Reacții mixte la dezbaterea publică pe tema complexului de 6 etaje, de lângă podul Traian, din Aradul Nou





Complexul de locuințe și servicii care se pregătește pe terenul fostei școli de șoferi, de la piciorul podului Traian, din Aradul Nou, a fost pus în dezbatere publică, iar cei care au luat cuvântul au avut sentimente mixte față de planurile dezvoltatorilor imobiliari. Principala îngrijorare care s-a continuat în urma discuțiilor este, în principal, că rezultatul va fi un trafic și mai îngreunat în zonă, dar s-au exprimat temeri și cu privire la capacitatea utilităților. Discuțiile au conturat și o radiografie a problemelor actuale din cartier.
Așa cum am arătat și în articolul premergător dezbaterii de astăzi, societatea Elada a cumpărat terenul în 2022, atunci când a primit semne pozitive din partea Primăriei, care i-a emis certificatul de urbanism pentru construirea unei clădiri cu „funcțiuni mixte – locuințe colective și servicii comerț, cu regim mare de înălțime”. Astfel că s-a reușit atragerea unui lanț hotelier de 5 stele, care ar fi urmat să ocupe etajele superioare ale imobilului care ar fi avut până la 10 etaje. Ulterior însă, Primăria nu a mai agreat regimul de înălțime și s-a opus proiectului realizat de arhitecții bucureșteni de la Centerpoint.
S-a ajuns în instanță, firma câștigând și Primăria fiind obligată să-i dea avizul de oportunitate. Apoi s-au mai purtat discuții, astfel că investitorii au acceptat reducerea regimului de înălțime la 6 etaje. Din această cauză, înțelegerea cu lanțul hotelier este compromisă, dar rămâne valabilă realizarea unui total de 96 apartamente, iar parterul și mezaninul să ofere diferite servicii pentru toți locuitorii zonei, precum bazin de înot, sală de sport, restaurant, coafor etc.
Aradul Nou se confruntă deja cu probleme de infrastructură
Proiectul este acum în faza de avizare, antemergătoare încheierii Planului Urbanistic Zonal (PUZ) care se face de firma Stacons, iar la acest punct mai mulți locuitori din zona Tabacovici și-au exprimat nemulțumirea față de construirea unei clădiri atât de mari într-o zonă de case, simțind că le va fi invadată intimitatea din curți și că aducerea unui surplus de locuitori va genera trafic mai mare într-o zonă cu ambuteiaje.
Prin toate cele constatate de locuitori, s-a conturat o imagine a unui cartier care e în plină dezvoltare imobiliară, dar care se confruntă cu mari probleme de infrastructură, ignorate de mai mulți ani de Primărie. Aceste nemulțumiri au fost expuse în dezbaterea publică organizată în Sala Ferdinand de la Primărie, unde au participat însă și cetățeni care și-au exprimat entuziasmul pentru proiect.
Primul dintre locuitorii din zonă care a luat cuvântul a fost Șerban Popescu, de pe Tabacovici, care a făcut referire la probleme legate de infrastructură, chiar și la cea de curent: „eu nu mă pricep la detalii tehnice, proiectul arată ok, nu am obiecții din punct de vedere arhitectural. Dar aici discutăm business, acum eu înțeleg activitatea de marketing, că arată ce vor să facă pentru oraș, și sunt convins că vor să facă ceva frumos pentru oraș, dar mie îmi afectează calitatea vieții. În momentul în care mai punem 96 apartamente acolo, problema mea principală se referă la accesul în și din interiorul cartierului către Calea Timișorii, la infrastructura prezentă în cartier de case, infrastructura electrică, care este oricum la noi în cartier deficitară și eu de exemplu mi-am cumpărat generator pentru că m-am săturat să mi se strice mâncarea în frigider, să mi se ardă electrocasnicele… Să înțelegeți că infrastructura nu funcționează, nu este ce trebuie. Atunci vin și întreb: oare nu este sarcina și datoria Primăriei să ne apere pe noi ca cetățeni, să găsească soluții, să-i aprecieze și pe cei care vor să facă? Pentru că e un teren privat pe care ei vor să facă o chestie, și nu e normal să se împiedice în asemenea lucruri, dar Primăria trebuie să asigure toate funcționalitățile necesare pentru ca acest imobil să funcționeze”, a explicat arădeanul.
