Despre ce-ar trebui să facă aleșii locali pentru cetățeni și umbra lui Coldea la DNA





Viața ne-a arătat, prin aleșii locali, că este o mare diferență între ceea ce pare și ceea ce se întâmplă în realitate, între ce se promite și ce se face, între ce prevede legea și ce sau cât înțeleg unii să respecte din aceste prevederi. Sigur, felul în care (nu) este respectată legea constituie o reală problemă, poate cea mai mare a societății noastre. Pentru că nu-i normal ca într-o țară membră a unei uniuni a elitelor democratice din Europa, un grup de persoane, investite cu putere de decizie la diferite niveluri, să poată încălca legi importante fără a avea grija unor sancțiuni.
Este inadmisibil ca o autoritate importantă dintr-o localitate, cunoscută sub numele de Primărie, să-și poată permite să încalce legea fățiș, fără ca instituțiile statului să ia vreo măsură, fără măcar să încerce să oprească ilegalitatea. Nu este normal – și nici legal – ca astfel de autorități, investite cu puterea de a dispune de banii publici, pentru activități publice, să nu dea socoteală pentru activitatea lor de cheltuire a acestor bani.
Nu este normal – și nici legal – ca persoane cu funcții decizionale din aceste autorități să încalce flagrant legea și să cheltuie bani publici în interes strict personal – imaginea persoanei, în scop electoral, desigur, nu este interes public, o chestiune care în alte părți ale lumii ar stârni nu doar reacția populației, ci mai ales intervenția instituțiilor statului. La noi, așa ceva pare imposibil. În acest moment al existenței noastre, cel puțin.
Știu, este un preambul cam lung, dar trebuia făcută cumva trecerea, cu calm, la problema aleșilor locali, la rolul lor în comunitate – problema din preambul va fi reluată cât de curând, cu nume și prenume, poate și cu poreclă.
În România se vor alege în 9 iunie 40.022 de consilieri locali și 1.338 de consilieri județeni (care tot aleși locali sunt). Toți aceștia vor fi plătiți (dacă nu se va modifica legea) cu „până la 10% din indemnizația lunară a primarului”, conform Codului administrativ. Despre salariile primarilor puteți citi AICI. Cine vrea, poate calcula cât se cheltuie cu aleșii locali din localitatea în care locuiesc. Pentru municipiul Arad este simplu: CLM este format din 23 de consilieri locali, adică, lunar se cheltuie cam 230% din indemnizația lunară a primarului (cei doi viceprimari nu primesc indemnizația asta de 10%), care indemnizație, de la 1 ianuarie 2023 este de 17.250 de lei.
Mă rog, nu-i foarte mult pentru o activitate depusă în folosul comunității. Dacă într-adevăr asta fac consilierii locali. Poate fac, poate nu. Fiecare este liber să decidă, pentru că fiecare a beneficiat fie de activitatea consilierilor locali din localitatea în care trăiește, fie de inactivitatea lor.
Dincolo de cât cheltuie comunitatea cu aleșii locali în general, cu consilierii locali în special (da, comunitatea, pentru că babii aștia vin de la cetățeni, nu pică din cer), să vedem cam ce ar trebui să facă acești aleși.
Chiar dacă sunt nominalizați de partide, consilierii locali sunt „angajații” cetățenilor din comunitatea care i-a ales. Ai tuturor cetățenilor, nu doar ai celor care l-au votat pe unul sau altul. Chiar și ai celor care nu s-au prezentat la vot – ceea ce poate părea, totuși, o anomanlie, dar chiar și acești cetățeni, care nu înțeleg să-și exercite dreptul la vot fac parte din comunitate și trebuie să fie reprezentați pentru că au și alte drepturi decât cel de a vota.
Pentru că asta fac, de fapt, oficial, consilierii locali: îi reprezintă pe cetățeni în consiliul local, autoritatea administrativă deliberativă care guvernează localitatea, care adoptă „legile” locale și care decide inclusiv alocarea banilor pentru marile sau micile proiecte de lucrări. Adică, ei sunt un fel de „parlamentari locali” (să sperăm că nu vor cere și ei pensii speciale).
Consiliul local al unității administrativ teritoriale (UAT), formată din totalitatea consilierilor locali, este autoritatea care aprobă și bugetul, și taxele locale și, în general, cam tot ce vrea să facă executivul, reprezentat de primar.
