecut! Și de data aceasta nu fiindcă s-ar fi votat împotrivă, ci fiindcă consilieri opoziției s-au abținut de la vot.
Proiectul reia în mare parte Hotărârea de Consiliul Local numărul 17 din ianuarie 2017 prin care se vota documentația de atribuire a contractului de delegare de gestiune a deșeurilor. La această dată însă se cunoaște deja firma căreia i s-a atribuit contractul în urma licitației. Unele diferențe între modelul de contract din caietul de sarcini și contractul semnat cu Retim există.
În modelul de contract din caietul de sarcini se specifica că în primele 36 de luni nu se poate opera nici o majorare de tarif, ori în contractul semnat deja cu operatorul această prevedere a dispărut! Adică putem afirma că, tariful la gunoi se poate modifica și mai repede de 36 de luni, această prevedere aducând atingere documentației de atribuire! Ori cum să votezi așa ceva? Poate că or fi descoperit și cei care s-au abținut la vot ceea ce noi am descoperit că în contractul de delegare de gestiune propus de semnare în CLM se vorbește despre o greutate specifică a deșeurilor municipale de 350 de kilograme/metru cub și cu toate acestea firmele și instituțiile publice sunt puse (multe au și semnat!) să semneze contracte în care pentru fracția de deșeuri municipale (reziduale) se utilizează o greutate specică a deșeurilor de 450 kilograme de deșeuri /metru cub, care prin transformarea tarifului din tone (așa cum s-a ofertat) trebuie să plătească mai mult, decât dacă s-ar utiliza greutatea din contract (0,35 tone/metru cub).
Poate or fi observat și cei ce s-au abținut că în clarificările care sunt și ele componentă a anexei de la proiectul de hotarîre căzut (137/2018) de exemplu în clarificările numărul 15 la întrebarea 6 se răspunde că „facturarea la agenții economici se va efectua la un singur tarif ca la populație” nu pe mai multe fracții cum se dorește în contractele dintre Retim și firme/instituții.
Al doilea proiect de pe ordinea de zi a extraordinarei de luni (numărul 141 ) se referă la investițiile pe care Retim le va realiza în cadrul contractului și la data începerii derulării acestuia în cadrul a patru U.A.T –uri. (comunele Secusigiu de la data de 15.12.2018, Șofronea de la data de 01.10.2018; Felnac de la data de 06.07.2019; Macea de la data de 24.04.2018). Faptul care atrage atenția la acest proiect este că din ceea ce știam noi Contractul trebuia să înceapă să se deruleze în 6 luni de la data semnării , el fiind semnat în data de 23 octombrie 2017, prima zi trebuind să fie peste tot, în zona I, ziua de 24 aprilie 2018, dar iată că nu este așa. Aici putem noi întreba, tot pe baza informației, că Sistemul trebuie să fie funcțional în toate zonele județului până la 31 decembrie 2018. Oare data începerii activității de colectare la Felnac (06.07.2019) nu pune în pericol întregul proiect județean cu toate consecințele ulterioare-respectiv restituirea banilor către U.E? E doar o întrebare.
Și dacă tot e să spunem totul, așa cum v-am obișnuit, atunci trebuie să precizăm că printre funcționarii de la Consiliul Județean, din cadrul Compartimentului UIP Sistem de Management Integrat al Deşeurilor Solide în Judeţul Arad, e tensiune de nedescris. Ceartă, jigniri, urlete – totul din cauza faptului că funcționarii, cu frica lui Dumnezeu, dar mai ales a procurorilor, refuză să semneze memoriile și referatele pe care Adrian Țolea (bine „împroptit” de mai-marii RETIM) vrea să le promoveze.
Dintre aceste lucruri care ar putea deveni, credem noi, penale, trebuie să ne spunem părerea că, prin modificările pe care le aduce contractului, domnul Țolea nu face altceva decât să modifice caietul de sarcini cu care a fost câștigată, de către RETIM, licitația.
La fel, am putea opina că, șmecherește, șeful ADI le bagă sub nas tuturor două adrese, una făcută către Ministerul Fondurilor Europene, cealaltă către firma de consultanță care a organizat întreaga procedură de atribuire, prin care să sugereze că instituții serioase sunt de acord cu modifăcările aduse contractului, prin Anexa 1. În fapt, una dintre ele, Ministerul Fondurilor Europene, răspunde că e de acord atât timp cât „respectă anumite prevederi” (mai diplomat de atât nici că se putea…), în timp ce cealaltă, o societate privată (care se ocupă cu consultanța), spune și ea ce doresc să audă cei care au plătit ani de zile (adică, ADI Deșeuri). Era culmea să spună altfel…
În cazul în care consilierii din CLM nu vor cere explicații suplimentare, o să solicităm noi un punct de vedere al ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) pentru lămuriri pertinente din partea unei instituții a statului (în domeniu) cu privire la modificările aduse contractului, mai ales în ceea ce privește colectarea din „poartă în poartă” în mediul rural, aceasta fiind prevăzută să fie făcută de pe platforme betonate.
Iată documentele:
Revenind, Retim a câștigat licitația pentru colectarea deșeurilor, în zona 1, fiind singura societate participantă la „deschiderea plicurilor cu oferte”. O chestiune care totuşi interesează este cum de RETIM s-a adresat CNSC- ului pentru a se plânge că tarifele sunt mici şi nu se încadrează în costuri şi a primit în acest sens dreptate de la acest for! Apoi, ADI Deşeuri a contestat decizia CNSC la Curtea de apel Timişoara, reuşind să anuleze în instanţă aceea decizie, iar tarifele să rămână la nivelul maximal cum erau prevăzute în proiect. Și, culmea!, dintr-o dată să participe la o procedură de achiziţie la nişte tarife pe care le-a contestat tocmai pe considerentul că nu acoperă costurile aferente Serviciului de Colectare, Tratare, Transport a …gunoiului. Să fi promis cineva că lucrurile se vor „regla” din mers şi astfel Contractul să devină profitabil?…
Nu în ultimul rând, trebuie să subliniem că nu am mai cerut nicio poziție oficială din partea domnului Țolea și a societății RETIM, deoarece așteptăm de câteva luni să ne trimită nota de fundamentare în urma căruia a fost modificat prețul gunoiului din tone în metri cubi. Şi care este greutatea specifică prin care se face conversia din tone în metri cubi (0,35 tone/mc aşa cum prevede Documentaţia iniţială, sau 0,45 tone /mc aşa cum se încheie de fapt contractele la firme şi instituţii publice pentru fracţia de “deşeuri reziduale”- denumire instituită de consultanţii A.D.I Deşeuri, dar care nu există în lista deşeurilor din România).
Cu amănunte și mai interesante despre acest contract, din cauza căruia, suntem convinși, autoritățile locale – indiferent de la ce partid – vor avea de pierdut la viitoarele alegeri, mai ales despre „notele de fundamentare” care aduc o atingere substanțială caietului de sarcini în urma căruia a fost desemnat un câștigător, o să revenim. Și nu peste mult timp.
Comentariile portalului
Odihna vesnica !!
Deci, infradtructura orașului e legată de sărbătorile religioase!?
Imi cer scuze,poate gresesc ,fara sa tin partea soferului si facand abstractie de functie,din video nu vad cu ce a gresit omul? Se pregateste sa intre in locul (...)