Întreruperi de curent, canalizare deficitară, cartier de case
Despre problemele întreruperilor de curent din cartier a atras atenția și Claudiu Cristea, fost candidat la Primăria Arad, care a dorit să sublinieze însă și importanța respectării regimului de înălțime specific cartierului Aradul Nou, care este de până la 2 etaje, fiind de părere că, pe lângă dezechilibrul arhitectural pe care l-ar cauza noul imobil, ar produce și probleme la canalizare, dar mai ales la trafic:
„Cu problema curentului mă confrunt zilnic. Și eu mi-am distrus aparate electrice… și asta se întâmplă de 23 de ani de când sunt acolo. Canalizarea a fost modernizată în anii 2000, cu pluvialul introdus în menajer. Sunt probleme. La mijlocul străzii se înfundă, la mine să vă spun că la ploile foarte mari iese afară canalul în curte. Orice adaos de asemenea dimensiune va trebui să țină cont de restructurarea infrastructurii. Noi nu mai putem continua așa! Asta e valabil pentru orice construcție, chiar și în capătul celălalt. Circulația, nu mai spun! Dimineața este imposibil să ieși. Dacă aducem aici o investiție cu asemenea gabarit, cu siguranță din punct de vedere al circulației vom aduce în trafic multă lume în conflict. Într-un nod nerezolvat. Acolo este un mare pericol acuma. Chiar dacă se va trece la PUZ, eu solicit să avem un studiu de trafic.
Doi la mână, legat de regimul de înălțime: sigur, cunoaștem legile urbanismului, dar legea care detaliază cum se construiește în acest cartier este regulamentul de urbanism pentru UTR32, conform PUG al municipiului Arad, din păcate vechi din 1997, însă în vigoare, și pe care noi ne bazăm și totul se bazează, sper, în orașul Arad… Dar PUG-ul pe această locație nu o reglementează (….), lasă pe seama unui viitor Plan Urbanistic Zonal să facă reglementările (…) însă chiar dacă el vine să reglementeze aceste lucruri, el nu poate să iasă din filosofia vecinătăților. Acum da, putem spune că este la front stradal, am putea cu PUZ-ul acesta să-i dăm o anumită anvergură, sunt de acord cu asta, dar și așa el trebuie să se racordeze la ceea ce este legiferat în interiorul acestei unități teritoriale de referință”, a explicat Cristea, afirmând că nu înțelege de ce se confundă noțiunea de urban strict cu regimul mare de înălțime al construcțiilor, întrebându-se de ce nu se poate păstra caracterul de case din Aradul Nou, care l-a atras când s-a mutat acolo.
De asemenea, Claudiu Cristea a rugat să se țină cont și de cele două simboluri istorice din zonă: podul Traian și fosta vamă, astfel încât să nu aibă de suferit, să nu fie eclipsate de o clădire mult mai înaltă în apropiere.
Ambuteiajele din fiecare dimineață, la intersecția str. Tabacovici cu Calea Timișorii
A treia persoană care a luat cuvântul a fost Barna Maria, tot de pe Tabacovici, care a vorbit în numele a încă trei familii, dorind să atragă atenția mai ales de problemele ambuteiajului care se produce în fiecare dimineață, în jurul orei 8, când devine aproape imposibil să intre cu mașina pe Calea Timișorii:
„În primul rând sunt aici pentru copiii mei, care vor fi direct afectați de această depășire a regimului maxim de înălțime, care este conform legii P+2+M. Deja suntem afectați de aglomerarea din trafic în fiecare dimineață, unde pierdem cel puțin 10-15 minute în drumul spre școală și serviciu. Unii dintre colegii mei mi-au spus că de ce îmi pierd timpul cu așa ceva, când pot să mă mut? Nu vreau să mă mut. Am ales să stau la casă, în Aradul Nou. Acolo stăm de generații și nu o să ne mutăm”, a spus cetățeanca.
Regimul de înălțime propus a fost criticat și de fostul consilier local Ioan Găman (PNL): „Când am votat adoptarea PUG-ului, ne-am dorit să fie fără blocuri în cartiere de case și doresc să mă asigur că acest lucru se va respecta în continuare”. El a amintit și de reacția negativă a locuitorilor din zonă, atunci când în urmă cu câțiva ani s-a încercat construirea unui bloc de 4 etaje pe str. Măcieșului.
Intervenții în favoarea proiectului complexului de 6 etaje, cu locuințe și servicii
Pe de altă parte, pentru a își exprima susținerea proiectului a luat cuvântul un italian care locuiește de 10 ani în Aradul Nou și care a dorit să sublinieze importanța, pentru dezvoltarea urbană a unui oraș, încurajării proiectelor de anvergură.
„M-am îndrăgostit imediat de oraș, dar din păcate, an de an Aradul pierde, nu crește. Cred că progresul îl vrem toți, normal, dar el nu se face de azi, pe azi. Ci se face de azi, pe 50, 100 ani. Pe ideea de progres crește orașul. Acum am devenit un oraș aproape «dormiente» așa. S-au pierdut multe. Și ștrandul, și hotelul acela (n.red. Parc), nu știu ce se face acolo… Normal, cred că pentru a face un proiect și infrastructura trebuie să crească. Nu? E important pentru oraș, trebuie și curent, și apă și trebuie să crească. Am înțeles că acolo e o zonă de grație. Dar e o zonă importantă, prin care se intră (în oraș, n.red.), care trebuie să aducă o valoare mai puternică”, a explicat cetățeanul italian.