Practic, fiecare leu din bugetul UAT se poate cheltui doar cu aprobarea consilierilor locali. Orice acțiune care vizează în vreun fel sau altul patrimoniul UAT – fie că este vorba de cofinanțarea unui proiect de amenajare a unui parc din fonduri europene sau constituirea de garanții pentru eșalonarea plății unor datorii către bugetul de stat – trebuie să fie aprobată de consilierii locali. Și foarte rar se întâmplă ca primarul să facă o „haiducie” și să nu supunăvotului consilierilor locali astfel de acte. Se întâmplă, dar extrem de rar.
Prin urmare, aleșii locali, consilierii local au un rol foarte mare în și pentru orice comunitate locală.
Atât au de făcut, dar se pare că și asta-i prea mult pentru ei.
Primarii sunt indirect angajații cetățenilor, pentru că ei sunt reprezentanții localității. În schimb, consilierii locali sunt doar „angajații” cetățenilor cărora, de altfel, li se subordinează și ale căror interese le apără în timpul mandatului.
Sau, ar trebui să le apere…
În acest sens, ei, consilierii își pun la dispoziția cetățenilor toate atributele legale ce derivă din calitatea de ales local, împreună cu toată gama de aptitudini personale.
Sau așa ar trebui să fie…
Abia apoi, consilierii sunt supuși partidului pe listele căruia au fost aleși, dar numai dacă supușenia asta nu contravine intereselor cetățenilor. O realitate pe care toate partidele ar trebui să și-o asume și, evident, să o respecte. Adică, dacă nu-i cu supărare, să pună interesele cetățenilor deasupra intereselor proprii.
Evident, și aceasta este doar o realitate teoretică. Adică, o utopie.
Oricum, nici într-un caz, dar absolut în niciunul, consilierii locali nu sunt „în serviciul” primarului, ca să nu zic în subordinea acestuia. Nici măcar cei din același partid. Așa cum pretindea unul dintre cei mai bine clasați candidați pentru demnitatea de primar al Aradului.
Citiți amănunte aici: Peste 3000 de primari-președinți locali în țară, dar numai unii se visează primari-dictatori, cu „pișatul boului” în cap
Asta, iarăși, în teorie, pentru că în viața de zi cu zi vedem cum, imediat ce s-au văzut aleși, marea majoritate a consilierilor locali se pun la dispoziția primarului, care le mulțumește cu câte un os bun de ros: ba le angajează nevasta în primărie, ba le finanțează cine știe ce acțiuni „culturale” și altele asemenea.
Unii și-au trădat și partidul. Cu toții însă și-au trădat alegătorii sub lozinca aiuritoare de „opoziție moderată, transparentă și constructivă”. O aberație ce nu merită comentată chiar dacă autorul ar merita arătat lumii. Ar fi însă nedrept față de alții, poate mai penibili, să fie popularizat doar inventatorul „opoziției moderate”.
Partea proastă este că fără consiliu local nu se poate în niciun sistem democratic, iar cea și mai proastă, că avem atât de puțini oameni capabili să-și înțeleagă și să-și asume acest rol de „angajat al cetățeanului”. Poate, după ce vom înțelege cât de importantă este educația. Cea de la școală, dar și cea de acasă. Poate, când vom învăța să nu mai vorbim răstit, să nu-l lovim pe aproapele nostru care are altă părere decât a noastră.
Poate când vom învăța că micul și berea „primite gratis de la primar” nu sunt nici gratis și nici de la el. Poate când vom învăța să reacționăm la minciunile și ilegalitățile celor care ar trebui să fie la dispoziția noastră, nu invers.
Sursa: jurnalul.ro
P.S. Despre audierea generalului (r) Florian Coldea la DNA, deocamdată nimic. Este deocamdată doar o umbră toată povestea asta și n-aș vrea să se sperie unii și să-și retragă candidaturile tocmai când Falcă și-a găsit un rost la CFR Cluj.
Comentariile portalului
Odihna vesnica !!
Deci, infradtructura orașului e legată de sărbătorile religioase!?
Imi cer scuze,poate gresesc ,fara sa tin partea soferului si facand abstractie de functie,din video nu vad cu ce a gresit omul? Se pregateste sa intre in locul (...)