Enola Day: Astra Vagoane, între ciocanul concurenței și nicovala politicului





Pentru mine totul a pornit de la prezența conducerii liberale a orașului și județului, mai precis a celor trei crai liberali: Falcă, Cionca și Bîlcea la prezentarea noului automotor produs de compania Domnului Blidar.
Atunci, în prima instanță, amintindu-mi de reticența cu care liberalii arădeni îl priveau pe omul care se încăpățânează să mențină în viată ultimul simbol industrial al Aradului, m-am mirat de apropierea dintre Astra Vagoane și Falcă et co.
Vorba vine, m-am mirat, era evident că este o acțiune cu dublă deschidere, imaginea susținerii puterii locale pentru Astra este binevenită, dar câștigul de imagine (și poate și altceva mai concret) este urmărit și de politicienii locali în frunte cu primarul, având în vedere lunga perioadă electorală în care intrăm anul care vine.
După care am aflat de problemele cu automotorul.
Nu sunt de azi, de ieri, campania a început în toamna trecută, imediat după ce s-a aflat că Astra a cumpărat 16 astfel de „rame” (acesta este termenul tehnic) din Danemarca, urmând să le pună în funcțiune în România în regie proprie.
Cu alte cuvinte, nu este vorba de produse ale uzinei din Arad, ci de niște garnituri la care tocmai renunță căile ferate din Danemarca, acuzând faptul că nu corespund parametrilor stabiliți de comun acord cu producătorul.
Producătorul fiind o firmă italiană, designul – evident, elegant și rafinat – al trenului fiind realizat în studiourile Pininfarina.
Cert este că au fost livrate în decursul anilor, începând cu 2007, peste optzeci de garnituri, dintre care jumătate nici nu mai circulă datorită acestor probleme tehnice care au dus la decizia danezilor de a scăpa rapid de aceste automotoare cu motoare diesel Iveco, unele dintre ele fiind chiar casate și tăiate la fier vechi.
Marile probleme ale produsului, din câte mi-am dat seama, țin de faptul că a fost proiectat pentru o viteză maximă de 200 km/h, dar la această viteză automotorul prezintă tot felul de probleme care afectează siguranța călătoriei, inclusiv la sistemul de frânare și la motor. Ca urmare, danezii au stabilit viteza maximă permisă la 140 km/h, problemele atenunându-se, fără să dispară cu totul.
Toate acestea apar pe un site bucureștean numit ascoro (Asociația Construim România) și pe un blog preluat în pagina patronată de CTP (Cristian Tudor Popescu), republica.ro.
Ascoro nu oferă nicio informație despre cei care stau în spatele ei, însă faptul că majoritatea articolelor se ocupă de investiții în infrastructură și drumuri dă de bănuit că avem de a face cu un grup sau cel puțin câteva persoane care se ocupă cu susținerea intereselor (lobby) în aceste domenii. De altfel, tonul ultimativ și dramatic al articolelor dovedește că nu avem de a face cu jurnaliști ci cu specialiști în promovare și publicitate.
Site-ul își permite chiar să cheme publicul călător la boicotarea automotorului, propunându-le să refuze călătoria cu un astfel de pericol la siguranța căilor ferate.
Autorul din republica.ro, într-un articol de o lungime cât un șarpe constrictor, reia temele din ascoro, inclusiv ideea care îi neliniștește cel mai mult pe cei care în mod vădit se simt deranjați de noul automotor cu desen senzațional lansat de Astra: având în vedere condițiile traficului feroviar din România, automotorul IC2, cumpărat, probabil, pe bani mărunți de la danezi, va arăta ca un OZN pe șinele românești pe care, de altfel, n-ai cum să circuli nici cu 120km/h, de 200 nici vorbă.
De acest adevăr, pomenit, destul de aiurea de altfel, și de politicienii prezenți la lansare, se tem cei care atacă automotorul vopsit în galben-verde: acest regim, mult inferior celui din Danemarca va ascunde marile hibe ale automotorului, la 80km/h nu mai ai probleme de frânare și nici de rezistență la osii sau mai știi unde.
În ceea ce ne privește, am luat legătura cu Astra Vagoane, urmând ca în viitor să venim cu lămuriri din partea conducerii.
Până atunci însă să reținem această ocultă economică, respectiv luptele din culise în care sunt implicați și politicieni, suntem siguri de asta, de fapt dacă e să-i dăm dreptate Domnului Dragnea cu teoria sa cu statul paralel, ei, aici este cazul, statul paralel se constituie din toți cei care, folosindu-se de influența lor politică, indiferent de partid, politicieni și nu numai, colportează la blocare unor inițiative care le încurcă interesele. Se dau lupte pe viață și moarte în toate domeniile bănoase, lupta pentru potențialul tezaur colosal de țiței și gaze din Marea Neagră românească fiind acum cea mai la modă.
În transporturi sunt bani mult mai puțini, cu toate acestea trebuie și aici să ai genunchii tari și un bun joc de gleznă pentru a rămâne în picioare.
Ca arădeni, evident, noi ținem cu Astra, așa cum am spus, ultimul vestigiu al industriei arădene de pe vremuri, fiind convinși că Blidar, așteptându-se la această avalanșă dușmănoasă, a cântărit toate avantajele și dezavantajele atunci când a achiziționat acele rame de la danezi.
Și mai este ceva: cei care desființează automotoarele achiziționate susțin sus și tare, fără ncio dovadă de altfel, că Astra nu avea cum să aducă corecții și îmbunătățiri produselor italiene, neavând capacitatea tehnică și de know-how necesare.
Personal, aștept cu nerăbdare precizările Domnului Blidar…
https://www.youtube.com/watch?v=zhMzrnMWYoE
Comentariile portalului
Odihna vesnica !!
Deci, infradtructura orașului e legată de sărbătorile religioase!?
Imi cer scuze,poate gresesc ,fara sa tin partea soferului si facand abstractie de functie,din video nu vad cu ce a gresit omul? Se pregateste sa intre in locul (...)