Oscar Special Music: simfonia unui psihopat, a unui război pe pământ și a unui război printre stele… iar restu’ nici nu contează





Ca de obicei, când vine vorba de muzică, Premiile Oscar se împart în două categorii: categoria „Whatever” (adică „Cea mai bună piesă originală”), cu porcării de piese radio-friendly, unde, atunci când nu există excepții notabile – care devin și hit-uri – precum Eminem – „Lose Yourself”, Adele – „Skyfall” sau (pentru romantici) Celine Dion – „My Heart Will Go On”, de regulă câștigă niște piese R’n’B/Gospel de corason mediocru, ori cântecele Pop pentru copii și adolescenți… și mai e categoria grea, categoria „Cea mai bună coloană sonoră”, unde discutăm despre un cu totul și cu totul alt nivel, în mod special: muzică simfonică.
Oferta muzicală de Oscar din acest an este extrem de slabă per ansamblu. Merită aduși în discuție, pe bune, doar compozitorii Hildur Guðnadóttir, Thomas Newman și, desigur, John Williams, adică compozitorii coloanelor sonore ale filmelor „Joker”, „1917” și „Star Wars: The Rise of Skywalker”.
Nici nu o mai lungesc mai mult de atât, iată albumele și piesele, respectiv notele mele personale pentru ele. Nu note muzicale, firește, ci note de la 1 la 7, care trebuie interpretate cam așa:
Zero stele – Execrabilă
1 stea – Proastă
2 stele – Cam rea
3 stele – MEH… treacă-meargă
4 stele – Destul de bună
5 stele – Bună
6 stele – Foarte bună
7 stele – Capodoperă
CEA MAI BUNĂ COLOANĂ SONORĂ
Nominalizările:
Joker (compozitor: Hildur Guðnadóttir)
Islandeza Hildur Guðnadóttir este compozitoarea care a făcut minuni în serialul „Chernobyl” și a lucrat cot la cot cu regretatul Jóhann Jóhannsson la filmele „Arrival” și „Sicario”. Este, practic, revelația muzicală a anului, „doctoratul” ei în domeniu fiind coloana sonoră a filmului „Joker”, la care întinde coarda la maxim, chiar la superlativ.
Ies în evidență piesele „Following Sophie”, „Bathroom Dance” și „Call Me Joker”, mai ales cele două din urmă. Vă las aici și videoclipurile, ca să le ascultați, mai bine, cap-coadă (merită!):
Little Women (compozitor: Alexandre Desplat)
Cu două premii Oscar câștigate pentru coloană sonoră („The Grand Budapest Hotel” și „The Shape of Water”), Alexandre Desplat este considerat deja un veteran, o garanție pentru o muncă minunată și o nominalizare la Oscar. Însă nu orice notă „atinsă” de domnul Desplat devine neapărat aur. Muzica de basm jucăuș și de bucurie juvenilă de Crăciun a filmului „Little Women” e, probabil, potrivită pentru film, dar luând-o separat, e destul de departe de a fi excepțională.
Ies în evidență (cât de cât) piesele „Christmas Morning”, „Telegram” și „The Letter”.
Marriage Story (compozitor: Randy Newman)
Precum domnul Desplat, Randy Newman a câștigat deja două Oscaruri, pentru muzica animațiilor „Monsters, Inc.” și „Toy Story 3”, iar anul acesta concurează și în categoria „Cântec original” cu o piesă din „Toy Story 4”. Nu e de mirare, deci, că muzica filmului „Marriage Story” ne aduce aminte (dincolo de o poveste de căsnicie), exact ca în cazul de mai sus, de o muzică de basm jucăuș și de bucurie juvenilă de Crăciun. Nimic special, însă, în sacul Moșului.
Ies în evidență piesele… „Last Critique” și… cam atât, de fapt.
1917 (compozitor: Thomas Newman)
Iată singurul concurent serios pentru Hildur Guðnadóttir în acest an, la această categorie! Și da… în caz că te-ai întrebat, este rudă cu Randy Newman (cel de mai sus), mai exact vărul său.
Thomas Newman are la activ nu mai puțin de 15 nominalizări la Oscar (deocamdată nicio statuetă câștigată), dintre care ies în evidență coloanele sonore ale filmelor „007: Skyfall”, „WALL-E” și „American Beauty”.
Merită atenție piesele „1917”, „Up The Town Trench”, „Gehenna”, „A Scrap of Ribbon”… de fapt, absolut toate piesele de pe album au un farmec aparte, contribuind profunzimii necesare a filmului, dar merită ascultate și individual oricând și oriunde, pe timp de pace și pe timp de război deopotrivă.
Star Wars: The Rise of Skywalker (John Williams)
John Williams este, indiscutabil, un titan al muzicii. Peste o mie sau două mii de ani, vom vorbi despre el precum despre Beethoven și Mozart, chiar dacă numele lui va fi asociat, pe veci și pururea, cu un singur film (de fapt, franciză), care l-a și făcut celebru: Star Wars. Marele compozitor a anunțat că i-a ajuns, „The Rise of Skywalker” (în care joacă chiar și un rol minor) este ultimul film din această franciză pentru care produce muzică. Este, de fapt, exact al zecelea album de coloană sonoră Star Wars semnat de el, e de înțeles, așadar, că i-a fost destul de greu să nu se copieze singur în tot acest timp, ori să inoveze prea mult pe aceleași și aceleași note muzicale.
Nu va lua Oscarul acum, e clar (are deja cinci câștigate, dintre care doar unul pentru Star Wars, restul pentru „Schindler’s List”, „E.T. the Extra-Terrestrial”, „Jaws” și „Fiddler on the Roof”), dar albumul este, cu siguranță, unul de colecție (mai ales pentru fanii înrăiți).
Ies în evidență piesele „Journey to Exegol”, „The Old Death Star”, „Destiny of a Jedi”, „Fleeing from Kijimi”, „The Force is With You” și „A New Home”.
CEA MAI BUNĂ PIESĂ ORIGINALĂ
Nominalizările:
Comentariile portalului
Stimați reprezentanți ai legii, o singură întrebare aș avea: În curtea DSP-ului oare când catadicsiți a vă uita, la neregulile cât carul, în urma multor, (...)
Toate la un loc !
== MAI-AURELIUS -- POLITZAI ESTI ASA I? --SE VEDE DUPA CUM AI BUBUIT -- ARTICOLUL E DIN 2016 --UNDE DRK VA GASESTE MARESHALUL SI APOI SPUNE == ASTIA SUNT COLEGII MEI -- SCARBA (...)