Uriașul Coca-Cola a fost dat în judecată în primul rând pentru înșelarea consumatorilor în mod continuu și conștient, ascunzând pericolul ce-l reprezintă pentru sănătatea oamenilor consumul de băuturi îndulcite cu zahăr. Compania este acuzată că au folosit aceeași tactică de marketing ca multinaționalele de tutun în anii 50 și 60, care au pus sub semnul întrebării toate studiile ce indicau efectele nocive ale fumatului asupra plămânilor fumătorilor.

Plângerea penală a fost făcută de The Center for Science in the Public Interest, la însărcinarea dată de Praxis Project. Plângerea este făcută împotriva concernului Coca-Cola și The American Beverage Association (ABA), ce au înșelat consumatorii prin a minimaliza rezultatele studiilor, ce rând pe rând indicau legătura directă dintre consumul de „sucuri” îndulcite și obezitate. În acuzații se face și o parelelă la campaniile societăților de tutun începând cu anii 50 și în până astăzi, în care se dezinformau consumatorii cu privire la rezultatele studiilor științifice ce demonstrau legătura între cancerul la plămâni și alte boli de plămâni, în cazul fumatului.

În plângerea penală se prezintă și dovezi ce subliniază intenția manipulativă a colosului Coca-Cola și ABA prin a finanța în repetate rânduri studii distorsionate și reclame ce falsifică realitatea. Printre altele, se face referire la un raport din The New York Times, care dezvăluie că între 2010 și 2015, Coca-Cola a finanțat cu circa 120 milioane de dolari studii a căror țintă era să dezinformeze referitor la riscul consumării îndelungate de băuturi îndulcite cu mult zahăr. Ținta lor este derutarea consumatorilor.

Pe parcursul celor 40 de pagini, în plângerea penală sunt aduse exemple concrete de campanii false și dezinformare, cum ar fi: „Nu există studii științifice concrete ce pot face legătura între băuturile îndulcite și obezitate”; „Nu există nici o legătură între consumul de sucuri și obezitate”; „Este greșit să pretinzi că sucurile produc îmbolnăviri”.

Tot în sprijinul plângerii și acuzațiilor aduse, Praxis Project arată că gigantul Coca-Cola pretinde că încurajează oamenii să consume sucuri numai în reprize mici, de exemplu printre râsete și un joc de bowling, așa cum se ilustrează în reclamele false, sugerând că „astfel se poate combate efectele negative ale conținutului zaharos în băuturile răcoritoare”.

Vremuri grele pentru industria băuturilor zaharoase americane

2016 a fost un an dezastruos pentru producătorii de băuturi zaharoase din America. Cifrele vânzărilor sunt cele mai scăzute din 1985 până în prezent. Pe deasupra, din ce în ce mai multe orașe americane instituie taxe suplimentare pe băuturile răcoritoare îndulcite cu zahăr. În cazul unui succes în tribunale, consecințele pot fi restricții în campaniile de reclamă și, de exemplu, ca în cazul țigărilor, texte de avertizare ce vor evidenția pericolul consumului de băuturi zaharoase. Toate aceste potențiale măsuri vor contribui suplimentar la micșorarea vânzărilor.

Atât ABA cât și Coca-Cola au respins acuzațiile cu care sunt confruntați. Bineînțeles! Că doar ei nu sunt îngrijorați de sănătatea publică, ci doar de scăderea vânzărilor, iar în România, niciun Guvern nu a fost în stare să ia măsuri concrete în acest sens. Tergiversări, ca de obicei. Comisii și bani cheltuiți pe consultanți, care nu au altă menire decât să bulverseze și mai mult consumatorii români de băuturi zaharoase, ce an după an bagă în ei mii de tone de zahăr. Ce să mai vorbim de taxe locale implementate de Primării. Astea nu știu decât să impună taxe locuitorilor și orice altă soluție este privită ca un „amestec în concurența liberă pe piață”. Să nu mai vorbim de lobby-ul jegos al Coca-Cola România, ce foarte ușor cumpără atât politicieni, dar și ONG-uri cu o activitate importantă, ce permit sponsorizări ale unor evenimente publice, doar fiindcă Coca-Cola România sunt „darnici”. Dar nu interesează pe nimeni că aceste campanii de sponsorizare sunt în majoritatea cazurilor îndreptate către consumatorii tineri, ce ușor pot fi seduși să creadă că este „cool” să bei produsele companiei. Guvernul Român are datoria Constituțională să apere poporul român. Atacul la sănătatea populației este o amenințare gravă și o problemă națională cu o multitudine de efecte negative. Vrem să știm care sunt măsurile pe care „Noul” Guvern are intenția să le implementeze pentru a impiedica și pe mai departe Coca-Cola, și pe alții ca ei, să-și continue nestingherite campaniile murdare, prin care se dezinformează consumatorii.

Pe când o Lege care să interzică Coca-Cola și toți ceilalți ca ei să mai facă reclamă, la fel ca în cazul societăților cu produse din tutun?

Nu există în UE o asemenea lege? Ei, și ce dacă? Ce se întâmplă dacă, pentru prima dată în istoria modernă, România este prima?

(articol inspirat din cel apărut pe site-ul televiziunii suedeze SVT)

Sursa foto: svt.se

Peterpan

-, 9 ianuarie 2017, 7:17 PM