sâmbãtã, 19 aprilie, 2025

Special Arad Logo

    Proiect coordonat de Mihai Pașca, remarcat în raportul de țară privind statul de drept (P)

    de - | 25 iulie 2024, 4:28 PM | Comunicate contra cost

    2

    Ieri, Comisia Europeană a publicat Raportul anual privind Statul de Drept. Potrivit celor comunicate de Ministerul Justiției România are parte de cel mai bun raport de la înființarea acestui mecanism, în ceea ce privește capitolul Justiție, fiind apreciate stabilitatea reformei judiciare și implementarea Legilor Justiției intrate în vigoare acum aproximativ un an și jumătate.

    Printre aspectele remarcate pozitiv de raport se regăsește și reformarea sistemului ajutorului public judiciar un proiect coordonat de secretarul de stat arădean Mihai Pașca. Modificările apreciate se referă în special la introducerea posibilității de a acorda asistență judiciară organizațiilor neguvernamentale care acționează pentru un interes general, atunci când costurile procesului ar putea să le afecteze semnificativ activitatea respectiv să le îngrădească accesul la justiție. Prin același proiect este scăzut cuantumul unor taxe de timbru – cum este cea pentru partajul judiciar – a căror valoare ridicată reprezenta până mai recent o adevărată îngrădire a accesului la justiție. Se introduce de asemenea obligația instanțelor de a informa justițiabilii cu privire la posibilitatea și condițiile de solicitare a asistenței judiciare.

    „Este un moment de satisfacție care confirmă munca și eforturile concertate atât ale colegilor din Ministerul Justiției cât și ale celor din cadrul Inaltei Curți de Casație și Justiție, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public și sistemului de justiție în ansamblu. După momentul închiderii Mecanismului de Cooperare și Verificare acest raport întărește concluzia că ne aflăm pe un drum corect în ce privește aplicarea reformelor din ultimii ani”

    Iată câteva dintre progresele și aspectele pozitive constatate în raport:

    ∙         suplimentarea resurselor alocate Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru a își îndeplini noile atribuții privind gestionarea bugetelor instanțelor, contribuindu-se astfel la independența sistemului judiciar

    ∙         ocuparea funcțiilor de conducere în Parchetul General, DNA și DIICOT

    ∙         creșterea resursei umane din instanțe și parchete fiind apreciată organizarea de concursuri pentru recrutarea de magistrați, de concursuri de promovare și organizarea de transferuri, precum și prin modificări ale legii pentru a crește numărul maxim de posturi de procurori. Astăzi, urmare a acestor măsuri criza de resursă umană din sistem a fost semnificativ ameliorată. O notă pozitivă pentru numărul de procurori DNA ajuns și menținut la nivelul asumat prin PNRR ( grad de ocupare de minim 85%); DNA a funcționat în februarie 2024 cu 156 de posturi ocupate.

    ∙         ultimele modificări ale cadrului legislativ în materia cercetării penale a infracțiunilor săvârșite de magistrați care soluționează problema ratei scăzute de ocupare a posturilor de procurori anume desemnați pentru a investiga astfel de cauze. Noua reglementare permite procurorului general să propună, din oficiu plenului CSM, procurori care să ocupe aceste posturi și stabilește un număr minim de trei posturi pentru fiecare structură teritorială, ceea ce va permite adaptarea numărului de procurori în funcție de volumul de muncă.

    ∙         îmbunătățirea nivelului de transparență al Inspecției Judiciare, în special prin publicarea de rapoarte privind verificările și controalele pe care le efectuează și prin publicarea de informații privind acțiunile disciplinare. Se observă și că un număr de sancțiuni disciplinare pronunțate de CSM au fost anulate de ICCJ, ceea ce demonstrează eficiența controlului jurisdicțional efectuat de ICCJ în materie disciplinară;

    ∙         eforturile semnificative pentru digitalizarea sistemului judiciar între care sprijinirea tranziției către un sistem electronic centralizat de gestionare a cazurilor, finanțat prin PNRR. Aplicația „Dosar electronic pentru judecători” a devenit operațională în 2023 pentru toate instanțele naționale. Se menționează și configurarea viitoarei versiuni a aplicației ECRIS V, care ar trebui să fie pe deplin operațională până la sfârșitul anului 2025.


    Comunicatul de față a fost publicat contra cost. Conținutul acestuia reprezintă în mod exclusiv punctul de vedere al partidului / organizației mai sus amintit/e, pentru care Redacția Special Arad nu-și asumă nicio responsabilitate.

    Urmărește Special Arad și pe Google News, Twitter, LinkedIn și Instagram!

    Distribuie articolul

    Comentarii

    1. Bla, bla, bla…
      Pentru intelegerea fenomenului numit “Justitie” in zilele noastre pe plaiuri mioritice ne regasim in scrierile eminesciene…mai ales in “Imparat si proletar”…cu ascendent in Glossa…”toate-s vechi…si noua toate”!

      +1 voturi
      +1
      -1
    2. Pe cand vom avea legi care sa recupereze ceea ce politicienii/ bugetarii au fraudat? Ca inchisoarea ne costa prea mult, tot pe noi iar ei ies fara sa se recupereze nimic la bugetul de stat…
      Si firmele de insolventa…afacere ultra profitabila in detrimentul bugetului de stat si a celor care desi s-au straduit sa dezvolte/construiasca ceva sistemul incompetent i-a sufocat!
      Productia este cea care trebuie incurajata cu impozite preferentiale! Nu firmele capusate de politicieni aflati la putere!
      HAOS si INJUSTITIE!

      +1 voturi
      +1
      -1

    Scrie un comentariu

    6 + 9 =

    Redacția Special Arad își rezervă dreptul de a selecta și a modera comentariile în funcție de relevanța lor față de subiect. Comentariile care nu fac referire la subiectul prezentat nu vor fi aprobate. De asemenea, răspunderea juridică aparține autorului comentariului.