Consilierul local Leontin Aslău (AUR) a avut o lungă intervenție, prin care a susținut și el proiectul, afirmând că este de părere că intrarea în oraș trebuie să fie marcată de clădiri impozante. „Îmi desfășor activități acolo de cel puțin 20 de ani, am observat că problema generală este într-adevăr traficul, dar dacă trebuie să ținem cont doar de acest aspect, ar însemna că în acea zonă, după pod vorbim, să nu mai construim nimic. Ori eu știu că există deja multe discuții pentru investiții, iar vizavi de canalizare, cred că ar trebui luate măsuri, nu doar acolo, ci în tot orașul (…). Cred că în primul rând va trebui să luăm măsuri pentru trafic, iar blocurile sunt de acord, nu au ce să caute în spate, în zona de case, nici în alte părți în cartiere. Diferența, dacă se face aici, este faptul că această construcție se dorește pe o arteră principală de intrare în oraș. Orice zonă urbanistică o să căutăm să regăsim în alte orașe, din afara țării chiar, intrările în orașe trebuie să fie impozante, să definească orașul. Noi nu intrăm în Arad într-o comună, ci într-un oraș care se dorește a fi dezvoltat”, a spus consilierul.
Susținerea pentru proiect și-a exprimat-o și tânărul Radu Totoi, care a mai mărturisit și că el, deși lucrează de acasă în IT, nu s-a confruntat cu probleme legate de curent: „Sunt mai noi în cartier, din 2018. Sincer văd această ocazie de dezvoltare una benefică, deoarece acolo avem doar Lidl și Xe-mar, altele nu avem, sau săli de sport, sau chiar și parc pentru copii. La noi în zonă nu sunt. Eu stau pe Ioan Pincio și avem foarte mulți copii care nu au unde să se joace. Eu văd chiar un lucru benefic. Ok, poate că deranjează unii vecini de la case, dar având în vedere că blocul va fi la strada principală… Iar despre curent, în doi ani de zile mi-a picat curentul maxim de 3 ori și sunt dependent de curent și internet”, a spus el.
Urmează noi discuții pe parcursul obținerii avizelor
Atât proiectantul cât și investitorii au adus asigurări celor prezenți la dezbatere că, fiind vorba de un stadiu incipient al proiectului, se vor lua în considerare toate aspectele aduse în vedere.
„Despre problemele cu utilitățile din zonă, vă asigur că vom avea avize de la furnizorii de utilități. Deocamdată suntem la prima etapă a avansării PUZ-ului, la studiul de oportunitate. Așa că doar preluăm aceste temeri, vă asigurăm că vom ține cont de avizele care se vor elibera, iar privitor la problemele de circulație invocate, nu are rost să avem o poziție ipocrită, să spunem că nu sunt reale (…) sunt probleme reale, dar vreau să vă aduc în discuție că în fața imobilului este linie de tramvai, există probabilitatea ca o parte din locuitori să folosească tramvaiul ”, a spus Dorin Stanca. de la Stacons.
De asemenea, șeful Stacons a amintit arhitectului șef al Municipiului Arad și de existența unui studiu făcut de Primărie, în urmă cu câțiva ani, prin care se intenționa amenajarea unui sens giratoriu chiar în dreptul străzii Tabacovici, acolo unde locuitorii au atras atenția asupra ambuteiajelor, fiind de părere că este o soluție care mai trebuie luată în considerare.
Discuțiile purtate pe parcursul dezbaterii au fost pe un ton civilizat, respectându-se regulile dialogului, pentru care arhitectul șef al Municipiului Arad, Sorin Ciurariu, le-a adresat mulțumiri participanților și le-a mărturisit că este proiectul cel mai dificil pe care îl gestionează. I-a asigurat că prezenta dezbatere este doar o primă întâlnire din altele viitoare și că vor primi și în scris răspunsuri oficiale la diferitele probleme punctuale pe care le-au ridicat în discuție.
„Vă asigurăm atât pe dumneavoastră din sală, cât și pe alte persoane care locuiesc pe Tabacovici, vom ține cont de absolut toate discuțiile care s-au purtat astăzi aici. Am încercat și noi, inclusiv pe parcursul întâlnirilor cu Primăria, să ne ajustăm din mers, să ne prezentăm în fața dumneavoastră cu o soluție cât mai aproape de realitate. Vom ține cont de sugestii și sperăm că următoarea ședință, care va fi probabil după obținerea avizelor necesare PUZ-ului, să fim în asentiment și să avem soluțiile tehnice, studiul de trafic sau de canalizare, pentru a nu afecta restul populației din zonă”, a spus, în final, Marian Melinte, unul dintre asociații de la Elada, care se ocupă de proiect.
Comentariile portalului
Ce salarii frate, că trenurile de luni dimineață spre Timișoara și autocarele sunt pline ochi, merg arădenii în grupuri la muncă în Timișoara, și stau în chirie (...)
Super. Pe Dudas avocatul fals și pedofil pe langa cand o sa-l cerceteze cineva? O gramada de cereri dar procurorii n-au chef de astfel de batai de cap. Si ce (...)
Noroc ca o fost Pedone pe la arad, ca altfel nu i gasea nici dracu ca pe elodia....